{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.205 visninger | Oprettet:

Et stærkere bid?? :D {{forumTopicSubject}}

heej smiley
Synes i at jeg skulle skifte bid til min hoppe? smiley
jeg har et almindeligt trense bid til hende.

Det er fordi at når vi er ude at ride tur, det gør vi meget tit, så kan jeg ikke holde hende! hun bliver helt vild og bakker tilbage og spriger op! og så når jeg giver efter så spæner hun afsted, hun er 7 år, og meget araber agtig! Eller er der andre ting i ville sige hjalp??! smiley
OG evt. hvilket bid?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Et stærkere bid?? :D
  • #1   17. okt 2012 hvad med at træne stop fx jeg rider selv varm hest og gør det uden bid. ville træne stop med det et stærker jo ik vejen frem for så når den har vendet sig til det skal det være stærker igen og igen og til sidst er der intet der hjælper

  • #2   17. okt 2012 Altså det lyder lidt ligesom min hoppe smiley Og jeg valgte at tage et 3-rings bid på hende som fungere fint på hende, men det afhænger jo også af hesten, for nogen heste kan jo ikk lide 3-ringsbidet smiley

    Men jeg har fået succes med 3-ringsbidet på min hoppe smiley
    Held og lykke smiley


  • #3   17. okt 2012 Øv det fra jorden af eller hav en anden hest med på tur, indtil den bliver roligere! smiley
    Jeg har selv brugt omkring 1½ år på at vænne den hest jeg rider, til ikke at stikke af når han blev bange, i starten turde jeg ikke engang ride fra stalden og over til naboens ridebane, men efter mange ture sammen med andre i skridt og små ture med en fra jorden af også i skridt, kunne jeg udvide det til trav og galop med andre heste og ja, nu rider jeg ture på 1 time alene uden problemer smiley Så det er bare om at øve øve øve!
    Synes ikke du skal skifte bid! smiley


  • #4   17. okt 2012 Det er ingen gund til at tage et skarpere bid. Du er bare nødt til at træne "stop! smiley
    Hvis hun løber med dig så bøj hende så hun ved det forkert...


  • #5   17. okt 2012 Jeg har elv en 3 årig fjordhest, som gjorde det samme. Hun var så tændt i skoven, at når jeg gav det midste efter i tøjlen, spænede hun bare afsted. Jeg har selv trænet det med en masse rolige skridteture i skoven, og trækketure, hvor jeg har haft nogen godbider med, og så givet hnde dem for at slappe af. Nu går hun fint smiley

  • #6   17. okt 2012 jeg har øvet at stoppe og det går helt findt på banen, men problemt er også at hún hisser (staves) sig selv helt vildt op!

  • #7   17. okt 2012 jeg kan ride unden tøler og sadle på banen i skridt trav og gallop, helt uden probler!

  • #8   17. okt 2012 Christina&Lady. Kandar??. Wtf. Hvorfor lige kandar, syndt!

  • #9   17. okt 2012 Håbede jeg sgu også.

  • #10   17. okt 2012 Kan sagtens følge at nogen mener træning og træning. Men nogen heste HAR altså bare mere tænding, og nogen ryttere ikke kræfter til det. Hvis dette fx er en hest der har fået dette for vane ved tidligere ejer , så er det satme svært at få hesten til at ændre den vane, specielt hvis den har den ekstra tænding.

    Meget kan være årsag til dette, og man kan prøve mange ting. Fx ændre foder, hvis den får foder meget stivelse, nu aner jeg ikke hvad den får. træne horsemanship fra jorden og gå en masse ture, så den først og fremmest der lærer at blive.

    Ja, man kan godt træne stop og parader fra bane, men der er nu en gang nogle heste der går fint på disse signaler, bag 4 vægge eller hegn, og som stadig tænder af når de kommer ud.

    Jeg ser ikke et problem i at prøve at skifte bid, og jeg ville måske også hælde til 3-ring. Det er dog vigtigt hvordan man bruger bidet, og HUSKE at give efter så snart den reagerer positivt på det. smiley


  • #11   17. okt 2012 Nu håber jeg ikke det støder nogle, men --
    Der findes godtnok mange undskyldninger for at undgå, at træne sin hest.

    Hvis man ikke kan klare en "tændt" hest - hvorfor H.... har man så købt sådan en hest? Det er jo tilladt at kikke lidt før man køber og ikke mindst at bruge den indvendige side af hovedet, så det ikke kun bliver med hjertet, man vælger hest.

    Nogle hesteejere kunne også vinde meget ved at kikke lidt på, hvad man fylder i hesten. Mange problemer ligger i foderet.

    Og til sidst, så findes der så mange teknikker, der kan hjælpe, hvis en hest har svært ved stop eller meget gerne vil frem, når den selv får lyst. Det må da være en meget større sejr, når man løser et problem rigtigt og ikke ved tvang, ubehag og smerte.

    Husk nu, at dette IKKE er et personangreb, men en holdning til et udbredt problem omkring anvendelse af "hårde bid".


