{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.635 visninger | Oprettet:

Regler for indspændingaf heste?! {{forumTopicSubject}}

Hej HG! jeg står i en virkelig nedern situration! på den rideklub min hest står opstaldet på har vi desværre lige fået ny ridelære. jeg bryder mig ik rigtig om hende men man må vel give hende en chance? nå men i lørdags spænder hun så en af vores hopper ind, med et trækketov?! på klubben har vi i al den tid jeg har været der altid været imod indspændinger fordi vi har synes det er syndt. nå men hun havde så spændt hesten ind med et trækketov (ligesom en chambon, fra sadlen op gennem bidet og op bag nakken) og et trækketov er jo ikke ligefrem særlig langt så den strammer så så ponyen går med næsten åben mund! hun gjorde det så igen idag, hvor jeg sagde til hende at jeg synes det var dyremishandling, og jeg fik bare et snerpet svar at "det er jo ikke dyremishandling den kan jo godt trække vejret" øh ja, måske fordi den stritter imod?! nå men nok om det, jeg kontaktede så bestyrelsen for at spørge hvilke regler der var om det fordi jeg jo synes at det er rigtig syndt at elevhestene skal spændes ind, nå men jeg fik så det svar at man må spænde hestene ind efter ´nogle regler, og så kunne jeg jo så finde de regler og kigge igennem. men problemet er at jeg ikke aner hvor man skal finde de regler henne?!er der nogle der kan hjælpe med det og ved hvor man finder sådan nogle henne? det er ikke klubbens regler men nogle der er nogle dyrlæger der har lavet som gælder på alle rideskoler?
-håber ihvertfald i kan hjælpe for det skal altså stoppes! undskyld det blev lidt langt:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler for indspændingaf heste?!
  • #1   4. sep 2012 Synes helt sikkert ikke at det er iorden - og er helt sikker på at det slet ikke er tilladt at bruge et træktorv som indspænding, da der ikke er nogen form for elastik i sådan et!

  • #2   4. sep 2012
    Der er ingen regler - der er kun forskellige meninger om det.
    Så sig fra hvis du ikke syntes det er ok :o)


  • #3   4. sep 2012 Jeg tror faktisk ikk der er særlige regler omkring det. men ville da helt sikker snakke med nogle af de andre elvever og hvis i går op og klager om det hun gør kunne det være de tog det seriøst og spænde en hest ind på den måde med et træktov mener jeg personligt er dyremishandling da en træksov ikk giver sig og derved er total hårdt og hvis hesten gør meget modstand kan den faktisk komme til skade..

    sys det er forrykt nogle mennesker få lov og undervise nå de er så inpompinente.. unge og børn som skal lærer og ride skal det det rigtig og ikk tro at sådan noget er vejen frem.. jeg væmmes


  • #6   4. sep 2012 I den situation ville jeg sk*de på regler, det er dyremishandling. Jeg bryder mig slet ikke om indspændinger, det er noget fanden har skabt.
    Hesten viser jo tydelige tegn på, at den er voldsomt generet af det.
    Prøv, at spørge hende, hvordan hun tror hesten har det. Og hvordan hun ville have det, hvis hun blev bundet med hovedet helt ind til brystet, og blev tvunget til, at gå rundt sådan. Hun ville intet kunne se, og føle sig meget utilpas, sådan har hesten det også, derudover, har den svært ved, at synke og trække vejret.


  • #7   4. sep 2012 Fandt dette

    Stk. 2. Oplæring, træning og brug af heste skal være tilpasset hestenes alder og deres
    fysiske og psykiske kapacitet, så de beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt
    men og væsentlig ulempe.
    § 26. Udstyr, som anvendes som hjælpemidler på heste, skal være tilpasset den enkelte hest
    og må ikke påføre hesten skader eller anvendes som tvangsmidler.
    Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om brug af hjælpemidler og
    tvangsmidler.

    Træk tov der bruges om indspænding vil jeg betrakte som et tvangsmidl


  • #8   4. sep 2012 puhaa.. synes godt nok din nye ridelærer lugter!

  • #9   4. sep 2012 Det er bare super at du siger fra, det kræver mod.. Håber du trænger igennem..

