{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.936 visninger | Oprettet:

Min pony gik amok hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Hej alle hestetosser!(-:

Min pony Bonnie var før i tiden en umulig pony der var ingen der kunne ride den for den smed alle af hun jagtede folk ude på marken sparkede ud efter en hvis man gik ind i boksen til hende hun stod bare og ventede på at hun skulle aflives men det kunne jeg ikke lade ske så jeg tog mig af hende i ca. 4 måneder hvor hun stod på en rideskole hun var sød og rar overfor mig men ikke for andre! Jeg fik hende så hjem til mig selv på sommergræs hun sparkede os ud efter mig men det har aldrig været slemt mod mig her i ferien har hun så ændret sig fuldstændig og var jordens sødeste pony jeg er så begyndt på efterskole og jeg har ikke været hjemme i næsten 3 uger kom så hjem igår og det første jeg gjorde var jo så self. at gå op og sige hende til hende men hun var total sur hun gjorde ingenting men man kunne bare se ondskab i hende igen ligesom da jeg startede med hende idag ville jeg så trække en tur med hende sammen med hende og min hund og hun fik sine flip 2 gange anden gang hun fik sit flip sparkede hun ud efter mig hun ramte mig så i maven så jeg røg på jorden og kunne ikke trække vejret hvad kan grunden være til at hun er blevet sådan igen? Kan det være fordi jeg ikke har været ved hende i så lang tid? At hun så har haft et savn eller noget?

Jeg har det fint bare lidt ondt i maven men ellers har jeg det fint der er ikke sket noget alvorligt (-:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min pony gik amok hvorfor?
  • #1   25. aug 2012 En hest kan ikke savne eller være fornærmet. Måske den er understimuleret eller udadreagerende (af en eller anden årsag), men det er nok nemmere at spørge en adfærdsbehandler for heste, for det kan være super svært at vurdere når man ikke selv er til stede.

  • #2   25. aug 2012
    Heste kan ikke blive fornærmet ;o).

    Men hvis du har været lidt væk så har du jo ikke trænet og signalerne kan derfor være vasket lidt ud hvis de i forvejen ikke var så gode, ligesom du også lige skal ind i rytmen igen for hvordan hestens håndteres.

    Og en anden ting er også hvis situationen du udsatte hende for er ny - du har været væk i 3 uger og smider hende så ud på tur med din hund.


  • #3   25. aug 2012 Sofie - Hvad er dit grundlag for den udtalelse??


  • #4   25. aug 2012
    Heste har ikke følelser ligesom mennesker har - vi har forskellige hjerner :o)
    Men kan du bevise modsat, så fortæl gerne - altså fx. fra en adfærdsforsker i heste.

    Heste er vanedyr, så hvis man i mange år har haft en vane om at gøre dit og dat på bestemte tidspunkter, have de og de heste, så kan nogle heste blive forvirret når de vaner bliver brudt.


  • #5   25. aug 2012
    Vil ikke mene at din forstand kan overgå forskning i hestens hjerne :o)
    Hestes hjerner er ens, så det man har fundet ud af i en, er der også i alle andre.

    Næ jeg tror ikke en hest har følelser for mig, det gør mig ikke mindre egnet til at have hest - egentligt så syntes jeg alt for mange romantisere heste og omgangen med dem, giver dem mange flere egenskaber end de har.

    Forstår ikke at man så hårdnakket benægter noget der er fundet ud af via. forskning fx.


  • #6   25. aug 2012 Day dreamer - syntes altså tit du fremstår arrogant - "Haha, griner, må altså le" er det nødvendigt? Jøsses!

  • #7   25. aug 2012 Sofie - Stop nu, du kan ikke mene alvorligt at du tror din hest indeholder de egenskaber? Din hest savner dig ikke når du er væk, det er noget vi MENNESKER har fundet på for at gøre det nemmere for os selv.

    Der er ikke nogle der har påstået at heste ikke har følelser, for jo, de føler da smerte og ubehag. Men en hest kan ikke blive jaloux, en hest savner dig ikke når du er væk, den elsker dig heller ej. Koldt, muligvis ja, men det er fakta.

    Day dreamer - det er helt i orden, syntes bare du til tider virker en smugle arrogant, hånende og provokerende, men det er nok bare mig der fejltolker smiley


  • #8   25. aug 2012
    Sofie B - Dyr har IKKE følelser, det er bevist via forskning at vores og deres hjerner er forskellige. De kan ikke tænke over tingene fx. planlægge, derfor kan de heller ikke tænke" okay, jeg kan godt lide hende her fordi hun er sød, opfører sig pænt osv. " - vi mennesker har jo grunde til vi kan lide folk, men det er ting hesten ikke kan fundere over.

    Jeg vil gerne have hest fordi jeg elsker frirummet, en god galop, en rundte i spring og et dressur program. Men jeg romantisere ikke omgangen med hesten og tror den har følelser for mig, men det lyder da meget sødt og kan da godt finde på at sige "menneske" ting om heste selvom jeg ved det ikke er sådan i virkeligheden.

    Hesten forbinder bare en med noget godt, den elsker ikke en af hele dens hjerte selvom jeg ved det sikkert vil knuse en masse teenagehestetøsers hjerte når de finder ud af at deres musse ikke elsker dem viiiiiiildt meget og synets de er SÅ dejlige.


