{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Heste, der spiser, fryser ikke
  • #1   25. sep 2012 Har jeg aldrig hørt før, men det lyder spændende.. smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #3   25. sep 2012 Det er korrekt og alligevel ikke, hestes der spiser hø/wrap øger varmen i kroppen men det samme gør sig ikke gældende ved halm feks. eller krybbefoder.

    Og ja der lavet videnskablige forsøg man har termografi fotograferet en islænder der stå i sin løsdrift og spiser hø og der kan man se at den udvikler varme indefra, mener artikel findes i magasinet Hest fra forrige vinter.


  • #4   25. sep 2012 Det har jeg også hørt, tror dog man skal "omgåes" det med varsomhed... Hesten skal stadig have fedt nok i pelsen, og vinterpels, til at holde kulde og regn ude. Men har du en hest med bjørnepels, som ikke bliver børstet hver dag, burde den sagtens kunne holde varmen, hvis den har masser af hø. smiley

  • #5   25. sep 2012 Altså man kan jo ikke 100% generelisere og sige Ingen heste fryser, hvis de spiser grovfoder.

    Men ja, heste der har fri adgang til grovfoder (og ikke bare krybbefoder) på deres folde, holder maven igang og får den vej energi til at holde bedre på varmen end heste der står på en jord fold uden muligheder for at tygge. Det der teknisk sker, er at høet/wrappen opholder sig længere tid i grovtarmen og det bevirker øget varmeudviklen under fordøjelsen.

    Om der ligger nogle undersøgelser - tja mon ikke, men jeg kan ikke lige linke til nogen.
    Der står lidt generelt om det på nettet, hvis du søger på google.


  • #6   25. sep 2012 jeg tror det der menes er at når hesten har noget og spise (hø/wrap) hele tiden så holdes dens tarmsystem igang og dette er med til og producere varme.

    hvis hesten ikke har noget og spise på fold en hel dag har deres mave ikke noget og arbejde med og dermed laver de ikke varme som hvis de havde noget og tygge i hele tiden.

    det skulle være bevist at det har effekt at hesten altid har adgang til stråfoder.

    der er faktisk en artikel i ridehesten her i september om at alt det korn osv vi giver vores rideheste slet ikke er nødvendig for de kan yde det optimale, det kan godt gøres på godt stråfoder og sevfølgelig vitaminer og mineraler..
    - syntes det fortæller lidt om hvor vigtigt stråfoderet er og fokusere på frem for alt den dyre krybbefoder som mange fylder i deres heste.

    mine heste har fri adgang til hø og de får lov og æde alt det de kan tygge sig igennem på stald og på fold har de enten hø eller frøgræs til rådighed hele vinteren.

    vi har 6 heste og vi har fået 73 minibig hø ind i år samt vi også har fået noget frøgræs ind. om de kan æde det hele er jeg ikke så sikker på, men der biver ikke sparet på stråfoderet her.


  • #7   25. sep 2012 Engelsk sproget artikel skrevet af en dyrlæge:
    http://www.gaitedhorses.net/Articles/coldweathermgmt.shtml

    Den understøtter noget af det, de ovenstående har skrevet her i tråden... Der står også en ret udførlig liste over, hvordan man bør fodre sin hest om vinteren.. Jeg lærte i hvert fald noget nyt, da jeg læste den smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #9   25. sep 2012 Jeg siger det samme som Lisette, halm er tidsfordriv ikke noget man kan se på som mad til heste.

  • #10   25. sep 2012 jeg har også hørt at når hesten tygger så arbejder den og derfor kan den holde varmen smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #11   25. sep 2012 Nathja det er ikke det at hesten tygger der skaber varmen det er når hesten skal fordøje/bearbejde wrappen eller høet i tyktarmen smiley

    Det der sker når den tygger er at den udvikler en masse spyt og det er med bla. til at sænke Ph værdien i mavesækken så hesten ikke udvikler mavesår.


