{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.866 visninger | Oprettet:

Mikro islænder på 2 år ?? {{forumTopicSubject}}

Nu havde jeg besluttet jeg ikke ville spekulere mere på min pygmæ hest på 2 år, men vil nu alligevel lige høre om nogen har lidt erfaringer i den retning.

Jeg har en 2 års islænder vallak (august føl) som er 124-125 cm høj (lav...)
Han er efter faderen spinkel i bygning.
Jeg har haft ham i 3 mdr og da var han lidt ormet at se på. Dyrlægen har tjekket ham og han har fået 3 ormekure efter dyrlægens plan ( incl bændelormekur).

Efter snak med anden dyrlæge der også er foderkonsulent fodrer jeg ham nu med Hippolyts Fohlengold da hun siger der er undersøgelser der har vist det kan sætte skub i væksten igen - måske.

Hans sigøjner mål siger nu som 2 års at han skulle blive ca 135 cm. Men det er stadig 10 cm endnu!

Begge hans forældre er 140cm men det opnår han nok aldrig.

Han er nu på godt foder og bruger det meste af dagen på at lege med de andre heste, så han har energi nok.

Nogen der har erfaringer med små ungheste der er begyndt at gro ? Eller andet?

Jeg tænker jo lidt om han nogensinde "bliver til noget..." som jeg kan bruge som ridehest.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mikro islænder på 2 år ??
  • #1   29. nov 2012 Det er altså en meget normal højde for islændere smiley Den ene af vores hopper er kun 130, og vi har også en som er 132 smiley Så det er meget normalt.

    Der kan altid ske lidt størrelses forskel i forhold til forældrene, min DVs mor fx. er 1 70, og hendes far er 172, men hun er kun 162 selv smiley

    Men ja, rigtig mange unge heste vokser i den alder smiley Han kan sagtens nå at blive 135 smiley


  • #3   29. nov 2012 han har en normal højde.. islændere er jo små

  • #4   29. nov 2012 Når han kun er 2 år kan han sagtens nå at tage en del cm endnu smiley Når han er dækket ind med foderet og er sund og rask, giver du ham jo optimale muligheder for at vokse.
    Jeg er ikke så meget inde i islændere til at jeg kan sige hvor længe de er om at blive fuldvoksne... Han kan sagtens pludselig tage en vækstspurt, det er sket før smiley
    De har en del føl og ungheste hvor jeg har min hest stående, og de tager jævnligt et par cm. Jeg tror den ene er vokset 8 cm sommeren over smiley
    Giv ham tid, jeg er rimelig sikker på at der nok skal blive mere af ham.


  • #6   29. nov 2012 Ja jeg er også godt tilfreds hvis han bliver 135, det kan jeg godt leve med. Men jeg synes bare 10 cm er meget at vokse for en islænder der allerede burde have vokset det meste...
    En af mine andre var 134 som 2 års og er nu 137 som 4 års. Det er ikke meget hun er groet på 2 år.

    Håber da virkelig han vokser.

    Synes bare ikke jeg har mødt andre 2 års som kun er 124...


  • #9   29. nov 2012 Tak Taz, det håber jeg sørme sker her også!

  • #10   29. nov 2012 Islændere vokser jo faktisk længere tid end de fleste andre racer, så du skal regne med han først er færdig vokset når han er omkring 5 (Er jo forskelligt alt efter hest, men ca.)

  • #11   29. nov 2012 Ja han er nemlig en pygmæ!
    Jeg håber han gror men synes nemlig også det er ret meget han skal gro. Men jeg giver ham hvad han har brug for og så må jeg jo se hvad tiden bringer.
    Han kan jo sætte igang men han blir med garanti ikke over 135.


  • #13   29. nov 2012 Bare han kommer over 130 .... smiley
    Så må børnene bruge ham hvis han er sød. Men umulig at sælge.


  • #16   29. nov 2012 Altså jeg kender flere 2 års heste der er vokset 5-10 cm i løbet af 3-4 måneder

  • #18   29. nov 2012 Islændere vokser jo til de er 6 år. Kan ikke sige hvor høj din ishest bliver men min gamle hest voksede 10 cm på 1 og halvt år. Hun havde fået kalve foder før. Så det var noget af en ændring i foder at få godt plag foder:-)

  • #20   29. nov 2012 Desuden ville jeg godt købe en hest på 130 da jeg er en lille voksen rytter( 160 cm )-) så mon ikke du vil kunne sælge ham

  • #21   29. nov 2012 Stald Joy, var den så også ovre den største voksealder da den pludselig voksede 10 cm?
    Ja jeg er da også kun knap 165 cm så hvis han får noget bredde kan jeg oså leve med 130+ .
    Det er lidt spændende hvordan han udvikler sig, jeg har ikke travlt, han kan gå til 5 års alderen og der kan ske meget, glæder mig til at følge ham.
    Jeg har haft ham i 3mdr og jeg har gjort og gør hvad jeg kan for at få ham i vækst og få dækket behov. Så kan jeg ikke gøre andet end at vente og se og håbe.
    Måske han skyder opad når hans krop lige har fået dækket det ind han nok har været i underskud med pga orm. Aner jo heller ikke hvad han er fodret med før.
    Han ligner bare helt igennem en 1års.
    Meget harmonisk lille.


  • #22   29. nov 2012 Jeg ved godt at det ikke er sundt, men det ændre jo ikke det fact, at jeg har oplevet det flere gange hehe

  • #23   29. nov 2012 Mine mor og hendes mand ejer et islandsk heste stutteri og derfor har jeg god erfaring med hestene - eller ponyerne, haha -, som de vokser ^^ Han kan sagtens nå at vokse endnu, så længe han er godt dækket ind med foder, vitaminer osv osv. c: Min mor og papfar har en islandsk hoppe, der nåede op på 148 cm.

    Har altid hørt at hestene først er fuldt udvokset som 8 årige. Det er nok med alt andet også - altså bare generelt, ikke kun højden -, men det er jo meget forskelligt, ligesom det jo også er meget forskelligt med os mennesker og puberteten smiley


  • #24   29. nov 2012 Min blandingspony tog lige 5-10 cm som 4 års. smiley


  • #26   29. nov 2012 Min shetlænder voksede 8 cm på 9 måneder og hun er 4 nu og din er kun 2 år den skal nok få noget højde på rom blev jo heller ikke bygget på en dag !:)

  • #27   29. nov 2012 Stald Abli: Meget muligt de har "ponymål" men islændere ER heste! Bygnings mæssigt er der lidt forskel på ponyer og heste og der er altså en grund til det heder islandsk HEST smiley

  • #28   30. nov 2012 Islænderen hedder en 'hest', fordi da de fra oprindelsens tid faktisk var de 1.55 i stangmål, men blev siden avlet mindre. Derfor hest.

  • #29   30. nov 2012 Tak for svarene. Jeg håber han giver et ryk henover de næste år. Jeg venter med ham til 5 år at tilride. Jeg har to andre ungheste der tager al tiden og mere til de næste år så det er fint nok. Har ikke travlt.
    Jeg har bare ikke mødt så mange islændere værende så små som to års så bliver lidt betænkelig. Men de findes måske smiley


Kommentér på:
Mikro islænder på 2 år ??

Annonce