  • #9   25. aug 2012
    Nogen maler, nogen løber, nogen dekorerer ting - det er alle ting som er folks frirum og noget de holder af at lave, ligesom ridning :o)


  • #10   25. aug 2012 Hesten er ikke blevet stimuleret længe og derfor reagere den, hvis tingene endnu ikke sidder super fast så kan det udvandes når de står, så tingene skal genopfriskes.. Heste bære ikke nag og hævner sig ikke.. Jeg tror de kan føle en grad af savn, men ikke som vi gør og ikke direkte efter os, mere efter "hverdagen" fordi de er vane dyr, så hvis de fx pludseligt bare efterlades på en mark og keder sig så "savner" de at der sker noget..
    Men heste har ikke de komplicerede følelser vi har, kun de basale som fx frygt


  • #11   25. aug 2012 Sofie - Hvad gør din hest som får dig til at tro den savner dig? Løber mod dig på folden? Vrinsker når den høre din stemme? Den forbinder dig med mad smiley

  • #12   25. aug 2012
    Jeg elsker når folk benægter ting som tydeligt er komplet modbevist helt bund sikkert - forstår ikke man holder fast i det og nærmest klamre sig til det?
    Men okay, det er sikkert en kamel og sluge.

    http://hest-online.dk/viden/vis.asp?m1=4&m2=0&id=2242&urlinfo=Andrew+Mclean-S%E5dan+fungerer++++hestens+hjerne


  • #13   25. aug 2012 Elsker og tage min hest med ind i sofaen og tude til pretty woman... smiley

  • #14   25. aug 2012 Sofie - som sagt, det er noget vi bilder os selv ind for at beskytte os selv, det virker meningsløst at elske et dyr (i dette tilfælde, en hest, så højt som i virkeligheden er fuldstændig ligeglade med os. smiley

  • #15   25. aug 2012 Sofie: Hvorfor er det så vigtigt at din hest skal kunne elske dig ? Og hvorfor burde vi andre ikke have dyr, bare fordi vi faktisk har sat os ind i de dyr vi har og deres evner.. Jeg knus elsker da ikke mine dyr mindre selv om jeg ved de ikke gengælder det.. Dyr kan "nyde" ens selskab, de kan synes det er rart at være sammen med dig og forbinde dig med gode ting.. Men de kan ikke elske.. Det ville da også være rigtig trist for heste der blev solgt hvis de elskede deres ejer..

    Tenna: Bryder mig forresten ikke om at du skriver at man kunne se ondskaben i den, heste er ikke onde, de handler på deres indstinkter


  • #16   25. aug 2012
    Du VED ikke - for ved man, så kan det understøttes af beviser, ikke personlig erfaring. Når man siger VED så kommer der af videnskab eller historie, noget man er sikker på, fakta.
    Du syntes og mener :o)


  • #17   25. aug 2012 lisette i

    Din pony er et vanedyr, derfor kan hun ikke håndteres af andre. Hun er vant til dig, dit kropssprog, dine signaler, osv. og ved derfor ikke, hvad det betyder når andre beder hende om noget.
    Zambrano er også svær at håndtere for fremmede, da han kun er vant til få personer (mig fx.), men det betyder ikke, at det er fordi han kun "elsker" og "stoler" på mig smiley det er fordi andre mennesker ikke har samme signaler som jeg har, SELVOM man siger at man træner på samme måde, bruger samme principper, osv. Alt ved dig er anderledes end alle andre, den måde du bevæger dig på, trækker vejret, lugter, din timing i træningen, osv.

    Zambrano kunne ikke trækkes af nogle af de andre i stalden udover hans ejer uden hingstekæde, da jeg først mødte ham for godt et år siden. Nu kan han trækkes af alle, selv en fremmed mand kunne trække ham ned til folden her forleden dag (han er skeptisk over for fremmede, især mænd). Hvorfor? Træning og tilvænning. Ikke kærlighed og tillid smiley


  • #18   25. aug 2012
    Hvad er der arrogant i at påpege at forskning altid "vinder" over personlig mening og erfaring?

    Jeg ville hjertens gerne tro på at heste har følelser - HVIS der forelå beviser for det.


  • #19   25. aug 2012
    Hesten behøves ikke forbinde en med godbidder - men bare generelt godt. Verbalt ros, nus, klø osv. :o)

    Hvis du er sikker på at din hest elsker dig - hvorfor siger forskning så at heste ikke kan tænke sådan? Jeg forstår virkelig ikke hvorfor man bare kan træde rundt på og benægte forskning?
    Det er for mig det samme som at gå imod ting som fx at sorte er lige så gode mennesker som os, at sige at 13 årige har totalt styr på hvad de laver osv. - ting som vi ved er usande, påstå hårdnakket at de ER sande, det duer bare ikke.


  • #20   25. aug 2012 Sofie B
    Dette er et debatforum, skabt til at debattere.
    Så er det da selvsagt, at der bliver startet en diskussion.
    En god diskussion bliver holdt i en sober tone fra begge parter, med åbne sind og fokus på bolden i stedet for personen. Man går i en diskussion for at lære og lære fra sig, så personer, der nægter at lære noget (når Krikken fx. så venligt smider et link op, der belærer om hendes hjerne), er faktisk de arrogante.


  • #21   26. aug 2012 Sofie - Der er såmænd ingen der rakker dig ned, folk er blot ikke enige med dig.
    Er du gammel nok til at gøre brug af et internet fora som Hestegalleri er du også gammel nok til at kunne håndtere at andre ikke er enige med dig!

    Det er helt i orden at det er hvad du tror og kan forholde sig til, men når du har tygget lidt på den, så syntes jeg du skal sætte dig ned og læse lidt om hestens og dens natur, det vil forklare mange ting og du vil garanteret blive svært overrasket, måske endda skuffet.

    Day dreamer - Hertil må jeg så sige, klap på skulderen for at tage min kritik så pænt, mange ville sikkert fare i flint. Jeg er tit enig med dig, ville nok bare formulere mig anderledes :-).



  • #22   26. aug 2012 Ville lige læse tråden igennem igen, men nåede ikke længere end 4-5 indlæg,
    Sofie, du sammenligner med hvis man ejer to hunde og den ene afgår ved døden.. Hunden bliver ikke ked af det som sådan, den bliver trist, den har mistet en partner og det betyder langt større sårbarhed i naturen. smiley

    Og igen sofie, vi er ikke arrogante - vi er blot ikke enige med dig og vi har dertil også fakta at bakke vores påstand op med, hvad har du?