  • #10   4. sep 2012 tak for svar og forståelse alle sammen! ponyen er en 18 snart 19 årig som har gået rideskole ihvertfald de sidste 12 år! hun er gammelog stiv og ødelagt i munden så synes overhoved på ingen måde det er fair ! (hvilket det selvfølgelig heller ik er for en hvilken som helst anden hest!) jeg har prøvet flere gange at hive lidt i bestyrelsen, men der sker ikke rigtigt noget, for "vi skal jo lige give hende en chance" -.- jeg må prøve at kigge lidt rundt og se om jeg kan finde de regler et sted, for det gær så ondt at se den hest blive ødelagt så meget! (har selv redet en del på hende og ved hvilket liv hun har været igennem, så bare jeg sidder og skriver dette skære dybt i mig!! det skal bare stoppes! jeg tog faktisk en video af det idag, men tror desværre ikke det er nok, da man knapt kan se hesten på videoen smiley ved bare ik hvad jeg skal gøre af mig selv i sådan en situration hvor ingen gider lytte?

  • #11   4. sep 2012 hvad med hende der rider den? hvad siger hun til det? det er slet ikke iorden og jeg forstår slet ikke hvordan bestyrelsen bare kan trække skulder af det!

  • #13   4. sep 2012 sarah: det er forskellige ryttere, hende der red hende i lørdags er handicappet og tør iikke engang kigge på ridelæren! hende der red hende idag er nybegynder, kun 8 år vil jeg tro så hun ved jo ikke hvad der er rigtigt og forkert desværre:(

    Katja, hvordan skal jeg få banket ind i hovederne på dem at det er dyremishandling? jeg har også overvejet at ringe til dyrenes beskyttelse, men lytter de på unge som mig?


  • #14   4. sep 2012 ej smiley dårlig lærer er det eneste jeg så tænker smiley

  • #15   4. sep 2012 Faktisk syntes jeg egentlig det lyder som en god idé med dyrenes beskyttelse.
    Ikke at de nok kan gøre så meget, men hvis de kontakter bestyrelse/ejer af hestene, og forklarer at dette ikke er helt okay, kan det være bestyrelse/ejer tager det op til overvejelse. De tager det måske mere seriøst fordi det kommer fra DB, og ikke et "barn"(ved ikke lige hvor gammel du er).

    Men hvem ejer rideskolen? Er det klubben, eller er det privat ejer, som klubben blot er tilknyttet?


  • #16   4. sep 2012 jeg er 14 snart 15 ^^ det er klubben der ejer det, og komunen der ejer staldbygningerne. men tror jeg vil prøve dyrenes beskyttelse:) vi er en lille gruppe der godt ville kunne slå os sammen jo, men problemet er at alle de andre ik tør sige fra.den ene af de tøser vi har her ude græder HVERgang hun er til undervisning fordi vores ridelære presser hende til at springe højere end hun kan og på en hest hun ikke kan få frem ad, men hun tør bare ikke at sige noget, jeg er den eneste der har sagt noget til vores ridelære, der er ik andre der tør. desværre:(

  • #17   4. sep 2012 har ikke spist noget så har heldigvis ikke det samme problem, men min frokost var på vej op da jeg så det tideligere..

  • #18   4. sep 2012 Hvis ikke det hjælper at DB snakker med bestyrelsen, kunne DB måske prøve at snakke med kommunen? Måske er kommunen bere lydhør end bestyrelsen? Og ja bestyrelsen skal da i hvertfald nok lytte til kommunen. Men kommunen SKAL være sidste udvej i min verden.

  • #19   4. sep 2012 tag billeder! hvis hun ikke bryder sig om at der bliver taget billeder, kan det jo skyldes at hun ikke kan stå inde for sine metoder. uden billeder kommer du ikke langt hos dyrenes beskyttelse.
    Men det er jo bestyrelsen, der har ansat hende, og dermed også deres ansvar at det der foregår ikke strider med almindelig omsorg for hestene. Du må råbe dem op, for det er slet ikke ok. det kræver mod, men jeg kan fornemme at du kan klare det.


  • #20   4. sep 2012 Har i snakket med jeres forældre om det??
    Måske i står stærkere, hvis i har dem med:))



  • #21   4. sep 2012
    Ville tage noget video ( 2-3-4-5 minutter eller mere og over flere dage ) og fotografere også.
    Også smide det til DRF samt dyrenes beskyttelse, så viser du ihvertfald du ikke syntes det er ok :o).

    Selvom jeg dog tvivler på det rager DRF.