  • #13   17. okt 2012 Hvis du bruger et treringsbid så PAS PÅ!!!!! Det mener jeg! Af erfaring! Din hest kan meget nemt blive stenhård i munden! Og du må aldrig tage rigtig fat! Mit bedste råd (har haft samme problem!) er at når den løber så tag den hånd du er svagest i, og hold stramt i tøjlen samtidig med at du holder fast i manen på den. Med den anden hånd hiver du, samtidig med at du siger STOOOP!!!! Det der er det gode er at du ikke får den vendt helt rundt (hvis du kun tar i den ene tøjle) samtidig med at du kan bruge mange kræfter på at stoppe den så du ikke skal hive i begge, det får du ikke nær så meget ud af! Håber det hjalp

  • #14   17. okt 2012 En hest skal under ingen omstændigheder stoppes i biddet.. træn stopsignalet - også på tur. Om du skal have en med som hjælper det første stykke tid, det kan være, men ud og træn. Det er det vigtigste signal man har - og det skal være på plads inden skovturen, så du ikke kommer galt afsted.

  • #15   17. okt 2012 Prøv på dig selv så kender du svaret. smiley Hvis en person vil have dig til at stoppe - hvad vil du så helst ? At det virker ved at han siger "stop" eller rækker hånden op uden at røre ved dig - eller at han tager fat i din arm og tvinger dig til at stoppe - eller griber fat i dit halstørklæde og hiver til du stopper ?? smiley

    Du kan lære hesten at stoppe på mange andre mere behagelige måder.. men at stoppe hesten ved at "hive" i tøjlerne så biddet skærer i munden, det er da ubehageligt...


  • #16   17. okt 2012 Marie vi er ikke helt enige. Et bid er ikke nødvendigt. Og dermed heller ikke nødvendigvis det sikreste stopsignal. Hvis du lærer din hest, at så længe den bliver hos dig, så er den i sikkerhed ( nu tænker jeg i de situationer hvor den panikker ) - så løber den ikke langt før du har stoppet den. Jeg rider ikke med bid. Men jeg kan stoppe min hest, oftest på en 5-øre smiley Men det har jeg sandelig også trænet længe - og gør stadig.. Alle signaler bliver genopfrisket temmelig tit ..

  • #17   17. okt 2012 Sorry´, men bliver nødt til at blande mig. Nu er det altså ikke allle der rider bidløst! Uanset om man rider dressur, spring, western, bidløst, eller efter natural hortraining metoder, så må man acceptere andre menneskers interesse for sporten og dyrene så længe de bliver behandlet godt. Og hatten af for dem der vil ride bidløst, og kan styre deres heste rundt med en snor om halsen. Det kræver rigtigt meget træning. Men nu er det ikke alle der har interesse i det. Og jeg vil gerne ride dressur MED bid, og det skal andre også acceptere. Fair nok at man rider bidløst, men vil man dyrets bedste, jamen så rider du slet ikke på den. Det er jo også "Synd" at den skal have en stram gjord spændt rundt om maven. At den skal stå i en lille firkantet boks osv osv. Så folk kan klantre mig den dag man lukker hesten ud på store sletter og lader den leve hestelivet fuldt ud og 100%. Før får man altså ikke tommel op fra mig, og før skal man ikke fortælle mig at det er forkert at ride med bid. Vi kan alle gøre en forskel for vores heste, tage de bedst tænkelige mulige forhold for at de fungerer bedst. Og så tror jeg egentligt at de har det meget godt!

  • #18   17. okt 2012 Linda - der er vist ingen der har sagt at man ikke må ride med bid, - men vi er et par stykker der mener at biddet ikke er til at stoppe hesten med smiley .. Jeg har da selv redet med bid, men Kavan går bare bedre uden. Jeg har intet problem med dem der vælger at ride med bid osv osv... smiley

  • #19   18. okt 2012 De personer, der rider bidløs eller dem, der kan stoppe hesten uden brug af bid - de beviser netop, at det er muligt ved hjælp af træning.

    Linda. så, dit argument omkring "sporten" falder jo helt til jorden. Denne debat har intet med sport/skovtur at gøre, men om viljen til at træne sin hest korrekt kontra uvidenhed, hvor man udfra gammeldags ideer bare lægger større og større pres/smerte/ubehag på en hest, når den skal makke ret.


  • #20   18. okt 2012 jamen selvfølgelig er det muligt ved meget træning, ved NOGEN heste. Men det er nu engang ikke alle der vil bruge tiden på den slags træning. Og nu skriver du at det vil sige at træne sin hest korrekt.... vil jeg slet ikke give dig ret i. man kan godt træne sin hest korrekt på et bid, uden at det bliver til smerte, pres og ubehag!

    Jeg har selv en meget vågen basse på 650 kg. Han ER trænet med horsemanship fra jorden, og kan alt det halløj der. Men bliver han meget forskrækket på tur, så løber han altså af h-til. DER kommer min sikkerhed altså først, og der ville jeg selv vælge et bid, som jeg var sikker på jeg kunne stoppe ham for.


