{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.213 visninger | Oprettet:

SKAL man ride sin hest? {{forumTopicSubject}}


Hejsa,

Jeg synes, det er sjovt, at nogle synes, det er mærkeligt, jeg ikke har scannet min hest fra top til tå, men lader hende gå på pension i løsdrift, hvor hun har det som blommen i et æg.

Jeg har heller ikke fortalt nogen alt om hesten, men ville I automatisk synes, det var synd for hesten og ikke mindst rytteren, hvis man ikke red på den?

Min hest købte jeg flommefed, skævbenet og lange "snabel" hove, og ekstremt forkert fodret. Ejeren var bange for hende. Hun har så alvorlige eksteriør fejl, at dyrlægen troede, hun havde været skadet (...).

Alle skovture tager 3 gange så lang tid som på andre heste, fordi hun stopper, prøver at vende om, ryster, sveder. Selv i ridehallen var hun ved at ride min underviser ned ind imellem, fordi hun blev bange for noget, og fes ned i den anden ende.

Jeg har skældt hende meget ud, i andres påhør, og de troede til sidst, jeg ville have hjælp til hende. Så forestil jer, hvor meget jeg så har bandet og svovlet over hende. smiley

Altså - ikke just en fornøjelse at ride, og bare ved indluk tog hun livet af min ryg (er førtids-pensionist). Så jeg synes jo egentlig, jeg har gjort os begge en tjeneste, da hun begyndte at skrante.

Altså har astma, været forfangen, nakken knækker og skal konstant rettes, og hun har store smerter alligevel, hun kan ikke tåle at stå stille bare 20 minutter, da hun så kanter sig helt vildt rundt, og ville til sidst ikke gå på hårdt underlag.

Det er jo egentlig rigelig information til mig. Jeg ved godt, det er lidt landmands-agtigt at lade hende være foldbums, det plejer kun at være folk, der selv har en gård, der gør det.

Havde hesten kostet en million, ville jeg da nok liiige få den scannet, men har jo ikke noget, jeg skal nå. Jeg er vildt imponeret over, hun kom så langt, hun gjorde. Men det er også kun fordi jeg har lyttet til hende, for alm. dressur hiv-og-træk (psg undervisere) fik hun meget ondt af, så havde jeg fortsat med de undervisere, var hun også blevet foldbums eller aflivet meget før.

Men støder tit på den der automatiske tro på, at man vil ride sin hest, koste hvad det vil. Ellers må den aflives, for så kan den jo ikke bruges.

Men folk, der rider LC på den samme hest i 10 år, eller bare rider skovtur hveranden måned, det er der ikke nogen, der siger noget til.

Man må bare ikke kalde det pension, uden først at scanne den fra top til tå? smiley

Selvom hesten brækkede konsekvent ned, hver gang den blev presset, ret sigende..

Bare et oplæg til lidt tanker, da jeg tit møder den holdning. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  SKAL man ride sin hest?
  • #1   8. jan 2013 Jeg har da to søde heste gående på min fold..

    Den ene har et lidt dårligt knæ som låser, men uden betydning for andet om han kan stå i boks længere tid af gangen. Ganske ridelig, rimmelig styrbar og vil ofte gerne. Men han vil lige så gerne bare stå få sin mad, sine strigleture og være min skovturs, longerings og hyggehest. I hvert fald her i vinterhalvåret smiley

    Den anden, er min søsters hoppe, der er skadet psykisk og derfor forbinder biddet med smerter. Hun kan kun lige kapere at jeg kommed med Joeys hovedtøj, hvis det nærmer sig hende, går hun ret hurtigt væk, hvor sidepullen stikker hun selv snuden i. Hun kan ikke longeres, har været bange for bomme, og er en lidt spøjs hest, som trives fint med at være foldbums og skovturshest, når min søster er hjemmefra efterskole.

