{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.819 visninger | Oprettet:

Trailerkørekort og transport af egen hest {{forumTopicSubject}}

Hold da op var lige inde og læse om de nye regler for trailerkørekort og transport af heste....

Jeg forstår ikke helt den med at man må køre med egen hest på hobby basis (altså uden kompetancebevis), men at det betyder at hesten ikke må stige i værdi feks. ved en kåring osv.

Men altså bliver hesten kåret, du vinder et par klasser til stævne eller at du har været til undervisning, jamen så stiger hestens værdi da...

Nå men nu til mit spørgsmål, der står at man må køre med EGEN hest (igen uden kompetancebevis) hvilket jeg næsten kan regne ud næsten ikke kan svare sig ikke at tage..
Men dvs. at JEG skal have kortet, altså må min mand ikke køre min hest fordi jeg står på ejerbeviset, er det korrekt forstået??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trailerkørekort og transport af egen hest
  • #1   5. feb 2013 jeg følger lige med her.

  • #2   5. feb 2013 Ja sådan har jeg også læst det. Død latterlige regler. Hvilket jo reelt betyder man altid skal have ejer certifikat osv med i bilen, og hvis jeg forstår det også en rejseplan. Igen fair nok vi strammer op. Mn at folk ikke kan få kæresten til at læsse og køre en i skoven uden man skal udfylde alverdens papirer og kopiere ting osv er helt sindsygt. Tænker lidt præcis som med hundeloven, det bare ikke gennemtænkt og rammer en masse alm. Mennesker.

  • #3   5. feb 2013 tina c - Hmm ja og hvad så med dem der ikke kan tage et trailerkort? Dvs. manden er nød til at tage kompetancebeviset også, synes de regler er en smule hmm, fint de strammer op meeen..

  • #4   5. feb 2013 Nu bliver jeg helt usikker.. Må jeg ikke køre med min pony, fordi den står i mine forældres navn, uden at have papirer med på den? Det er da hul i hovedet!

  • #5   5. feb 2013 Synes det er helt fint de laver regler om man skal tage trailerkort. Men de regler om at kører med egen eller andres heste er hul i hovedet.

    Du skal altid have hestene papir med luge så vel som bilens og trailerens


  • #6   5. feb 2013 du ma køre med din hest,hvis den samlede vægt ikke overtstiger 3500 kg og du ikke trækker mere end bilen må trække.
    det andet er et spørgsmål om ehvevrs mæssig transport.har du mere end 4 følhopper .eller har du et moms nr,så er det erhverv så er det kompetange bevis og hele pivtøjet.
    der er lavet nye kørekort bestemmelse der er trådt i kraft den 11-1-13


  • #7   5. feb 2013 John som jeg forstår de nye regler skal man nu have trailorkort. Uanset vægt osv. Men ja igen det ikke nemt at blive klog på hvade flere sidste sommer som ikke ville køre for mig, pga de nye regler ville de kun køre med deres egne heste. Og som jeg læser det er det kun et problem hvis ja man enten er avler eller hesten stiger i værdi ved derhen hvor den køres! Men omvendt skal man stadig have en ruteplan. Altså hvad tid starter køreturen hvad tid slutter den, og den må ikke overstige kan ikke huske hvor mange km. Hvortil jeg igen havde et problem for at kunne køre til dyrskue på sjælland. Og nægtede at betale 6-800kr for at hesten kunne køres til et hygge dyreeskue en time væk. Men vi lå lige på grænsen.

    Tvivler på nogle i politiet selv magter at læse disse ting igennem og forstå dem.

    Men ja håber ikke jeg skal fragtes nogle steder. Pt kører folk jo som de plejer, da ingen kan overskue det. Lige bortset fra folk ved kør kun med din egen, og nabo hjælpen der har fået et kæmpe skå smiley og som jeg læser det må man sagtens køre med andres blot det infor de der km. Og hesten ikke stiger i værdi.


  • #8   5. feb 2013 indrømmer at det er lidt indviklet.men det er vigtig at man ikke blander,trailer kortet med erhvervs mæssig kørsel sammen.de 2 ting har faktisk ikke noget med hinanden at gøre.
    erhversmæssig kørsel er kun aktuelt,hvis du har moms nr.eller mange heste
    du må gerne køre med din venindes pony når i skal ttil stævne,idet det er en del af din hobby


  • #9   5. feb 2013 Men vil det så sige, at min far ikke må kører med mine heste, eftersom jeg står som ejer af dem? Hvis jeg så sidder ved siden af,må han så heller ikke? I så fald er det da hul i hovedet...

  • #10   5. feb 2013 ejeren skal bare være med i bilen under transporten

  • #11   5. feb 2013 diskutionen var oppe på hestenettet og dengang undersøgte jeg det og her er mit svar fra dengang

    været lidt rundt startede ved fødevarestyrelsen prøvede i to forskellege regioner og fik to ikke helt ens svar

    gik så vidre til fødevareministeriet og talte med en jurist som sendte mig vidre til justitsministeriet fordi det er der det hjemmerhører, der gik henved en time så ringede han tilbage til mig med følgende:

    du skal ikke have autorisation og kompetancebevis

    - Hvis du tager andres heste med på transporter i Danmark, som en vennetjeneste

    - Hvis du transporterer heste til dyrskuer, kåringer, udstillinger, nationale ridestævner og til skovturs- og fritidsbrug, indenfor Danmarks grænser uden pengepræmier eller væsentlig værdistigning

    - Hvis du transporterer en enkelt hest til slagtning

    - Hvis du transporterer en enkelt hest til salg

    - Hvis du transporterer en enkelt hest til væddeløb uden store pengepræmier

    - Hvis du kører din hoppe til bedækning indenfor Danmarks grænser



    Han ville dog ikke give mig det på skrift (jeg prøvede ellers)fordi dette endnu ikke er afprøvet ved domstolene, og det i sidste ende er dem der bestemmer hvordan reglerne skal fortolkes



Kommentér på:
Trailerkørekort og transport af egen hest

Annonce