  • #22   4. sep 2012 Belinda,jeg ved det virkelig ik, men tror jeg vil samle lidt flere beviser og så snakke med DB om det. er bare bange for at de ikke vil lytte til en 14 årig smiley

    Therese: jeg giver ik op, om de så smider mig ud eller hvad ved jeg, den hest er sku for god til det! jeg må velbarkæmpe videre!

    Og tusind tak til alle jer der skriver og støtter op om det, det er dejligt at vide jeg ikke er den eneste der synes det er syndt!


  • #23   4. sep 2012 Jeg tror faktisk det rager DRF! for så vidt jeg ved er hun exam. træner fra så sent som 2011, og jeg tror godt DRF har interesse i hvad deres elev render og laver, hvis hun vil beholde sin titel. Det er jo skæmmende for DR-IF og DRFs uddannelsessystem, hvis det er det de lærer på uddannelsen

  • #24   4. sep 2012 Jette: jeg snakker meget med min mor om det, og hun gør også alt hvad hun kan!! men vi vil jo helst heller ikke blive set som den familie der går og er negative, men vi prøver skam hele familien!

    Krikken: det vil jeg da gøre, det er vel forsøget værd?


  • #25   4. sep 2012 Lyder godt smiley

  • #27   4. sep 2012 jeg ved det godt, det er også lidt derfor jeg skriver til jer her inde for at høre om i kan give råd til nogle andre muligheder for mig da det er rigtig svært for mig. synes i det hele taget at det er rigtig syndt at det skal komme så vidt, da det er en super god klub med dejlige mennesker og der var altid sjovt at være indtil vi skiftede træner. så er rigtig ked af at man dirrekte skal gå ind og klage over sin egen klubsom man holder meget af og har været medlem af alt den tid jeg har redet, men synes bare heller ik det er fair hverken overfor hesten eller overfor rytterne der lære tingene på den måde smiley

  • #28   4. sep 2012 Lehnskovsheste: er glad for din besked, tager det ihvertfald til overvejelse!


  • #29   4. sep 2012 Katja, at kommunen udlejer, har netop meget at sige. De kan vælge at ophøre samarbejde med klubben, ergo står klubben med heste, men ingen opstaldning. Det næste er at klubben sådanset får støtte fra kommunen, noget kommunen reelt også kan gå ind og fjerne. Jeg siger ikke de gør det, men tror nu nok at kommunen vil ha en MEGET kræftig gennemslagskræft.

    TS: DB vil nok ikke gøre noget hvad angår sanktioner, og handling i sagen. Men jeg tænker at de måske gerne ville tale med klubben om behandlingen af dyrene. Måske er den nok ikke direkte ulovlig, men derfor kan DB måske godt påpege at den ikke er god for hestene, og at det samtidig er et MEGET dårligt signal at sende til eleverne.


  • #30   4. sep 2012 TS, kan sagtens følge dig, og derfor er det bedste da også hvis et par forældre kunne gå sammen og snakke med bestyrelsen. Men hvis tingene er så grelle som beskrevet, og bestyrelse ikke vil reagere på evt klager, så er man jo nød til at prøve at gøre noget ved det, og dette gøres jo så ved at gå videre, og derved klage over klubben/klubbens behandling af sagen.

  • #31   4. sep 2012 hvilken klub er det? smiley

  • #32   4. sep 2012 Det er lidt synd hvis de - pga. din alder - vælger IKKE at lytte til dig, for du lyder voksen og ansvarlig - og har hovedet skruet godt på. Bliv ved med at kæmpe, for det er absolut IKKE i orden, det ridelæreren gør.

  • #33   4. sep 2012 Marie-louise: det kan jeg ikke sige. Desværre


    $: det jeg glad for du siger, giver ikke op!!


  • #35   5. sep 2012 Katja. Nu har jeg jo netop sagt hun skulle snakke med DB, og det så er dem der skal tage kontakten til klubben, evt. kommunen. Alt andet lige kan kommunen da ikke ønske at ligge navn til den slags behandling? For tag da ikke fejl, i sidste ende falder det da tilbage på dem, hvis der skulle blive mere i det.
    Jeg har ALDRIG sagt noget med at banke i hovedet, og egentlig heller ikke sagt at kommunen skulle opsige dem, eller droppe deres støtte. Tvært mod har jeg sat, at hvis ikke bestyrelse vil lytte til DB, så kunne de være de ville lytte til kommunen, netop af de årsager, at de alså får kommunal støtte, og at det er kommunens bygninger. Siger jo netop også at kommunen nok ikke vil gøre de ting, men derfor tror jeg nu nok at kommunen vil ha en noget bedre gennemslagskraft end en på 14. Og så har jeg jo netop også sagt at dette skulle være SIDSTE løsning.