  • #21   18. okt 2012 Linda: Det er igen for at sige det lige ud - rytteres dovenskab, der kommer først og hestens velfærd, der kommer sidst.
    Når en rytter ikke gider "den slags træning", så må det jo være af egoistiske grunde, da man tydeligvis vælger sig selv før hesten. Hvis man har hest og vil leve op til sit ansvar, så skal man vel vælge den bedste løsning også selv om man som rytter/handler er nødsaget til at bruge tid på det. Hvis man hele tiden vælger den nemme løsning, så skulle man vælge en anden sport, hvor der ikke er indblandet dyr.
    Nu kommer der sikkert mange indlæg med hvor højt de elsker deres heste og at de altid er gode ved dem osv. Men når dovenskab og uvidenhed bliver den måde, man behandler/træner sin hest efter, så er der noget galt og man bør begynde at tænke sig om. Det tager nemlig ikke længere tid, at gøre tingene rigtigt.
    Og lige til sidst. Jo, alle heste kan lære det, så det er bare en dårlig undskyldning især, når man ikke har prøvet og bare påstår, at man har en varm/vild/dum/.....osv hest. Det er desværre ofte hesten, der har fået en varm/vild/dum ejer, der ikke evner/gider træne sin hest.


  • #22   18. okt 2012 Mustang: Det er bestemt ikke altid rytterens dovenskab, min araber Grafik kan rides i grime på tur og jeg red ham altid på en blød hackamore i min distancetræning. Men så snart han var til distance-stævner tændte han op ligeså snart vi kom med sadlen, ja han kunne godt styres i en hackamore - men der skulle bruges mange kræfter for det. Engang blev han så hidsig at han sprang op og slog hovedet op i mit. Her fik jeg en hjernerystelse og kan faktisk ikke huske ridtet derfra (afbrød ridtet i vetten). Så for min sikkerhed havde jeg altid et ringbid på ham lige i starten, på den måde kunne jeg uden voldsomme tag i tøjlen holde ham tilbage.
    Det har intet med min dovenskab, Grafik er yderst velredet og kan stoppes kun for sæde og ben. Men så snart han var til stævne blev han simplethen så ivrig for at komme afsted.


  • #24   18. okt 2012 Team Grafik: jeg er stadig overbevist om, at med den rette træning, så kan problemet også løses til stævne/konkurrence. Og du vil da især til distance kunne få en kæmpe fordel, da man netop her, skal ha en rolig hest, der ikke bruger unødvendig energi overhovedet.
    Så min påstand holder endnu - Her er det jo nok bare uvidenhed omkring denne træningsform, der er årsagen.


  • #25   18. okt 2012 Helt enig i at alle heste kan lære det. Og jeg er skam ikke uviden omkring det. Nogen træner heste på den måde hvor det er deres daglige måde at have de dyr på, og det er en del af den daglige træning. Hatten af for det, synes det er imponerende så langt nogen kan nå. Min daglige træning er dog dressur og ind imellem lidt horsemanship fra jorden, når tiden er til det. Jeg er nu engang stadig ikke ond fordi jeg rider med bid.

  • #26   18. okt 2012 Mustang: Nu har Grafik og mig vundet DM, så det tager ingen måde på hans energi - det er udholdenheden der tæller her. Men du kan da bare lærer min hest at slappe af i et stort felt hvor alle heste er ivrige efter at komme afsted. En distancehest skal have tænding i starten, ellers bliver de altså ikke til noget. Og igen Grafik var fuldt ud styrbar og det er et krav til distance at man kan styre sin hest så man ikke udsætter andre for fare. Derfor valgte jeg et ringbid, og Grafik gik kun med det i første loop (max 40km) og når han havde gået omkring 15 blev tøjlen også flyttet op i den øverste ring da han ofte var begyndt at slappe af igen derefter.
    Det har INTET med forkert ridning at gøre.


  • #27   18. okt 2012 Team grafik: Synd at du vægter resultater højere end din hest.
    Nu er du vist også begyndt at bortforklaringer og måske også mangle viden. Det viser din kommentar tydeligt, da det jo ikke er mig, der skal kunne styre din hest, men dig selv og netop træningen af sådan en opgave forgår i den daglige omgang med hesten og bestemt ikke fra hesteryg, hvilket du tydeligvis ikke var klar over.
    Og hvis man vil, så kan man lære en hest at slappe af alle steder - i felt, trailer, boks osv.


  • #28   18. okt 2012
    US-Mustang - nedladenhed opfordre ikke ligefrem til en god debat :o)
    " ynd at du vægter resultater højere end din hest.
    Nu er du vist også begyndt at bortforklaringer og måske også mangle viden. Det viser din kommentar tydeligt, da det jo ikke er mig, der skal kunne styre din hest, "

    Som jeg snakkede om i det andet emne, så skal man nogle gange acceptere forskellige holdninger eller i det mindste lade være med at tale ned til dem i en debat..


  • #29   18. okt 2012 Krikken:
    Man skal vel påpege, når der er en fejlagtig fortolkning. Prøv at læs, hvad der står i både sidste indlæg fra Team grafik og undertegnede.