  • #12   25. sep 2012 CSM: Fordi halm ikke er lavet til at hesten skal spise, de får stort set intet næring ud af det, og kroppen køre det derfor bare igennem systemet. Hvor der er mange fibre i grovfoder som wrap og hø. Dette gør at tarmene arbejder bedre og der bliver produceret varme ud i kroppen.
    Vil mene at hvis dine heste ikke har mulighed for mere grovfoder end det græs der er tilbage syntes jeg bestemt at du skal finde en anden løsning da det er meget usundt for hesten (:


  • #13   25. sep 2012 ja og så er at den tyggetid fra hø/wrap jo også med til og holde hesten beskæftiget så der ikke opstår uønsket adfærd som vævning, boksvandring osv som hesten kan finde på hvis den keder sig tilstrækkeligt.

    og ved de hele tiden har noget og æde bliver de også mere rolige har vi erfaret, da der ikke behøves være kamp om foderet som hvis de kun får en vis mængde som de kan nå og spise op i løbet af kort tid.


  • #19   25. sep 2012 der vil jeg også give lisette ret, der er noget der ikke fungere som det skal længere, hvis ikke en hest på de vilkår kan holde varmen.

    det ses sommetider ved ældre heste at de ikke kan holde varmen når alderdommen sætter sine spor, men det er jo heller ikke uden grund så.
    jeg kender også en som fodrede hendes hest med alverdens fedende foder for og holde et nogenlunde huld i vinterperioden, men det var også en gammel udtjent hest som pga alderdommen begyndte og få nogle problemer, og der må man indse at tiden til og tage afsked er ved og være der hvorend man gerne ville man kunne gøre noget, så er det ikke et værdigt hesteliv hvis den skal tabe sig sådan vinteren over for så og komme i fin foderstand hen over sommeren, og man så ved at når vinter kommer igen så vender det igen.

    havde det været min hest havde den fået den sidste sommer med hvor den har spist sig mæt i det gode græs og nydt det fine vejr og så havde den fået fred inden vinteren kom igen og det hele gik den anden vej igen.


  • #22   25. sep 2012 der bliver vi nok heller ikke enige sådan lige så, for jeg mener stadig der er et eller andet galt, ikke sikkert det er noget der sådan lige er og finde klinisk, men evt noget med optagelsen og udnyttelsen af det foder hesten får som ikke fungere optimalt, jeg siger ikke at din nabo ikke kan finde ud af og passe sin hest, for det er ikke sikkert det er noget som nogle ville kunne gøre bedre end hun gør:-)

    det kan også være sådan noget som stress på en eller anden måde som påvirker at hesten taber sig, dette vil være svært og bevise ved og få en dyrlæge ud for og kigge på hesten, da de nok i første omgang vil prøve og udelukke en masse andet.

    hvor gammel er den hest din nabo har? temperamentet kan også have en betydning.

    Jeg har også en ældre hoppe gående (20år til nytår) og hun er heller ikke den nemmeste og fodre på, og det er jeg da ret overbevist om det har noget med alderen og gøre, samt hun er en lidt varm hoppe som let kan stresse op når hun står på stald eks.
    jeg kan dog ved og fodre på hende med alt det hø hun kan æde og et dækken holde hende i en okay huld nu, men hun har været nede og vende engang indtil vi fandt løsningen for hvad der hjalp for hende:-)


  • #26   25. sep 2012 Det er fordi tarmbakterierne kommer på arbejde.

    Og nej, halm har ikke samme effekt.

    Til gengæld er det super ved mavesår, det er egentlig uanset om det er nippegræs, hø eller halm, bare de får lidt hver 4. time, eller konstant at nippe af.

    At lucerne så er bevist at give mere spyt, end hø, nå ja. Men at de har noget at nippe til er key.


Kommentér på:
Heste, der spiser, fryser ikke

Annonce