{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.048 visninger | Oprettet:

Rider altid med sporer? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Hvorfor vælger man konsekvent at ride med sporer?

Jeg bruger aldrig sporer, og jeg kan ikke rigtig se formålet med dem. Ud over de selvfølgelig er skarpere end hvis man rider uden.

Jeg har en hest som jeg aldrig har brugt sporer på, og han reagerer fint. Men da en rytter passede ham for noget tid siden, og hun skulle ride ham, valgte hun at bruge lange dressur sporer hver gang hun red ham. Hun siger selv, at det var fordi han nemmere reagerer uden at hun skal bruge for mange kræfter.

Er der nogen af jer der rider med sporer fordi det bare er det nemmeste? Jeg må indrømme, at jeg har en lidt negativ holdning til dette, men hvis der er en fornuftig forklaring, så er jeg åben for forslag.

Jeg ved ikke så meget om brugen af sporer, så derfor søger jeg lidt forklaring smiley

Vær søde, at holde en proffesionel tone.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rider altid med sporer?
  • #1   1. jun 2012 Jeg rider med ponysporer på min pige, og det er kun for at hjælpe hende med signalerne, så hun bedre kan forstå dem smiley

  • #2   1. jun 2012 Jeg rider med ponyspore på min den ene(som oftes) da det er et krav til stævner. Men rider da også tit uden på ham.
    Min nye rider jeg ikke med spore, han erstadigvæk ved at lære de forskellige signaler og vil ikke have en hest som kun reagere på spore. Men når han har fundet ud af det hele, så vil jeg da tilvænne ham sporer


  • #3   1. jun 2012 altså jeg rider med spore hver gang men det er fordi at hun går bedre med spore end uden og bruger dem heler ikke har dem bare på da min ridelære bad mig om at ride med dem:)

  • #4   1. jun 2012 OBS. det er pony spore jeg rider med:)

  • #5   1. jun 2012 Jeg bruger altid spore på min hest, da han er noget schenkeldøv for benet. Så vi træner med, at forfine schenklerne, så det bliver et enkelt lille tryk i stedet for hele benet er boret ind i siden på ham. Og man skal ride med spore til stævne når man ridder over LC, Så hellere, at han er vant til det hjemmefra, end ude på banen.
    Derudover har jeg en nervespringning i benet, så det gør det svært, at bruge det ene ben. Så er det lettere for mig, at have en hjælper på, så jeg skal flytte benet knap så meget smiley


  • #7   1. jun 2012 For et år siden red jeg med ponysporer på min fordi at hun var schenkeldøv men efter at hun stod stille i ½ år næsten, fik jeg hende "nulstillede" så jeg startede helt forfra med ridning og nu rider vi 100% uden.

    Ville da syntes det er federe at ride uden hvis man kan, end at ride med! smiley


  • #8   1. jun 2012 Da det jo er et must til stævner. Dog rider jeg næsten altid uden til træning, og bruger dem kun til stævne som en lille forstærkning. Jeg vil have at mine heste skal lytte for mine hjælpere tydeligt og præcist uden hjælpemidler smiley

  • #9   1. jun 2012 Jeg rider med spore fordi jeg hesten reagere bedre når jeg rider med spore, og vil heller prikke 1 gang end klemme flere gange...

    Rider også nogen gang med pisk så vis røven ikke lige er med så er det en god hjælp, vil så lige sige at hesten er igang med at blive trænet op, og derfor ikke har alle sine muskler endnu, og derfor rider jeg med hjælper


  • #10   1. jun 2012 Jeg rider med og uden. Oftest med.