  • #30   18. okt 2012
    Uanset hvad Team Grafik har skrevet er det yderst nedladende og umodent at påstå at hun sætter resultater højere end hesten og at sige hun mangler viden, især først nævnte :o).


  • #31   18. okt 2012 Krikken.
    Ved du da, at hun ved, hvordan den skal trænes??
    Hvad er ellers grunden til at nævne "sit DM"? Det kan vel kun være fordi, det skal undskylde den manglende træning. Altså man når sine mål med alle midler eller hvordan forstår du det.


  • #32   18. okt 2012
    US-Mustang - Kan kun læse " Nu har Grafik og mig vundet DM, " altså hende og hesten, ikke sit :o).

    Du taler ned til alle der ikke træner som dig og mener som dig, mener de sætter stævner og andet før hesten og at de mangler viden ( også selvom de ikke starter stævner ). Kunne du ikke bare acceptere at folk er af forskellig mening og træner forskelligt eller i det mindste bare lade være med at trampe rundt oven på dem og komme med nogle dumme påstande der ikke gør noget godt for en debat.

    Marie - Kan ikke lade være smiley Opgiver dog nok på et tidspunkt. Men ih altså.. Jeg har jo selv en påståelig, hellig, sur, bitter, vred og provokerende teenager. Og nu er jeg 19år og prøver at være pædagoisk - way to go Maria :b


  • #33   18. okt 2012 Krikken:
    Du svare igen ikke på det.
    En person, der skriver: "Men du kan da bare lærer min hest at slappe af i et stort felt hvor alle heste er ivrige efter at komme afsted." forklare jo klart, at her er der en mangelfuld viden omkring indlæring af et virksomt stopsignal. Når det samtidig er en DM vinder, så er det vel ikke en nybegynder, vi diskutere med.
    Yderligere skriver personen: "Men så snart han var til distance-stævner tændte han op ligeså snart vi kom med sadlen, ja han kunne godt styres i en hackamore - men der skulle bruges mange kræfter for det."
    Virker det som om, der er styr på træningen og viden omkring indlæring?

    Det har desværre ikke noget at gøre med andres eller mine trænings metoder - det er omkring hestens velfærd. Og hvis man ikke kan eller gider lærer en hest at forstå signaler, så bruges der jo magtmidler, der kunne undværes, hvis rytteren gad/ville sætte sig ind i nogle yderst effektive træningsmetoder.


  • #34   18. okt 2012
    US-Mustang - Jeg er ikke uenig med Team Grafik i at det er svært at pille hestens flokinstinkt af den, så på det punkt er du og jeg uenige.
    Og jeg er nok også en med mangelfuld viden om indlæring :o).

    Din verden er helt sat fast på hvad heste velfærd er, hvis man ikke følger det så er det i din verden ikke god heste velfærd. Det er også fint nok, men med den debat metode så er det svært at få folk til at tage imod ens viden :o)

    Jeg er som sagt ikke uenig med Team Grafik om at et stopsignal kombineret med flokinstinkt alla et stort felt heste der løber ( distance eller jagt ) er en svær cocktail :o)


  • #35   18. okt 2012 Krikken:
    Jeg skal lige høre, hvorfor det er så frygteligt, at få at vide ”det ved du ikke noget om”?
    Rammer det din stolthed eller hvad?

    Jeg er ikke bange for at indrømme, at jeg ved bestemt IKKE alt og det fik jeg en lille opfrisker på her først i ugen.
    Jeg havde en Military rytter med hest i 3 dages træning og jeg havde selvfølgelig gjort min nogle ideer omkring træningen i forhold til hestens adfærd.
    Da jeg så rytteren/handlerens håndtering, så var jeg rimelig sikker på hvad der ville virke.
    Problemet var bare, at hesten IKKE reagerede, som jeg forventede. Der kom bare ikke de effekter af træningen, som var ønsket. Hele tirsdagen gik og det var med små forbedringer og nogle små tilbagefald og selv da hesten startede onsdag morgen var det ikke specielt godt.
    Onsdag over middag ville jeg næsten i desperation prøve noget, som jeg bestemt ikke havde den store tiltro til i forbindelse med den hest, men….. pludselig kom de reaktioner, som jeg manglede. Det var noget helt uventet, der kunne påvirke netop den hest og det fortælle mig, at man skal ALTID være åben for nye ting og metoder. Men jeg har bare den betingelse, at det skal være rart at være hest, så det udelukker jo en del ting/metoder.



  • #36   18. okt 2012
    US-Mustang - Det er ikke frygteligt, men møg irriterende når det er et emne som det ingen facts er ved. Hvis det nu var sygdom, anatomi - et eller andet med facts, så var det ikke frygteligt - for så kunne det slås op " jamen du er forkert på den ".

    Det er irriterende at få af vide at man intet ved om et emne som kommer an på erfaring og forskellige meninger om tingene.
    Det er muligt du er af en anden opfattelse - men så er vi jo også bare uenige her. Og det har jeg intet problem med ;o).

