{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.229 visninger | Oprettet:

Hø ad libitum? {{forumTopicSubject}}

Er lige lidt nysgerri smiley

Mange skriver at deres hest får hø ad libitum, men hvad betyder det lige i ordets betydning?

Altså jeg tænker lidt at det jo nok er at det er ALT det hesten kan spise, men hvis man så har en bokshest, så stiller man jo ikke ligefrem en bigballe hø i boksen og så kan den ellers bare hygge sig (overdrivelse fremmer forståelsen smiley )

Kom frisk med imput og stil min nysgerrihed så er i søde smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hø ad libitum?
  • #1   20. jan 2013 Det betyder hesten få alt det den kan spise..

    Man kan jo gøre det på mange måde dem som stå i løsdrift stå måske altid med hø..

    hvis det bkos hest kan der være hø på fold og i boks. i hønet evt så de har til hele natten også sviner de det ikk ud i boksen..

    så menes alt det de kan æde


  • #2   20. jan 2013 Det betyder de har fri adgang til hø, behøver ikke være en Big Balle i boksen, men blot at der fyldes op så der er hø tilbage om morgenen når den lukkes ud..

  • #4   20. jan 2013 Dvs. at man bare fylder i boksen til der en dag er "rester" tilbage?

  • #5   20. jan 2013 Man fylder jo hendes hønet op eller hvad den har i boksen hver dag..

  • #7   20. jan 2013 Mine har så der hele tiden er lidt rester, ja. Så har de vel ad libitum? Lige pt har jeg sat en hjemmeflikket høkasse ud, der består af tre paller og en masse tyk snor, og så smider jeg hø deri. Ellers er det hønet, men midten af min rundballe ku' ikke være i et net, og jeg gad ikke stå og rive den i stykker. Og eftersom min hest dagen efter havde trillet den rundt over hele folden.. Tjah, så lærte jeg at sætte paller op smiley

  • #9   20. jan 2013 Camilla - ja selvfølgelig, men tænker lidt, en hest kan jo spise enorme mængder, så tænker lidt om der ikke er en grænse, eller bliver man bare ved at fylde ind til hesten indtil den vil begynde at levne?

    Jeg har ikke mulighed for at fylde i boksen flere gange om dagen, så kan ikke lige bruge den, men det var sådan set også bare et nysgerriet spørgsmål, hvilket jeg også har skrevet i mit indlæg smiley


  • #11   20. jan 2013 De fleste heste spiser kun hvad de har "behov" for, der er dog få der vil æde næsten uanede mængder og har bedre af flere men begrænsede måltider..
    Mit føl får i en balje i boksen, de fleste morgener er der lidt tilbage (svinger dog fra meget tilbage til spist op) så hun har rimeligt ad libitum i boksen.. Prøvede mig frem i starten og giver en mængde hvor der oftest er noget tilbage men ikke så meget at hun roder rundt i det..


  • #12   21. jan 2013 Det betyder at hesten har fri adgang til hø døgnet rundt, om det så er på folden , i boksen eller løsdriften smiley

  • #13   21. jan 2013 Hvis hesten hele tiden har hø at spise af så spiser den ikk de store mægder som sådan i hvertfald ikk i boksen da den jo ikk har samme sult som heste som måske kun få på nogle tidspunkter..

    Så kan den godt laden høen ligge i forhold til heste som ikk få hele tiden de æder jo alt med det samme til der ikk er mere tilbage


  • #14   21. jan 2013 Vi har ikke mulighed for hø på fold, så det er mest i boks jeg er intr. i smiley

    Men ja ja er bare nysgerri smiley

    Tak for jeres input smiley


  • #15   21. jan 2013 Der hvor jeg står, bliver prestestolen fyldt op med Wrap, og den bliver tjekket i løbet af dagen hvis der mangler.

    I boksen har han to hønet hvor der kan være en flagei hver(bigballe) og han spiser ca det halve, dvs han kan spise los men gør det ikke, så vil jeg mene det libitum, da han har nuligheed for at foræde sig, men gør det ikke


  • #16   21. jan 2013 Ad libitum er alt hvad hesten kan spise. Har den ad libitum, en stor hest, vil den spise 15-30 kg på én dag.

  • #17   21. jan 2013 Har aldrig forstået det med at fodre i hønet? Det er unaturligt for hesten at spise i den højde og hesten kan sidde fast i nettet?
    Forstår bedre dem som laver en "Hø kryppe" i hjørnet høet tager stadig længere tid at spise, men hesten kan ikke komme tilskade på samme måde som ved et net.


  • #18   21. jan 2013 Jeg lægger 8 kg. hø ind til min ved 17tiden og så har hun hø til hele natten. Så får de igen om morgnen på folden, hvor de også har hø til ca. ved 12-13 tiden, og så står de et par timer, hvor de så må rode efter græs og spise rester, indtil de bliver lukket ind.


  • #19   21. jan 2013 vi smider en big balle ud i løsdriften, dejlig nemt smiley

    det lokale opstaldnings sted har lavet bokse med plads til bigballer.. de bliver sat ind i et rum mellem boksene.. så to bokse deler en bigballe.. genial ide..


  • #20   21. jan 2013 En af unghestene i den stald jeg står i har hønet, for ellers er det hele vadet rundt i spånerne næste dag, og gået til spilde + det er et helvede at muge derinde.
    Han fortrækker faktisk også at spise af sit hønet, hvis man samtidig ligger noget i boksen ved siden af.
    Efter han har fået hønet går alt hans hø (wrap) ikke til spilde mere.

    Personligt får min omkring 15 kg wrap når han kommer ind og til om natten smiley


  • #21   21. jan 2013 Min er bokshest, og får alt det hø den kan spise.
    Den får dog ingen hø på fold, da vi ikke har mulighed for det på stedet. Men den får 5 kg. hø både morgen og om eftermiddagen når hun kommer ind, og så får hun 7-8 kg til nat. Og den har altid en smule hø tilbage, når man giver det næste smiley


  • #22   21. jan 2013
    team Grafik:

    Jeg har købt 3*3 net. Min hest skal godt nok gøre sig umage for at komme galt afsted med dem! Og jeg vil hellere hænge det op og lade hestene lege med det, frem for at det er over halvdelen af høet der går til spilde. Der er ingen af dem der har udvist problemer med hønettene, tværtimod virker de også glade smiley


  • #23   21. jan 2013 Fodrer man i hønet har hesten fri adgang, men den spiser det ikke så hurtigt.. Den har derfor stadig gang i maven, men spiser ikke helt så mange kg. i døgnet som hvis den havde fri adgang til en bunke på gulvet..

  • #24   21. jan 2013 Team Grafik * Distanceteam *:
    Det er mere unaturligt at lade en hest stå og "grov"æde og tage store mundfulde ad gangen.
    De har bedst af at gå og smånippe gennem hele dagen.

    Er man bange for de sidder fast i et net, så kom nettet i en kasse, så hesten ikke får benene i det.


Kommentér på:
Hø ad libitum?

Annonce