{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.307 visninger | Oprettet:

Gå fra 4 til 2 heste - hvordan udvælger jeg hvem der skal blive {{forumTopicSubject}}

og hvem der ikke skal?

Min situation kræver desværre, at jeg må ned i antal af heste smiley

En skal over regnbuebroen, så ham er der taget stilling til. Men så er der de 3 sidste....

1 ride og kørevant shetter (sofus)
1 kat 2 pony, hingst, utrolig rolig og uden tænding, 4 år og tilredet (Jarl)
1 hest - westernemne, tilredet, 6 år, har tænding - kender ham ikke så meget endnu (Sebrano)

Kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg skal gøre... 3 skal blive til 2 og jeg har reelt set kun behov for én ridehest.
Men beholder jeg Jarl og Sebrano, ja så kan jeg MÅSKE finde en part til Jarl og derved have en og ride sammen med.

Har en datter på 8 som nogle gange gerne vil ride og alligevel er interessen for det ikke stor. Havde hun virkelig interesse i det, var det nok oplagt og beholde Jarl, da han er en perfekt pony!

Sofus er billigst i drift og ham kan vi have noget sjov med...både med vogn og kælk hertil vinter - han er den sødeste lille dreng, som man kan være helt tryg ved og han har sin egen lille ponyboks, så bliver han og Jarl eller Sebrano sælges, så betyder det en stor boks i overskud som kan bruges til en evt. opstaldning...

Sebrano har jeg ikke haft særlig længe og kender ham ikke særlig godt endnu - har ikke fået redet så meget siden jeg fik ham, da jeg har givet ham god tid til og falde til.
Han har tænding og jeg har hørt at en af de tidligere ejere af ham, solgte ham fordi hun ikke var helt tryg ved ham.
Han har været sød når jeg har været oppe på ham, men kan godt mærke, at han ikke er kedelig smiley

I boksen kan han godt være lidt sur ved fodring, men ellers er der ikke noget.

De andre to er altid glade og venlige - og meget rolige.

Jeg selv er en lidt nervøs person, da jeg lider af angst efter en ulykke.
Set ud fra hvilke heste jeg slapper helt af med - jamen så er det da Jarl og Sofus.
Men Sebrano er købt fordi jeg gerne vil have en ridehest som jeg kan fordybe mig i og i kategorien western, da jeg ikke kan holde til dressuren grundet ulykken.
Sebrano passer til mig str - han er smuk (i mine øjne) - men men men...ja men...

Jarl måler omkring de 137 tror jeg - han er kraftig bygget (Welsh cob/connemare)
Ham kunne jeg også uddanne indenfor western...han har alle 4 solidt plantet på jorden og vil kunne rides af min datter også (sofus bliver for lille i løbet af et par år)

Jeg er 169 høj og en str 36 i buksestr, så det kan lige gå med Jarl - men Sebrano er jeg absolut mere harmonisk med.

Hvad gør jeg?
Sælger Jarl og håber på, at Sebrano og jeg bliver et godt match? ( kan være nervøs for, om han bliver for stor en mundfuld for mig, men kan ikke vide det før jeg er kommet rigtig igang med ham)

Sælger Sebrano og beholder Jarl som jeg er helt tryg ved, men som er for lille til mig, sådan harmonisk set og som ikke giver mig den der lidt wauw følelse...hvis i forstår hvad jeg mener?

Sælger Sofus og beholder Jarl og Sebrano - mulig udlejningsboks bliver herved ikke ledig. Står med 2 ridedyr, men samtidig en mulighed for og ride sammen med nogen og der er en pony til hvis min datter senere skulle få lysten.

Det skal siges, at jeg ikke rigtig får redet det jeg gerne vil - har lige købt hestetrailer fordi jeg skulle køre med sebrano til westernundervisning og så vi kan komme i hal og ride også.

Det at jeg kommer igang med og ride igen, kan meget vel smitte af på min datter - de få gange jeg har redet på sebrano kommer hun ud og vil også ride.

Beholder jeg Jarl og Sofus kan jeg smide dem begge i traileren og køre til hal, hvor vi begge så kan ride.

Beholder jeg jarl og sebrano kan jeg ikke smide dem begge i traileren, da de bliver for tunge.
Det samme gælder hvis jeg beholder sofus og sebrano.

Tak skæbne...kan i forstå mit dilemma her?

Jarl vil ikke blive den nemmeste og få solgt i og med han er hingst, men dette kan selvfølgelig klares inden salg.

Sebrano vil være den nemmeste og sælge og vil også være den dyreste og pengene mangler jeg lige pt.

Sofus får jeg ikke meget for, selvom det er med alt udstyr.

Hvad ville i gøre, hvis i stod i mit sted?

Håber jeg kan finde ud af, hvilken løsning jeg skal vælge, ved at få det vendt og drejet lidt med jer.