    Du behøves slet ikke spørge om det rammer min stolthed ( som iøvrigt også er ret nedladende ), jeg ved heller ikke alt - men på punkter som ikke har deciderede facts der er jeg ikke påståelig og fastholder at jeg har den endegyldige sandhed :o).


  • #37   19. okt 2012 Krikken:
    Du har en underlig holdning.

    Der er jo netop en Facitliste på dette emne og selv et treårs barn kan se om det er rigtigt eller forkert, når man snakker stop eller ikke stop. Hvis din hest ikke altid kan kontrolleres, så er der mangler og omvendt, hvis din hest er under kontrol og du kan stoppe efter ønske, ja, hvad tror du så?? Så har hesten lært stopsignalet.
    Der hvor problemet opstår er når vi snakke midler for at opnå et stop.
    Men når man skriver: "X er yderst velredet og kan stoppes kun for sæde og ben. Men så snart han var til stævne blev han simplethen så ivrig for at komme afsted. ", så har den ikke et korrekt indlært stop i min verden og derfor mangler rytteren/handleren noget træning. Og hvis man så tror, at et hårdere bid er løsningen, så udstiller det jo netop nogle mangler omkring deres trænings metoder og nok især omkring deres viden til nyt teknikker samt deres holdning til hestens velvære. Om man kan li det eller ej, så er der en grund til, at man kalder det "hårdere bid" og hesten vil jo kun reagere anderledes på et bid fordi det netop føles anderledes og det er jo så i dette tilfælde mere ubehagelige eller smertefuldt.


  • #38   19. okt 2012 Mustang: Jeg nævnte mit DM fordi du udtalte dig om noget du ikke har forstand på, du påstod at en rolig hest i starten ville være bedre end en der er ivrig fordi den ikke brugte unødvendige kræfter. Her påpeget jeg at det ikke behøver betyde noget.
    Desuden kan du på ingen måde sige jeg vægter resultater højre end min hest, det gør jeg på ingen måde. Bare fordi man har vundet betyder det ikke at det er det vigtigste, for det er det på ingen måde.
    Vægter Grafik højere end noget andet, det er langt vigtigere for mig at han er okay end at vinde! Man kan bare ikke lærer alle heste at slappe af, min nye slapper af i starten og behøver ikke noget skabt bid - men det gør nogen heste altså:
    M


  • #39   19. okt 2012 Team Grafik. Det er din holdning - min er at der mangler træning. Den med, at nogle heste ikke kan lære det er bare en undskyldning i mine øjne. Det er kun et spørgsmål om at finde netop den teknik, der virker på den pågældende hest. Alt andet er en undskyldning for at springe over hvor gæret er lavest - stadigvæk i mine øjne.

  • #40   19. okt 2012 Team Grafik: Det er meget muligt, at jeg intet ved omkring distance ridning i Danmark, men under et ophold i USA snakkede jeg med ejeren af en særlig mustang med øgenavnet "No Beat" og han forklarede, at grunden til den store succes, som netop den hest havde var fordi den aldrig brugte unødvendig energi. Hvis han ikke gav signaler, så gik den i "power down" og omvendt udførte den alt han bad om.
    Er det også en forkert fortolkning af, hvad en god distancehest skal kunne?


  • #41   19. okt 2012 US mustang. Er vi ikke enige om at den form for træning du bruger, gælder under principperne. Respekt, harmoni og tillid? Vil det så sige at du ALDRIG påfører din hest pres eller smerte? Det kan jo på ingen måde passe. Som andre også siger, det er helt fair at du har din mening om tingene. Men lad være med at være nedladende, og være en af disse hestefolk at det KUN er det DU gør der er rigtigt. Der er bare ikke noget værre! fair nok du kommer til udtryk med dine meninger, og fortæller om hvad du gør, men lad vær med at sig at det alle andre gør er forkert. Vi må alle acceptere hinandens måde at holde/træne dyrene på, så længe de bliver behandlet ordentligt!

  • #42   19. okt 2012
    US-Mustang - Der er stadig intet facit :o)

    Ja, der er mangler i stopsignalet når man ikke altid kan stoppe hesten - og det vil jeg heller ikke mene at man altid kan. Jeg er ikke nogen perfekt rytter, så hvis jeg sidder på en hest i panik så vil jeg ikke være hellig for sådan en kan jeg i mange tilfælde have en ringe chance for at stoppe.

    Ligesom jeg ikke er bange for at sige at jeg har proppet et stærkere bid på en hest der havde et perfekt stopsignal og kunne stoppes for mundlyd, sæde og tøjle i alle gangarter, for så pludselig at skride sin vej.
    Sådan en hest er livsfarlig at sidde på hvis den begiver sig ud på en vej og man ikke kan stoppe den. Og hvordan skal signalet øves, hvis hesten allerede udemæreket kan stoppes? Kunne øve stop hele tiden, men det ændrede ikke på at hvis den ville hjem, så ville den hjem. Jeg kunne jo ikke få øvet stop i den situation hvor signalet ikke virkede så godt, fordi hesten intet andet adlød end et stærkere bid.
    For skal man få en hest til at reagere, så skal man træne det i den situation hvor hesten har svært ved det ( så fremt det selvfølgelig virker ellers ) - men det er svært hvis man ikke vil risikere at hest og rytter er splattet ud.

