{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.810 visninger | Oprettet:

hest alene på fold? {{forumTopicSubject}}

Det er lovligt at en hest går på fold alene, hvis den kan se andre heste/køer i nærheden, korrekt? Men hvor langt væk må de heste/køer max stå fra den fold hesten står på?

Hvis hesten går i løsdrift året rundt, skal den så have en mulighed for at gå i ly i en form for et skur?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hest alene på fold?
  • #2   22. apr 2012 Folk, der lader deres hest stå alene på fold som et fast del af dens liv, uden nogen form for selskab af andre heste/mulddyr, er i mine øjne ikke en heste kyndig person.
    Det er SÅ stor en del af hestens flokinstinkt, at den står sammen med mindst én anden hest og som Veg siger, også en utrolig vigtig del for hestens velfærd.


  • #4   22. apr 2012 non: Men som regl står en hingst i det mindste i stald med andre heste, så selvom den ikke har direkte kontakt, så kan den stadig se andre heste.

  • #5   22. apr 2012 Har ingen idè, men vil bare lige advare dig om, at de fleste heste altså bliver mere eller mindre skøre i bolden af at gå alene. Som minimum skal de have en hest lige på den anden side af hegnet, som de kan nusse med.
    Desuden kommer det til at få konsekvenser for hestens opdragelse og adfærd, hvis ikke den fysisk set går sammen med andre heste.
    Jeg - og mange andre (og sådan burde det også være) - arbejder med hesten udfra, at den har sine sociale færdigheder på plads i forhold til andre heste. På den måde kan vi som mennesker gå ind og agere hest, og dermed kommunikere med hesten via vores kropssprog. Hvis hesten ikke får lov at være en del af en større eller mindre flok, så lærer den ikke de sociale færdigheder der er nødvendige for, at vi som mennesker kan kommunikere med vores heste.

    Bare lige til info...


  • #7   22. apr 2012 Jesus Christ, hvor er jeg et dårligt hestemenneske!
    Nu findes der også heste, som ikke bryder sig om at være på fold med nogen heste overhovedet, ved I godt det? Min hest slagter alle den kommer på fold med, og det er ufattelig sjælendt at hun kan med andre heste. Jeg har haft hende i snart 7 år, og hun har kunne sammen med 2 heste.

    Min går på en fold alene, og den eneste kontakt hun har med de heste der står på foldene rundt om hende, er når hun galoppere hen mod hegnet med ørene ned langs ryggen, og losser bagud fordi de ikke skal stå og kigge ind på hendes fold. Min hest bliver ikke skør i bolden af at stå alene, men hvis de andre heste står luge i nærheden.


  • #8   22. apr 2012 Mange tak for besvarelserne. Der er en hest ude omkring hvor jeg bor der står mutters alene på en fold. Den var nu sød da jeg snakkede med den og meget nysgerrig.. men hesten blev ikke passet, den havde ikke haft smed i min. Et halvt år, og det blev i hvertfald heller ikke striglet med alt det som den fællede, den nød virkelig at jeg stod og gnubbede det og fjernede de værste hår. Så ville i dag finde ejeren og tage en snak med dem/personen og høre ad hvordan og hvorledes på en pæn måde selvfølgelig, vil ikke angive dem og hakke ned på dem, i hvertfald ikke før jeg ved hvorfor de ikke passer den som den skal? Kan man ikke godt tage sig af en forsvarsløs hest? Hvem skulle ellers gøre det? Og har så ondt af den :S

  • #10   22. apr 2012
    Linette Christensen Gir dig så meget ret...
    Min går hjemme ved mig selv og hun er alene i stalden og på folden og hun er så ligeglad hun kan ikke gå sammen med andre og gør hun går de i hver deres ende.... slås til de er total skadet så. Der går heten overfor vejen men hun er ALDRIG der oppe kun når jeg komme cyklene hjem læber hun der op ellers svare hun aldrig når de vrinsker eller noget. min er skide ligeglad og er ikke skør i bolden er hun tilgængæld når hun går med andre! så det er op til ens hest hvordan den har det med det... og bare den er fyldt to skal den ikke gå med nogen i følge loven..


  • #12   22. apr 2012 Linette? Det fair nok du har din egen mening osv...
    Men nogen gange tror jeg bare det bliver en sport for dig at skulle sige folk imod?
    Men du må da give folk ret i, at hesten er et flokdyr og det kan du aldrig tage fra den, det ligger så dybt i dens natur.
    Men du får vel i det mindste ordnet hove på din hest og strigler den??


  • #13   22. apr 2012 Heste er jo forskellige! nogen funger bedst alene mens andre slet ikke kan uden andre heste...


  • #14   22. apr 2012 En opstalder der hvor jeg står, har også sin til at stå alene.
    Den laver skader på de andre og bliver selv skadet af det.
    Men der hvor den står, har den stadig kontakt med de andre, det er bare lidt snusen og nussen over hegnet.


  • #15   22. apr 2012 Syntes du skal tage en snak med ejeren og vis der ikke sker noget så kontakt hestenværn

  • #16   22. apr 2012 Ja, har lige været ovre ved den nu her. Der var ingen hjemme, det lignede mest af alt et "sommerhus", det er en gård, men der så ikke så hemmeligt ud. Men tager derover senere og ser om de er hjemme.

  • #17   22. apr 2012 Og stinne * jork *
    Ja, selvfølgelig er der nogle heste der ikke kan gå sammen med andre, men som du selv siger, så kan hesten stadig få lugten af andre heste og så og klø, og det er jo også det vigtigste at de har den mulighed for kontakt med dens artsfæller smiley


  • #18   22. apr 2012 Ayla Roulund J
    Den er meget hingstet og har sko på alle 4 hove, så de andre heste fik en del mærker af det.
    Hesten endte selv med et åbent sår lige over forbenet, som skulle syes og var halt i en del uger.


  • #22   22. apr 2012 Noget forbandet ævl?... og DET mener I?
    Nej, jeg tror ikke jeg skal sige noget i den her tråd, hold da op, hvor jeg kommer op i det røde felt lige nu.


  • #24   22. apr 2012 Ayla: jeg kan ikke umiddelbart på baggrund af det du fortæller, se nogen som helst grund til, at melde nogen??
    Hesten må gerne gå alene, at den fælder i denne tid er nu ikke spor mærkeligt og med hensyn til hove, så er det kun ejer og smed, der kan fortælle hvornår den sidst er beskåret. Nogle heste kan få forfærdelige hove på blot 6 uger - i sær på den her årstid.
    Hvis hesten går i løsdrift, skal den ikke strigles alt for ofte, da den helst skal bevare sit naturlige fedt i hårlagene - så er du i tvivl om noget som helst, så tag hellere en snak med ejer. Der er da ikke noget værre end at starte en "sag" fordi der ikke kan skelnes mellem vanrøgt og en mudret, fritgående vinterpelset pony.


  • #25   22. apr 2012 jeg har en hoppe som lige nu står alene på fold. ( der er heste i området vi går ture hen til) - jeg syntes hun er blevet mærkelig her for tiden. Derfor skal hun flyttes et sted hen med andre heste - Hvis man fx som linette har en hest der ikke kan stå med andre heste så er der jo ikke andet man kan gøre end at lade den stå alene på fold. Det er så forskelligt fra hest til hest. Men af egen mening syntes jeg du skal prøve det og se om der sker en forandring med din hest smiley

Kommentér på:
hest alene på fold?

Annonce