Alle tre heste har haft flere hjem ingen jeg fik dem - den der er mindst i balance med sig selv må være Sebrano.
Ingen af dem har fortjent at skulle videre, men jeg kan desværre ikke komme udenom, at skulle af med en af dem smiley







Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gå fra 4 til 2 heste - hvordan udvælger jeg hvem der skal blive
  • #1   1. nov 2012 Var jeg dig røg sabrano. Du ikke tryg ved den, ved ikke om den bliver din drømme hestvi western og enda siger du den er nemmest at sælge vider. Så har du en skøn pony og dejlig hest tilbage som du selv skriver kan læsses i trailor og køres afsted med. Ærgeligt der ikke er råd til det hele, men sådan er det jo nogle gange.

  • #2   1. nov 2012 Ville i hvert fald beholde shetlandsponyen hvis jeg var dig smiley

  • #3   1. nov 2012 Uh svært valg:-(

  • #4   1. nov 2012 Du tænker for meget på muligheder du har, hvad det KAN blive til, ikke hvad det er...

    Jeg tror godt du selv ved, hvilken hest du mest føler for at komme af med, men tror du tænker for meget i mulighederne der er ved dem...


  • #5   1. nov 2012 Jeg havde også valgt at sælge sebrano... hvis du er en nervør rytter er en hest med tænding ikke den rigtige kombination... tro mig jeg er nervøs og har selv en hest med gnist, jeg havde fået langt mere ud af at have en fjordhest eller lignende.... Er det økonomisk set du skal af med en hest, så kan du evt. finde part til alle 3, hvis du alligevel ikke har fået redet så meget kunne du vel snildt klare at de to store, som du kan ride hver i sær havde en part 2 gange om ugen? så kan du stadig ride alle dage... Du har ikke skrevet hvad det er du vil med din ridning? de 2 største er jo meget forskellige..

  • #6   1. nov 2012 Jarl kan du jo udvikle dig med og når din datter er for stor til sofus kan hun arve Jarl og du kan købe dig en rigtig dygtig westernhest.

    Hvorfor er det kun Jarl og Sofus der kan stå i trailer sammen?


  • #7   1. nov 2012 Syntes faktisk selv du næsten har svaret på spørgsmålet - Sebrano. Prøv at læse din egen annonce igennem, du argumenter perfekt for at det skal være ham du må sige farvel til.

  • #8   1. nov 2012 Arrg jeg er i syv sind.

    Sebrano er jo drømmen - vil føle mig godt tilpas med og have ham som min ridehest - føle lidt stolthed over ham.
    På Jarl er jeg jo mere en voksen der rider pony og det er der sgi ikke meget power eller stolthed over.
    Ved godt jeg ikke skulle tænke eller føle sådan, men det er jo ærlig snak.

    Kan mærke i min mave, at det ikke dur med part på dem alle tre - det er ikke holdbart i længden.
    Min mavefornemmelse kan ikke lide tanken om 3 x smed, dyrlæge, tandraspninger osv osv - bruger også gerne kiro på mine heste og vil gerne have råd til at alle får den wellness.

    Tænker lige nu, at jeg bør bruge den næste uge på og bruge lige megen tid på Jarl og Sebrano og se om det kan føre mig i den rigtige retning af hvad jeg skal gøre.
    Sige at jeg SKAL ride dem begge hver dag de næste 5-6 dage og forsøge og mærke efter....og bruge aftenerne på og strigle og nusse og se hvem der kravler mest ind under huden?

    Lige nu flygter jeg jo nærmest fra stalden - har ikke lyst til og være hos dem, der står en skøn dreng som snart skal aflives og føler jeg svigter dem fordi min økonomi er brast.


  • #9   1. nov 2012 Jarl og sofus tror jeg ikke vejer mere tilsammen end jeg må køre med (575 kg)
    Sebrano vejer jo noget mere end de to...


  • #10   1. nov 2012 Jeg ville helt sikkert beholde Jarl og evt Sebrano

  • #11   1. nov 2012 Et problem med Sebrano er, at han har haft 4 hjem på ét år og jeg har ufattelig svært ved, at skulle være medvirkende til og sende ham videre én gang mere - det har ingen hest fortjent.
    Ja jeg er nervøs for om han har for meget tænding til mig, men han har ikke haft chancen for at be eller afkræfte dette og han burde i det mindste få den chance - også i og med, at jeg købte ham fordi jeg virkelig faldt for ham OG har købt traileren fordi han gav mig lysten til og begynde og gøre noget ved ridningen, istedet for og have hestene gående på folden til pynt og en tur i ny og næ.

    Jeg mangler og få et mål med min ridning - har været mor med stort m i 8 år og har nu endelig en kæreste og kan dermed komme hjemmefra om aftenene og komme til og køre i hal og ride og være sammen med andre om min interesse.

    Alene herhjemme får jeg blot passet hestene og har svært ved og komme igang med det der gerne skulle være sjovt.
    Jeg er ikke konkurrencerytter på nogen måde, men vil gerne igang med og ride og ikke bare tøffe rundt på må og få...