    Så ja, stopsignalet er mangelfuldt hvis man ikke altid kan stoppe hesten - men det vil jeg påstå at ingen nogensinde vil kunne opnå med et normalt bid, da jeg mener at når en hest er i panik fx. så er der ingen kontakt.

    Du kan så mene anderledes, men det er helt fair. Ligesom du kan mene om min ridning og mig som du vil. Og jeg kan mene om dig at du kun har ret, der findes ikke andre der også kan have ret og andre træningsmetoder og holdninger end de du har som kan være rigtige.

    Hvilket gør jeg ikke vil forsætte diskussionen da dine indlæg egentligt bare understreger min pointe og tanker på emnet :o)


  • #43   19. okt 2012 Marie: Ja, det kunne det, men som jeg har skrevet, så er det forskelligt fra hest til hest, så det kan man først sige, når man har arbejdet med hesten og set den reaktioner.

  • #44   19. okt 2012 Linda J:

    Du skrev selv svaret og problemet:
    "Vi må alle acceptere hinandens måde at holde/træne dyrene på, så længe de bliver behandlet ordentligt! "
    Er ordentligt, når man påføre unødvendig smerte og ubehag???? ikke i min verden og slet ikke hvis der findes løsninger uden.


  • #45   19. okt 2012 Krikken:
    En lang, laaang undskyldning, der kun understreger, at du benytter gamle og efterhånde forældede træningsteknikker.
    Hvis du læste tidligere, så forgår træningen af bla. stopsignalet ikke fra hesteryg.


  • #46   19. okt 2012 En glidetøjle kan også være en mulighed. Det hjælper på nogle tændte heste. Bare det at de ikke kan smide hovedet helt i vejret og undgå biddet smiley

  • #47   19. okt 2012 Mustang: Nu er der kæmpe forskel på distance i USA og her hjemme, der over rider de ofte ridt over to dage og med en helt anden hastighed. Derved kan det på ingen måde sammenlignes.
    Det er fint at du har en anden holdning, men gider faktisk ikke høre på at jeg vælger resultaterne frem for min hest velvære, for det gør jeg ihvertfald ikke. Og det er enlig ret irriterende at du altid er så nedladende over for folk som ikke mener det samme som dig. Jeg mener bestemt ikke at man til hver en tid bare proppe et skrapt bid i munden på hesten, jo mindre jo bedre i min verden.


  • #48   19. okt 2012 staldbakkely.dk: dethar jeg ikke prøvet, men har prøvet det på en anden hest, men jeg synes bare at det ville være lidt svært at ride tur med den og sådan ?: smiley

    Jeg burger en (ikke altid) martingal. Det er mest hvis vi skal på tur, men nogle gange kan jeg bare ike holde hende kun med den smiley


  • #49   19. okt 2012 Julie&Musse det er vist bare en vanesag, at have to tøjler i hånden smiley

  • #50   19. okt 2012 Nu er der MEGET stor forskel på om man hiver og flår hesten i munden eller man prøver sig stille og roligt frem. Igen, forskelligt hvordan man træner dyrene! Og endnu engang, svarer du ikke. Ligger du aldrig pres/ubehag eller smerte på hesten??? Andet er umuligt, UANSET hvad man træner. Og gør du ikke, tror jeg egentligt bare du har en masse ting i munden som du ikke kan udføre i praksis.

  • #51   19. okt 2012 hmm, ja, det kan godt være smiley

  • #52   19. okt 2012 http://www.youtube.com/watch?v=60iqwbmwvH8&feature=share Fantastisk at nå der til med sin hest, men er ikke gjort uden en smule ubehag, pres og smerte på hesten. for at nå der til, skal hesten 100 % have respekt og 100% se dig som sin leder.

  • #53   19. okt 2012 Linda: Hvordan er det en hest lære, hvordan et bid er?? Du læser måske brugsanvisningen for det? Hvad er det så, der sker, når den forsøger at stikke af??
    Moral er godt og dobbelt moral er så sobbelt så godt.

    Flot video og du kender manden, det må være dejligt især, når du kender hans træningsmetoder. Det må du jo siden du kan kommentere dem.


  • #54   19. okt 2012 Krikken:
    Vi mangler den selvbestaltede "sprogpolitibetjent", som du tror du er eller er det kun, når det er personer, der IKKE har din holdning?


  • #55   19. okt 2012
    US-Mustang - Jeg er ingen sprogpolitibetjent, men prøver så men bare at hjælpe dig med at få dit budskab bedre igennem. Som Katja i et andet emne du oprettede også påpegede, så påvirker skrivestil meget hvordan modtageren ser der skrevne.

    Det er ALLE, også de der er af samme mening som mig kan kan påpege overfor at de er nedladende. Det hjælper intet at være nedladende overfor folk i en debat.
    Så om de er enige med mig eller ej, det er ligemeget - ingen af delene får noget ud af at skrive på en sådan måde.

