{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.354 visninger | Oprettet:

Ulve i Danmark! Hvad med hestene?? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige set i tv'et en ulv, her i Danmark der har bidt mange får ihjel. Det var faktisk ret mange får der døde, eller blev sårede.
Ham i tv'et sagde at det kunne have store konsekvenser at have sådan en ulv, for hvad sker der når en familie opdager deres 14 uger gamle føl død ude på marken, p.g.a. En ulv!
Så er det jo her jeg bliver lidt bange... Mine heste går ude i en løstdrift, tæt på en skov (hvor ulve tit befinder sig) min shetlænder er ikke større end et "normalt" føl, hvis man kan sige det sådan. Så han kan jo sagtens bides ihjel af sådan en ulv!
Er der andre end mig der kan se problemet med ulve??
Hvad tænker I? smiley


Kommentarer på:  Ulve i Danmark! Hvad med hestene??
  • #1   26. feb 2013 Ja det snakkede vi også om - at lige meget små dyr måtte man nok tage ind for natten hvis der kom flere smiley Alle andre steder hvor der er ulve har de jo fårene inde om natten, det må de jo bare gøre her også, og det samme med de små føl... smiley

    Det er forresten "kun" 8 får der døde...

    Jeg kan ikke se dem som et problem - andet end at JEG mener ikke vi har plads til dem. De bør have store buskede skove og "bjerge" at leve i - ikke i møgkedelige danmark med sit kæmpe åbne landskab.


  • #2   26. feb 2013 Der er jo kun få i Danmark, og kun i vestjylland smiley Nu ved jeg jo ikke hvor du bor smiley

    Ved dog om om ulve til at de ikke vil nærme sig mennesker så meget (Stalden) Hvis de kan undgå det smiley


  • #3   26. feb 2013 Jeg kom også til og tænke på det i dag, og jeg tænker gudskelov min pony står op af byen! Og meget tæt på Aalborgs Ikea, så der er altid trafik.
    Så der kommer ulven nok ikke når toget køre ved siden af folden - Tak til trafikken, og tog!


  • #4   26. feb 2013 tænker der pt er 1 ulv. kommer der flere tager man sig jo sine forholdsregler. Så må man jo til og have hestene inde om aften/nat, og ude i dagtimerne hvor der er liv og lys.


  • #5   26. feb 2013 Jeg tror simpelthen ikk på det er ulve der har "slagtet" de får, hunde kan gøre mindst ligeså meget skade..

    Det er en frygtelig panik der har bredt sig pga de ulve, men tror nu altså ikk der er så meget at være nervøs for...


  • #6   26. feb 2013 at de skal DØ! smiley haha

  • #7   26. feb 2013 Det største problem jeg kan se er, at man ikke længere kan lade sine små børn løbe rundt og lege i skoven uden opsyn..



  • #9   26. feb 2013 Le cour - du følger ikke helt med.. Håhå smiley De er altså her i midtjylland smiley

  • #10   26. feb 2013 Er jeg den eneste der er blevet glad og stolt over vi har fået ulve i Danmark igen?

  • #11   26. feb 2013 Jeg er næsten mere bekymret over at måde en ulv når jeg rider...! Hvad hvis hesten går i panik over dyret, selvom den måske ikke gør noget, er det jo naturligt for heste at flygte fra et rovdyr....

    Ud over det synes jeg det er ekstremt spændende smiley

    Men nu står mine godt og sikkert her på sjælland så ingen ulve til mig forløbigt... smiley


  • #12   26. feb 2013 men ja jasmin du har ret. Vi har ikke plads i DK. De skal ha mere end 3 træer og blomst. Tror det er klimaændringer og evt. fødemangel der driver dem heropaf.

  • #13   26. feb 2013 Jeg håber da hellere ikke man har sine små børn uden opsyn i skoven der får lov til at lege rundt i flere timer... smiley

  • #14   26. feb 2013 Midjylland/Vestjylland/Østjylland er jo et vidt begreb smiley

  • #16   26. feb 2013 Jeg synes både det er fedt og knap så fedt med de ulve..
    De har jo før været i DK som en del af vores natur, så det er jo ikke en fremmed art der er kommet ind i landet.


  • #17   26. feb 2013 ulve er et smukket dyr og elsker dem MEN jeg ønsker dem IKKE i danmark. Jeg ville ikke hav det godt med at gå tur i skoven, hav hestene på folde og lad min datter løbe rundt og lege.
    Sådan en ulv er jo en voldsomt rovdyr.


  • #23   26. feb 2013 Altså jeg nyder nu kun at de er her smiley virkelig smukt syn!

    Altså hvis ulvene kommer her i mit område ( bor på Mols - Østjylland )..
    Ja så pakker jeg tasken og rider ud på ulve udflugt! Vil så gerne se dem i fri natur :b og hesten skal med!

