{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
994 visninger | Oprettet:

Hvilken race? :) {{forumTopicSubject}}

Hejsa HG. smiley

Har lige brug for jeres hjælp her. smiley

Efter at Blanca blev aflivet, havde jeg egentlig bestemt mig for at jeg ikke ville have hest igen sådan lige nu og her, MEN jeg kan simpelthen ikke undvære de dumme dyr. smiley

Jeg fik så part på en af mine (tidligere) opstaldere's heste, og det er som også gået fint nok, men, jeg dur bare ikke til det med part i længden, selv om jeg har hende som min egen og kan gøre hvad der passer mig med hende, men bare den tanke om at det ikke er MIN, kan jeg ikke helt med. :S

SÅ, jeg er nu ved at kigge efter ny hest/pony, og havde egentlig fundet en bette Shetter hingst, som jeg har været plask forelsket i, i 1½ år, men det ser desværre ud til at han er blevet solgt nu. smiley
Så nu kigger jeg videre, jeg ved godt hvilken type hest/pony jeg gerne vil have, MEN jeg ved ikke helt hvilken race jeg skal kigge efter. :S
Allerhelst ville jeg jo gerne have PRE igen, men det er der ikke råd til lige pt. smiley

Det skal være en kraftig type med en god og kraftig bagpart, så den egner sig godt til at sætte sig på bagparten, altså som PRE'en.
Den skal have en flydende og svævende gang og ikke sådan en hoppebold gang som mange varmblods heste/ponyer har idag, også meget gerne med højt knæ løft.
Den skal have stor hårpragt, da jeg bestemt IKKE er til kort og tynd man, men store, lange og fyldige maner (og haler). smiley
Den skal være lærenem, og forholdsvis kold i hovedet, men ikke så kold at man ikke kan tænde den og tænke "wow en vildbasse". smiley
Det skal være en race med rene farver, da jeg bestemt ikke er meget for brogede/plettede heste/ponyer. smiley
Og gerne en der fåes i nogle spændende farver, som Dun/Buckskin, Cremello osv. smiley

Den skal bruges til Spansk/høj dressur og lange liner. smiley

Den skal ikke være for stor da jeg kun er 150 lav, og min part er 152 og liiige stor nok til bette mig og mine stive ben. smiley
Blanca var ca 140 og havde en super fin størrelse til mig, så meget gerne nogle racer der fåes der omkring. smiley

Jeg har selv haft sådan noget som Connemare og Welsh i tankerne, men kender ikke så meget til de 2 racer. smiley

SÅ, kære HG, hvad har i, i tankerne som passer til denne beskrivelse? Og skriv meget gerne hvad i kender til fordele og ulemper ved racerne, også med sygdomme, altså er det en race der har mere tildens til det ene eller det andet som man skal være ops på?
Smid gerne links til stutterier hvis i kender nogle i midt/østjylland og fyn. smiley

Derudover, god aften til jer alle. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken race? :)
  • #1   31. jan 2013 Må nok sige, at jeg indtil du nævnte farver sad og tænkte på frieser - så har du i hvert fald din hårpragt smiley

  • #2   31. jan 2013 Helt klart welsh smiley

  • #3   31. jan 2013 få da dig en Irish cob! smiley
    Der findes ikke noget bedre i heeele min verden.
    Det siges at af alle koldblods racer er de, de bedste til at løfte sig smiley
    har også set nogle på højt dressur og spring plan.
    ved nu ikke om det liiiiige er det du leder efter.
    men masser af hår og røv har de da smiley


  • #4   31. jan 2013 En frieser er da kraftigere bygget end f.eks. varmblodstyperne, som TS åbenbart ikke lige vil have.
    De har i hvert fald hårpragt.
    De har høje knæløft, som TS gerne vil have smiley
    Hun får den i hvert fald ikke i broget smiley
    Lærenemme vil jeg nu også kalde dem smiley
    Og lange liner - jamen det har jeg da i hvert fald set de fleste være perfekte til smiley


  • #5   31. jan 2013 Enig med Charlotte.. Welsh (cob) passer på din beskrivelse smiley

  • #6   31. jan 2013 Sagde jo også det var indtil jeg så de ønskede farver.

  • #7   31. jan 2013 Jeg tror bare at du skal vente og se. Hvem ved måske kan det være at drømmehesten er lige det modsatte af det du ønsket:) ligenu og her?