    Så ikke en påstand der passer :o)


  • #56   19. okt 2012 Linda: Jeg glemte lige.
    Omkring træning, så SKAL man se hesten, så man kan tilpasse arbejdet til hesten. Jeg ved godt, at det er en anden fremgangsmåde I bruger, men heste reagere forskelligt og kræver derfor tilpasset træning.
    Det vil ikke hjælpe med billeder eller eksempler, da I ikke ved, hvad man arbejder efter og hvilke reaktioner, der arbejdes for at få frem.


  • #57   19. okt 2012 Jeg synes du skal have et bare lidt stærkere bid. Hellere tage fat i tøjlen en gang, og den forstår det, istedet for at sidde og hive hele tiden. smiley


  • #58   19. okt 2012 Mustang. Gud hvor er du ubehøvlet. Og jeg gider egentligt slet ikke diskutere med dig, for du kan ikke andet end sige nedladende ord til folk end at diskutere det væsentlige. Jeg kender skam ikke manden. Men det er jo tydeligt at den har respekten, tilliden og ser manden som sin leder. Det kan man med nogle heste gøre meget blidt og nogen heste må man være hårdere ved. Det burde du jo vide eftersom du går meget op i det der. Og jeg har ikke brugsanvisning til brug af bid. men jeg ved helt nøjagtigt hvordan jeg selv ville bruge det, og det står jeg HELT inde for. Og vi er heeeeelt enige i at heste skal trænes forskelligt, de skal tilpasses træningen. Og endnu en gang besvarer du ikke mit spørgsmål om du aldrig ligger pres, ubehag eller smerte på dem du træner. Men lad det være ved det. Jeg giver op.

  • #59   19. okt 2012 Siden jeg nu selv påstod at stopknappen IKKE sidder i biddet, så skal jeg gerne forklare hvordan jeg har lært Kavan at stoppe på en 5 øre. Og det er startet fra jorden - i roundpen. Jeg er startet med et lydsignal, til at starte aner han ikke hvad det betyder, men så snart han har forstået meningen - giver det naturligvis afkast i form af positiv tilkendegivelse fra min side. Det bliver trænet længe fra jorden, - før jeg begynder fra ryggen. Når det sidder fast fra jorden, overfører jeg det til når jeg rider, og her tilføjer jeg noget vægtfordeling, så jeg har mere end et signal at bruge af. Jeg kan nu stoppe ham ved enten et Whooooooo.... ELLER vægten lagt lidt tilbage og benene lidt frem som om man træder på en bremse i en bil.

    Jeg ved hvornår Kavan "tænder af" og gerne vil spurte afsted, og det gør han på en mark , en grusvej - alle steder hvor han kan se langt frem. Og i dag blev stopknappen for alvor testet. Han fik lov at sætte så meget fart på han kunne, - og halvvejs fik han besked om at stoppe.. Her er det en fordel at holde fast i hornet på sadlen smiley .. ellers stopper jeg altså ikke. Vores stopknap bliver testet meget tit. Kavan hader rådyr - de er farlige og spiser ham. Men fordi jeg beder ham blive - i stedet for at flygte - så gør han det .. Og de kan lære det.. Ovenstående video med den fine frieser - det kan Kavan - med undtagelse af piaffen, - Kavan er knap så elegant som frieseren - han er en uldtot der er klodset. Men han kan.. smiley

    Så jeg er nok nødt til at give US mustangs ret i at alle heste kan lære, - men det kræver tid - meget tid - OG interessen for det. Men det har taget lang tid at finde ud af hvilken træningsmetode der passer til Kavan, - han er lidt speciel smiley


  • #60   19. okt 2012 Cowgirls: Du kan jo prøve at kombinerer det med et flokinstint og se om din hest også bare stopper med det samme
    Grafik bliver sørme også hos mig, uanset hvilket bid han har på. Det er bare fuldkommen hul i hovedet at jeg skal slås og risikere en hjernerystelse (igen) bare fordi jeg skal være "smart" og ride ham med en hackamore lige i starten af et ridt. Og jeg er da enig med at stopsignalet ikke kun skal være i bidet, det skal være en kombination at pres med lår og knæ også et lille tag i tøjlen.

    Men jeg syntes bare det er bedre at bruge et skarpt bid også have minimal tøjle hjælp end at skulle sidde og flå den i munden i et alm bid.
    Desuden er der forskel på hvordan en westernhest skal stoppe og hvordan en engelsk redet hest skal stoppe.


  • #61   19. okt 2012 Folk glemmer nogle gange, at heste ER forskellige, på trods af deres medfødte instinkter. De har forskellige personligheder og håndteres derefter.

  • #62   19. okt 2012 Jeg er lidt nysgerrig. Hvorfor er der forskel på hvordan de skal stoppe. smiley ? Er formålet ikke bare at den står stille. Lad os nu sige team Grafik, at du fik din til at gøre som min ved lige så stille at sige whooooo.. at den opfattede den dybe hyggelige lyd som noget der betyder - tag den lige med ro makker - - er det så ikke ligegyldigt hvilken sadel vi rider i ? smiley Det mener jeg det er.

