{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest der stejler
  • #1   29. dec 2012
    Gode råd er svært og give når man ikke ved hvornår at hesten gør det, det vigtigste for at kunne give råd et nemlig at finde ud af hvorfor hesten gør det :o)


  • #2   29. dec 2012 Når den har gjort det en gane så styr den ind i små volter, så den kommer ud af balance! smiley

    Men ja find ud af hvorfor den gør det! Min gjorde det engang da han blev stresset fordi han ikke forstod hvad jeg ville have ham til, og prøvede at komme ud af det, på den måde! smiley


  • #3   29. dec 2012 Min gjorder det engang og jeg gav en den med pisken mellem ørene, sikkert ikke det folk herinde synes ville være okay, men det hjalp på min hest og den har aldrig gjort det siden. Dog skal du jo ikke slå alt hvad du kan, men bare lige ligge den til smiley

  • #4   29. dec 2012 Find ud af hvorfor! Den gør det ikke uden grund, måske har den ondt! Den vil fortælle dig noget og det er dig der skal finde ud af hvad smiley

  • Christina C
    Christina C Tilmeldt:
    okt 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 116
    #5   29. dec 2012 Tjek først ryg og saddel for at udelukke et fysisk problem.

    Hvis du ikke finder noget (og eventuelle andre hestefolk, som du kender heller ikke ser noget), så er det sandsynligvis et problem, der er opstået fordi din hest er blevet forvirret over nogle af de signaler, som du har givet den.

    Heste løser deres problemer ved at flygte fra dem på en eller anden facon, og de lærer hurtigt, at de kan slippe fra noget af presset (din kontakt med hesten) ved at stejle. Dyretrænere kalder dette for "negativ forstærkning".
    Stejlen har ofte relation til hestes stop respons, så det kan betale sig for dig at gå lidt tilbage i din træning og kigge lidt på din hests grundresponser.


  • #6   29. dec 2012 ja hvornår gør det det?? i hvilken forbindelse?

  • #7   29. dec 2012 Jeg vil totalt fraråde det med de små volter! Hesten kan komme så meget ud af balance at den vælter med dig på ryggen! smiley

    Min pony Filuca gør det både til hverdag og stævne (Bortset fra distance.. Sært)

    Det er blevet et problem, da hende hun var i tilridning hos til start begyndte med det med små volter, hvilket min absolut ikke ville finde sig i, og kylte hende af så hun ikke kunne ride i 3 uger!
    Derefter lod hun ponyen gøre som det passede den når den stejlede. Hun sagde altid: ''Det er vigtigere at ponyen går frem end at du slåsser med den og den stejler''
    Så fordi hun ikke tog kampen op med hende har jeg i dag en pony som kan gå fuldstændig i baglås og bare stejle og stejle når noget ikke passer hende!

    Jeg har heldigvis fået hende vendt af med det værste, så nu stejler hun kun sjældent og når hun er oppe at køre eller i sit ''araber hjørne'' (Hun er ½ araber)

    Jeg brugte den måde som jeg højst sandsynligt vil få stor kritik for om lidt:
    Hver gang hun var i et stejl eller lagde op til det, hamrede jeg simpelthen sporerne ind i siden på hende for fuld kræft. Hos hende virkede det i løbet af kort tid, og jeg er faktisk glad for at jeg har gjort det på den måde - og jeg bruger den stadig når jeg mener hun bare er på tværs!

    At have en hest/pony der stejler er et stort ansvar. For man skal kunne styre den på en stævneplads uden andre kommer til skade og kunne træne i hverdagene.
    Men jeg får faktisk stor ros til mine stævner når hun begynder at stejle og galopere på stedet i ren ophidselse/stædighed, fordi jeg tager det roligt, og følger hesten i hver bevægelse.

    Så når min stejler uden grund får hun sporerne hårdt ind i siden. Stopper hun derefter bliver hun klappet og får ros. Stejler hun igen får hun et spark ind i siden igen om muligt hårdere. Og selvfølgelig ros hvis hun så vil gå videre smiley

    Og når hun stejler i ren ophidselse på en springbane, tager jeg det helt med ro og taler med hende, stryger hende på halsen, og prikker til hende med sporerne smiley

    - Håber ikke det var alt for indviklet smiley


  • #8   29. dec 2012 Altså hvis den bare gør det for "sjov" skal du bare slå den i mellem ørene. for så tror den at den rammer op i et loft. det virkede ihvertfald på min ung hest efter et par gange. eller så bare skæld den ud og så spark den frem så den går videre.

    men kan jo også være at den har ondt et sted.