    Som sagt, i vores hovedet ÆÆÆÆLSKER vores heste også os, de savner os som pesten når vi er væk, de bliver fornærmede og jaloux når det ikke passer dem, vi er bare klare over at det ikke passer.


  • #23   26. aug 2012 Oki nu har jeg læst alles beskeder igennem!

    1. Jeg tror ikke forskning over en dørtærkel!
    2. Jeg tror på at alle levene organismer har følelse på den ene eller den anden måde.
    3. forskning kan ikke bevise alt her i verden! der findes mere mellem himmel og jord end lige nogle mænd og kvinder i kitler og med alle mulige dimse dutter kan finde ud af..
    4. Folk har forskellige meninger og det skal de have ret til men, man kan ikke sige at bare fordi nogle åhhh så kloge mennesker mener at dyr ikke har følelser så er dyrene dumme..

    Det er utrolig koldt at sige at hesten ingen følelser har..
    som Sofie siger.. Hvis man ikke tror at hesten ikke har følelser hvorfor så anskaffe sig en hest hvis man tror de er dumme som en dør?

    Jeg siger at når man møder sin soulmade i en hest så kan alle andre åhh så kloge mennesker såkaldte 'beviser' rende mig et vis sted!! for så ved man at hesten ikke bare er snot dum den har følelser og en hjerne som virker fint

    Hvis heste er dumme så må vi mennesker satme være dummere end en dør (O.o)


  • #24   26. aug 2012 Lisette: Sorry men at staldejer skulle kunne tale med hesten og den har sagt det.. Forventer du seriøst at folk så skriver "ok når hesten selv har sagt det, så tror jeg da på det frem for videnskaben".. Desuden hvis hun kunne tale med hesten ville hun aldrig bruge en metode som join- up (knytte bånd som du kalder det)..
    Min tidligere hest, han smed alle sine parter af så snart jeg ikke bar der, stod jeg og så på var der intet.. Men det har da intet med følelser eller udspekulerethed fra hesten at gøre, men nærmere parterne der red anderledes..
    Min sidste hest, hun kom i fuld galop når jeg kaldte, og nej hun forbandt mig ikke med mad for jeg fodrede ikke, hun kom også når hun gik på græs.. Men var det fordi hun elskede mig ? Nej, hun var bare en hest der kunne lide at opleve noget så hun havde lavet forbindelse mellem mig og nu sker der noget..
    Når parten var alene med hende var hun strid, masede hende og stak af, også med andre i stalden.. Hvorfor ? Fordi de ikke kunne læse de små signaler der viste at nu var den ved at miste fokus på rytteren, så i stedet for at genfange dens fokus som jeg gjorde opdagede de det først når den var på vej væk for at følge dens indstinkt..

    Sofie: Der er ingen der sviner dig.. Folk fortæller dig bare hvordan tingene beviseligt er.. Desværre tillægger mange hesten menneskelige følelser og egenskaber, hvilket er noget skidt for hesten, da mange (siger ikke du gør det) straffer hesten fordi de mener den er fræk, doven, fjollet osv


  • #25   26. aug 2012 Omg...Hestefolk nu om dage..

    Når til sagen: Det er meget muligt med jeres viden og forskning, men nu bliver jeg jo nok også nedgjort fordi jeg kun har fjordheste...Men nu er det altså sådan at hvis en person gør noget dumt overfor min hest, så vil den hade personen. Hvis en rygende mand har mishandlet en hest, så vil den hest højest sandsynligt angribe en rygende mand, bum!

    Lige meget hvad forskningen siger, så tror jeg simpelthen ikke på lortet.


    Derudover så kunne jeg ikke være mere enig med "C&T(...)"! Hvis I ikke mener at heste har følelser hvorfor i al verden har I så en hest? Fordi det er en maskine som skal skaffe jer rosetter i hus, og som i kan flå lidt i munden, eller fordi I elsker hesten og er overbeviste om at dén også gør det?


  • #26   26. aug 2012 Har folk helt glemt hestens flokinstinkt? Ja hesten er vanedyr, korrekt. Men sen er også sådan indrettet, at den vil søge en leder i sin flok. Dette gælder da også for mennesker. Kan man ikke sætte sig i naturlig respekt for sin hest, vil den ikke adlyde de kommandoer der blivet givet, da den er øverst i hierarkiet. Dette er selvfølgelig meget groft skåret ud.
    En hest der har fået lov at passe sig selv med stor psyke, bliverhurtugt egenrådig og udnævner sig selv til lederen.

    Jeg vil jo mene at i TS tilfælde er det lige så meget flokinstinktey, som det at hesten er vanedyr og bliver brudt i din vane, der spiller ind smiley




  • #27   26. aug 2012
    *MMS * - Det handler jo så ikke om følelser, den med en mand.
    Hvis en hest har haft en dårlige oplevelse med en mand og derfor bliver skræk når den ser mænd handler det ikke om følelser, men at hesten forbinder mænd med noget dårligt - modsat hvor den normalt forbinder dens ejer med noget godt :o)

    Heste er iøvrigt pænt "tilgivende" dyr - du kan klappe dem sådan en i røven uadskillige gange flere gange om ugen, de kan sagtens komme løbende i møde på folden alligevel.
    Så der skal en del til.


  • #28   26. aug 2012 Der er ingen herinde der siger, at heste ikke har følelser. De kan skam sagtens føle både ubehag, velbehag, ro, smerte, frygt, tilfredsstillelse, osv.
    Men det er et faktum, at heste ikke kan tænke rationelt og derfor ikke kan elske mennesker, som vi elsker hinanden.

