{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.587 visninger | Oprettet:

Lidt hjælp søges. Ang græs. {{forumTopicSubject}}

Sagen er at mine 2 skønherligheder efter planen skulle have været på sommergræs fra i dag, men det er blevet udsat 1 uge fordi min mand manglede nogle ting til deres læskur, samt at hegnet på folden skal gøres højere, og vi har ikke haft den fornødne tid smiley

Der er ikke mere græs på deres vinter folde nu, de har græsset det helt ned over de sidste 14 dage.

Vi har de her 2 "haver", som vi har fået lov til at lade dem græsse på.
Der er græs i store mængder og højder, men desværre ikke mulighed lige pt, til at opsætte hegn.

Der lader vi dem så græsse i ½ time hver aften for at holde det hele ved lige.
Men hvad gør vi så om en uge... ?
Er de så stadigvæk indgræsset så de kan komme ud til sommer residensen eller skal vi noget af møllen igennem igen?

Deres folde vil blive delt op, da der er store folde, KUN til de 2, så til at starte med får de kun et meget lille stykke, og så kan vi udvidde det lidt forsigtigt i starten....

Jeg er lidt lost, og lige nu får de meget wrap og halm på folden samt foder, men det holder jo ikke på "indgræsningen" som så kun holdes ved lige der om aftenen.

Håber på et par gode råd, da man jo er så bange for det der skide forfangenhed.
I øvrigt så har de gået døgnet rundt de sidste 14 dage på deres vinterfold med det græs der nu var der.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt hjælp søges. Ang græs.
  • #1   31. maj 2012 Jeg ville nok indgræsse dem igen for at være sikker, da maven ikke vil være vant til græs konstant nu når de "kun" er ude 1½ time på høj græs smiley

  • #2   31. maj 2012 Spørgsmålet er så bare hvordan man lige gør det, når nu jeg kun har mulighed for at gå i snor med dem om aftenen....
    Og ovre på græsfolden er der ikke noget jord stykke de kan gå på... smiley


  • #3   31. maj 2012 Hvis man nu lavede følgende plan.
    fredag- 1 time
    lørdag- 1 time
    søndag- 1,5 time
    mandag- 1,5 time
    tirsdag- 2 timer
    onsdag- 2 timer
    torsdag- 2,5 timer
    fredag- 3 timer
    lørdag- 3,5 timer
    søndag- fuld tid, og så er græsset på det første stykke somemrfold nok pillet ret meget ned, da det ikke er så stort...
    Lyder det som noget der kunne være holdbart?


  • #4   31. maj 2012 Jeg øger med en time hveranden dag smiley altså Idag 3 timer (og også 3 timer igår) imorgen 4 timer og 4 timer igen i over morgen så 5 timer osv.. Men ved ikke hvornår man kan sætte den ud på fuld tid(døgnfold)? Hvor mange timer skal de være oppe på??

  • #5   31. maj 2012 Ja hvor mange timer skal de være oppe på før fuld tid?
    Det er osse mit store spørgsmål, da de egentligt skulle have været på sommergræs på døgn nu, men jeg er forsinket mht skur og hegn....


  • #6   31. maj 2012 Det kommer også an på hvilken type græs du har på folden. Er det meget frodigt ville jeg passe på, er det langt og "tørt" ville det være bedre.. Du har ikke mulighed for at trække dem hjem?

  • #7   31. maj 2012 Min pony blev ikke indgræsset ret meget. Hun gik på en lille fold med meget lidt græs på som hun så kunne gå og pille.
    Så om eftermiddagen når jeg kom ud til hende, omkring klokken 2, blev hun sat over på en fold med meget græs som hun så kunne græsse på til klokken 6 hvor hun blev lukket ind. Det fik hun lov til en lille uge. Og så stod hun på græs fra kl 2 til næste morgen hvos hun kom ind på den nedgræssede fold. Og det var 2 dage eller sådan noget. Og så kom hun ud go gå på fuld græs. smiley


  • #8   31. maj 2012 Jeg ville indskærme en lille del af den nye fold, så de ikke har fri mulighed til hele marken efter en uges pause.

