{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.269 visninger | Oprettet:

Olie tilskud til unghest {{forumTopicSubject}}

Min islænder Hilling på 2 ½ år er lige pt. inde i en fase hvor hun vokser ret meget og når det er koldt synes jeg let hun kommer til at tabe sig.
Hun bliver fodret med hø, Horselux lucerne og Horselux grow. Jeg synes dårligt at jeg kan fylde mere på hende, for så spiser hun simpelthen ikke op.
Jeg har længe tænkt på at jeg kunne putte lidt olie i hendes mad, men ved ikke om det er en god ide eller hvad jeg skal bruge.
Min mor foreslår helt almindeligt solsikkeolie, men jeg har ikke noget imod at bruge lidt ekstra penge på det hvis der er noget der er bedre.
Nogen forslag?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olie tilskud til unghest
  • #1   21. dec 2012 følger lige med smiley

  • #2   21. dec 2012 Koldpresset rapsolie er det bedste smiley
    Ellers kan jeg kun sige gode ting om at bruge mælkepulver til at holde huld på dem.

    Olie kan give lidt ekstra energi, hvor mælkepulver ikke gør det..


  • #3   21. dec 2012 Jeg stod i samme problem med min på 1,5 år og har valgt at smide et dækken på ham. Han går i løsdrift og er derfor "ude" 24 timer i døgnet og er derfor mere udsat ifht vejret.

    Var meget i mod det, men ønskede heller ikke at proppe ham med diverse ekstra tilskud som formentligt ikke ville give det samme resultat. De gennemgår jo en kæmpe udvikling de første år, og synes det er en stor risiko at tage, at fylde en masse ekstra i dem, udover det der tilrådes til vækst og lign.. Uanset om det er naturligt tilskud eller ej

    Det fungere perfekt! Han holder huld uden ekstra foder og stortrives. smiley


  • #4   21. dec 2012 Jeg har så med min unghest gjort begge dele - giver olie (rapsolie) og givet dækken på smiley

  • #5   21. dec 2012 Olie er en god ide..jeg har selv brugt det.. jeg brugte den alm solsikke og synes den virker fint..

    Men husk hesten ikk må få over et kg pr fodring.. for så optager den ikke aæt manden alligevel. Heller ikke en time før ridning og heller ikk en time efter ridning.

    min dreng får et kg morgen og aften. + et om middagen(med fx olie) når jeg er der ude ..



  • #6   21. dec 2012 Heste kan ikke optage ret meget olie og kun nogle bestemte typer, men det forebygger kolik.
    Brug majs, hvis din hest skal bruge masser af energi og du ikke ønsker, den skal blive "varm" samtidig.


  • #7   21. dec 2012 Jeg vil IKKE give min hest dækken på. Hun er islænder og har en tyk vinterpels, så hvis jeg skulle give hende dækken på, skulle jeg barbere hende. Jeg ønsker at mine heste skal leve så naturligt et liv som muligt, så jeg vil meget hellere fodre mig ud af det.
    Forresten er det ikke fordi hun er slemt undervægtig eller noget, hun ser faktisk helt fin ud, jeg vil bare hellere snuppe det i opløbet så hun ikke går hen og bliver undervægtig inden jeg gør noget ved det.


  • #8   21. dec 2012 Det er ikke noget problem at hun får ekstra energi eller bliver "varm". Hun er islænder, så hun er meget fornuftig i hovedet uanset hvad man fodrer hende med.
    Problemet er at jeg ikke tror jeg kan få hende til at spise noget ekstra tilskudsfoder. Jeg har i forvejen svært ved at få hende til at spise sit foder op og skal nogengange lokke hende til at spise de sidste mundfulde..


  • #9   21. dec 2012 Jeg synes du skal give hende horselux fiberpellets (opblødet)! Vil du patu give olie, så vælg den fra Brogaarden, så skal hun kun have imellem 1 og 3 spiseskeer om dagen, den indeholder omega 3, 6 og 9 fedtsyre og er dem hesten kan bruge. Den er måske dyr i indkøb men det opvejer den lille mængde bestemt sammenlignet med andre olier hvor du kan give 3 dl og stadigvæk ikke være sikker på at opnår det samme.

  • #11   21. dec 2012 Jeg har rigtig gode erfaringer med alm. solsikkeolie, og så bare alt det hø/wrap den kan spise.