  • #9   29. dec 2012 Lena A: Den skal jo heller ikke så meget ud af balance så den vælter, men bare så den ikke kan stejle smiley

  • #10   29. dec 2012 Den flyvende Hollænder:

    Det er stadigvæk en dum løsning - hvis man er til stævne vil jeg nødigt være tvunget til at lave en volte smiley


  • #11   29. dec 2012 Hvor er det bare sindsygt at hvergang nogen har et proble med deres hest/pony så råber folk op: ÅHHH NEJ DEN ER SYG FÅ NU TJEKKET DEN FRA HOVED TIL HALE..
    Øhh bare fordi Ponyen er begyndt at stejle en gang i mellem, så er det ikke ens betydende med at den er syg/ondt i ryg eller dejlige tænder..

    Som nogle andre skriver så prøv at ram den lige mellem ørene med enden af pisken, så gør de det som regl ikke igen smiley

    Min Donna har rejst sig en gang på tur, nåede at reagere med en mellem ørene, og 7-9-13 har hun ikke gjort det siden.. smiley


  • #12   29. dec 2012 Limserne: Du er velkommen til at komme og prøve den pædagogiske måde på min, men tror ikke du får noget ud af det smiley


  • #13   29. dec 2012 Vi snakker jo ikke et slag så blodet sprøjter smiley

  • #14   29. dec 2012 Jeg må erklære mig enig med Limserne! Vold er ikke en god løsning!!
    Egentlig må jeg sige, det er utroligt, folk får høvl for at sige at den skal tjekkes,
    men der er ingen beskeder kommet på at folk mener at hakke sporene i siden
    eller piske den i mellem ørerne? Det må jeg sige, det er foragende.
    Selvfølgelig behøver den ikke have ondt, men en hest stejler ikke bare for at stejle
    måske har den ondt, reagere med at stejle fordi den er bange eller måske pga.
    signalforvirring?
    Jeg synes TS skal få tjekket op om hvornår hesten stejler og finde årsagen,
    inden hun begynder at bruge vold imod det! smiley


  • #16   29. dec 2012 Jeg har jo fortalt hvorfor hun gør det, i er da velkomne til at komme med andre metoder hvis i mener min er forkert - det hjælper ikke at fortælle hvor store dyremishandlere vi er, men det hjælper at komme med andre metoder smiley

    - Vi taler også kun om at de giver et lille prik med pisken ned imellem ørerne
    - Og jeg sparker bestemt ikke til den så blodet sprøjter hun har ikke engang været øm.

    Men kom med andre forslag hvis i mener vi er galt på den smiley


  • #17   29. dec 2012 ikke for at lyde som en dyre mishandler men "vold" er faktisk en god ting ved heste/ pony. f. eks i naturen sparker de og bider hinanden for at få respekt. Og det skal vi mennesker altså huske på. for heste/ponyer er altså ikke så kloge. og der er mange der bare råber til deres heste/ponyer hvor hesten ikke forstår os. Da de ikke kan forstå mennesker sprog. Så der er "vold" faktisk en okay løsning og så for du også sat respekt over for din hest/pony og hvor den faktisk kan forstå den gør noget forkert.

  • #18   29. dec 2012 PSR: Helt enig!
    ''Vold'' skal selvfølgelig ikke være mishandling, men det er den nemmeste måde at få dem til at forstå os - så ved de at det de gør er forkert!...


  • #19   29. dec 2012 Måske er den forvirret? Jeg rider en rideskolepony, der i en periode stejlede helt vildt, fordi hun ikke vidste, hvad hun skulle gøre hvis rytteren var usikker.. Det er bare tonsvis af tålmodighed der skal til, der gik omkring en måned før hun holdt op.. Og dog, her for nogle uger siden var der stævne på rideskolen, hvor hun skulle gå med en mindre pige først og så mig bagefter. Den mindre pige blev bange for Unique, so hun hedder, og hoppede af - og det udløste det hele igen, så jeg måtte bruge stort set al opvarmning og de få minutter inden dommeren siger" værsgo og rid" til at få hende rolig igen..