    En hest kan forbinde mennesker, eller ét bestemt menneske, med noget godt/rart og derfor nyde menneskets selskab og opsøge det. Korrekt, hensynsmæssig træning uden signalforvirring kan fx. være en grund til dette (hesten forbinder menneske med tryghed, ro, klarhed, osv.), det kan også være noget så banalt som mad.

    Indkald fra fold kan ikke bruges som bevis, nix. Aleida kommer når alle kalder, ofte, nogle gange kun når det er mig eller hendes ejer, andre gange ikke med mig, men kun med hendes ejer. Zambrano kommer ikke når nogle kalder. Derimod er der også mange heste der kommer rendende til mennesker, de aldrig har set før. Det er nok ikke kærlighed smiley


  • #29   26. aug 2012
    Igen en ting jeg ikke er enig i - den med leder halløjet i heste flokke x).
    Men tror bare jeg holder mig til emnet :b


  • #30   26. aug 2012 Krikken: Så det vil sige i dit lille forskruede hoved, at du med samvittighed kan slå din hest i røven, slå den over mulen fordi den prøver at vifte en flue væk, sparke til den, uden overhovedet og at få dårlig samvittighed? En hest har da følelser? Om i så mener at den har følelser overfor mennesker håber jeg da ved gud ikke at du kunne finde på det. Hvis jeg gjorde det ved min hest, så ville den sq aldrig komme op til mig længere, og slet ikke hvis det var gentagende gange hver uge.

  • #31   26. aug 2012 Sofie - Du mener du er gammel nok, er det så nødvendigt at begynde at kalde os arrogante?? Hmm

    Og jeg undres konstant over at i sammenligner hesten med mennesker, det er DYR!

    Og nej, heste er ikke følelsesløse, de er bare ikke i stand til at føle så avancerede følelser så som at elske og savne..

    Day dreamer - det er der absolut ingen grund til, men langt de fleste der omgås på nettet er alt for nærtagende....


  • #32   26. aug 2012 Sofie - Det var dog utroligt!!!

    Og du er velkommen til at slette din profil, hvorfor skal vi gøres opmærksomme på det?


  • #33   26. aug 2012 Pontos Pretus: Hvorfor er den ikke iorden? Det var da det hun skrev? smiley
    Jeg er ikke ude på at bide nogle, men nu skal vi huske at der er en idé i at det hedder forum og diskussioner smiley Det kan altid diskuteres hvor vidt man skal slå sin hest eller ej smiley


  • #34   26. aug 2012
    C&T & M&M - Det lyder sørgeligt at forskning intet kan bevise, jeg håber sørmer ikke at folk bliver opereret på bagrund af ubrugelig forskning i menneskekroppen!

    *MMS * - Hvordan pokker udledte du det af min besked? Det er voldsomt overfortolkning.
    Nej, det kan jeg ikke med god samvittighed - jeg påpegede så men bare at alle heste ikke efter 3 klap med pisken frygter en og ikke vil have noget med en og gøre.

    Jeg indrømmer gerne at jeg har klappet Zolo en i røven et par gange og han vrinsker gerne til mig når jeg henter ham på folden, kommer hen til mig og snakker gerne med mig.

    Ligesom det er tons af andre tilfælde hvor folk har gjort værre ting og hesten kommer stadig tullende i møde når den skal hentes fra fold.

    Men til en anden gang, vil du ikke SUPER gerne lade være med at overfortolke og udlede ting af det der skrives. Tag udgangs punkt i det der skrives, digt ikke selv.


  • #35   26. aug 2012
    Udover det, så moderer sproget - jeg vil ikke kaldes " i dit lille forskruede hoved " - du er ikke min psykolog og burde skrive i en pæn tone, ellers så gider jeg ikke diskutere :o)


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #36   26. aug 2012 Heste har følelser!! Min hest elsker mig, det ved jeg bare. (-: Mest om sommeren, for der kommer han næsten hver gang, han ser mig.






    (og det har ikke slet noget at gøre med, at han får vitaminkiks/foder på folden hver dag i sommerhalvåret, hihi smiley )


  • #37   26. aug 2012 MMS - Hvorfor rettede du din kommentar pludselig? Hmmm...

    Og en lille tilføjelse til en af dine ovenstående kommentarer og jeg citere - Derudover så kunne jeg ikke være mere enig med "C&T(...)"! Hvis I ikke mener at heste har følelser hvorfor i al verden har I så en hest? Fordi det er en maskine som skal skaffe jer rosetter i hus, og som i kan flå lidt i munden, eller fordi I elsker hesten og er overbeviste om at dén også gør det?

    Så har jeg aldrig reddet stævner i et seriøst omfang andet end et enkelt for hyggens skyld, men jeg mener stadig ikke at en hest er i stand til at føle så avancerede følelser smiley


  • #38   26. aug 2012 "mest om sommeren" Yes sir smiley

    Day dreamer - Også jeg. smiley


  • #39   26. aug 2012 Day Dreamer: Fedt, det lyder da super hyggeligt! Gid alle heste havde sådan et fedt liv smiley

    Krikken: Jeg tvinger Dem overhovedet ikke til noget som helst smiley


  • #40   26. aug 2012 Beviser kan altid forfalskes fordi nogle mennesker tror på andre mennesker...
    jeg tror 100000000000000000000000 gange mere på mine følelser end på jeres 'beviser' som altid kan forfalskes!