    Min får horselux easy og fiberpiller. Jeg kan desværre ikke rigtig bruge olie i hendes foder, da hun er en meget kræsen hest. Jeg har problemer nok med at få hende til at spise den lille smule krybbefoder hun nu engang får. Heldigvis spiser hun gerne sit hø, så propper en masse hø i hende.


  • #12   21. dec 2012 En unghest må heller være lidt for tynd, end for tyk. Hvis du så syntes at hun er på vej til at blive for tynd, så er oile en nem måde at "fede" dem på. De skal tilvænnes langsomt til olien og må max ende på 3 dl for en hest dagligt, tænker at det så er max 2 dl. for en pony. De skal ikke overfodres med kraftfoder, giv noget mere wrap el. hø. Gerne ad libitum, hvis den ikke allerede har det. Ganske alm. solsikkeolie er fint. Regner med at du har styr på at hun får de vitaminer og mineraler hun har brug for. Heste kan iøvrigt optage 2-2,5 kg pr. måltid, ikke kun 1 kg. Kender ikke mængden for ponyer. Men igen, heller mere ståfoder end kraftfoder.

  • #13   21. dec 2012 Else, det er der nogen der siger, men det er ikke min opfattelse. Jeg vil hellere have min unghest lidt for tyk end lidt for tynd.
    Jeg har ikke mulighed for at give hende fri adgang til hø da hendes folkmakker er overvægtig og ikke må få for meget. Men de går på en fold hvor der stadig er en del græs.
    Hun er dækket godt ind med vitaminer og får ekstra vitamintilskud blandet i fordret året rundt. Det kan godt ske at hun kan optage mere foder end hun får, men hun gider bare ikke æde det smiley


  • #15   21. dec 2012 team hygge-måse smiley lindegården g Der er altså noget du har misforstået tror jeg. Man giver da ikke så meget hø til en hest der skal tabe sig.. Halm må de derimod gerne fylde maven med..

  • #17   21. dec 2012 Jeg vil heller ikke give den kraftfoder, men 8 kg er da alt for meget hø! med mindre den selvfølgelig går på en 100 % jordfold og ikke får andet.
    Halm giver kun en fuldt mave og hesten ser tyk ud, men vil tabe sig på sigt hvis den fylder sig med alt det halm, da der ikke er nogen fodermæssig værdi i det.

    Da jeg havde en hest der var overvægtig satte jeg den ned i hø, lod den kun på græs få timer om dagen og gav kun vitaminer som krybbefoder. Derudover høstede jeg brændenælder som jeg tørrede og puttede i høet på anbefaling af en alternativ behandler.


  • #20   21. dec 2012 Hey, hey, nu skal du tænke på at der er forskel på heste. Islændere skal ikke have nær så meget hø som de fleste andre racer..
    Desuden kan jeg godt være i tvivl om hvor sundt det er at tabe så meget, på så kort tid. Min trappede vi langsomt ned i foder og hun tabte sig bare stille og roligt.


  • #21   21. dec 2012 Væk med ekstra lucerne, og giv fiberpiller istedet... Er egentlig enig med Nu med babyhest smiley
    Og hvis du har muligheden for det, skal din hest selvfølgelig have mere hø, det er nu engang den sundeste måde at forøge hestens foder indtag...

    Men den holder ikke stik med at islændere ikke skal have ligeså meget hø som andre heste, de kan ofte tåle det ligeså godt som andre, hvis de er vant til at der hele tiden er adgang til hø, så moderere de deres indtag til langsom, rolig spise adfærd.... Og især hø, der mister næring vinteren over, er perfekt hvis man er bekymret for om hesten tager for meget på...


  • #22   22. dec 2012 Jeg overvejer at give min 3-års Equioil fra Equidan. De skal have 15-30 ml, og det er en fordel, når hun er en nøjsom race.

  • #23   24. dec 2012 Og husk lige at halm ikke er foder, det er strøelse. Heste har svært ved at fordøje halm, det giver derfor en forøget risiko for kolik, af halmforstoppelse.

  • #24   29. dec 2012 Nogen der har erfaring med Epona olie?

  • #25   29. dec 2012 Ja det er et godt produkt...

Kommentér på:
Olie tilskud til unghest

Annonce