{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.178 visninger | Oprettet:

Sadel helved. {{forumTopicSubject}}

So. Jeg står i et, for at sige det lige ud, sadel helved. Jeg fik en sadel med til min som var 18,5 tommer. Fra den dag jeg fik ham, og red med den, vidste jeg at den var alllt for lang, også røg den frem. Så jeg solgte og fik en af mine gode veninder ud, som er datter til en som ejer et sted, som er et islænder turridnings sted halløj. Hun hjalp mig med en sadel, og sagde at den godt ville kunne passe. Da jeg prøvede sadlen for anden gang, sad jeg r*v dårligt i den, og den fløj frem på skulderen, af stakkels Stjarni. Så den røg også. Så fik jeg endelig min drømme sadel hjem, i 16,5, nemlig en Barefoot Cheyenne, men den er også for lang. Så nu har min dyrelæge anbefaldet mig at finde en sadel i 14'' eller 15''. Jeg er på udkig, men da han har sådan en kort ryg, og ikke særlig mange muskler, er det rigtig svært at finde en, også når jeg ikke har alverdens penge. Nej, jeg kan ikke låne eller få, for vi har lige haft dyrelæge ude, 3 gange på en halvanden måned, hvor der skulle tages røntgen, så nej, jeg har de penge jeg får solgt min anden sadel for. Gider jeg ingen diskussion om.
Jeg har så OVERVEJET at købe denne: (link fjernet)
Den er ikke dyr, det eneste problem, for mig, er at jeg ikke ved om jeg kan få presset min egen rumpe, ned i sædet smiley
Jeg har så et trykfordelende underlag, jeg vil ligge neden under .. men hvad syntes i? Har brug for alle de råd jeg kan få! Min hest er igang med genoptræning med ryg, og om 3 uger skulle jeg gerne kunne sidde og skridte roligt, men friskt frem på ham. Og det skal(!) være med sadel! :o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sadel helved.
  • #2   8. jan 2013 Okay det kalder jeg noget af et problem.. Hvordan vil du dog nogensinde komme til at sidde godt i sådan en lille sadel, den vil helt sikkert være for lille og tror ikke du ville blive glad for den. Ved virkelig ikke hvad jeg ville gøre, måske kun ride med lammeskindssadel? Men nu ved jeg heller ikke om du gerne vil til stævner osv.. Men ja hold da op en træls situation smiley

  • #3   8. jan 2013 tror altså du vil få problemer med den sadel den er jo ikke større end en ponypude.

  • #4   8. jan 2013 Sadelmager er overvejet, men det kan bare ikke lade sig gøre, når jeg har så lidt penge som jeg har .. hvis jeg får en ud, har jeg højst ikke råd til den rigtige sadel smiley

    En der har hest opstaldet ude ved min egen, har sagt til mig at jeg burde investere i sådan en her, for hun mente at jeg godt kunne sidde i en .. men jeg ved det virkelig ikke, og jeg kan godt se at det ikke bliver rart i længden, men for mit vedkommende er det næsten den eneste udvej smiley Har en lammesadel, men jeg tør simpelthen ikke ride fast i den, da jeg er bange for at han vil begynde med ryg skader igen, som nu smiley


  • #5   8. jan 2013 Og jeg rider ikke stævner smiley

  • #6   8. jan 2013 Tror desværre dit problem er større end som så smiley En pony på 128 har ikke særlig lang ryg, og bør ikke bære en sadel, der er større end en ponysadel. Ellers kommer den til at ligge bag det sidste ribben. hvilket vil give den ryg-smerter. En bomløs sadel er no go i min verden. har aldrig hørt om nogen, der har redet med sådan en sadel i længere tid, uden hesten/ponyen har fået spændinger eller ryg-problemer....

  • #7   8. jan 2013 brug din lammeskindssadel eller en ridegjord indtil du finder den rette sadel..og så træn hans rygmuskler op imens også

  • #8   8. jan 2013 Hej smiley

    Altså, jeg har siddet i sadlen som du har linket til et par gange - Min røv flød ikke over (utroligt nok!!!) men jeg sad IKKE behageligt. Jeg bruger normalt en 17 tommer sadel, og har str 40 i buksestørrelse.