    Begge heste laver lidt engang i mellem, mest trænning til øvelse af signaler og generel opdragelse. Men i vinterhalvåret når jeg går i gym, er det begrænset hvad der er tid til. smiley


  • #2   8. jan 2013 Nej, man skal da ikke ride sin hest. Den er lige så lykkelig uden man rider den, hvis bare man ellers tager sig godt af den ! smiley

  • #3   8. jan 2013 Min hest 'Mercedes Lobell' er gået på pension.
    Fordi efter jeg kom ud for en ulykke med hende, har hun ikke været så glad for at blive redet. Og hendes ryg har det ikke så godt....

    Hun elsker og ikke skulle lave noget!!:) bare spise...


  • #4   8. jan 2013 Selvfølgelig behøver man ikke ride sin hest. Bare man sørger for at den stadig bliver "opdraget" og passet ordenligt smiley

  • #5   8. jan 2013 Hvis hesten trives med bare at dalre rundt på en fold uden at lave noget, så er det bestemt ikke synd bare at lade den stå som foldbums (:

    Min veninde har sin egen stald med en hel masse ponyer og hun har 2 gamle ponyer som ikke rides længere.. De har det rigtig godt! Hoppen er lige blevet 30 år og hun nyder bare at gå og hygge med sin kæreste, som heller ikke rides :b

    Så nej, hesten SKAL ikke rides (:


  • #6   8. jan 2013 Der hvor Natash står, har gårdejer 2 heste. En Shetlænder og en Fjordblanding. De har begge gået som "foldbumser" så længe, han har haft dem, for han bruger dem ikke til andet end at de slår græsset på folden :).
    Shetlænderen bliver ved med at blive foldbums, hvis jeg ikke kan få gjort den tillidsfuld så vi kan få gået nogle ture bare. Fjordblandingen skal tilrides :p.

    Men jeg ser intet galt i, at hesten bare går og nyder livet. En hest SKAL ikke rides.


  • #7   8. jan 2013 Fuldstændig enig med de andre. Hvis hesten trives og har det godt, får den opmærksomhed og omsorg den har brug for. Så er ridningen da lige meget smiley

  • #8   8. jan 2013 Det vigtigste er, at hesten bliver passet optimalt, har det godt og ikke går rundt med konstante smerter. Er der en helbredsmæssig grund til, at hesten ikke bliver redet, så er der ikke noget at sige til dét.

    Men til gengæld har jeg oplevet nogle heste, som bare gik og hyggede sig på en fold, og som ikke fejlede noget. Da de endelig fik lov til, at komme ud og lave noget, så kunne man tydeligt mærke på dem, at de virkelig elskede det, og bare nød, at der lige pludselig skete noget. I sådan et tilfælde synes jeg, at det er synd, at hesten bare går uden at få lov at lave noget. Om det så bare er en trækketur og noget jordtræning, så er det stadig bedre end ingenting, når hesten gerne vil det.


  • #9   8. jan 2013 Så brug hesten til noget andet hvis du tror den keder sig? (eller hvad andre synes om dig, åbenbart)

    Avl?Jordtræning?


  • #10   8. jan 2013 Altså du behøver ikke ride din hest, men hvis det var mig der stod i den situation, ville jeg lave en masse jordtræning og horsemanship, og måske gå nogle ture i skoven, og lære den at slappe af ude på turene. smiley

  • #11   8. jan 2013 Altså jeg ville så sikre mig, at hesten ikke har smerter selvom den ikke rides - går den med smerter som ikke umiddelbart kan fjernes, så ville jeg lade den få fred.

    En hest der ikke kan stå stille i 20 min uden og skulle kante sig rundt.... har store smerter - hvad enten den rides eller ej....


  • #12   10. jan 2013 Selvfølgelig behøves en hest ikke rides (og der er da også dage hvor min ellers helt raske og unge hest foretrækker at være klappehest, sløve dyr smiley ). Men har den dårlig livskvalitet, f.eks. pga. smerter, skal den enten medicineres eller slås ned.


Kommentér på:
SKAL man ride sin hest?

Annonce