  • #8   31. jan 2013 Ja, du har jo beskrevet PRE'en, men hvad med en blanding? Der er efterhånden mange, der sælger blandinger mellem pre og varmblodsheste og andre racer. De har tit samme fordele som pre'en, men er ofte lidt højere smiley

    Ellers må du spare op til drømmehesten. Jeg er selv forelsket i spanske heste, men også koldblod, så mon ikke jeg skal have en blanding? Og vent endelig til den helt rigtige dukker op smiley


  • #10   31. jan 2013 The bad: Friesere siger mig INTET, jeg synes de er for tunge at danse med, har tit passet og trænet min venindes Frieser, og altså, de er da meget søde og sådan, men nej, det er langtfra sådan en hest jeg kigger efter, og (no offence DD) i min verden er Frieseren en køre hest, de er ikke bygget til den type træning jeg vil, at nogle kan få dem til det, fair nok, men deres bygning er ikke til det, og det kræver EKSTREM meget arbejde at få dem til det. smiley

    Sofie D: Tak for buddet, men er heller ikke meget for Irish Cob (heller ikke de ens farvede), synes de har ALT for meget hovskæg. smiley

    Team Pinto: At jeg ender med det modsatte, det tvivler jeg MEGET på. smiley
    I de næsten 20 år jeg har været i hesten verdenen, har spinkle heste og moderne ridning aldrig sagt mig noget. PRE hesten er den perfekte hest for mig, dvs en lille kraftig hest, og den høje skole ridning og lange liner er det jeg brænder for. smiley

    Signe: Som jeg skriver søger jeg pt en mindre hest/pony, da jeg har meget stive ben, pga for korte sener, og kan ganke enkelt ikke komme op på en hest på 150+ uden hjælp, så jeg skal først have mine ben mere i orden inden jeg skal have en større hest. smiley
    Og synes ikke jeg har kunne finde alverden af Cruzadoer tilsalg, der har kun været 1-2 stykker og de har alle lagt i næsten prisleje som en ren PRE, de har ikke været meget under.
    Og som 20 årig på vej i uddannelse, ja så har man altså ikke lige 40.000 til en PRE. smiley
    Ved godt de kan fåes meget billigere, men det er de morderne typer, som ligner mere og mere varmblods heste og er 160+, og dem går jeg ikke ind for, og det afstamning jeg vil have lægger også i den pris klasse. smiley


  • #11   31. jan 2013 Hvis du går ind under markedet, er der to Cruzadoer tilsalg smiley Synes ikke de virker sååå dyre igen smiley

  • #12   31. jan 2013 Den race der lige slår mig er en Quarter smiley

    1. Det er en kraftig hest, som ofte er avlet til at "sætte sig"
    2. Gangen er i hvert fald ikke som en hoppebold! Dog har jeg aldrig set en Quarter med høje knæløft smiley
    3. Man kan sagtens finde dem med lækre kraftige maner og haler.
    4. En Quarter er MEGET lærenem og super god i hovedet. Quarteren er kendt for sit rolige gemyt, men de kan sagtens tændes, så der kommer fart på, eller hvad men nu ønsker smiley
    5. Quarter er ensfarvet, da det ellers går under en Paint, hvis den er broget smiley De specielle farver, er faktisk meget almindelige indenfor racen.
    6. Quarteren ligger normalt mellem 140-155 i stg smiley

    MEN Quarteren er ikke ligefrem kendt for at anvendes til spansk ridning smiley Men hvem ved, måske er de super gode til det smiley


    profilbillede
  • #13   31. jan 2013 DD: Med den rigtige træning ja. smiley Og giver dig 100% ret, HVIS de har fået den korrekte træning ser det sindsygt godt ud!! Men så meget erfarrig med Friesere har jeg heller ikke, så det vil jeg SLET ikke give mig i kast med. smiley

    Men jeg har også tænkt meget på en Welsh Cob, synes også det er en utrolig smuk pony, med en meget fornuftig bygning. Tror jeg vil prøve at kigge lidt på dem og læse lidt om dem. smiley

    The bad: Lige de 2 er ikke så dyre nej, men de bliver også for høje, og den ene står for langt væk. smiley


  • #14   31. jan 2013 Årh ja, det var jo så et problem smiley

    - Så også en PRE til 9500 herinde - men det er hingsteplag, og er 87,5 % PRE, så ja, helt PRE kan man jo ikke kalde den smiley


  • #15   31. jan 2013 Hvad med noget Araber/Welsh agtigt noget måske? smiley lizzipaner eller hvad de hedder måske? smiley Paso fino ? smiley

  • #16   31. jan 2013 DD: Haha, jamen hvorfor anskaffe sig en hest man ved man ikke har erfarringen til at kunne træne den korrekt?
    Ville have det SÅ skidt med at vide med 100% sikkerhed at jeg rider en hest forkert. smiley

    The bad: Har godt set den flere gange. smiley
    Men må nok indrømme at lige når det kommer til PRE'en, er jeg så snoppet at jeg vil have den ren. ;P


  • #17   31. jan 2013 Den Sorte Hingst: Paso Fino er en gangarts hest, det kan jeg ikke rigtig bruge. smiley
    Araber er heller ikke lige mig, synes de er for jumpy til mig, og ALT for spinkle ikke mindst. smiley
    Lippizzanere siger mig heller ikke lige noget. smiley
    Eller mange tak. smiley


  • #18   1. feb 2013 Helt klart welsh, jeg har nogle b'er. Som du kan se inde på min profil:)

Kommentér på:
Hvilken race? :)

Annonce