  • #9   8. jan 2013 Trine J, jeg er igang med genop træning netop med hans ryg, og jeg tør ikke at sætte mig op på ham, uden en rigtig sadel .. Vi har ikke råd til at betale flere dyrelæge regninger smiley
    Jeanne, jeg har fundet et par sadler, hvor ejeren har målt, og jeg har målt af sammen med min dyrelæge, og hun siger de vil kunne passe. Grunden er bare, at jeg ikke er sikker på at bommen, og det, vil passe ham, da han er en 'mærkelig' hest i bygning smiley


  • #10   8. jan 2013 Lulu, problemet er så bare, hvis jeg ikke selv kan side i en sadel, som er 14, eller 15'' hvad gør jeg så? smiley

  • #11   8. jan 2013 Hvad med måske at finde en westernsadel med kort anlægsflade? Selv nogle af de billige er gode! smiley

  • #12   8. jan 2013
    Hvis du ikke kan sidde i en 14-15" så er det at ride uden sadel :o)


  • #13   8. jan 2013 Har ledt og ledt, efter western sadler, og dem jeg har fundet har skrevet, at deres datter/søn på 10, var blevet for store til den, og jeg er 14, så jeg tror ikke at jeg vil kunne være i dem desværre .. men jeg må lede videre, jeg har trods alt 3 uger smiley

  • #14   8. jan 2013 Kan anbefale en sadel fra Hooks - En westernsadel. Den findes i 13 & 14" westerntommer. Jeg har den i str 14 tommer og kan godt sidde i den uden det er ubehageligt smiley Og jeg ved, at den kan ligge på en pony på 1,30 i stg da jeg lige lagde den løst. Og en 13" vil jo være lidt mindre vis det er. Og du kan endda få lov til at sidde i dem i butikken, og såmænd prøve dem på din hest smiley og prisen er 799. Jeg syntes det er en super god sadel til prisen!

  • #15   8. jan 2013 Krikken, jeg må prøve at finde ud af om jeg kan finde en, og prøve, for jeg gider ikke at købe en, for at sælge den bagefter smiley Jeg har fået en til at måle hendes 14'' sadel, hvor personen skal sidde, og så har vi (mine forældre og jeg) prøvedet og måle om jeg kunne sidde i den, og det kunne jeg sagtens smiley Spørsmålet er så bare, om jeg skal finde mig en ride-on-pad og ride med sådan en, med et ekstra trykfordelene underlag, hvis jeg ikke finder en der passer smiley

  • #16   8. jan 2013 Det må jeg lige se på, desværre ligger der bare ikke en hööks i nærheden smiley Men tak!

  • #17   8. jan 2013 Jeg forstår virkelig ikke dine argumenter? du vil ikke sætte dig op på hesten uden sadel/med lammeskindssadel fordi du er bange for det skader dens ryg, men du vil gerne sætte dig op på hesten i en sadel der ikke er godkendt og tilpasset af en sadelmager? det giver ikke meget mening... hvis en sadel skal passe perfekt (og det skal den self, ikke mindst fordi din hest før har haft rygproblemer), så skal den tilpasses lige netop din hest af en uddannet sadelmager, der er ikke andre udveje hvis du vil ride i sadel... alternativt kan du jo ride i din lammeskindssadel uden bøjler, det skader altså ingenting og er LANGT bedre end at du rider i en sadel der ikke er tilpasset hesten..

  • #18   8. jan 2013 Og der er rigtig mange billige GODE sadler i hooks - Har endda haft en ven med derude i kolding, og se på mange af dem til min islænder. Hun var imponeret over at prisen var så lav, altså det er jo ikke kvalitets sadler, men fornuftige sadler til prisen smiley

  • #19   8. jan 2013 Hvis det var mig, der var i din situation, ville jeg træne ryggen godt op på ponyen, og så først ride den - uden sadel, når ryggen var trænet op.