    I øvrigt er signalet så forfinet efterhånden at en tilskuer ikke nødvendigvis kan se jeg giver signal til at stoppe.

    Selvfølgelig skal du ikke sætte liv og lemmer på spil, - men det er lige før jeg ville give dig udfordringen at prøve at smide et solidt stopsignal i din hest, som virker uden indblanding af tøjle og bid smiley Jeg tror på du kan , du skal bare finde den rigtige knap.

    Diskussionen er gået en smule ud i noget der ikke var nødvendigt, den bør stadig kunne holdes sagligt. Jeg har redet med bid - og jeg har engang stoppet hesten ved at hive i tøjlerne, osv osv osv.. jeg skal ikke gøre mig bedre end andre. Men heldigvis har jeg også lært nye ting, som bare ligger bedre til mig...


  • #63   19. okt 2012 hov - og det eneste tidspunkt jeg er i flok er på en årlig skovtur... Jeg kan stadig holde ham hos mig - om så alle de andre løber i forvejen .. Jeg er ked af at sige det, men han bliver hvor han er - godtnok lidt sur og måske lidt hoppende, men han bliver smiley ( det har han gjort indtil dato )

  • #64   19. okt 2012 Cowgirl: kan faktisk stoppe Grafik ved blot at fløjte, så kan sagtens stoppe ham uden tøjlehjælp. Lærer netop mine heste at de skal sænke tempoet bare jeg fløjter på en bestemt måde, derved behøver jeg ikke bruger kræfter på det. Men lige de første par kilometer er bare et kaos når man starter 20 eller flere ryttere samtidig på heste som er ivrige for at komme afsted.
    Og som jeg skrev bliver Grafik også hos mig, han er aldrig stukket af. Men han hopper sidenlænds og med hackamoren hiver han voldsomt i mig - dette har som tidligere skrevet resulteret i jeg fik en hjernerystelse fordi han hev mig ud af balance og samtidig smækkede hovedet op i mit. Jeg kan ikke huske hvordan jeg red de sidste 15km og det gjorde at jeg aldrig red ham i hackamore fra start igen.


  • #65   19. okt 2012
    Jeg vil også hjertens gerne se et stopsignal der virker på en hest i panik og en hest med flokinstinkt alla fx. jagt felt i galop.

    Ligesom det med at få en hest der stopper super godt hele tiden for " prr " i alle gangarter, nærmst er dvask for så bare at skride. Her virker det jo sådan set glimerende - her skal signalet jo trænes når hesten skrider, men det kan jo ikke gøre for "prr" for hesten er ligeglad og skrider med jernhals og jernmund.

    Og hvordan man stopper en hest?
    Tjo, jeg er ligeglad hvordan. Her kommer det an på hvad der fungere for hesten. Bella er ikke så glad for bidet, så derfor bruges sædet kombineret med " prrr " for ikke at forstyrre hende og for andre kan det være for tøjlen.
    Tøjlen kan jeg godt lide at have et signal på, i tilfælde af panik og lige med tøjlen så behøves man heller ikke hive til i den overhovedet :o).


  • #66   24. okt 2012 Jeg må tilslutte mig en del af de andre i tråden.
    For et år siden havde Svampen intet stopsignal, det var fremad, fremad, fremad, både på gåture, i longen, og da jeg lige så stille begyndte at ride ham.
    Stopsignalet træner vi stadig meget, hele tiden, da han er en hest med stort flugtinstinkt, hvilket har resulteret i et par halvgrimme styrt for mig (og en forstuvet finger og brandsår i håndfladerne).
    Han er en følsom hest, også i tøjlen, jeg kan vende ham uden tøjlehjælp med mit sæde på en 5øre og stoppe er også blevet SÅ flot, som sagt også noget vi øver meget og jeg gør alt for at træne det hele tiden, både når han er helt afslappet og når han er lidt halvstresset ude på ridetur fx.
    MEN hvis han bliver bange for noget, virkelig panisk, og tager flugten - så har jeg desværre erfaret, at han altså er pisseligeglad med mit sæde og min "whoooosh"-lyd. En blød sidepull er desværre heller ikke nok.

    Derfor anskaffede jeg mig en meget blød hackamore, den er intet mindre end perfekt til turridning på sådan en hest. Løse tøjler, jeg behøves ikke tøjlehjælp til at vende og dreje (og skal derfor ikke hive i stængerne) osv. MEN når han tager flugten (hvilket altså ikke er noget der sker så tit som det lyder som ;o)), så har jeg et stopsignal i tøjlen der siger spar 2, så jeg netop kan stoppe ham og rose ham - og derved lære ham, at stop i panisk flugt = godt, ros, godbidder, osv.
    På den måde får jeg faktisk noget ud af træningen. Jeg får intet ud af, at han stikker af med mig og jeg sidder med en blød sidepull og ikke kan stoppe ham = han bliver ikke fravænnet uvanen og lærer nul og nix.


Kommentér på:
Et stærkere bid?? :D

Annonce