{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.976 visninger | Oprettet:

hej vil du ikke lige læse mit Essay og skive din mening? :) {{forumTopicSubject}}

hej jeg skal skrive et Essay i dansk og man skulle skrive om
(Den lige vej)

her er mit Essay og ville du ikke være rigtig sød at læse det og skive din mening til det og gode råd om hvad jeg evt kan skrive videre?? smiley for er gået lidt i stå om hvad jeg skal skrive smiley men ville ikke høre hårde kommentare!!!! smiley vil gerne høre gode kritik! smiley TAK
Ps den er ikke færdig! smiley :) smiley


Essay
Den lige vej

Den lige vej? Hvad skal jeg mon skrive? Måske kan jeg skrive om mine drømme? eller Hvad jeg vil med livet osv. jeg er en pige som går i 8 klasse og har ingen anelse hvad jeg vil med livet, men har selvfølgelig drømme, men det er jo også et meget stort spørgsmål om hvad man vil. Kender i det hvor man sidder midt i en rigtig kedelig historie time, man sidder inde i et indelukket lumret klasselokale hvor man stadig kan lugte, lugten af madpakker og sved og selvom man har luftet ud, så forsvinder lugten bare aldrig, så sidder man der og lader sine tanker flyve af sted mens læren plapre løs om 2. Verdens krig, Men det gør jeg i hvert fald. Mine tanker galoppere af sted, helt væk fra den død kedelige historie time. Jeg tænker hurtigt min tidplan igennem hvad jeg skal nå og lave i dag, men tankerne går hurtigt over på hestene og på hvor meget jeg glæder mig til at komme ud og ride. Det er som om man har to hjerner den ene fortæller at man bare skal dagdrømme videre og den anden fortæller at du bliver dårligere og dårligere fx hvis man har en buket blomster og det gælder om at holde liv i alle sine blomster, men hver gang man lige laver noget andet end at høre efter så visner der en blomst, men nej jeg forsætter lidt i nu. Jeg tænker på hvor langt mig og min pony kan nå, og jeg har en drøm om vi kan… klokken ringede, den forstyrrede mine dagdrømme, jeg blev irriterede, men vågnede hurtigt op igen for ikke at ligne en der ikke havde fuldt med. Kender i det når man bare ikke orker skolen, venner og familien? Man har bare brug for at være sig selv. Når jeg er mig selv er jeg ude i stalden. Hestene og livet ude i stalden, for mig til at glemme alle mine problemer i sær skolen, som ikke lige er min stærkeste side, men heldigvis har jeg nogle fantastiske gode venner, som hjælper mig igennem de svære tider og det er helt sikkert dem som få ens lyst til at komme i skole, nu lyder det nok at jeg altid syntes skolen og livet er noget lort, men bare rolig det er den ikke. Jeg nyder faktisk at stå op og komme i skole, være sammen med mine venner og have det sjovt. Og ens familie er noget af det bedste, som jeg aldrig vil undvære, de fylder så meget i mig liv og i sær mine forældre som har fået mange af mine drømme til at gå i opfyldes. Nu tænker i nok hvad er hendes drømme? Jeg har fået mig en hel fantastisk spring pony, som hedder Snowball. men der er en historie jeg meget gerne vil dele med jer. Den betyder rigtig meget for mig og det er ikke noget jeg lige glemmer. d. 1 December 2011 fik jeg et legat af min træner altser gratis undervisning i et helt år, som ændrede hele mit liv. Jeg troede at det skulle blive et uforglemmeligt år, men det gjorde det da næsten også. det første halve af året var fantastisk, jeg oplevede levede rigtig mange fede ting, der kom opture, nedture men heldigvis gjorde det os bare stærkere, vi kom i nogle forskellige blade osv. men lige pludselig skete det noget med min træner, han var blevet syg og jeg så ham ikke i lang tid, men heldigvis kom han tilbage. men efter det gik det bare ned af bakke for mig om min træner. Han aflyste mig hele tiden, han kom ikke og jeg begyndte at blive utilfreds over hans undervisning. Det år endte ikke som det skulle, vi stoppede legatet ca 3 mådner før det skulle ha stoppet. Det følelse at blive svigtet af en person er forfærdeligt, en person som man har snakket med i meget lang tid, været sammen med ham flere timer om ugen osv. og så lige pludselig er det hele væk. Jeg følte det var som om man har mistet en, men stadigvæk er jeg rigtig glad for mine forældres støtte og træffe et valg, som var det rigtig svært for mig, at stoppe legatet før.
Nu er jeg heldigvis kommet videre og har fået en ny træner som jeg er rigtig glad for. Og tror det man lære af at få ned og opture i ens liv og vælge de rigtige og forkerte beslutninger i ens liv. Der er ingen rigtig opskrift på den lige vej og det er ikke så nemt at finde ud af hvad man vil og skal med livet når man går i 8 klasse og livet er næsten lige begyndt. Men det jeg helt sikkert har lært ind til videre er at man godt må have drømme og min personlig mening er at man skal holde ved sine drømme og prøve at udleve dem, det vil jeg i hvert fald prøve at gøre.





Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hej vil du ikke lige læse mit Essay og skive din mening? :)
  • #3   15. feb 2013 Pas på dit essay ikke bliver for "privat", hvis du forstår hvad jeg mener?
    Det er vigtigt, at du reflektere noget mere, altså hvorfor det er som det er. Det er fedt du stiller spørgsmål, men pas på "kender i det".
    Ellers rigtig godt essay, brug denne hjemmeside: http://www.skrivopgave.dk/Opgavetyper/essay - der står lidt om opbygningen i et essay smiley


  • #4   15. feb 2013 Og ja som Freja siger, så vend tilbage til essayets start (overskrift) i slutningen smiley

  • #5   15. feb 2013 tak smiley

  • #6   15. feb 2013 Godt og dybt. Men få en til at læse stavefejl og komma og punktum fejl. Få styr på nutid og datid. Også jeg enig med ea, der skal tænkes mere over hvorfor ting er som de er. Men når du går i 8 klasse så syntes jeg faktisk det er godt skrevet!
    Husk det skal ikke være mor og far der gemmen læser det, få en moster eller onkel til det. De er ofte lidt mere ærlige end mor og far der bare vil deres lille pus det bedste smiley Held og lykke med det


  • #7   15. feb 2013 Husk at være opmærksom på linjeskift og kommaer ^^ Det var i hvert fald noget, jeg lagde tydeligt mærke til. Du mangler bla. billedsprog, metaforer, gentagelser og ordsprog som er væsentlige dele af et essay - faktisk noget som karakteriserer et essay sammen med det at stille spørgsmål.

    - Ellers er det rigtig fint. Jeg har også selv skrevet et essay om den lige vej (-;


  • #8   15. feb 2013 Katrine&Harald husk nu den unge dame kun går i 8 klasse. Måske du kunne sende hende et kopi af dit essay, da i jo har skrevet om det samme og så hun kunne læse hvordan det evt kunne sættes op?.

  • #9   15. feb 2013 Har du lavet en disposition? .. For så burde du da ikke gå i stå? smiley

    Pas på at tingene ikke bliver for personlig, at det ikke bliver en dagbog, hvor du blot beskriver om din hverdag. Et essay skal fange læseren og man skal kunne tænke 'hei! det har jeg prøvet" - det synes jeg at du burde huske på.
    Det samme gælder din begyndelse, de første linjer (og slutningens sidste) er de alle vigtigeste! smiley

    Her har jeg et lille eksempel på et essays start, som jeg selv har fået meget ros for:
    Kender du det, følelsen af at mangle noget? Følelsen af at ikke være god nok, eller ikke at være accepteret? Vi har alle dage, hvor alt sy - nes fungere perfekt, en nærmest mekanisk rytme, som skaber os en behagelig samt vel - fungerende hverdag. Dog er der til tider da - ge, hvor tingene fungerer knap så godt. Dage der enten er præget af ensomhed, stres, di - verse problemer og hvor hverdagen synes at træde rundt i den samme gamle trædemølle.

    Sørg for at de første to til tre linjer fanger læseren, derefter uddyber du smiley

    Jeg håber at du forstår min mening, men mon ikke dit essay bliver godt? ^^
    For jeg synes at du er godt på vej! smiley


  • #10   15. feb 2013 Charlotte Borre A: Ja selvfølgelig, men nu spurgte hun jo om kritik og gode råd. Selv var det da kun et år siden, jeg gik i 8. klasse, og der var det forventet, at vi havde det med. Jeg har desværre ikke mit essay mere, da mit også var fra 8. klasse og min computer gik ned i sommers, hvor den slettede alt, ellers ville jeg gerne have sendt TS mit essay, så hun bedre kunne se, hvad jeg mente.

Kommentér på:
hej vil du ikke lige læse mit Essay og skive din mening? :)

Annonce