  • #20   8. jan 2013 Jeg har altid redet i en lammeskindssadle uden stigebøjler, men jeg tør ikke at sætte mig op på ham, uden sadel i starten af genoptræningen. Jeg ender måske også ud i at ride med min lanmeskindssadel med det trykfordelene, men jeg er bare nervøs for det. Havde jeg penge, havde jeg få alt i verdenen fået mig en sadelmager ud, som havde fundet den rette, men da vi som sagt, står med ikke så mange penge, har vi altså ikke råd til 'bare' at få en sadelmager ud, OG sadel. Desuden vil en sadelmager sikkert anbefalde mig en sadel til flere tusinde kroner (efter egne erfaringer) da de mener at de er de bedste smiley lige nu søger jeg bare råd.

  • #21   8. jan 2013 Jeanne, vi er igang med genoptræningen i ryg, og han skulle gerne have gode muskler i ryggen, når vi er færdige smiley

  • #22   8. jan 2013 jammen så vil jeg give dig det råd blot at fortsætte i din lammeskindssadel smiley når du ikke rider med bøjer vil det intet skade.. det kan til gengæld skade din hest's ryg rigtig meget, hvis du rider i en sadel der ikke ligger som den skal (og det kan kun en sadelmager vurdere). Så hvis valget står mellem lammeskinds sadel og ikke-tilpasset sadel, så bør dit valg ligge 100% på lammeskindssadlen. Så har du også sparet de penge smiley

  • #23   8. jan 2013 En sadelprøvning hos Hubertus koster 800kr. Så kunne du jo finde den rigtige sadel, spare op og få den købt og tilpasset igen når du har pengerne. Og imæns som Sarah siger ride i lammeskindssadelen.

  • #24   8. jan 2013 Men det vel uden kørsel? Jeg har ikke mulighed for at spare op, da jeg ikke har tiden til arbejde, da jeg i forvejen har en masse ting hver dag .. Også 'tjerner' jeg 'kun' 400 kroner om måneden, og det gør jeg ikke i lang tid endnu ..

  • #25   8. jan 2013 Du kører op med din hest til den stald han kommer til smiley Der er mange der kommer og man må regne med at bruge nogle timer. Men tro mig det er det hele værdt.

  • #26   8. jan 2013 Jeg ved godt at der ikke er andet end problemer og det er ikke dårlige undskyldninger fordi jeg ikke gider, men vi har ingen trailer og min far har ikke trailer kørekort, så den eneste mulighed er så at leje en, hvilket også koster penge .. smiley

  • #27   8. jan 2013 Kender du virkelig ingen der har trailer og kan gøre dig en tjeneste?

  • #28   8. jan 2013 Nej, er ny som hesteejer, og har haft hest i et halv år, så jeg kender ingen endnu som vil kunne hjælpe mig - desværre smiley

  • #29   8. jan 2013 Øv smiley

  • #30   9. jan 2013 800 kr. er der også enormt dyrt? normalprisen ligger på 300-500 kr for at få en sadelmager ud med en masse sadler du kan prøve.. det er så uden kørsel, men det løber altså ikke op i specielt meget. Så kommer tilpasningen self oveni, den ligger typisk på omkring 1000 kr. +/-.

  • #31   9. jan 2013 Jeg får ca. 2000 for min anden sadel, så det ville blive utrolig svært at finde en sadel til den pris, efter sadelmager smiley

  • #32   9. jan 2013 det er rigtig nok, men så må du forsøge at spare op smiley det går ikke at ride i en sadel der ikke er tilpasset hesten, du risikerer jo bare den får ondt i ryggen igen, det går jeg ikke ud fra du er interesseret i, det lyder jo som om du vil hesten det bedste smiley

  • #33   9. jan 2013 Selvfølgelig vil jeg det bedst for min hest! Det kan bare godt være et stort problem at spare op, da jeg går i 8 klasse, og får fri 10 over 3, men er først derude halv 5, pga. bustiderne og har så en halv time til at træne, inden de skal have mad. Så skal jeg hjem og lave lektier som kan tage fra en time til to, alt efter om jeg har prøver .. Og det er hver dag. Har faktisk kun mulighed for at tjene penge om fredage, da jeg oveni alt det her, muger 4 gange om måneden, en af dem for jeg 100 kr for, også fodre jeg heste 6 gange om måneden, hvor jeg får 200 kroner for 4 af gangene. Udover det skal jeg også betale noget af dyrelæge regningen, som non er 1-2000. Så der er ikke så mange penge at bruge af, eller få fat i, ved mindre det skal tage mig et halvt år ..

