{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.166 visninger | Oprettet:

Koldt vand om vinteren {{forumTopicSubject}}

Nu er der blevet lukket for vandet, i den del af stalden hvor mine 2 heste står, pga frost og fordi vi er bange for vandrørene vil springe.
Så nu er vi igang med baljer i stedet for - møg hamrende træls, men sådan er det jo smiley

Men efter jeg selv fylder vand op ved mine heste, er jeg begyndt at koge 4-5 liter vand og blande sammen med det kolde, for at få det tempereret. Og dette er der åbenbart MANGE delte meninger omkring. Og det er egentlig også først nu hvor jeg selv henter vand, at jeg gør det, for når vandet er tændt bruger de jo vandkopperne, og så er spanden med vand ikke noget ved længere.

Her om vinteren vil jeg da helt sikkert selv drikke varme drikke, end et glas iskoldt vand. Og kan tydeligt se at mine heste drikker væsentlig mere når jeg blander noget varmt i, end når det bare er iskoldt. Andre mener så at jeg er for pivet omkring det, for i naturen er der jo ingen der varmer vandet op til dem. Så jeg læste lidt rundt på nettet, og faldt b.la. over dette:

"Det er omdiskuteret, hvilken betydning iskoldt vand har for hesten. Generelt kan det ikke anbefales at tilbyde heste koldt vand, fordi der er rapporteret om heste, som umiddelbart efter indtagelsen af iskoldt vand, har fået kolik." (......) "stalde med selvvanding er der i reglen ikke noget problem, fordi vandrørene i reglen er isolerede og fordi hestene kan drikke, når de har lyst."

Nu er vandet som sagt lukket, og tænker bare at jeg ikke vil risikere kolik.

Men ville bare lige høre hvad folk gør her om vinteren, og hvad der evt kan anbefales at man gør, da mange åbenbart mener at det jeg gør er forkert og for pivet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Koldt vand om vinteren
  • #1   12. dec 2012 Altså med undtagelse af det sted jeg stod opstaldet med egen hest sidst, så har jeg aldrig haft hest steder med opvarmet vand. Og har aldrig hørt om tilfælde, hvor det er gået galt..

  • #2   12. dec 2012 min får også bare koldt vand

  • #3   12. dec 2012 Min pony er ikke glad for at drikke af vandkoppen da vandet er utrolig koldt, han får lunkent (læs: lidt koldere end lunkent nærmere hans egen temperatur) vand i spande i boksen, det drikker han med glæde!! smiley

  • #4   12. dec 2012 jeg ville ikke gøre det da bakterier trives bedre i varmt vand ved godt du koger det spanden er jo ikke fri for bakterier så egentlig kan det jo os give problemer hvis man skal være pivet smiley jeg har nu heller aldrig haft problemer med kolik og mine heste får bare vand i en spand ude i udeboksene smiley

  • #5   12. dec 2012 Vi har vores 6 heste hjemme og har også lukket vandet nu. Nogen af dem drikker fint af det iskolde vand, men 2 af vores drikker ikke nok vand hvis de ikke får varmt i. Hvis de ikke får nok at drikke risikere de også kolik. Den ene drikker det meget gerne meget varmt. Så vi oplever altså at der er stor forskel på hestene.

  • #6   12. dec 2012 Aldrig haft problemer med at mine drikker iskoldt vand om vinteren... Og aldrig oplevet andre har haft problemer med kolik eller lign pga vand smiley

  • #7   12. dec 2012 Da jeg stod det tidligere sted, fik de bare koldt vand.
    Ved faktisk ikke hvad de gør nu, da vandkopperne virker hele året - så måske er det tempereret? Har faktisk ikke mærket på det..


  • #8   12. dec 2012 Mine får varmt vand smiley Men nu med de her temperaturer bliver det hurtigt koldt..
    De vil meget hellere have det når det er lidt varmere.. det vil Kveikja ihvertfald smiley

    Jeg har også hørt at de kan blive syge af at stå uden vand og hvis det så er helt koldt når man giver dem det, så ka de godt få ondt i maven...


  • #9   12. dec 2012 Drømmehesten:
    Ja det kan godt være at nogle bakterier trives bedre i varme.. men der er altså også mange der trives fint i koldt.. bakterier er meget modstandsdygtige.. så om vandet er koldt eller lunket, gør for dem nok ikk det store..


Kommentér på:
Koldt vand om vinteren

Annonce