{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.837 visninger | Oprettet:

Returnerings ret og skade? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

jeg købte for lidt under 6 måneder siden en hest af en privat.

hun var fin da jeg prøvede hende, men da jeg fik hende hjem var hun umulig. hun stejlede og bukkede og var ikke til at ride.

hun har idag været i røntgen hvor de siger hun har tætsiddene tårntapper og nogle tårntapper er forkalket.

hvordan fungerer det med at levere tilbage til sælger osv?

har utrolig meget brug for hjælp !


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Returnerings ret og skade?
  • #1   21. feb 2013 Det er en skjult fejl og derfor kan du forlange handlen tilbage. Sælger skal altså tage hesten retur og betale dig penge tilbage. Hvis der er problemer synes jeg du skal kontakte en hesteadvokat.

  • #2   21. feb 2013 du har 2 års reklamationsret

  • #3   21. feb 2013 Hvis du fik taget røntgen af den inden du købte den, bliver det svært at sende den tilbage, men hvis ikke kan du agumentere for at skaden var der før du købte hesten og dermed en skjult skade

  • #4   21. feb 2013 der blev ikke taget røntgen af hende inden vi købte hende, da sælger sagde at det ikke var nødvendigt smiley


  • #5   21. feb 2013 Er det ik noget omkring at den ikke kan smides tilbage i hovedet på sælger hvis heller ikke sælger kendte problemet?
    Og hvis man ikke har en købt kontrakt er der vel heller intet at gøre? smiley


  • #6   21. feb 2013 der er jo købe kontrakt på hende?

  • #7   21. feb 2013 Vil råde dig til at finde en heste advokat i dit område og ringe til ham/hende, der kan du få bedst rådgivning og en telefon samtale koster ikke noget jo smiley

  • #8   21. feb 2013 Du har undersøgelsespligt mener jeg, det vil sige at du har pligt til at få hesten undersøgt fuldt ud inden køb.

    Er dog ikke helt sikker på hvordan det fungerer i praksis.


  • #9   21. feb 2013 vi har en advokat på. men ville lige høre smiley

    ja jeg har ret til at få hesten handels undersøgt men ikke røntgen. og hun er jo handels undersøgt ?

    det er bare et kede marked!


  • #10   21. feb 2013 Med alle de sager der har været omkring heste der har skjulte fejl forstår jeg simpelthen heller ikke du bare har taget sælgers ord for gode varer.
    Mener altså at røntgen er en del af undersøgelsespligten, men igen, er ikke sikker.

    Jeg mener det er sælgers ansvar at bevise at skaden ikke var der ved salget.


  • #11   21. feb 2013 har prøvet det samme. sælger sagde "vi må håbe hesten ikke har spat".. hvorefter han fortalte at det havde de fået undersøgt for og der var ikke noget. lidt under et år senere blev min hest voldsomt halt og vi fik taget røngent der viste at det var unghestespat (ergo har den haft det hele tiden). vi skrev til sælger, at eftersom hesten ikke kunne hvad jeg ville bruge den til skulle vi enten have det halve af det vi havde givet tilbage eller også skulle de tage hesten. men det sendte bare brevene retur. vi kontaktede derfor en hesteadvokat, men efter det par gange hvor hun forgæves havde prøvet at kontakte sælger, sagde hun at vi skulle droppe sagen, da det ville koste mere får at betale hende (advokaten) end vi ville få ud af det..

    Men ring til en advokat og spørg hende og hendes holdning til sagen smiley


  • #12   21. feb 2013 og der er altid 2 års reklamation (staves) ligesom alt muligt andet

  • #13   21. feb 2013 Har sendt dig en privat besked, da det er rigtig svært at svare på, uden at vide alle fakta. Rigtigt med 2 års reklamationsret, men det er jo ikke ensbetydende med, at man frit kan levere hesten tilbage!

  • #14   21. feb 2013 vi har idag snakket med sælger så hun er til at få fat på.

    Men hesten skal tilbage for det var ikke den hest jeg blev lovet af sælger...


  • #16   21. feb 2013 sadlen er tilpasset hesten så nej det er ikke sadlen.

    sæger egentlig gode råd.
    har ikke brug for en masse negativt om det er min egen skyld! det her var min drømme hest så jeg er sku skide ked af de og pisse ærgelig over hvad vi har fundet ud af.

    da jeg prøvede den lå jeg godt mærke til at den syntes det var træls at skulle i galop, men så igennem finger med det da det her var min drømme hest. (meget dum af mig ) jeg er ikke en erfaren heste handler og det er mine forælder heller ikke.

    har bare brug for gode råd og ikke en masse negativt, for det er et kæmpe tab for mig.


  • #17   21. feb 2013 Det skulle du nok have gjort fra start af, men skriv hele forløbet ned. Hvornår du fik hesten, hvornår du første gang oplevede at tingene ikke var som de skulle ... Har du haft dyrlæge, kiropraktor osv. skriv datoerne ned og bed om en evt. udtalelse.

    Hvis du har beviser på at hesten ikke er okay, så står du allerede stærkt. Men specielt hvis en dyrlæge kan sige at skaden ikke er kommet efter 6 mdr.
    Gemte du annoncen på hesten? Det kan jo evt. være at hun har skrevet at hesten er ren i røntgen eller lign. smiley


  • #18   21. feb 2013 Under alle omstændigheder er det dig som køber der skal bevise hestens fejl også var der på købes tidsspunktet, sådan fungere det når der er handlet fra privat til privat. Så er det køber der har bevis byrden.