    Men altså når vi har været afsted til 5 dags stævner i sommerperioden så har vi taget de af sommergræs kørt til 5 dags stævne (hvor hestene jo desværre kun har mulighed for at stå i boks) og når vi så kommer hjem ryger de direkte på sommergræs igen uden at blive indgræsset smiley


  • #9   31. maj 2012
    læs dette indlæg som Monty madglad har lavet i et andet emne.. det giver gode retningslinier for hvordan man skal forholde sig i forhold til græs...

    det er ikke så meget tiden de går på græs men tidspunktet.... ofte vil man også opleve at en hest der får begrænset tid på grsæ vil overspise/grovæde, hvorimod hvis de går på fuld græs/mange timere med græs så vil de smågræsse...
    men læs artiklen og så ville jeg ikke være bange for at sætte hestene på græs..når du har indgræsset dem i løbet af en uge..du skal også tænke på at de har jo gået og nippet lidt på deres vinterfolk, som jeg forstår ikke er helt fri for græs.. og på vinterfolden er det netop det korte nye græs..som i hestemaver er det farligste....men være opmærksom de dage hvor der er koldt/varmt....


    Sukkerstoffet fruktan i græs er den store synder, når vi taler risiko for forfangenhed hos heste. Artiklen gennemgår viden om fruktan, giver gode råd og forhåbentlig overblik.

    Af Ole Rode Jensen

    Sol=sukker
    Planternes fotosyntese er en lille, kemisk fabrik, der ved hjælp af sollys omsætter CO2 fra luften og vand fra jorden til sukker. Det er ikke sukker lige som hjemme i køkkenet, men et bestemt sukkerstof, som hedder sukrose og som er ren plante-energi.

    Varme=vækst
    Det er varme – ikke solskin i sig selv – der får planten til at vokse. Sollyset laver altså sukkerstof og varmen får gang i den proces, hvor sukkerstoffet bliver omsat til vækst.

    Når solen skinner og det er varmt, vokser planten og bruger al den sukker-energi, der bliver produceret i fotosyntese-fabrikken. Sådan har græsset det om sommeren, hvor det er varmt og hvor græsset bruger en masse energi på at vokse, sætte blomst og sætte frø.

    Når det er for koldt til vækst, bliver energien ikke brugt
    Så længe solen skinner, kører fotosyntesen og der produceres sukker-energi i planten, men den vokser ikke, hvis det er koldt. Hvad så med al den ubrugte energi? Jo, den kommer for græssernes vedkommende i depot. Sukrose-molekylerne bliver pakket om til større, såkaldte fruktan-molekyler og lagt på lager til bedre tider. Det er fruktan, der er farligt for hestene.

    Over eller under ca. 10 grader
    Der er stor forskel på græssernes indhold af fruktan, når det er varmt og når det er koldt. Brogaarden-foder.dk har målt fire græsser. Ved en temperatur på 11-25°C var indholdet af fruktan mellem 0 og 10 gram pr. kilo tørstof, mens indholdet ved 5-10°C var helt oppe mellem 111 og 220 gram!

    Så når det er solskin, men koldt (5-10 grader), lagres der fruktan i græsset. Det sker typisk om foråret og om efteråret, på de her kølige morgener, hvor der lige går et par timer, inden solen får duggen brændt væk. Eller den morgen, hvor der er rim på græsset.

    Denne viden kan vi nu kombinere på flere måder.

    Super:
    • SOL OG VARME (f.eks. en sommerdag): Når sol og varme følges ad, kan hesten fint komme på græs.

    • INGEN SOL, VARME (f.eks. en sommeraften/nat): Græsset vokser, men der produceres ikke energi. Græssets energireserver kommer helt i bund. At lade hesten græsse om aftenen eller om natten er en af måderne at forebygge forfangenhed på.

    • IKKE SOL, KOLDT: Jo mindre lys, jo mindre fotosyntese. Der er hverken vækst eller fruktan-ophobning i græsset, så lad bare hesten græsse.

    Skidt:
    • SOL OG KOLDT (f.eks. en forårs- eller efterårsmorgen): Græsset ophober fruktan, fordi fotosyntesen producerer mere energi, end planten bruger på vækst. Risiko for forfangenhed. Hold igen med græsningen.

    Stængler – nej tak
    Der er en anden vigtig pointe i det her: Koncentrationen af fruktan er størst i græssets stængel. Ifølge brogaarden-foder.dk er der i gennemsnit målt næsten fem gange så meget fruktose i stænglen som i bladene.

    Det betyder, at en stubmark ikke er egnet til afgræsning, før den igen er i vækst.

    Det betyder også, at hestene ikke må gnave græsset helt ned, for så står kun stænglerne tilbage. Derfor er stribegræsning ikke en god idé.

    Det er dog stadig en god idé at trimme (slå) græsmarkerne en gang imellem, dels for at få de fruktan-holdige stængler slået af, og dels for igen at øge antallet af blade i græsset. Men vent med at lukke heste på den nyslåede mark, til der er vækst i græsset igen.


  • #10   31. maj 2012 fra min dyrlæges råd er at man øger ½ time hver anden dag som du selv skrev.

Kommentér på:
Lidt hjælp søges. Ang græs.

Annonce