{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
841 visninger | Oprettet:

Dilemma: Hest eller ej? {{forumTopicSubject}}

Jeg står i en situation, hvor jeg skal tage en beslutning, som for de fleste hestefolk slet ikke ville være svær at tage: Jeg har fået et tilbud om at FÅ min drømmehest! Jeg har før redet ham dagligt i en periode, hvor vi havde stor succes. Han er en hest med et meget specielt temperament, men hvis man forstår at bruge det rigtigt er han en helt fantastisk hest med uanede muligheder i. Den nuværende ejer vil give ham til mig kvit og frit, da jeg er en af de få, der forstår ham - og forstår at samarbejde optimalt med ham, ikke mindst.

MEN: Jeg har, siden jeg solgte min gamle pony tilbage i 2010, hele tiden sagt, at jeg IKKE skulle have min egen hest, eftersom jeg til sommer skal igang med at studere igen + har arbejde på fuldtid ligenu, hvilket jeg forhåbentligt kan fortsætte med på deltid, så jeg kan tjene lidt ved siden af min SU. Jeg ved ikke om det bliver for meget både med hest, studier og arbejde.
Samtidig har jeg de sidste 3-4 år også haft en drøm om at komme ud og opleve verden! Jeg kunne bl.a. godt tænke mig at studere/ komme i erhvervspraktik 1-2 semestrer i udlandet (N.Y.). Grundet denne drøm om at rejse en masse, har jeg afvist at få min egen hest siden 2010, da det ikke rigtigt hænger sammen med heste og udlandsrejser - både ifht. pasning af hesten og økonomien i det. Derudover vil jeg også meget gerne snart flyve fra reden og få mit eget sted, hvilket gør økonomien endnu strammere med en hest + det bliver en større udfordring med transport til og fra stalden, da jeg ikke selv har bil.
En anden ting er jo så, at hesten bestemt heller ikke skal mangle noget - og der SKAL være råd til uforudsete dyrlægeregninger, smed etc.
Men samtidig tror jeg også hesten kan give mig et frirum i min videreuddannelse, som jeg ikke ville kunne finde andre steder. Jeg har dog også rig mulighed for at ride andre heste, da der er rimelig stor efterspørgsel på min hjælp. Men jeg er ved at være lidt træt af altid at skulle lade andre bestemme over den hest jeg træner, så jeg ved heller ikke om det ville være en god løsning i længden..

Så valget står nu mellem at få drømmehesten helt gratis, eller i større eller mindre grad realisere drømmen om både lejlighed, udlandsrejser og fokus på videreuddannelsesforløb. Hvad synes I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dilemma: Hest eller ej?
  • #1   3. feb 2013 Tror du måske vil føle det lidt presset, men du vil sikkert nyde det mere end du vil synes det er pressende og træls smiley

  • #2   3. feb 2013 I øjeblikket har jeg skole, 8-10 timers arbejde i ugen og 2 heste at ride, og det eneste sted jeg har problemer, er økonomien smiley
    Det kommer an på om du har overskuddet til at have lidt travlt i hverdagen?


  • #3   3. feb 2013 Det er svært at sige, om jeg vil have overskud til det hele.. Jeg har heldigvis et par søde familiemedlemmer, som har sagt de gerne vil hjælpe mig så vidt muligt økonomisk.. Men det jeg er mest bekymret for er min uddannelse og udlandsophold smiley Men som sagt tror jeg også hesten kan hjælpe mig med at koble af mellem studierne. Det var i hvert fald tilfældet i gymnasiet.


  • #4   3. feb 2013 Jeg havde droppet hesten, og så ville jeg fokusere på min uddannelse. Du kan altid få en hest senere, og som du selv siger, så hvis du mangler en hest at ride, så kan du jo ride andre heste :-).
    - kan du ikke fortsætte med at have "part" på din drømmehest eller sådan noget? smiley


  • #5   3. feb 2013 For mig lyder det som om du har taget din beslutning! smiley
    At gøre karriere nu, hvor du har muligheden, og det kan jeg sørme godt forstå!

    Men kan du ikke fortsat ride denne hest, eller skal ejer af med den nu og her? Måske de var villige til at beholde den til du har været ude og rejse?

    Men for mig lyder det altså som om, at hesten er lagt lidt på hylden, og at du satser på at komme igennem uddannelse på bedste vis.. Men det er jo op til dig selv?


  • #6   3. feb 2013 2 ting man altid kan er at rejse, eller få en hest, så er spørgsmålet hvad du helst vil?
    Vil du have drømmehesten, og vente med rejserne eller vil du rejse og købe dig en hest, som muligvis ikke er din part, eller hva det er ?
    - Mulighederne er mange, men det er kun dig der kan træffe den rigtige beslutning smiley


  • #7   3. feb 2013 Økonomisk kan jeg sagtens have råd ligenu. Men på mit arbejde har jeg ingen sikkerhed - dvs. jeg kan blive fyret fra den ene dag til den anden.. Ved godt det også er rimelig uansvarligt af mig, men jeg har brug for lønnen, og det er rigtig svært overhovedet at finde et job pt. - og især et fuldtidsjob! Udlån er også med i overvejelserne - eller et evt. salg, hvis det skulle gå helt galt..

  • #8   3. feb 2013 Jeg har på intet tidspunkt haft intentioner om at købe en hest, før engang når jeg er færdig med mine studier, men når man pludselig nærmest får kastet sin drømmehest i nakken og ikke skal betale en rød reje for hesten (selvfølgelig kommer alle de månedlige udgifter), så er det jo næsten svært at sige nej!

    Mit hjerte siger: GØR DET! Men min hjerne og fornuft siger, at jeg skal vente.


  • #9   3. feb 2013 Jeg har ikke part på ham mere, og der er ikke mulighed for fortsat at ride på ham, da han pt. står i Kolding og jeg bor i Aalborg. Alternativet er, at han bliver givet væk til en anden, hvis de kan finde en, der kan håndtere ham. Ellers kommer han til at stå på deres egen gård så længe de har råd til ham, hvorefter den står på aflivning, hvilket jeg slet ikke kan bære tanken om!!

  • #10   3. feb 2013 Eva-Maria: det er jo også netop det der er med i mine overvejelser.. Det ER min drømmehest, men er ikke sikker på jeg kan give ham den nødvendige opmærksomhed, hvilket er meget vigtigt for mig, hvis jeg skal anskaffe mig en hest. Og som sagt har han et meget specielt temperament, hvor han kan skifte fra verdens sødeste til en hystade helt udenfor rækkevidde, hvis ikke man forstår ham.

    Dette er selvfølgelig en stor beslutning, og jeg ved godt, at det er min egen beslutning. Men derfor kan det jo altid hjælpe at høre hvad andre hestefolk har at sige smiley


Kommentér på:
Dilemma: Hest eller ej?

Annonce