{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
909 visninger | Oprettet:

Når heste går amok på marken? {{forumTopicSubject}}

Hej:-)

I lørdags skulle jeg hente Kashmir på marken. Han ville godt med, men 2 af de andre heste begyndte at bide hinanden osv. Kashmir tog det fint, for han ved godt at jeg er en lille pige, der bliver nemt bange. Men så begyndte alle 3 heste at galopere for fuld hammer!!! Jeg kunne ikke holde ham mere, så han stak af med træktøj på. Jeg blev rigtig bange, og mig og min mor hoppede ind på den anden mark, da de begyndte at sparke ud efter os.. Jeg begyndte at græde, fordi at Kashmir trådte på træktøjet, og var ved at falde.:-( 'Heldigvis' røj grimen ned på halsen. Efter næsten 1 time, fik vi ham ind.. Jeg har prøvet det før, men jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal gøre når det sker, for det sker jo så hurtigt..

- Hvad gør I når at jeres hest/heste går amok på marken?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når heste går amok på marken?
  • #1   6. mar 2012 Det da en træls oplevelse :/..

    Vi har så kun 2 heste, men fører hoppen kan godt finde på at jage min hest rundt. Så derfor når jeg henter min hest, tager jeg hende kun i grimen så jeg har mulighed for at slippe hende hvis de skulle få lyst til at gå " amok" og sætter først trækketovet på når jeg er ved ledet og sikker på de ikke kan lave ballade de to smiley


  • #2   6. mar 2012 Linda P- Hva er det dog for et sprog af føre? kunne vi ikke lige få kammertonen her?

  • #3   6. mar 2012 Stald Bakkegaarden:
    Hmm.. Kan godt være at jeg skal prøve det..:-)

    Line P:
    Han er meget 'sød' ved mig, i forhold til min far f.eks.
    - Jeg ved da godt at han ikke tænker sådan. Men som sagt, er han anderledes over for mig, ind for andre.


  • #4   6. mar 2012 Det kaldes forårskuller. Som de andre siger, så knækker karabinhagen altså bare.
    Jeg har oplevet noget lignende, bare hvor jeg var ude og gå tur med hesten og den så stikker af pommern til. Lad dem geare ned igen og gå så ind med den som om intet er sket. Det er det nemmeste. Min pony blev rost da den kom tilbage til mig, og forstod at det var rigtigt at være ved mig frem for at lave ballade. smiley


  • #5   6. mar 2012 Simone: Ja da et forsøg værd smiley og om din hest har forårs kuller eller ej så er det bare ikke ret behageligt at stå midt i en flok friske heste!.
    Så prøv at find din bedste metode for at du også føler dig tryk når du henter din hest smiley


  • #6   6. mar 2012 Line P: Kan sagtens forstå din holdning og du har sikkert også ret med at hesten er forårs kuller :-).

    Men derfor har Simone da lov til at give udtryk for det var en ubehagelig oplevelse og hun søger lidt råd til hvordan hun kan hente sin hest uden hun bliver bange.


  • #7   6. mar 2012 Line P:
    Jeg blev jo bare nervøs da det skete. Jeg er altså kun 12 år, så det er vel naturligt at jeg blev rigtig bange og ked af det, for om der sket ham noget..:-/

    Team Nullerdut:
    Han fik også meget ros, da han var kommet ind. smiley


  • #8   6. mar 2012 Citat: Linda P "Gu ved den ej du er en bange lille pige.
    "


  • #9   6. mar 2012 Jeg ville bestemt ikke trække hesten i grimen ude på folden. Hvis hesten begynder at løbe får du et ordentlig træk i skulderen og plus at du kommer meget tæt på hesten uden tov.
    ligesom "hende med drømmehesten" ville jeg lære hesten at komme til hegnet og så have en pisk med, så du kan få de andre heste til at flytte sig væk fra din hest.


  • #10   6. mar 2012 Jeg slipper altid hesten, hvis der er optræk til ballade (evt. har fat i grimen) For så kan den få lov at løbe med de andre rundt og te sig.. Det er ikke sjovt at stå med en hest der flipper, fordi de andre jorder rundt..

  • #12   6. mar 2012 ellers prøv at kast med enden af træktovet mod de andre smiley

  • #13   6. mar 2012 Line P - min PRE hingst(eller min fars) kunne godt lave lidt ballade med min far, mor eller de andre, som var større og mindre bange.. Så snart jeg var i boksen var han meget forsigtig.. smiley han passede meget på mig for de andre heste osv.

  • #14   6. mar 2012 Som jeg også skrev tidligere, så lad vær med at trække hesten i grime. Det er altså noget farligt. Du bliver jo nærmest løftet sammen med hesten, hvis den løber og du har ingen chance for at komme ordentlig væk fra den.
    Jeg gør nogle gange om Line beskriver, bare trækker tovet igennem grimen, så det sidder løst og kan hives af, hvis man kun har fat i den ene del af tovet.


  • #15   6. mar 2012 Gør også som Line P og Tina J siger atlså at trækket tovet igennem grimen, så man har noget at holde fast i, men stadig kan slippe den uden at tovet hænger efter dem smiley
    Bruger det selv især nu hvor min hest går sammen med en hest der bider og sparker efter den( min hest) hvis det passer den anden. Flere gange er det sket imens jeg står imellem, hvilket er en virkelig ubehagelig situation, så der er da intet at sige til at du bliver bange og utryk når det sker, det vil jeg da mene at de fleste gør smiley


  • #16   6. mar 2012 Altid hav torvet med, kan ikke huske de er gået rigtig amok før, normalt kan man se på dem. F.eks skifter du fold, så skal de lige rase ud osv. Men ellers er der ikke noget.
    Min er langt nede i herakiet, så ja kommer jeg omkring indluk, vil de alle med ind, og have deres wrap. Så der ville jeg nok ikke sende en 12 årig op til ledet. Medmindre hun kender hestene rigtig godt. altså tænkt over hvad tidspunkt du henter hestene ind.

    Og er der debat så du som mennesket førehesten, og ja kommer de andre for tæt på så hav en pisk eller langt træktorv, så du kan bede de andre skrubbe af. Dette er hvad vi normalt gør, og jeg vil sige hestene skal respektere. Men men er du bange usikker osv så har du måske behov for den nemme løsning? Tag en god håndfuld wrap og strø langs hegnet mens du henter din hest. Så der ingen af de andre heste som gider værdi dig et blik.

    så kan du altid med tiden, og når Din selvtillid kommer igen øve dig på det andet. Godt ingen kom til skade.


Kommentér på:
Når heste går amok på marken?

Annonce