{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
718 visninger | Oprettet:

Foderplan. Hjælppp. {{forumTopicSubject}}

Er der nogle der har et foderprogram der kan hjælpe mig lidt??? Så vil jeg blive super glad.

Jeg har en 3års fuldblod der lige er blevet flyttet. På stedet foder de med hel havre, vitaminer/mineraler i pulverform og så 5-6 kg. wrap.

Mængden af Wrappen kan jeg intet gør ved og kan ikke købe ekstra ved siden af. Så undlad venligst at sige hun bare skal have meget meget mere. For det ved jeg udenmærket er bedst. Men det er altså IKKE muligt.

Nå men vitaminerne/mineralerne de har er jo gode nok. (Ved ikke helt hvad det er, men vil undersøge det nærmere.)

Men har ikke lyst til at give særlig meget havre. Absolut max er ½ skovl pr. fodring. (De fodres 2 gange om dagen.)
Hun har dog rigelig brug for energien, da bare det at være fuldblod kræver en hel del.

Nå men jeg har tænkt mig at give hende udover overnævnte.

Så:
HorsePro Fiber
Grøntpiller
Roepiller.

Nogle der kan tilpasse det i et foderprogram så det passer nogle lunde??? Så er du super sød.

Vrinsk fra Lene


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foderplan. Hjælppp.
  • #1   10. apr 2012 Jeg vil have en anden end en forhandler til det. Du skal bare sælges deres produkter. Og så er de ellers ligeglade.
    Skal i øvrigt ikke i Land og fritid da den nærmeste ligger i Skævinge. Og HorsePro Fiber forhandler de i NAG. Så det bliver der jeg skal til.

    Men som sagt vil jeg gerne have en til at ligge en foderplan som ikke skal sælge et produkt.


  • #2   10. apr 2012 3 års fuldblod, 550 kg.

    1 kg havre
    100g havens urte mineraler/ vitaminer
    6kg Wrap
    2 kg Horsepro Fiber
    600g roepiller (inden opløsning)

    Fe: Behov 5,5 - tildelt 5,3 (ok)
    Vitaminer er fint dækket ind, undtagen natrium. Den kan klares med fodersalt (eller en analyse af wrappen)

    Og så er der selvfølgelig en advarsel om at der ikke bliver tildelt nok grovfoder smiley

    Det er lavet i programmet Sundhest 11.01 smiley Og det skal kun tages som en vejledene plan, da jeg ikke er uddannet i det smiley



  • #3   10. apr 2012 Hej Heidi.

    Tak. Det er selvfølig også derfor jeg gerne vil have nogle græs/grøntpiller ind i foderplanen. Ikke at det skal erstatte. Men som suplement til det manglende grovfoder.


  • #5   10. apr 2012 Katja og musse:) .

    Jaa, det er egentlige ret voldsom.. Havde ikke lige tænkt nærmere over at de var fiberpiller :s

    Har lige tjekket igen:
    Hvis du giver den 500 g Fiberpiller
    Og vælger mellem Horsepro Muslie, Professionel, Gribskov, 2000 eller avl/sport. Alle 2 kg om dagen, så opnår du det samme smiley

    Jeg kender ikke produkterne, så der kan sagtens være sneget en special-blandning med smiley


  • #6   10. apr 2012 Min hest er også fuldblod.

    Min forslag:
    Lucerne
    Star Isa.
    Måske lidt majsflager eller rospiller.


  • #7   11. apr 2012 I opblødt tilstand må de godt få meget. Så det er ikke noget problem.

    Der ud over ønsker jeg ikke at bruge andet end det jeg nævner.
    Lucerne fordi min hoppe ikke er glad for det og det fylder også virkelig meget. Så det køre hun død i.
    Div. foderblandinger, fordi jeg har havre og vitaminer/mineraler til rådighed. Så det er ikke nødvendigt.