    Har lavet annoncer på Jarl og Sofus, men ikke fordi jeg ved hvem der skal sælges - måske for og se hvem der kunne sælges som tiderne er. Har det skidt med og sætte sebrano til salg, når hans baggrund er som den er og jeg næsten lige har købt ham.

    Men ja det vil seriøst være noget skidt hvis jeg sælger Jarl og det viser sig i løbet af det næste års tid, at jeg ikke magter, har mod nok til Sebrano - så står jeg jo der med håret i postkassen!


  • #12   1. nov 2012 Du kunne jo evt låne en af dem ud smiley
    Så har du også tid til at tænke dig om
    F.eks. Jarl hvis dun datter først lige skal have lysten kan du låne jarl ud i en periode til hun finder ud af om hun har hestelyst smiley


  • #13   1. nov 2012 Ved ikke om det virker, da jeg aldrig har sat et billede i en tråd herinde før - men virker det, så kan i se hvor stor/lille jeg er på Jarl og Sebrano. Billedet er dog uden sadel på Jarl, hvilket jo gør, at mine ben er lidt længere nede...

    profilbillede
  • #14   1. nov 2012 Her på Sebrano

    profilbillede
  • #15   1. nov 2012 Hvis du vil udlåne så skriv endelig smiley
    Vil gerne hjælpe smiley


  • #16   1. nov 2012 Og det er heller ikke sådan, at f.eks Sofus og Jarl er bedste venner, eller Sofus og Sebrano eller Sebrano og Jarl er - så det kan ikke hjælpe mig i beslutningen heller, da de går lige godt sammen alle tre.

    Der er jo ingen tvivl om, at jeg ridemæssigt harmonere med Sebrano og med Jarl er det sådan lidt "det kan lige gå".... dog har Jarl udviklet sig mere siden billedet blev taget, han er kraftigere og mere sat nu, men har nogenlunde samme højde.


  • #18   1. nov 2012 hvis du ikke er tryg ved en af dem, vil du nok heller ikke ligge hjertet så meget i at ride den, og den eneste måde man bliver tryg er jo ved omgang af dyret.

    jeg ville skide højt og flot på hvem jeg så bedst ud på, og at jeg var en voksen der red pony OG HVAD SÅ ... gør hvad du har det bedst med. så F.... alt det andet


  • #19   1. nov 2012 Jarl er du ikke for stor til

  • #20   1. nov 2012 Jeg synes du burde beholde Jarl og så hvis du får råd til det senere købe en større en hvis din datter bliver glad for heste

  • #21   1. nov 2012 Synes det lyder som en god idé, det med at tilbringe en masse tid med dem, og så se hvad dit hjerte siger.
    Det lyder ikke rigtigt som om du er helt tryg ved Sebrano, og hvis det er tilfældet, ville jeg vælge at sælge ham.
    Men hvis du tror det kan komme til at fungere - er sikker på det nok skal gå når I lærer hinanden bedre at kende, og du får noget undervisning. Her er western jo super godt og giver ofte meget afslappede heste. Så ville jeg vælge at sælge shetlænderen.
    Held og lykke med det - hold da op hvor ville jeg ønske jeg havde råd til en hest mere, så havde du da bestemt en mulig køber til Sebrano her smiley


  • #22   1. nov 2012 Jeg tror jeg er blevet lidt klogere på det, både ved og høre jeres meninger og ved selv og sidde og skrive det ned.

    Det er svært og finde part, når man ikke lige bor ved en større by!
    Men det er endnu mere svært og finde en part til Sofus i og med han er en shetter - ligeledes er jeg flyttet siden jeg købte ham og bor nu op ad en hovedvej - ergo en hulens masse trafik og jeg tror ikke helt jeg har mod på og køre med ham med alle de lastbiler susende forbi.....

    Sælger jeg Jarl og det viser sig, at jeg ikke bliver helt tryg ved Sebrano, så fortryder jeg jo, at jeg solgte ham.

    Sælger jeg Sebrano nu, så vil jeg nok altid have et stik i hjertet omkring tanken om, om vi nu havde matchet hinanden og han fik aldrig chancen for at vise det....

    Så mon ikke det er lille Sofus jeg skal finde et nyt hjem til - et sted hvor han kan blive brugt som både kørepony og til børn som han er så eminent til.

    Jarl er der trods alt en mulighed for og finde en part til - og så er jeg heller ikke helt alene om det herude - og der er 2 ledige bokse, så der er mulighed for og få ekstra liv i stalden, hvis nogle skulle få lyst til og få deres hest opstaldet.

    Skulle det så vise sig med tiden, at det ikke skal være Sebrano og mig - jamen så har jeg Jarl og er der så nogle opstaldere til den tid, så behøver jeg jo ikke mere end én hest, da der jo så ér selskabsheste.

    Puha....det er svært - men lyder det ikke ret fornuftigt det her?


  • #23   1. nov 2012 Jo er det det du føler så gør det

Kommentér på:
Gå fra 4 til 2 heste - hvordan udvælger jeg hvem der skal blive

Annonce