  • #41   26. aug 2012 Cat: Forstår ikke man kan tro sig så klog at man kan afvise alt videnskab, og forskning lavet af folk der har brugt hele deres liv på emnet.. Med sådan en indstilling kommer man aldrig videre..
    Du er den eneste der kalder heste dumme, at de ikke har samme følelser som os hvorfor skulle det dog gøre dem dumme ? Ser du alt der er anderledes end dig som dumt og ligegyldigt ? Hestes hjerner fungere fint, de fungere bare ikke som vores, logisk nok, en hest har brug for andre ting end mennesket..
    Og jeres kommentare om at folk ikke bør have hest fordi de har sat sig ind i tingene og ikke lever i en wendy lyserød fnidder verden, ja Sorry, det er da det dummeste

    Lisette: Det er da folk der afviser al viden der er blinde, i ønsker at leve i en lyserød tuttenutte wendy verden, hvor hesten gør alt fordi den elsker jer.. Og hvis andre faktisk har sat sig ind i realiteterne og behandler deres hest som en hest og giver den den respekt den fortjener, frem for at behandle den som et pussenusse bamse kæledyr, ja så skal de kaldes kolde, blinde og ikke have lov at have hest..
    Tænk at mennesker over 12 år kan være så ensporede og mangle realitetssans i den grad..
    Gør jeres heste den tjeneste ikke at pådutte den jeres følelser og behov, men respekter dens i stedet og behandl den som et dyr.. Det er fint at elske sine dyr, det gør de fleste af os..men respekter dog at de ikke tænker som jer og har andre behov..

    Alle jer der fornægter forskning, hvordan vil i bortforklare at hesten mangler dele af hjernen der gør de ting mulige?



  • #42   26. aug 2012
    En ting til MMS - hvor ved du fra hvad jeg har klappet hesten en for?
    Ingen steder. Ligesom du vist, hvis du stalker mig så meget at du åbenbart ved det - så burde du modsat det også vide at jeg ikke går ind for at slå hesten når den sparker e.l


  • #43   26. aug 2012 Er det mig, eller er denne debat VIRKELIG usammenhængende??? Mangler der en bruger eller to, der skrev en masse indlæg eller hvordan?

  • #44   26. aug 2012
    C&T & M&M - JA tyngdekraften er bare noget opspind! Jeg kan virkelig godt forstå det, det er bare forfalsket, det sker slet ikke!
    Og alle de mennesker der bliver opereret af læger der har haft om kroppens anatomi - det er bare pis og papir :o).


  • #45   26. aug 2012 Maria - Brugeren sofie, har slettet sig selv smiley

  • #46   26. aug 2012 JTK: Jeg indrømmer gerne at jeg nok lige blev trukket lidt for meget af strømmen dér i forhold til den kommentar, og at jeg egentlig ikke fik udtrykt mig med det som der var meningen smiley



  • #47   26. aug 2012 C&T - Sig mig, hvorfor i alverden skulle vi forfalske beviser? Jeg foretrækker dog at kalde det argumentation. smiley

  • #48   26. aug 2012
    *MMS * - Næ, men du digter og overfortolker på det jeg skriver. Jeg ved ikke lige hvor det kom ind i billedet at jeg tæver løs på hesten fordi den gør det ene eller det andet - har jeg ikke skrevet nogen steder.


  • #49   26. aug 2012 JTK: Arh, ja så giver det "mening" smiley Dog ikke at læse tråden, selvom den ellers virker ret spændende smiley

  • #50   26. aug 2012 Krikken: Overdrivelse fremmer forståelse..

    Bare fordi jeg siger at jeg ikke stoler på videnskab betyder det ikke at jeg ikke tror på ALT..

    Videnskab har tit hjulpet os ja men det jeg mener er at videnskab ikke altid har ret... Hvis videnskaben er så SKIDE præcist hvordan kan det så være at folk giver dødsdom til mennesker der kan være uskyldige... Jo fordi der er 'beviser' for at den mand dræbte den.. men irl er de 'beviser' forfalsket..


  • #51   26. aug 2012 C&T - Der er altså langt fra en heste hjerne og dens natur, til mennesker der begår kriminalitet.

    Vi mennesker er nogle snu sataner, som lægger diverse fælder for efterforskere. Største delen af tiden bliver det dog også opdaget, før eller siden.


  • #52   26. aug 2012
    C&T & M&M - Du har misforstået ordet videnskab DYBT hvis du tror på at det er at uskyldige folk bliver dømt.

    Beviser er ikke forfalsket af politiet, men til gengæld så er der en dommer, en jury og en forsvar samt anklager. De har intet med beviser og gøre, deres mening er subjektiv og derfor kan de få medlidenhed eller afsky af en person - det er op til anklager og forsvar at styre.

    Dvs. det handler meget om beviser, men beviser kan også være tvetydige også kan man have en helvedes god forsvarer eller anklager der kan sno folk om sin finger.

    Så du har vist misforstået begrebet videnskab smiley


  • #53   26. aug 2012 Pontos Pretus: Blev revet med af strømmen - beklager Krikken for de 3 ord smiley
    Men det jeg egentlig mente med hele beskeden var, at jeg bare ligesom fornemmede siden du skrev: "uadskillige gange flere gange om ugen(...)vil den stadig komme op til mig", at det var en fact at du havde gjort, men at du ikke har det er jo bare fint smiley Og nej jeg stalker dig ikke - hvis jeg stalkede dig ville jeg nok også være klar over, at du ikke gik ind for at slå hesten smiley


  • #54   26. aug 2012 C&T - Der er altså langt fra en heste hjerne og dens natur, til mennesker der begår kriminalitet.

    Vi mennesker er nogle snu sataner, som lægger diverse fælder for efterforskere. Største delen af tiden bliver det dog også opdaget, før eller siden.

    Og jeg må indrømme at jeg har svært ved at se hvordan og hvad der skulle forfalskes i forhold til en heste hjerne.... Det er blot nogle der overvåger en hest af art over en lang periode og notere hvad de ser. Hvorfor pokker skulle de bruge så meget tid og ressourcer på alligevel at "forfalske" og forvrænge om hvorvidt hesten har avancerede følelser eller ej...?

    I så fald, er jeg MEGET uforstående, du er velkommen til at forklare, hvad pokker skulle det gøre godt for?


