{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  LAMMESKINDSADEL!!!!!
  • #1   9. jun 2012
    Ville ikke ride med bøjler i den på tur nej :o)


  • #2   9. jun 2012 tror godt en pony på 120 kan passe den, men ved ikke helt med 140 ponyen. og ville ikke ride tur med bøjler.

  • #3   9. jun 2012 Hvad kan der ske ved at ride tur med den?:-)

  • #4   9. jun 2012 Du ved det sikkert , men rider du med bøjler i en lammeskindsadel, ligger du alt trykket på et meget lille område, der er ikke noget til at fordele trykket overhovedet, så jeg ville ikke ride med bøjler , eller i hvertfald ikke letridning.

  • #5   9. jun 2012 Du kan gøre den øm i ryggen : (

  • #6   9. jun 2012 Så længe du ikke rider med korte bøjler og letridning. så det. En skøn tur sadel, jeg brugte min som overgang til jeg fik min nye sadel for lang tid siden.
    Vi red massere ture. Problemet er den nemt glider. Rundt, da der ikke er bom i, så skal du af under turen, er det ikke nemt at komme op igen, medmindre der en som kan holde igen i den anden side.

    Jeg har været og er stadigglad for min, selv. Om jeg sjælent bruger den nu. Men ja som. Der siges tænk dig om med stigbøjlerne da trykket. Ligger et sted og ikke blir fordelt.


  • #7   9. jun 2012 Str. pony ville passe til begge..

    Hvis din hest har dybt-læggende rygrad kan du sagtes ride med bøjler..

    Jeg har redet med lam med bøjler i 5 år på min, både stævner, jagter, tur, osv.. Og min har ALTID haft en rigtig god og sund ryg..

    Forskellen på lam og pony pude er, at vægten fra bøjlerne fordeles i en lammeskindssaddel, hvilket den ikke gør i en pony-pude.. Grunden til at jeg nævner dette er, at mange sammenligner en pony-pude med lam, og det er ikke til sammenligning..

    Mange der udtaler sig om lammeskinds-saddel har oftes ikke selv prøvet den, men det er fra info på nettet osv. de kan sige at den ikke er god.

    Men det er vigtig at hesten har dyb rygrad, for ellers vil den få dårlig ryg.. (altså at den ikke er spids)


  • #8   9. jun 2012 Du kan evt. se billeder af min tilfredse pony.. Han er 1.46 høj og rider med en str. pony.. smiley

  • #9   9. jun 2012 Jeg har en lammeskinds sadel og min Fjordhest er 1.40 (-;
    Ja, man må da godt ride tur i en lammeskindsadel.. Jeg rider da altid med lammeskindssadel ude i naturen:-D ( eller uden sadel )


  • #10   9. jun 2012 Dette er hvad forhandleren af bomløse sadler skriver om lammeskindssadlen, og jo den fordeler IKKE trykket, de burde da vide det ; )

    Læs her:
    Myte 2: "Man skal passe på med at ride letridning i bomløse sadler"

    Om det kan være skadeligt at ride letridning i en bomløs sadel kommer an på hvilken type bomløs der er tale om. En lammeskindssadel er jo i princippet også en bomløs sadel, men den beskytter på ingen måde hestens rygsøjle, og derfor er det ikke hensigtmæssigt at ride med stigbøjler på den - i hvert fald ikke i letridning. Stigbøjleophænget er nemlig bare en rem henover hestensryg, og her kommer der jo så et stort pres når rytteren rejser sig op i bøjlerne - også selvom man er en 'hensynsfuld rytter' og bruger sine knæ. hvis man mener at bruge knæene så meget, at der ikke er vægt i bøjlerne kan man jo tage stigremmene af, og se hvor længe man så synes det er sjovt at ride letridning smiley

    Lammeskindssadlen skal i højere grad betragtes som et blødere alternativ til at ride uden sadel, og med mindre man

    1. rider med specielt underlag under OG

    2. har en hest med en dybtliggende ryggrad (som fx nogle haflingere og fjordheste har det) OG

    3.er en let rytter

    bør ikke man skal ride letridning i sådan en!

    Det samme gælder sadler af ponypudetypen - dvs bomløsesadler uden kammer. Dette indbefatter bl.a. de tynde træningssadler, der på et tidspunkt var meget populare i islænderverdenen, for at give det sidste mht. sædekontakt fx. op til et stævne, men som IKKE var beregnet til hverdagsbrug - af samme grunde som ovenstående. Nogle brugte dem åbentbart alligevel for meget, og det har desværre - især blandt islænderryttere - været med til at give bomløse sadler et dårligt ry, der har hængt godt ved, men som heldigvis er ved at være på retur!

    Det fleste ordentlige mærker af bomløse sadler laves idag enten med et kammer, der enten er ligeså højt på bomsadler, eller sadlerne har et lidt lavere kammer, og skal bruges med trykfordelense underlag. Her er rygsøjlefriheden ligeså god som på en bomsadel,- ja faktisk bedre, fordi sadlen kan følge hestens bevægelser, og ændringer i overlinien i forskellige samlingsgrader (dette kan en bomsadel IKKE - heller ikke selvom den er tip-top tilpasset).

    Man skal selvfølgelig - ligesom med bomsadler - være opmærksom på at kammeret er bredt nok. Nogle sadelfabrikanter mener tilsyneladende at en hests rygsøjle ikke er mere end 1- 1½ finger bred! Vi har kasseret at forhandle et par potentielle bomløse modeller på den baggrund - og jeg har set mange bomsadler med samme problem. Et kammer kan selvfølgelig - i teorien - også blive for bredt. Især hvis man har en muskelfattig hest med 'spids' rygsøjle. Men vi synes hos Naturhesten at fire fingres bredde er minimum.

    En tung rytter og letridning selvfølgelig ER mere belastende, selv i en sadel med god trykfordeling, end en let rytter der - ikke bombende - sidder ned. Derfor er det - uanset hvilken sadle man bruger - for tunge ryttere en god idé at tænke over at begrænse letridning. Men på de bomløse sadler med god kammerhøje og -bredde gælder disse forbehold IKKE i højere grad end med alle andre sadler.

    Taget herfra;
    (link fjernet)


  • #11   10. jun 2012 Tine: Der er en plade i lammet, som fordeler trykket fra bøjlerne.. Det er IKKE det samme som en pony-pude..

    Jeg startede med at ride i min inden det kom frem hvor skadeligt nogle mener det er..

    Det eneste jeg opfylder er at hesten har dyblæggende rygrad.. Og har altid redet med alm. underligt..

    Men hvis dette passer, kan du så svare på hvordan jeg har kunne ride så meget i min i 5 år, uden det har skadet ryggen??


  • #12   10. jun 2012 Simone Sohl P Forhandleren siger jo selv der ikke er noget der fordeler trykket, men jeg skal jo ikke kunne sige om du ved mere om det end dem der sælger dem : )

  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #13   10. jun 2012 Jeg tror, den vil blive for lang til ponyen på 120cm. Jeg har en til min korte fjordhest, og den skulle ikke være længere. (-:

    Og så lægger man altså ikke så meget vægt i bøjlerne, hvis man sidder ordentligt. Rider dog ikke selv med bøjler i den, men har gjort det en gang eller 2. Prøv selv...

    På skovture er den dog noget "spændende" at ride med, hvis hesten skaber sig, men plejer ikke have bøjler i, så det kan også være derfor. smiley


  • #14   10. jun 2012 Tine: bøjlerne går ikke lige over, åben selv om kig smiley

Kommentér på:
LAMMESKINDSADEL!!!!!

Annonce