  • #20   29. dec 2012 Lena: For det første var beskeden ikke henvendt til dig smiley

    Men som jeg skriver, så skal man finde ud af HVORFOR hesten stejler, om der er
    en grund til det og derefter finde ud af hvordan du kan komme uden om det smiley

    Fx. har jeg prøvet at en hest jeg red stejlede fordi den var bange for nogle får og jeg pressede den fremad hvilket fik den til at gå i baglås og dermed ikke kunne se
    andre udveje end at stejle, jeg skyndte mig at give efter så vi ikke skulle vælte
    og da han kom ned på alle 4 igen, så pressede jeg den igen fremad og hvis den
    gjorde tegn på stejl, jamen så drejede jeg den og beroligede den smiley

    Men det kommer jo helt an på situationen!! smiley Man skal jo se på den konkrete
    hest og situationen den stejler i! smiley


  • #21   29. dec 2012 han stejler fra jorden fordi han ikke vil som jeg vil så løser han det ved at stejle...
    han stejler hvis jeg rider alene og han ser en anden hest...
    men også hvis han bliver bange eller ikke får sin vilje smiley men også hvis han står stille for længe smiley
    han kan også godt bare finde på det smiley
    jeg hopper ikke af smiley


  • #22   29. dec 2012 Hvis jeg var dig TS, så ville jeg få en til at se på det udefra og kigge på hvad der
    går galt og hjælpe dig i situationen smiley
    Jeg kan selvfølgelig ikke holde dig fra at bruge vold, det er jo dit valg og din hest,
    men jeg ville tro der ligger et eller andet bag, som kan løses uden smiley


  • #23   29. dec 2012 Cecilie: Nej nej, det var skam heller ikke derfor.. Og dog:''der er ingen beskeder kommet på at folk mener at hakke sporene i siden''

    Men siger bare at hvis i har noget imod vores metoder, må i jo komme med nogle andre?
    ''Man skal ikke kritisere andres metoder, og så selv ikke have en erstatning'' - Min dansklære smiley


  • #24   29. dec 2012 Katja: Det gjorde min unghest også. og den eneste løsning er altså at klask den en mellem ørene(så den tror den støder op i noget) smiley

  • #25   29. dec 2012 Katja: Det lyder meget som min når hun ikke får sin vilje! smiley

    Jeg ville gerne give dig råd, men orker bare ikke få skæld ud over at mine metoder er plageri.. smiley

    Prøv i første omgang at give den et lille dask mellem ørerne med pisken, hvis du rider med pisk eller spark til den med sporerne hvis du rider med dem smiley


  • #26   29. dec 2012 Jeg er helt enig med dig Lena A:)

  • #27   29. dec 2012 Lena:
    Jeg skrev bare at det var underligt at der kommer kommentarer på at hesten måske
    har ondt et sted/burde tjekkes, når der ikke kom kommentarer på jeres måder! smiley
    Intet andet smiley

    Og jeg har netop sagt hvad der skal gøres, hvis I gider læse hvad jeg skriver! smiley

    Hun skal finde ud HVORFOR hesten gør det, hvis hun finder årsagen, så kan
    hun også finde løsningen! smiley Men hvis I har lyst til at bruge vold, jamen så gør det!
    Det er jeres valg, at bruge de metoder, jeg skriver bare jeg ikke ville bruge det! smiley
    Hesten skal nok sige fra engang, hvis du bliver ved med at bruge vold, fordi I ikke
    finder løsningen på problemet smiley


  • #28   29. dec 2012 Cecilie: Jamen så kom med en anden løsning? Hvis i mener det er synd for vores heste som kom med andre løsninger smiley

    Indtil videre har i kun kritiseret os, ikke kommet med andre metoder til os smiley


  • #29   29. dec 2012 Lena, IGEN læser du ikke hvad jeg skriver! smiley

    Jeg siger DU skal kigge på DIN hest og finde ud af hvornår DIN hest stejler og HVORFOR den stejler!! Først derefter kan DU finde en løsning på problemet! smiley
    Jeg kan forpokker ikke fortælle hvorfor din hest stejler, når jeg aldrig har set eller mødt den! smiley

    Og jeg har på ingen måder kritiseret nogen som helst, selvom du nok ikke ved det, når du ikke læser det jeg skriver smiley
    Jeg siger bare hvad JEG synes hun skal gøre, fordi TS spurgte om hjælp smiley

    Hvis du vil bruge den metode på din hest, jamen det da fint, det er der ingen andre end dig selv der kan gøre noget ved smiley Jeg kan bare sige til TS at jeg ville gøre noget andet smiley

    Slut smiley


  • #30   29. dec 2012 Cecilie: Hun stejler som sagt når hun ikke er enig i mig i hvad vej og tempo det skal gå! Og når hun bliver for ophidset! Tadaa smiley

    Lad være med at sige at jeg ikke gider læse hvad du skriver, når du ikke læser hvad jeg skriver smiley



  • #31   29. dec 2012 Limserne: Hvis du læste min første besked forklarede jeg bare hvad jeg gør ved min hest som før stejlede all time! Jeg sagde ikke at hun skulle gøre det samme smiley

  • #32   29. dec 2012 Jeg ville så heller ikke tage en hest der stejler med til et stævne men jeg ved ikke med jer... Men de er jo ikke en løsning, det er jo for at den ikke skal gøre det igen med det samme, men det er ikke noget jeg slev har prøvet men hørt at folk gør.

