{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.532 visninger | Oprettet:

Ondt i ryggen?? {{forumTopicSubject}}

Til at starte med: Jeg har kontaktet kiropraktor, så jeg har situationen under kontrol. Laver dette indlæg, da jeg gerne vil høre jeres erfaringer, og gerne vil vide, om jeg kan få lidt mere baggrundsviden inden han bliver set på.

Min hest er gennem noget tid begyndt at reagere underligt under ridning. Så snart jeg laver andet end at skridte spænder han op, går skævt med hovedet og lægger ørerne ned - og ser MEGET utilfreds ud. Det er værst i nedsidning og uden sadel.
Er der nogle af jer, der har haft disse "symptomer" ved jeres heste? Hvad har der i så fald været galt??

Pft.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ondt i ryggen??
  • #1   19. feb 2013 Godt at du har kontaktet kiropraktor, for personen vil sikkert kunne finde noget smiley
    Min har ikke gjort præcis sådan, men hun spændte også op, og bukkede når hun skulle i galop. Hun var låst i bækkenet, manken, ryggen, lænden og div. andre steder omkring hovedet. Hun blev helt anderledes at ride, efter hun blev "klistret sammen"!
    Har du tjekket om hestens sadel passer? For den er typisk det, der udløser problemer i ryggen smiley


  • #2   19. feb 2013 Tak for svar smiley
    Min har også bukket et par gange ved anspring til galop. Rart at vide, at det så rent faktisk også hjalp. For vi kan vel godt blive enige om, at det ikke er normal opførsel... Er meget spændt på, hvad der bliver fundet ud af. Jeg panikker jo fuldstændigt, og tænker på det værste..

    Sadlerne er blevet tjekket ja!


  • #3   19. feb 2013
    Lige pt. passer jeg en pony der slår med hovedet, pisker med halen og ligger øre hvis man presser hende ned langs ryggen, især ned imod hoften. Så hun er tydeligt øm, hun er ej heller blevet redet på imens jeg har passet hende :o)

    Ved ikke om din har samme reaktion.


  • #4   19. feb 2013 i 90 % af alle tilfælde med heste der har ondt i ryggen er det fordi sadlen ligger dårligt smiley

    ellers kan du evt. sidde skævt eller hesten kan lave spændinger på sig selv smiley


  • #5   19. feb 2013 Han reagere som sådan ikke, når jeg bare presser langs ryggen osv. Det er kun under ridning.. Men han slår også med hovedet ligger ører og pisker med halen smiley

  • #6   19. feb 2013 Så er jeg næsten sikker på at kiropraktoren kan fikse det! smiley
    Har du lagt mærke til, om din hest står lige med bagbenene, når du strigler eller laver en parade? smiley


  • #7   19. feb 2013 Har ellers fået tjekker mine sadler, så ville være underligt.. Men kan jo være, at hende her har en anden holdning til hvordan de ligger smiley
    Ja, kan jo godt være, jeg ubevidst sidder skævt..


  • #8   19. feb 2013 Næææ, har jeg faktisk ikke smiley Kan jeg lige se på i morgen. Hvad har det af betydning? smiley

  • #9   19. feb 2013 Jeg red i en bomløs sadel i knap 2-3 måneder hvorefter hun begynde at bukke i anspringene. Jeg fandt ud af at mine bøjler var skæve, og jeg havde siddet skævt/lagt vægten forkert. Hun gjorde det ikke før jeg fik sadlen. Den er nu solgt smiley

  • #10   19. feb 2013 Hvis hesten ikke står lige af sig selv med bagbenene, er bækkenet låst smiley Det kan kiropraktoren nemt rette smiley

  • #11   19. feb 2013 I langt de fleste tilfælde hvor hesten har ondt i ryggen, er det kissing spine, som giver rygsmerter og ikke forkert sadel.
    Min hest havde også kiropraktor, som bestemt ikke mente, han havde ondt i ryggen. Og han gik super godt under rytter, han spændte slet ikke op. Han var heller ikke øm ved berøring.
    Men han har altså KS, som kun blev opdaget med røntgen.

    Siger ikke din hest har det - men brug din sunde fornuft. Også ved brug af en kiropraktor


  • #12   19. feb 2013 Har også haft bomløs, men kunne ikke holde balancen optimalt i galoppen, da den var for bred at sidde i. Har nu med læderbom. Synes det hjalp på hans skæve hoved, lige da jeg fik den nye, men synes efterfølgende det er gået ned af bakke igen..

  • #13   19. feb 2013 60-70% af alle rideheste har KS, men kun ca. 25% får gener af det.