  • #55   26. aug 2012 Amigos - Jeg er smigret, jeg kan også godt lide dig! smiley



  • #56   26. aug 2012
    *MMS * - Det er en fornemmelse, overfortolkning, at læse noget mellem linjerne - noget jeg IKKE har sagt.

    Var det noget jeg selv havde gjort havde jeg skrevet JEG foran, JEG har oplevet, JEG har gjort. Istedet for undlod jeg dette, da det ikke er noget JEG har gjort. :o)

    Så en anden gang - husk ikke at " have på fornemmelsen " :o)


  • #57   26. aug 2012 Krikken: Woooow, jeg prøver at holde det her i pæn tone, og har tilmed undskyldt, så forventer jeg egentlig også at du moderer dit sprog lidt smiley

  • #58   26. aug 2012
    Hvordan skal jeg moderere det mere? :o) Har ingen bange ord, nedladende ord, udråbstegn eller store bogstaver, så føler egentligt jeg skriver ret pænt.

    Ville så men bare være sikker på at du forstod det - for der findes nemlig intet mere irriterende i debatter end når der læses ting imellem linjerne og tolkes, det kan ødelægge en god debat ;o).


  • #59   26. aug 2012 Det er såmen ikke i den forstand jeg mener - men måske lidt mindre nedladende tonemæssigt? smiley



  • #60   26. aug 2012 Krikken - Ingen store bogstaver? Jeg kan da ellers tælle til 7 ORD (og garanteret flere) stavet med STORE bogstaver i dine indlæg smiley

  • #61   26. aug 2012 Johanne . OG den ligeså var i stand til at føle jalousi m.v.?
    Det ville blive blodigt.... smiley


  • #62   26. aug 2012 EJ. du kan sgu ikke udvælge sådan.... Hele pakken kan du få, ellers må du gå smiley

  • #63   26. aug 2012 Ja, hvad vi kender til... Er det ikke skønt? smiley

  • #64   26. aug 2012 Lige præcis ;). Men vi burde åbenbart ikke holde hest, fyyyh....

  • #65   26. aug 2012 MMS: Hold da op som du tillader dig at svine andre ril og komme med vilde konklusioner uden at have noget at have det i smiley hvorfor skulle folk gå op i hvilken race hest du har ? Det har da ingen relevans for din viden eller mening ? ( og hvad er der galt med fjordheste siden du skriver kun ? Har selv fjordhest og synes ikke der er noget kun over at have det)
    Og så postulere du at hvis man ikke tror heste elsker en så er man kun interesseret i stævner og mishandler sin hest med bidet.. Sorry, men hvad er det for noget bæ at lukke ud ? Jeg har fx aldrig seriøst redet stævner, og jeg river bestemt ingen heste i munden, sjovt nok går jeg netop meget op i at sætte mig ind i hesten behov, indlæring og biomekanik og ride den derefter, uden vold og magt og på en måde hvor hesten er afslappet og bruger sig korrekt.. Ved at mange af dem der har sat sig ind i videnskab (og som du derfor sviner til) netop gør det samme.. De rider og passer netop hesten efter dens behov og kunnen og forlanger ikke ting den ikke kan fordi de pålægger den ikke evner den ikke har..
    Og din sviner til krikken er helt ude af proportioner, hun skrev ikke noget om at hun tæver sin hest eller at det er ok, men at heste er tilgivende og ikke bære nag og derfor endda ofte tilgiver og kommer til en rytter der slår..

    Cat: Det er da noget værre pjat at afvise den forskning man ikke kan lide som forfalsket.. Tænk at være så ensporet og blind.. Og Sorry men folk "føler" ofte ting fordi de tror det er sådan, hvorimod ordentlig forskning er objektiv

    Mangler stadig svar på hvorfor i er så desperate for at jeres hest skal gengælde jeres følelser ? Er i ikke i stand til at elske dem for det de er ? Hvorfor mener i at de er dumme bare fordi deres hjerne ikke fungere som vires ? Hvorfor skal de menneskeliggøres ? Hvorfor må de ikke bare være heste ?
    Og hvordan kan i tro jer klogere end folk der er uddannet inde for området, som har forsket i mange år og som har arbejdet med heste fra før i blev født ? Hvordan kan i seriøst mene at jeres "følelse" ved bedre end mange års forskning og videnskab


  • #66   26. aug 2012 C&T(undskyld kom til at kalde dig cat før, skriver fra telefon så ordene er små): hvad folk dømmes eller ikke sømmes for handler ikke kun om videnskab og forskning.. De gange hvor der er videnskabelige beviser, der er folk netop oftest skyldige.. Der hvor der begåes fejl er der hvor der ikke er videnskabelige beviser at efterforske, men kun menneskelige vidner ( for ja de er ofte troværdige) og det hele handler om hvad advokaterne siger og juryen tror.. Så fejlene sker netop når folk følger deres følelser og tro uden beviser og videnskab, det i netop mener man skal..

  • #69   26. aug 2012 Hold da op en diskussion !! og blandt de 500 kommentarer kan jeg kun se én der rent faktisk holder sig til trådstarters spørgsmål!! så måske det var en idé at starte en ny tråd så I kunne diskutere jeres "heste har ingen følelser" dér i stedet.. beklager de manglende afsnit men min enter tast virker ikke................................ til trådstarter: jeg tror hun er blevet stresset/frustreret og er åbenbart en type hest der er udafreagerende (det har jo nok noget med hendes fortid at gøre)... hvis jeg var dig så tror jeg jeg ville få noget hjælp til at lære hende at være tryg i omgang med mennesker igen smiley Godt at høre at du er ok

  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #70   26. aug 2012 Ved ikke, om du fangede ironien. (:

  • #71   26. aug 2012 Det er en helt naturlig adfærd, når hesten tror, at den er leder.
    Den vil forsvare sin position og stoppe al konkurrence.

