{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
559 visninger | Oprettet:

Er nogle heste bare dækken-heste?? {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt en travhoppe på ni år, som går med dækken. Fik at vide, af forrige ejer, at hun fryser, hvis hun ikke får dækken på... Men kan det passe, at nogle heste ikke selv kan sætte nok vinterpels til at kunne holde varmen? :S

Problemet er, at jeg overvejer kraftigt at forsøge mig uden dækken næste vintersæson, for øv, hvor synes jeg det er besværligt, og dyrt med alle de forskellige dækkener det kræver! Og så ville det da helt sikkert være mere rart for hende at kunne gå uden!

Er det bare om at prøve, eller hvad? (Altså selvfølgelig ikke før denne "dækken-sæson" er ovre) Har aldrig haft dækken-hest, så er lidt lost.. Hvad gør jeg, hvis nu hun rent faktisk fryser? Kan jeg så godt bare smide et overgangsdækken på "lige pludselig"?

Håber ikke mine spørgsmål er alt for dumme - er ret uvidende på området, og spørger altså bare for at blive klogere.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er nogle heste bare dækken-heste??
  • #1   30. dec 2012 Prøv at lade være med at give den dækken på, så burde den sætte pels efter forholdene. Hvis ikke må den få dækken på :o)

  • #2   30. dec 2012
    Det er bare at prøve også sørge for at hun har de optimale ting for at kunne holde varmen. Dvs. have stråfoder/noget at spise på folden hele tiden, tørt leje på folden evt., mulighed for at hun kan gå i læ.



  • #3   30. dec 2012 Jeg har en som ikke kan gå uden dækken, har forsøgt, lige pt har hun endda både et 300 grams stalddækken, samt et 300 grams vinterdækken.

    Hun har stråfoder på folden hele dagen, men alligevel står hun og ryster helt vildt lige så snart det regner eller blæser.


  • #4   30. dec 2012 Jov det kan godt passe at den ikke selv kan sätte vinterpels. Det sker hvis dem der havde den som föl lägger däkken på den fra föl, så bliver de nemlig kuldeskäre. Men pröv at lade vär med at lägge däkken på den näste vinter og se om den ikke sätter nok pels til selv at kunne holde varmen smiley

  • #5   30. dec 2012 Min hest ligger ikke ordenligt vinterpels så hvis han ikke har dækken på så taber han sig rigtig meget. Så han er hvad jeg vil kalde dækken hest. Og dette er på trods af at han er dækket ind med foder og strå foder smiley men ville gøre som de andre siger og forsøge sig smiley

  • #6   30. dec 2012 Nogle. smiley De kaspiske heste her i DK (Arad og Arash f.eks) kunne ikke sætte pels sidste år eller sidste år igen fordi vejret kom så hurtigt, så de måtte få dækken på. De kan sagten sætte god pels, men det tager længere tid for dem end andre synes jeg smiley

  • #7   30. dec 2012 det er vel bare at prøve sig frem.
    jeg har endnu ikke haft en som i realiteten har hat brug for et dækken, det er et valg jeg har taget fordi jeg rider dem, og det er bare nemmere at de ikke har så meget pels, og de ikke altid er mudret i vinterhalvåret.

    Men med grovfoder nok så burde de sagtens kunne holde varmen, MEN der er jo altid nogle modsætninger.

    Mine gamle heste har jeg givet dækner på så de ikke skal bruge energi på at varme sig selv.


  • #8   30. dec 2012 Men jeg synes da bestemt du skal forsøge dig af og så bare være klar med dækken smiley

  • #9   30. dec 2012 Det er bare at prøve.. Bliver den forkølet, jamen så må den jo få et regn- eller overgangsdækken på

    Jeg har en DV hoppe, som jeg mistænker for, bare ikke kan fryse hehe.. Selvom hun går med vinterdækken, så behøves hun intet skridttæppe før eller efter ridning, heller ikke i - 20 grader.. Det er nemlig prøvet og hun fryser ikk alligevel. Jeg har det faktisk næsten aldrig på hende, men hun er også lidt bims, så det har ikke kunne lade sig gøre de første 2 år af hendes "ridekarriere", så jeg var jo tvunget til at tage chancen. Det skal siges at hun dertil heller ikke sætter ret meget pels, så hun må jo bare være god til kulde


  • #10   30. dec 2012 jeg ville forslå at du næste år bare gav hende et tyndere dækken på. for har hørt at går den først med dækken er det svært at lade den gå uden.:) om det passer ved jeg ikke.
    men det ville jeg gøre. så kan hun vænne sig lidt til det.:)


  • #11   30. dec 2012 min next har været dækken hest går nu uden her men måtte have et overgang på hende sidste vinter da hun ikke satte nok pels. Dillon har måtte få dækken på da hun begyndte at tabe sig voldsomt da det blev under 5 grader. hun står pt med 300g vinterdækken. men næste år prøver jeg bestemt igen om hun kan undvære det..

  • #12   30. dec 2012 det er en vanesag(:
    hvis hesten vender sig til at gå uden, bygger den pelsen til det (:


  • #13   30. dec 2012 Jeg har en Frieser og ja de burde jo ikke have dækkner på, men hende her hun står med kolik hvis hun bliver kold.... hun stiller sog simpelthen og spænder op i maven så det hele går i stå når hun fryser, hun har været akut afsted hvor det var tæt på hun ikke kom sig så ja i en frieser flok på 6 er hun den eneste med dækken.... så ja nogle heste er dækkenheste... har tidligere haft travere og pension med travere, og ja de fleste satte ikke tilstrækkelig pels slet ikke til de vintre vi har pt....

Kommentér på:
Er nogle heste bare dækken-heste??

Annonce