  • #34   9. jan 2013 Jeg kan se på hans profil, han skulle scannes i ryggen. Er han blevet det, og hvad var resultatet?

  • #35   9. jan 2013 Ja det er han, betændelse i led ved numsen/ryggen, derfor genoptræning nu smiley

  • #36   9. jan 2013 Ok, så er det jo ekstra vigtigt at den bliver trænet godt op i ryggen inden du sætter dig op igen.

  • #37   9. jan 2013 Ja, har fået trænings program af min dyrelæge smiley

  • #38   9. jan 2013 Ja jeg synes selvfølgelig også det bedste ville være en sadelmager.

    Men jeg synes det er fint du er så ærlig og sige at du ikke har råd til det lige nu. Der er så mange ting der skal hænge sammen...

    Kunne du prøve at maile til en god sadelekspert. Jeg har mailet med en ang det sadelhelvede jeg har været i til begge mine is hopper. Hun var meget meget hjælpsom på mail og kom med mange forslag. Jeg ved godt hun ikke kan sige om noget passer eller ej på en mail, men hvis man fortæller om hestens bygning og ryggens længde kunne hun måske komme med forslag til en sadel.

    Hvor lang må den være i anlægsflade din nye sadel`?


  • #39   9. jan 2013 Mange tak, det vil jeg prøve smiley
    Jeg fandt en sadel, som jeg hørte længden på, og den var 35. Næste dag målte jeg hans ryg, og den ville godt kunne passe, uden at den kom for langt tilbage eller for langt frem. Han ville dog så ikke kunne passe den i bom størrelsen, da den var small-medium, for han var large sidst smiley


  • #40   9. jan 2013 Det må være dine forældres ansvar at din pony får en ordenlig sadel! Du er under 18 år og dermed er det deres pligt og ikke din..

  • #41   9. jan 2013 Det kan godt være at det er det i andres øjne, men i min families er det overhovedet ikke deres pligt, at betale en ny sadel, og sadelmager når vi har en dyrelæge regning, på nok 20.000. Så nej, de betaler ikke en sadel bare sådan lige.

  • #42   9. jan 2013 Synes bare slet ikke det økonomisk ka være dit problem, hvis hesten har rygproblemer i forvejen er det da yderst vigtigt at sadlen er i orden..
    Så hellere ride i din lammeskind og spar sammen til en ordenlig sadel, der er jo ikke nogen der siger den ska købes fra ny! -blot tilpasses korrekt.


  • #43   9. jan 2013 Ok ja 35 cm er sørme heller ikke meget.. Men jeg synes du skal prøve at google lidt efter sadel mager /ekspert og gerne en med islændererfaring. De har måske mere forståelse for hvor korte i ryggen de kan være og hvor svært det kan være at finde en der passer.

    Jeg prøve lige at fine tilbage i mine mails for at se hvem jeg havde kontakt med. Men det var Lusitano sadler på Fyn. Hun gør nok mest i bomløs men hun var yderst hjælpsom og sød at snakke med.
    Hun skulle have været her hos mig med en stak sadler. Hun lægger en ruteplan og samler folk sammen og jeg tror hun skulle have ca 500 kr for det.
    Prøv evt at snakke med hende,det kan der ikke ske noget ved.

    http://lusitano.mono.net/9758/Fleksibel%20l%C3%A6derbom


  • #45   11. jan 2013 det blir da vist lidt svært angående penge:
    (link fjernet)
    jeg ville overveje at købe sådan en:
    http://www.hooks.dk/product.aspx?productid=330203&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC


  • #46   11. jan 2013 ditte ms: Billige sadler er 99% af gangene lort.

Kommentér på:
Sadel helved.

Annonce