    Du skal ha trænet hesten, så den igen acceptere, at mennesker er højest i hirakiet(lederen) - ikke kun dig, men alle mennesker. Det kræver lidt træning, men det vil klart gøre hesten meget nemmere i alle situationer.
    Jeg kan desværre ikke komme med træningstips, da jeg ikke har set og arbejdet med hesten.


  • #72   26. aug 2012 Min Shandie nulre og møsser med sin overlæbe, på min arm, på mit bryst og skulder, ja hvor hun kan komme til det, når hun skal have grime på, når hun bliver striglet, når jeg skal trække hende ud osv... så jeg er sikker på at hun elsker mig smiley

    (Det er 100% IKKE fordi hun er en værre tigge-mås, der håber at der falder en god-bid af ) smiley


  • #73   26. aug 2012 Stutteri - fnis smiley

  • #74   26. aug 2012 Spændende debat, det må jeg sige! smiley Har lige læst den og er helt proppet med informationer.

    - For lige at 'bevise' noget nyt, så er der forsket OG fundet ud af at Monty Robberts heste er nemmere at have med at gøre under uddannelse osv., og de lærer hurtigere, pga. hans metoder smiley
    Dette er ikke et indlæg til hestens følelser, men til dem der har nævnt at Monty Robberts metoder er mishandling.

    Spørgsmål:
    Hvis hesten ikke kan føle savn, hvorfor vrinsker de så når de kører væk fra dens flok i trailer fx.?? Eller hvis du rider på tur med din hest, så vrinsker de heste der er blevet hjemme??


  • #75   26. aug 2012 Pontos: Okay :).. Det vidste jeg sku ikke..
    Men tænkte nu også på andet end kun Join Up..
    Men lagde også lige mærke til at der kun var blevet rakket ned på Join Up'pen.. Min fejl smiley
    Men synes stadig ikke at det er psykisk vold. Der kan være diskutioner om hvorvidt det så er et partnerskab.


  • #76   26. aug 2012 Team holmsgård: nej undersøgelsen viste at de Monty trænede heste stressede mindre (der stod intet om at de var nemmere eller lærte bedre) desværre sagde undersøgelsen intet om hvordan hestene var trænet før og hvilke metoder der blev brugt til de andre heste.. Så desværre ikke en særligt brugbar undersøgelse ( det der har været linket til herinde).. Og som pontos skriver har man lavet join-up med en elektrisk bil, ser hesten så bilen som leder ?
    Og heste reagere på at blive taget væk fra flokken fordi de er flok dyr, uden flokken er de i langt større fare, derfor prøver de at kalde flokken til sig


  • #77   26. aug 2012 Signe:
    Ved godt de er flok-dyr. Men hvad så med de heste der er tilbage på folden med alle de andre heste, bortset fra én?
    Har heller aldrig sagt at hesten ser Monty som leder smiley
    Okay, kan godt se hvad du mener.

    Pontos:
    Enig, må jeg sige. smiley
    Men har stadigvæk min mening om Join Up. Vil ikke mene det er direkte mishandling.


  • #78   26. aug 2012 Enig i Freja K, udover det med MR smiley

  • #79   26. aug 2012
    JTK - Trinidad er dus med sin sjus - Indrømmet, jeg skrev store bogstaver for at understrege tingene - ikke for at sige DU ER EN FUCKING DUM IDIOT!!!!!, det var mere det der var ment med store bogstaver ;).


  • #80   26. aug 2012 Freja k - hun har slettet hele sin profil, fordi hun og jeg citere "er træt af fucking lorte HG, ses bitches"

    Hvem hakker ned på hvem??

    Krikken - det var heller ikke en løftet pegefinger, fandt det såmænd bare komisk smiley


  • #81   26. aug 2012 Wow! Det her er da en stor diskussion:-O!

  • #82   26. aug 2012 Flot i fik en persom til at slette sig.. I burde få en præmie.. Lol.

  • #83   26. aug 2012
    Anna Kirstine Sloth . - Det er vel personens afgørelse selv om vedkommende vælger at slette sig. Hun blev argumenteret imod, det syntes hun ikke var fair, så slettede hun sig.

    Man kan ikke begå sig på et offentligt forum og forvente at få ret altid :o)


  • #84   26. aug 2012 Anna - hun havde i lang tid haft lyst til at slette sig selv. smiley

    Du kan ikke mene at vi skal have dårlig samvittighed over at være uenige med en person, og vedkommende så vælger at slette sig selv…


  • #85   26. aug 2012 Tja nu kan jeg hellere ikke se hvad hun skrev.. Så jeg vil ikke skrive om noget jeg ikke kender til for så for man hugget hoved af smiley

    JTK - Hvis det var mig ville jeg have dårlig samvittighed men det er nu også mig smiley



  • #86   26. aug 2012 Team holmsgård: man ser sjældent at hestene der er tilbage på folden reagere fordi du fjerner en hest, ikke før den fjernede hest kalder på dem, men det er jo så igen deres flok mentalitet der får dem til at reagere..
    Få heste har dog så stærk en flok "drift" at de ikke vil have nogle heste fjernet, fordi jo større flok jo bedre sikkerhed..