    Du kan ikke bagefter komme og sige at sælger mente ikke handelsundersøgelse var nødvendig. Det er DIN beslutning.
    - Den sag der vil du umelbart ikke kunne vinde, men det kommer også lidt an på hvad der står i din kontrakt. Hvis der er skreven i kontrakten når med at hesten er købt som beset, eller med de fejl og mangler der måtte være eller hesten er solgt til let ridebrug. Ja, så har du skreven under på, på en måde at det er ok hvis den har en fejl smiley - Sådan set stort på smiley

    Men fordi hesten nu har fået konstateret det du skriver, er det jo ikke ensbetydning med at hesten ikke kan bruges eller dur. Mange heste har en
    eller anden form for skavank, og mange heste lever hele livet uden problemer med sådan nogle ting smiley



  • #19   21. feb 2013 Jeg skal ikke kunne tale 100% udfra din sag da jeg ikke kender noget til kontrakt og pris på hesten. Men som grundregel er det op til køber at undersøge hesten for diverse fejl og mangler ved handel. At du vælger ikke at putte den i røntgen er desværre din egen "fejl" Det kan ikke klassificeres som en skjult fejl. I så fald skal det bevises at sælger har vidst at hesten havde de røntgen fejl ved handlen og det er svært at bevise.
    Tror desværre du står rigtig dårligt idet det fuldt ud er dit ansvar at tjekke hesten til dit formål.


  • #21   21. feb 2013 Der er IKKE pligt til røngten ved en handelsundersøgelse af hesten. Kan det bevises, at den havde det, da du købte hesten, skal du selvfølgelig have alle pengene tilbage, for så er hesten købt en skjult fejl.
    Brænder dit grafikkort sammen efter en periode, hvor du har brugt det, og du kan bevise, at det ikke skyldes dit brug, så skal man også have pengene tilbage.
    Samme med hesten

    Det nemmeste er halv skade. Altså hvis man vælger at beholde hesten, så skal sælger betale halvdelen af pengene tilbage, men vælger du at sende hesten tilbage, så skal du have alle pengene.
    Især når det ikke er længere siden, du købte hesten.

    Jeg står i samme situation, og uha min hest var også perfekt at ride den 1 uge, men så gav den sig godt nok til at bukke!


  • #22   21. feb 2013 hvis du handler med private (civilkøb) er der ingen bytte- eller fortrydelsesret samt garanti, hvis I ikke klart har aftalt det - og du kan dokumentere det. Det er der derimod ved køb fra en erhvervsdrivende (forbrugerkøb), hvis du køber varer via internettet og ikke på dennes adresse (butik). Som køber bør du altid spørge sælger om denne er privat eller erhvervsdrivende.

    se evt her http://www.heste-nettet.dk/markedspladsen/snyd.php


  • #23   21. feb 2013 Og jo kissing spine (tætsiddende torntappe) har i DEN grad betydning for, om hesten kan rides eller ej!

  • #24   21. feb 2013 Og når torntappene endda er forkalkede, har det været der længe! For de er forkalket af gentagen irritation over lang tid.

  • #25   21. feb 2013 Hvis det er under 6 mdr siden, at du købte hesten, er det sælger, som skal bevise at hesten ikke havde fejlen på købstidspunktet. Umiddelbart står du med en rimelig god sag....

  • #26   21. feb 2013 det kommer jo an på sælgers status
    Der er stor forskel på, om du handler privat (civilkøb), privat/professionelt (forbrugerkøb) eller professionelt (handelskøb), idet der gælder forskellige regler for de tre slags køb


  • #27   21. feb 2013 Jeg kan fortælle dig at jeg har ledt efter min drømmehest i over et år nu, og har haft flere heste igennem røntgen (og nu er jeg så åbenbart ekstremt uheldig) men jeg har altså indtil videre smidt 30.000,- + ud af vinduet på røntgen og handelsundersøgelser. Og har ikke fundet en hest uden fejl desværre...
    og FØJ det er pisse ærgelige penge, men jeg vil hellere lægge dem for jeg ku ha endt med en hest der ikke kan bruges og ved private handler er der ikke den samme "fortrydelsesret samt garanti" som ved erhvervsmæssig.
    Pisse surt men sådan er livet desværre jeg ku ha købt en hest for de penge der bare er smidt ud på ingenting!


  • #28   22. feb 2013 tak for de godt råd og posotive svar smiley

    man lærer af sine fejl andet kan jeg vist ikke sige.


  • #29   22. feb 2013 Nu har vi snakket med en advokat , og hun siger vi gar en god og stærk sag smiley

  • #30   24. feb 2013 du skal jo huske at overveje hvad du vil.. beholde hesten og få pengene tilbage, eller levere hesten tilbage + penge tilbage smiley



  • #31   9. mar 2013 Lige en update smiley

    sælger er gået med til at tage hesten tilbage, hun har dog ikke pengene så hunkan give dem tilbage. hun vil istedet finde en nogle heste jeg kan prøve også får vi den i "byt" og det er fint med os, bare det er en hest der kan det sammen som den gamle hest smiley hunskal så stå for alle dyrlæge regner såsom, handles undersøgelse røntgen af ben og ryg. hvor vi vælger hvad for en dyrlæge der skal fortage undersøgelserne, så jeg er godt tilfreds smiley


  • #32   9. mar 2013 Det lyder godt, hvor dejligt det er gået så "nemt" smiley Held og lykke med den nye kommende hest.

Kommentér på:
Returnerings ret og skade?

Annonce