  • #14   19. feb 2013 Er det ikke noget med, at der er forskellige "grader" af kissing spine? At der er nogen, man fortsat ville kunne ride på, efter de har fået stillet diagnosen, og nogen man efterfølgende ikke kan ride på?
    Tak for dit svar. Vil jeg bestemt huske på :o)


  • #15   19. feb 2013 Jo, lige netop smiley

  • #16   19. feb 2013 Ja, okay.. Svarede du så på der smiley Men der er vel ikke så meget at gøre, hvis hesten får gener af det?

  • #17   19. feb 2013 Jo, der er en del at gøre. Alt efter graden.
    Men især træningen er vigtig. At hesten får hovedet ned, så overlinien strækkes og trækker ligamenterne (som sidder imellem torntappene) fra hinanden, så hesten ikke generes. Styrk ryggen på den. Evt først i longen.
    Og så er der medicinsk behandling med binyrebarkhormon sprøjtet ind kombineret med træning. Giver ok resultater.
    Og så findes der operation, som anbefales alt efter graden af KS.

    Men træning virker til, at det er det, der har bedst virkning mod KS smerter.

    Men spis nu brød til - ikke sikkert din hest har det! Jeg er jo mega obs på det, da min fik stillet diagnosen i sidste uge smiley Og han virkede slet ikke til at være en typisk rygsmerte hest. Han viste langt mindre tegn end din hest gør.


  • #18   19. feb 2013 få evt. røgten af ryggen smiley

  • #19   19. feb 2013 Okay, tak for det smiley Det hjalp lidt på min nervøsitet!

  • #20   19. feb 2013 Har jeg også tænkt mig, alt efter hvad jeg får ud af kiropraktoren!

  • #22   19. feb 2013 Der sidder en række såkaldte facetled langs rygsøjlen - du har formentlig en hest med et eller flere låste led, og det kan kiropraktoren fikse. Det kan selvfølgelige også være kissing spine, men det er langt fra sikkert, at problemet er så slemt. Spørgsmålet er så, hvorfor leddene er blevet låste - og her kommer sadlen ind i billedet - for sadlen er ofte den store synder, som du sikkert ved. Jeg rider lige nu en hest med lidt tætsiddende torntappe - det er en mild grad af kissing spine, men ikke noget, der gør, at hesten ikke kan bruges - den skulle bare have en sadel, der var kortere, så sadlen ikke lå og trykkede på torntappene. Og så husk, at både heste og mennesker kan få smerter efter træning - det tager tid at bygge muskler op, og hvis hesten har været i træning i en periode uden at have været stærk nok til at bære sig selv, så blir den overanstrengt - og kan låse i led og muskler.
    Jeg bruger normalt en massør til at give hesten en omgang med jævne mellemrum - og så en hestefysioterapeut, hvis der sidder noget, massøren ikke kan klare, f.eks. låste led.


  • #24   20. feb 2013 jeg ville få røntgen fotograferet hele ryggen, det lyder som tæt siddende torntappe eller KS.
    jeg har selv lige haft en hest med tætsiddende torntappe og fordi de ramte sammen både i toppen og længer nede måtte hun aflive da intet ville kunne hjælpe hverken træning eller operation. desuden gik hun med smerter 24/7 til sidst..

    mener bare at du skal tænke dig om for kiropraktik kan ikke afslører det..

    hvis der skal mere til end kiropraktik, kan jeg anbefale at du får Birger Østergaard ud han kan tage og se røntgen billederne med det samme og er vildt dygtig:)


  • #25   20. feb 2013 Hvis det var min hest ville jeg nok få en dyrlæge til at kigge på den fremfor en kiropraktor - så kan man altid få en kiropraktor ud, hvis dyrlægen finder det nødvendigt smiley

  • #26   20. feb 2013 Tak for svar. Har også i sine af få ham røntgenfotograferet hvis der ikke bliver fundet noget.

  • #27   20. feb 2013 Pøj pøj med det - vil du ikke lige skrive, hvad der er videre sket, når du har haft kiropraktor?

  • #28   20. feb 2013 Så Lidt:) jeg krydser finger for at kiroprakteren kan rette det hele smiley

  • #29   20. feb 2013 Tak. Jo, jeg skal nok komme med en update smiley

  • #30   26. feb 2013 Til alle jer der ville have en update:
    Han havde skæv nakke og øm ryg. Nu skal jeg bare ride ham stille op igen, og få strukket hans ryg. Kissing spines er stadig ikke udelukket, da han typemæssigt er disponeret for det. Hvis der ikke er forbedring inden for 14 dage, skal jeg have taget røntgen. Takker igen mange gange for jeres svar smiley


Kommentér på:
Ondt i ryggen??

Annonce