  • #11   1. jun 2012 Jeg er lige begyndte at bruge sporer engang imellem i dressuren. Jeg bruger ganske små ponysporer. Har valgt at gøre det for at forstærke mit signal, således at hun ikke skyder skulderen ligeså meget. Jeg rider ikke med det hver gang, måske 1-2x ugentligt. Synes også det var meget praktisk at hun kan rides med sporer, da jeg gerne ser vi skal starte lidt små klasser på et tidspunkt! smiley

  • #12   1. jun 2012 Den jeg rider reagere bedre for sporer!
    Det ser også lidt pænere ud til stævner at du lige prikker til hesten, istedet for et lille "spark"


  • #13   1. jun 2012 Jeg har altid undret mig over hvorfor folk mener at "Hesten reagerre bedre på sporer" eller "Hesten er doven" er gode "undskyldninger" for at bruge sporer?

    Sporer er opfundende til at FORFINE signalerne, ikke for at forstærke dem smiley


  • #14   1. jun 2012 Jeg rider en gang imellem med pony sporer på viva. Hun er simpelthen så varm at det kun er for at variere. Skifter også tit bid for at vi forsøger lidt forskelligt. Rider kun med det fordi vi lige så godt kan vænne os til det når vi skal ud at starte. Jeg rider oftest uden. Og det er fordi vi ikke er begyndt på så mange øvelser at det skal mange forskellige signaler til smiley og når vi kommer længere vil jeg forsøge at ride uden så ofte som muligt

  • #16   1. jun 2012

    Ja, jeg rider altid med spore :o)
    Rider på en hest der ikke er helt enig i at fremmadknappen altid skal virke, især ikke inde på ridebanen. Også bliver man nød til at have noget ekstra.
    Derfor har jeg også altid pisk med, for at kunne forstærke mit signal hvis der ingen reaktion er på det blide signal.

    Træner slf. på at få det væk, men fandt først i torsdags speederen og håber det ikke bare var tilfældigheder der fandt sammen.

    Giver gerne en kasse øl til den der kan lære kære Zolo at reagere lige så godt inde på en ridebane, som uden for, uden brug af spore og pisk.
    Måske så bare uden spore og uden at tjatte GODT til for at forstærke.


  • #17   2. jun 2012 Jeg rider med spore for at forfine signalerne og rider ALDRIG med pisk....

  • #18   2. jun 2012 Jeg rider egentlig ikke ret tit med sporer - mest af dovenskab, fordi jeg ikke gider tage dem på. Jeg bruger kun meget sjældent hælen i min ridning - det er mest sæde, overschenkel og knæ, så sporer (ejer kun ponysprer...) eller ej, det gør ikke den store forskel...Derimod rider jeg næsten altid med pisk. Jeg synes, det er et godt hjælpemiddel til at be om lidt mere i bagenden.

  • #19   2. jun 2012 i starten red jeg med sporer på min "nye hest Lucinda" men efter hun har været igennem en kæmpe udvikling, kan jeg overhovedet ikk ride med dem mere -hun bliver temmelig hys, og kan finde på at nappe ud efter benene -så s'føllig vælger man at lytte til sin hest, og hun går ganske glimrende uden nu ;o)

    Bliver noget af et problem når hun skal ud og starte stævner -så skal have lært hende at acceptere dem igen!

    Bruger pisk meget sjældent -og når jeg gør er det for at få hende til at få røven/bagbenene med sig når vi træner sidebevægelser -som vi næsten lige er startet op med ;o)


  • #20   2. jun 2012 Rhinestone design - jeg ser ikke sammenhængen i, at fordi den op ved at blive trænet op og derfor mangler muskler, så skal du bruge hjælpemidler..? Jeg har selv en hest jeg er i gang med genoptræning på, hun har aldrig set et sæt sporer. Hun skal på et tidspunkt, men ikke endnu. Her i genoptræningen bruger jeg egentlig heller ikke pisk - den har jeg redet med på hende for lang tid siden inden hun blev skadet

  • #21   2. jun 2012 Jeg har to gode grunde...

    Jeg bruger spore for at forfine mine singaler.
    Til dressur stævner skal man hav spore på.

    Jo mere stille man kan sidde med sine ben jo mere behaligt er det jo for hesten.
    Men selvfølgelig er der nogen som ikke er dygtigt nok til at ride med spore og de skal først lære at rideog sidde roligt med sine ben.