    Tvært i mod, har jeg jo netop sagt at DB kunne være en god idé fordi de netop kan snakke med bestyrelsen, og FORKLARE det ikke er godt for hestene, og sender et dårligt signal til klubbens elever.

    At at sige jeg er uansvarlig for at komme med mine forslag. Ja undskyld men nu må du da lige holde op. Det er da LANGT mere uansvarligt ikke at gøre noget. Og pigen spørger efter forslag til hvad hun skal gøre, og jeg kommer med nogle. Jeg siger ikke hun skal true med bål og brænd, som du tydeligt læser det som!


  • #36   5. sep 2012 Med dette indlæg var det ikke meningen at der skulle komme diskutioner op! blot at jeg søger nogle idéer !:)

  • #38   5. sep 2012 Katja: jeg ved ikke om du har misforstået mig, men det er ikke min plan at få alle til at hate stedet! (derfor jeg ikke skriver navn på noget eller nogle) jeg holder rigtig meget af klubben da det er et sted jeg er kommet hver dag de sidste 8-9 år! jeg synes bare det er rigtig ærgeligt hvis det skal ende sådan med tvangsmetoder og derfor skriver jegom råd fra jer af, hvad I evt. synes jeg skal gøre! jeg vil på ingen måde ophænge klubben, men vil bare gerne have at det bliver den gode gamle klub som det var før hen hvor alle havde lyst til at være. og hvor man ik blev knust hver dag man sætter sin fod der af et syn af hestene går sådan. smiley så jeg vil på ingen måde få komunen til at droppe dem ud eller på den måde! først og fremmest vil jeg bare gerne snakke mere med ridelæren og bestyrelsen og håbe på at de vil lytte til mig,og derfor skrev jeg her inde om hjælp til hvad i ville gøre uden at smadre klubben - for jeg holder altså stadigmeget af den!:)

  • #39   5. sep 2012 Katja. Vil også gi dig helt ret, man skal ikke gå på krigstien. Tror nu nok at alle dem der siger kæmp for det, mere mener det som, at hun ikke bare skal give op, men netop snakke mere med dem, få andre til at snakke med dem, alså kæmpe for sin overbevisning, også bliver deres.
    Jeg vil som du også har gjort, stadig opfordre TS til at snakke med DB, og få dem til at tage sagen op til debat, så at sige. Jeg tror DB kan komme med gode argumenter for hvorfor man ikke skal gøre sådan, og samtidig tror jeg da også på at DB har en autoritet, som bestyrelsen netop vil tage seriøst.
    Ja du har nok helt ret i at kommunen er naivt, men man kan jo kun få et nej, hvis du forstår.
    Igen tror jeg også at DB er en god idé, da TS måske kan forblive annonym? Om end nok svært, da klubben jo ved TS er modstander af den "trænings teknik"
    Men ville da tro og håbe at hvis DB stod for dialogen, så ville der forhåbentlig ikke blive set skævt til TS.

    TS det med kommunen skal som sagt være sidste udvej, og igen ville jeg nok få DB til at agumentere for kommunen, hvis det skulle komme dertil. Meningen er skam slet ikke at de skal droppe dem ud, eller tage tilskud fra dem. På ingen måde, men hvis man fik kommunen til at tale sagen, ville bestyrelsen måske tage mere imod, netop for at holde sig på god fod med kommunen, hvis du forstår?
    Selvfølgelig skal du da ikke smadre klubben. Det skulle da aldrig komme på tale. smiley Mine forslag er på ingen måde ment til at ødelægge klubben, blot til at prøve at få en dialog med dem, og få dem til at se det forkerte.


  • #40   5. sep 2012 § 26. Udstyr, som anvendes som hjælpemidler på heste, skal være tilpasset den enkelte hest
    og må ikke påføre hesten skader eller anvendes som tvangsmidler.

    Mener stadig at træk tovet er et tvangsmidel, da det ikke er lavet som et hjælpemidl og det på føre hesten (ponyen) smerte og sidst er det ikke tilpasset hesten(ponyen)
    Måske kan dine forældre overvære en ridetime hvor ponyen bliver tvunget med med tovet også kan de dukomenter det via film og de kan gå til bestyrelsen og fortælle at enter gør DE (bestyrelsen) noget ellers må VI (Forældrene) skride til handling. Det kan heller ikke være klubben interesse at få et dårligt ry så folk holder op og klubben bliver lukket.


