{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
773 visninger | Oprettet:

vaccination - Hjælp :) {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen smiley

Min mor modtog lige i denne uge en besked fra dyrlægen om at nu er det tid til vaccination igen, men vi kan bare ikke helt finde ud af om det nu også kan passe?
Så hvis i lige kunne være så søde lige og hjælpe her ville det være skønt smiley

Datoer for vaccination:
8/4 2008
10/3 2009
5/11 2009
21/10 2010
28/10 2011 (er det bare mig der er forkert på den, men er den ikke 7 dage forsinket?)
og så startede vi en basis vaccination da jeg fik ham
25/6 2012
13/9 2012

Så Spørgsmålet er egentlig skal de ha 3 omgange når de bliver basis vaccineret? Og hvor lang tid skal der gå mellem 2-3 hvis det er tilfældet?

Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vaccination - Hjælp :)
  • #1   3. feb 2013 basis vaccination er 2 vaccinationer.
    Efter første vaccination gives en vaccine yderligere mellem 21 og 93 dage.
    Derefter gives der en ny vaccination et år efter anden vaccine.

    Det er kun FEI heste og væddeløbsheste som har regler om en tredje vaccine (mener jeg).


  • #2   3. feb 2013 Når du starter helt fra bunden så skal de have 2 vacciner, mener den 3. blev fjernet igen, men er ikke 100% sikker ..
    Men lad os sige du har en hest, IKKE FEI eller Væddeløbshest ..
    Den bliver for første gang (eller ved overskridelse af dato) vaccineret den 01/01-2013.
    Så skal den vaccineres igen efter 30 dage inden 90 dage, så den skal vaccineres mellem den 01/02-2013 og 01/04-2013 .. Når den er det, så burde det være i orden ..og så skal den kun vaccineres 1 gang årligt, inden datoen for dens sidste vaccine .. Så lad os sige den fik sin nr. 2 vaccine 01/03-2013 så skal den have igen senest 01/03-2014, hvis den går en dag over er det forfra.

    (Hvis den 3 vaccine stadig er et krav er det vidst nok 3-6 måneder efter vaccine nr. 2)

    Men jo, du har ret i den ene dato er forkert i det dyrlægen har opgivet til dig.


    Hehe, lang smøre .. Og er faktisk i tvivl om jeg svarede på dit spørgsmål :b


  • #3   3. feb 2013 Stævneåret 1. januar – 31. december 2012:

    Hidtidige regler er gældende. Hesten/ponyen skal være basisvaccineret mod influenza, hvilket vil sige, at den skal være basisvaccineret med 2 vaccinationer mod influenza med mindst 21 og højst 92 dages mellemrum. Herefter skal hesten/ponyen være revaccineret 1 gang årligt, dvs. senest 365 dage efter foregående vaccination.


    Stævneåret fra 1. januar 2013 og fremefter:

    Hesten/ponyen skal være basisvaccineret mod influenza, hvilket vil sige, at den skal være basisvaccineret med 2 vaccinationer mod influenza med mindst 21 og højst 92 dages mellemrum. Herefter skal hesten/ponyen have en Booster-vaccination, der skal gives tidligst 5 måneder og senest 6 måneder og 21 dage efter den anden basisvaccination i henhold til vaccinens godkendelse. Hesten skal herefter vaccineres årligt – dvs. senest på årsdagen efter sidste vaccination.

    Kan se jeg ikke helt havde styr på de nøjagtige dagstal ..
    Men her er det hvertfald (:


  • #4   3. feb 2013 Prøv at læs dette link, det kan måske give dig noget klarhed:
    http://www.faxedyrehospital.dk/Nyheder/Nyhedsvisning.aspx?Action=1&NewsId=190&PID=1532
    Sådan som jeg forstår det skal din hest kun have to vacciner og derefter 1 gang om året i og med at du er begyndt inden 31/12-2012.


  • #5   3. feb 2013 Tak for den lange smøre smiley
    Jeg var jo lige så klog og gå ind på min dyrlæges side hvor der står noget om det, men nu blev jeg da lige lidt forvirret igen.

    Der står:
    "Heste skal grundvaccineres mod influenza med to vaccinationer (1.og 2. basisvaccination). Der skal gå 21 til 92 dage mellem de to basisvaccinationer, optimalt 5-6 uger efter første vaccination. Ved at foretage en tredje basis vaccination, mellem 5 måneder og 6 måneder og 21 dage efter 2. basisvaccination, hindrer man at hesten udskiller virus hvis den bliver syg, og sikrer derfor bedst mod smitte i stalden. For heste der påbegynder deres basisvaccination efter 31. december 2012 er 3. basisvaccination påkrævet i henhold til Dansk Rideforbunds regler.

    For heste der skal starte internationale stævner i FEI regi gælder særskilte regler. - se her for nærmere information"

    Så det med de 2 første skulle være iorden, MEN det var jo før den 31. december 2012 Metrik fik dem så efter hvad der står der så skulle Metrik vel IKKE have den 3. vaccination er jeg rigtig på den eller ?


  • #6   3. feb 2013 Ja så er jeg jo enig med dig Tina smiley

  • #7   3. feb 2013 Hvis den fik inden den 31. december 2013 skal den ikke have den 3.

  • #8   3. feb 2013 Puha det var rart lige at få det på plads smiley

    Mange tusind tak for jeres hjælp så blev jeg da lige lidt klogere smiley


Kommentér på:
vaccination - Hjælp :)

Annonce