  • #8   11. apr 2012 Altså jeg vil bruge:

    Grøntpiller 1-2kg.
    HorsePro Fiberpiller 1kg. (Skal ikke opblødes ved max. ½kg. pr. fodring.)
    Roepiller
    Vitaminer/mineraler
    Lidt havre
    Evt. Olie


  • #10   11. apr 2012 Altså jeg ville holde mig helt fra det havre, specielt når det er en fuldblod. Min trakehner hoppe der har svært ved at holde huld får
    1 liter roepiller (opblødt)
    ½ liter grønpiller (opblødt)
    400 gr linamix pr fodring
    300 gr sojakrå
    Plus vitaminer og mineraler selvfølgelig, dette fungere hun ganske udemærket på og tager også på smiley
    Jeg ville aldrig give roepiller eller andet uopblødt da det kan sætte sig fast i spiserøret..


  • #11   11. apr 2012 Plus lucerne selvfølgelig smiley Og fri wrap smiley

  • #12   11. apr 2012 Ja det vil selvfølig blive opblødt samtidig. Har desværre ikke et køligt foderrum. Hummm. Og de kommer desværre ikke på døgnfold til sommer.

  • #13   11. apr 2012 Anne Mette C.

    Det er intet problem med havre, selvom det er en fuldblod. Fuldblod er faktisk dem der kan tåle det bedst. Har redet for en galoptræner hvor de blev fodret med tonsvis af havre og ingen af dem var skøre i hovedet. Fuldblod har brug for rigtig meget energi i forhold til andre racer. Det er rigtig svært at give dem nok energi, ved at fodre uden korn.


  • #14   11. apr 2012 Hvor mange grøntpiller må de få uden de skal opblødes?

    Min hest er ikke en der sluger sin mad. Det er som regl det der sker når de får spiserørsforstoppelse. Hesten skal nok drikke rigeligt vand. Det ligger helt naturligt i dem når/efter de har spist.

    Kan godt se det bliver et problem til sommer, hvor det bliver varmt, med opblødt mad.


  • #16   11. apr 2012 Takker.

    Ve dgodt det kan opblødes hurtigt. Problemet bliver bare her til sommer. Så skal det laves hver dag og jeg har desværre ingen mulighed for at komme hver dag. De kommer ikke på døgnfold. Det har de slet ikke nok græs til. Detsværre. Men på grund af varmen vil det ikke kunne holde sig.

    Jeg ved man kan give ½ kg. fiberpiller pr. fodring uden opblødning. Men hvad med grøntpiller?
    Grøntpillerne vil jeg give på grund af for lidt wrap. Og fiberpillerne for at reducere netop stivelseindholdet. Er godt klar over det med mavesår. Især hos væddeløbsheste og konkurrenceheste. Men også hos hyggeheste. De sidste 5 mdr. hvor jeg har haft hende har hun stort set ikke fået korn. Men syntes bare hun lige mangler et eller andet. Energi har hun enligt nok af og så afligvellet ikke. Så nu prøver jeg med en halv skovl havre 2 gange om dagen ind til jeg får fat i noget kalvevalse med dampvalset byg.

    Jeg havde på et tidspunkt en fjordhest. Hun manglede også bare lige et eller andet. Så til sidst prøvede jeg med at give hende en hop havre. (Mere behøvede hun ikke) og der skete store forandringer. Hun blev lige plusseligt glad.

    Før jeg fik hende fik hun havre, lucerne og vitaminer/mineraler. Jeg er sikker på at hvis det stod til hende, så var det det hun skulle have. Men det har jeg tros alt ikke lyst til at give hende. Har prøvet mange musliblandinger osv. Det er hun absolut ikke glad for.

    Linamix. Ad. Har prøvet flere gange. Fiberpiller røg ned. Men skal bare køre så langt efter det. Men hvis jeg kan få samlet indkøbee der nu, så vil jeg gerne det til tros for den lange vej. Før skulle jeg bare køre 20 forskellige steder hen.


Kommentér på:
Foderplan. Hjælppp.

Annonce