    Anna Kirstine: jeg kan ikke se nogle skal have dårlig samvittighed, hvis man ikke kan tåle at blive modsagt, så høre man ikke til på et debat forum ( og nu snakker vi ikke en 9 årig pige).. Ingen var lede imod hende..
    Forskellen mellem heste og mennesker er netop at elsker du en person, så kan den person ikke bare skiftes ud.. Man kan ikke bare få sin mand byttet ud med en anden, selv om nr 2 er lige så flink, man kan heller ikke bare få skiftet sit barn ud selv om det nye barn også er sødt.. Det er fordi vi elsker personen..
    En hest er ligeglad om det er dig eller en ny ejer bare den har det godt, fordi den netop ikke elsker.. Så kan nogle heste have diverse traumer eller ting i deres fortid der gør at det kun er folk med en bestemt "adfærd" de kan lide.. Men så længe personen er på samme måde/giver samme signaler så er den glad og tilfreds


  • #87   26. aug 2012 Okay, jamen så er min hesteflok herhjemme fyldt med de heste der kræver stor flok? smiley

  • #88   26. aug 2012 Team holmsgård: de kan også sagtens være meget "sammentømret" hvis hestene går fast sammen og har gjort det længe.. Desuden så kan heste godt danne en form for tilknytning eller venskab med andre heste, diskutionen her går jo på om vores heste gengælder vores kærlighed hvilket de ikke gør

  • #89   26. aug 2012 Sikke en lang debat som lige pludselig udviklede sig til om hesten kan føle savn eller ej..

    Når det er sagt, så vil jeg lige sige at jeg gider IKKE at hører at folk begynder at diskutere med mig, om hesten kan føle savn eller ej, for jeg har lov til at tro på det hvis jeg vil! Ligesom at jeg har lige så meget ret til at tro på julemanden eller gud, hvis det er det som jeg vil...

    Til starttråden:
    Mit bud ville helt klart være at din hest har følt sig lidt svigtede og da du kom tilbage har den ikke kunne forstå hvorfor du ikke har været der hos den osv.

    Hvad du så kan gøre, kan jeg desværre ikke svare dig på, men ville forslå at få en hestehvisker ud, som så måske kan fortælle dig hvad du kan gøre ved problemet ( Jeg vil sige at det ville letter at få en hestehvisker ud end at få en adfærdstræner ud, da hestehviskeren kan fortælle hvad hesten syntes og tænker)

    JA Jeg tror sgu på hestehvisker, det må jeg ærligt indrømme, og jeg er stolt af det!! smiley


  • #90   26. aug 2012 ^^ Men det er også her hvor vi bliver "nød til" at sætte nogle menneskelige føelser på, for ellers tror jeg ikke vi kan forklare hvad det er hesten "føler". På den måde kan vi på en måde lidt sammenligne hvad det er for hesten smiley

  • #91   26. aug 2012 Anna Kirstine - sådan er vi jo forskellige, jeg har bestemt ikke dårlig samvittighed.

  • #92   26. aug 2012 Signe - Det du skiver der til sidst giver faktisk god mening. Det er noget man kan tænke over smiley

    Igen nu er det også mig har medlidenhed med alt og alle selvom jeg ved at jeg ikke burde smiley


  • #93   26. aug 2012 Inderst inde føler jeg at ingen af os kan udtale os om denne diskution, da vi jo ikke ved hvad hesten har af følelser.. Hvis det var korrekt formuleret..

    Men at 'tro', det er noget alle gør, og det skal man være mere end velkommen til smiley


  • #94   26. aug 2012 - Det ved kun hesten selv smiley

  • #95   26. aug 2012 Engel: selvfølgelig bestemmer man selv hvad man vil tro, men hvis man holder fast i en mening uanset hvor mange beviser der er for at man tager fejl, ja så udvikler man sig jo aldrig eller lære nyt..
    At man kan have brug for at bruge en beskrivelse fx ved at sammenligne med menneskelige følelser er jo fint nok, problemet er når folk forventer og behandler hesten ud fra ting den ikke er i stand til..


  • #96   26. aug 2012 Freja: ja det er ærgerligt at man vælger bare at smutte og slette sig.. Synd at have så lidt selvtillid at lidt modstand får en til at smutte

    Team Holmsgaard: men det handler jo netop ikke kun om tro, idag ved man hvor i hjernen de forskellige følelser og evner sidder, samt man kan se hvor og hvordan hjernen reagere på forskellige ting.. Og man ved så hvilke dele der er i hestens hjerne og derfra hvad de i hvert fald ikke kan føle og "tænke" fordi de simpelthen ikke ejer den hjerne del


  • #97   28. aug 2012 elefanter er nogle af de eneste dyr der bevist har følelser.

  • #98   30. aug 2012 Heste føler ikke sårn er det bare, vi tillægger dem bare menneskelige egenskaber for at gøre det nemmere at forstå sig på dem, forstå mig ret "den forbinder mennesket med noget godt"=elsker en
    "den blir taget væk fra flokken"=den savner osv osv osv , tror bare i mange menneskers øjne er det nemmere at håndterer det kæmpe univers der er omkring heste, ved at give dem evner de ikke har.


  • #99   7. sep 2012 HIHI nu må jeg altså lige give et besyv med thihi. Jeg ved ikke en s... om hvorvidt heste har følelser eller ej( men det vil da være hyggeligt hvis de har) jeg har aldrig været hest, men på den anden side er der nogen af forskerne der har prøvet at være hest smiley sorry kunne ikke dy mig

  • #100   7. sep 2012 Marian: Nu er det jo heldigvis sådan at man ikke behøver være hest for at studere deres hjerne, adfærd osv

  • #101   8. sep 2012 Det er rigtigt, men videnskabsmændene sagde jo også engang at jorden var flad, de tog fejl, fniis

  • #102   8. sep 2012 jeps freja det er klart. Kan bare ikke lade være med at lave lidt sjov med det, de samme mennesker som taler om ikke at menneskeligøre heste (incl. mig selv) siger også vi skal skabe tillid mellem os og vores hest - Tillid er altså også en menneskelig følelse, så uanset hvordan vi vender det, kan vi mennesker ikke lade være, for det er jo det eneste sammenlignings grundlag vi har. Derfor er det så svært.

  • #103   8. sep 2012 Marian: Nu ikke korrekt smiley jeg bruger ikke det med at skabe "tillid".. For mig skal hesten tilvænnes vores krav og lære vores signaler

Kommentér på:
Min pony gik amok hvorfor?

Annonce