  • #33   29. dec 2012 Lena:
    Må jeg spørge hvad jeg ikke har læst?
    Jeg har læst at du har skrevet med din hest, men du har åbenbart ikke læst hvad
    jeg skriver, jeg har aldrig set eller mødt din hest, så bare fordi du skriver hvorfor
    du mener den stejler, så kan jeg ikke give dig et svar på hvad løsningen er på det.
    Men nu gider jeg egentlig ikke blive ved med at skrive til dig, for du læser alligevel
    kun det du selv vil læse smiley


    Lad bare være med at læse det jeg har skrevet herinde, det er henvendt til TS,
    som spurgte om vores råd fra start af smiley


  • #34   29. dec 2012 Cecilie: Kan ikke forstå hvorfor du mener jeg ikke læser det du skriver?
    Jeg mener du ikke har læst mit, fordi du siger jeg skal finde problemet - det har jeg jo? smiley


  • #35   29. dec 2012 Jeg skriver du skal finde ud af hvorfor den gør det smiley
    En stejler ikke bare uden grund! smiley


  • #36   29. dec 2012 Hun stejler fordi hende der tilred den lærte den at den fik sin vilje når den stejler smiley

    - Men får snart massør, hvis du mener det kan hjælpe smiley


  • #37   29. dec 2012 Stald Rosen: Jeg synes det er mere "sindssygt" at der altid er nogen der foreslår at slå hesten i hovedet når den stejler smiley

    Et stejleproblem er problematisk, og hvis ikke det er smerter, så er der en anden grund (ofte træningen/signalerne). Få meget gerne en træner ud der kan se hvad der sker, det er meget vigtigt at hesten ikke får øvet sig på den adfærd, da det kan være meget farligt med en stejlehest.
    Held og lykke med det smiley


  • #38   29. dec 2012 Lena:
    Nu stopper du simpelthen, jeg har på ingen måder sagt at hestene har ondt og
    har brug for massør eller andet, jeg har bare sagt der ligger noget bag at hesten
    stejler og hvis man finder ud af hvorfor den gør det, så kan man også finde en
    løsning på problemet smiley

    Men du kan bare bruge din metode, det gør mig ikke noget, det jo dit valg smiley

    Nu prøver jeg bare at hjælpe TS! smiley


  • #39   29. dec 2012 Cecilie: Det med ''hvis du mener det vil hjælpe'' kan jeg også formulere på en anden måde, kan godt se at det var dumt formuleret smiley

    Tror du en massør vil hjælpe? smiley

    Jeg prøver bare at spørge om din hjælp, for kan godt lide din måde at hjælpe på, og gider ikke oprette et forum for at blive høvlet ned smiley


  • #40   29. dec 2012 Lena:
    Jamen det kan jeg jo ikke sige, når jeg ikke har set din hest i situationen, men man
    kan sige, det er jo bedre at prøve massøren og se om det kan hjælpe, end at lade
    være og måske blive snydt for en forandring? smiley

    Jeg synes du skal prøve at få en rideveninde/ridelærer til at kigge på udefra, og se
    om han/hun kan se nogen form for tegn fra din hest smiley
    Du kan evt. få det filmet og kigge det igennem selv smiley


  • #41   29. dec 2012 Cecilie: Havde slet ikke overvejet det med film - det kan jo være der er noget der går igen hver gang smiley

  • #42   29. dec 2012 Lena: netop smiley Plus at du kan se hvor det går galt, og hvorfor det måske går galt smiley

  • #43   29. dec 2012 Cecilie: Nemlig smiley
    - Tak for en meget livlig diskution smiley


  • #44   29. dec 2012 tak for jeres "råd" smiley

    -godt nytår til jer alle smiley


  • #45   29. dec 2012 Jeg har ikke læst alle rådene igennem, men jeg vil anbefale et æg. Altså at knalde et æg mellem ørene på den (det kræver dog sin balance).
    Om det har noget på sig, ved jeg ikke, men det siges at hesten tror den bløder, når indholdet flyder ned. I gamle dage gjorde man det med flasker (hvad jeg har hørt).

    Men det er self. kun efter du har tjekket hesten, og sikret at årsagen er dårlig vane, og ikke en fysisk irritation/smerte.


Kommentér på:
Hest der stejler

Annonce