    Jeg tilrider ALTID hestene uden spore jeg tag dem først på når hesten er tilredet og kan rides rundt i skridt, trav og galop.
    Men jeg kigger på hver enkel hest for nogen kan man ride med spore på før andre...

    Det er ikke synd for hesten så længe man ved hvad man laver og kan stoppe i tide hvis hestene bliver dum, end man "kommer til" at misbruge sporerne....


  • #22   2. jun 2012 Jeg rider ikke med sporer, da jeg ikke kan bruge dem optimalt selv smiley

  • #23   2. jun 2012 Jeg rider næsten altid uden på mine til hverdag, men når jeg springer og er til stævne har jeg dem på. Grunden til det er at de reagere lidt lettere, og i springning skal de reagere med det samme, og min den ene pony gør ikke helt det.. smiley jeg forstår ikke folk der bare rider med dem fordi de synes det ser godt ud eller andet.. Det skal jo kun bruges hvis der er behøv for det. Jeg vil hellere kunne ride en hest uden brug af sporer end at ride en man kun kunne ride med sporer.. smiley

  • #24   2. jun 2012 Da det er et krav til stævne, er jeg desværre nød til at ride med dem til hverdag. Har en meget følsom og sensibel hoppe, så jeg er nød til at ride med dem hver dag så hun ikke flyver i luften til stævner når jeg skal have dem på. smiley Det er pony, knop sporer så det er de blideste jeg har kunnet finde.
    På tur og under springning har jeg dem dog ikke på, da det jo ikke er noget krav, og hun er mere afslappet uden. smiley


  • #25   3. jun 2012 Jeg rider altid med sporer da det er nemmere bare lige at rulle med foden, end at skulle til at gå ind og presse hårdt. Min pony kan godt være en smule doven, så bruger sporene som hjælp hvis han bare stopper op. Det er forskelligt fra hest til hest og rytter til rytter om hvad man synes om det. Men jeg kan bedst lide at ride med sporer. (Jeg rider western med blide hjulsporer, INGEN KOMMENTAR TIL DET, DE ER LIGESÅ BLIDE SOM PONYSPORER NÅR DE BARE BRUGES ORDENLIGT!)..

  • #26   3. jun 2012 Jeg rider med sporer næsten hver dag, men min hest er på ingen måde doven eller døv for mine signaler. Jeg bruger min spore til at få hesten "op" og ikke til at få den frem. Hvis jeg har problemer med at få hesten fremad, skal det ikke være min spore som hjælper den fremad, men derimod mine lægge og mit sæde, og hvis det går helt galt, tager jeg sporerne af og bruger hælene. Sporen bruger jeg som sagt til at få hesten "op" dvs. op af jorden, spændstighed, samling, bedre gangarter, takt osv. smiley

  • #27   11. sep 2012 Jeg rider med sporer, da jeg ikke kan nå indtil hesten med mine schenkler. Så jeg har svært ved at give de rigtige signaler under øvelserne, så det er sværre for hesten at forså hvad det er jeg vil have hvis jeg rider uden.
    Så for at jeg ikke mister tålmodigheden, vælger jeg at ride med sporer, dette gør jeg også på mine ungheste, men det er kun ponyspore og dem, som er runde.
    Derfor bruger jeg spore.


  • #28   11. sep 2012 Jeg rider altid med sporer, når jeg rider dressur. Og de er ret lange (4-5cm).
    Det gør jeg fordi jeg har lange ben ift min hest, så for at undgå, at jeg sidder og trækker hælene op, når jeg skal ind til ham, har jeg sporer på.
    På tur rider jeg uden smiley


  • #29   11. sep 2012
    Rider jeg med spore, så er det fordi der er et problem :o)


  • #30   11. sep 2012
    Lige en indskydelse;
    Der er ingen minimumslængde på spore, der er kun en max, dvs man må gerne ride med nogen uden dorn.


Kommentér på:
Rider altid med sporer?

Annonce