  • #42   20. sep 2012 Sille, hvornår skal hun undervise igen?? Vil med glæde komme ud og få noget billed dokumentation, og gå med jer andre elever til bestyrelsen! For det kan bare ikke været rigtig!

  • #43   20. sep 2012 Tusind tak for støtten luise! Men lige pt står det hele lidt på pause. Jeg har snakket med en fra bestyrelsen om det, og hun vil gerne lige se det med sine egne øjne før hun gør mere. Men kan da godt være jeg skriver til dig hvis vi får brug for det!:) men lige nu er det lagt lidt til side:)

  • #44   20. sep 2012 Du sms'er mig bare! Jeg tager med glæde med, for at gå gjort klubben til det samme gode og rare sted som da MV var derude! smiley

  • #45   20. sep 2012 Savner det. Men tak!:)

  • #46   21. sep 2012 Tanja - Hvis du linker til den side du fandt det kan hun printe det ud, tage billeder af hest og underviser evt. filme det. Tage papirene og billeder evt film med til bestyrelsen. Hvis de er ligeglade så ville jeg hvis jeg var Sille sige til bestyrelsen at hvis de ikke gjorde noget med problemet, ville jeg offentlig gøre billeder, navn på klub og ikke mindst ridelærer. Og finde en anden klub at være i.
    Sille - Synes godt du kunne skrive hvem ridelæreren var sådan at vi andre ikke kom ud for hende en gang.


  • #48   21. sep 2012 team tindur, tak, problemet er bare at jeg holder rigtig meget af den klub og ikke ønsker den mere "splittet" end den er i forvejen. jeg holder navne og det anonymt, jeg sbakker med bestyrélsen om det. bliver jeg biortvist kan jeg jo så være lidt lige glad, og så kan jeg jo så godt sige hvem det er . men som det hele står til lige nu, ligger det lidt på stand by indtil jeg får snakket det ordentligt igennem med bestyrelsen;)

  • #49   21. sep 2012 ja den gør så:o

  • #50   25. sep 2012 ved ikke om der er en regel, men syntes ikke et træktov kan bruges på den måde så skal hun heller få fat i en ordentlig chambon

  • #51   25. sep 2012 kan kun være helt enig!

  • #52   26. sep 2012 Er det blevet bedre?? smiley

  • #53   26. sep 2012 er stadig igang med at snakke med bestyrelsen

  • #54   27. sep 2012 Tag billede af det, og giv dem til bestyrelsen . De kan jo ikke gøre noget når de ikke ser det, men synes bestemt ikke det er okay at gøre det.

  • #55   27. sep 2012 Stald thyras, en af dem fra bestyrelsen er obs på det og holderlidt øje meddet, men de kan desværre ikke alle sammen se det er forkert::(

  • #56   15. okt 2012 Siller, du må lige skrive hvis der evt er noget jeg kan hjælpe med!
    Du er langt fra alene om at få det stopppet!


  • #57   15. okt 2012 takker Crash smiley det er da dejligt at vide!:)

  • #58   19. nov 2012 Sådan en burde slet ikke at havde med dyr at gører!!! Hvad tror hun at det er?? En motercykel!!!:( Det gør mig så gal i skrælden når folk misforstår det der rigtigt skulle være hjælpere og bruger det forkert og på en urimelig måde!!!
    Jeg aner dsv. ikke hvad du skal gører?? smiley


  • #59   19. nov 2012 Tak, ja det er lidt svært:/ men midlertiddigt er det sat på pause, og så må vi se(;

  • #60   3. jan 2013 Er der noget nyt? smiley

  • #61   3. jan 2013 Næ ikke rigtigt, det hele går ned af bakke og stedet er efter hånden ret dødt, så vil ikke presse mig mere på end aller højst nødvendigt:/ men her over vinteren har der ikke rigtig været til at ride (har ikke ridehus) så der har jo så ikke været noget, men synes hun er blevet lidt bedre til at behandle ponyen ordentligt, den går kun med indspændinger 2 gange om ugen for de aller mindste, men det er stadig ikke okay! Men nu må vi se når vejret bliver bedre og børnene kommer tilbage og rider smiley

Kommentér på:
Regler for indspændingaf heste?!

Annonce