    Og så er det jo ike slemmere end at hesten skal stå lidt mere inde om natten smiley


  • #24   26. feb 2013 Hvis man har føl sætter man vel bare noget hjorte hegn op ( eller hvad det nu hedder)..:)


  • #26   26. feb 2013 Det var da helt vildt så hysterisk DK kan blive over en skide ulv!

    For det første så er ulven meget sky, og ved at man går en tur i skoven eller for den sags skyld rider i skoven, er ikke ens betydende med at ulven vil angribe en. I har hørt alt for mange skrækhistorier.
    For det første så angriber en ulv ikke noget der er så meget større end den selv. Hvis I mener at jeres heste ville blive bange over at se en ulv, (hvilket ville være en særlig sjældenhed) så er den højst sandsynlig også bange for store hunde, da en ulv er mindre end en Gran Danois (bare lige for en sammenligning.)

    Jeg kan ikke se problemet I at have ulve i DK. De holder sig for sig selv, og snupper måske et par får - og hva så? Ræven snupper også høns osv. Det eneste problem er, at der ville være en høj risiko for indavl hvis de befandt sig i DK, da områderne er begrænset.


  • #27   26. feb 2013 Lige for tilføjelse, så er det yderste sjældent der sker et ulveangreb på mennesker. Størstedelen af alle nedskrevne ulve angreb er tamulve eller hybrider, dvs. de der har været holdt i fangeskab der har angrebet.

  • #29   26. feb 2013 Næste gange jeg rider tur.. Der forventer jeg at blive angrebet af en ulv.. 10 tons ko, 1 tons rytter!

  • #30   26. feb 2013 Ja, og ulven kan jo også komme om dagen mens de står på fold. Altså hvis de står langt væk fra stalden og sådan.

  • #31   26. feb 2013 Er der ikke kun spottet EN ulv i DK og den anden er vist død!

    Haha... men jo lad os da bygge betonmur om foldene og sætte ulve alamer op, fjerne heste fra løsdrift og holde os ude fra skovene!! Åh gud...Synes det er lidt komisk!



  • #32   26. feb 2013 Jeg er ret sikker på de angreb er fra "vores" kæledyr; HUNDEN, det sker jævnligt og typisk er flere får skambidte. Ulve vil ikke gå amok i blodrus, der imod vil de udse sig et individ og kun tage det. Trist at tv sender sådan en gang pladder uden bevis og straks en mulighed for fåreavleren at komme i tv. Smagløst.


  • #34   26. feb 2013 Jeg syntes efter min mening ulvene har ligeså meget rettighed til at være her som alle andre dyr har. At Danmark er begyndt at få sådan nogle utrolige unikke "beboere" er da bare noget vi kan være stolte af! Og ang. det med får, heste osv. er det jo rent instinkt for ulven, men det er naturens gang og det må vi bare infinde os i, selvom det kan være rigtig træls hvis man som ejer står med en såret hest pludselig eller for den sags skyld et dødt får. Men så må vi bare selv hver især gøre noget for at forbedre indhegningerne, tage dyrene ind om natten osv. Andre lande som har ulven klare sig da fint, så hvorfor skulle vi ikke også kunne det smiley

  • #35   26. feb 2013 Hmm.. Jeg er lidt delt.. Som udgangspunkt vil jeg absolut tro at ulvene holder sig væk fra heste og mennesker, - især fordi ulve da vel oftest jager i flok..... Og synes jeg egentlig også at det er et spændende og flot dyr, og den danske natur har da godt af lidt variation...

    Men da vores heste står udenfor Brande, - ikke langt fra den fotograferede ulv, og vi venter to små føl her i foråret, så bliver jeg faktisk lidt små-nervøs.. Har ingen tvivl om at der er tryghed i dagtimerne, - der ville de andre "store farlige" frieser-heste på folden jo også være afskrækkende og beskyttende.. Men man skal måske til at genoverveje det der med at have dem stående ude om natten, når den tid kommer..?! Det ville da ihvertfald være ubærligt, hvis man fandt et dødt føl om morgenen.. Puha.. Men har også altid nydt at DK var så trygt et land, så man sagtens kunne have sine små hypper stående ude om natten, - og for den sags skyld selv sove trygt under åben himmel... Hmm.. Det er lidt ærgeligt, hvis den tryghed forsvinder..

    Men ville ikke være nervøs ved at møde den på tur i skoven i dagtimerne, - der er både stor hest og rytter for voldsom en "mundfuld" smiley


  • #36   26. feb 2013 Jeg synes det er utroligt fedt med ulve i DK! smiley


  • #37   26. feb 2013 vi har også lige snakket om det, vi venter føl til foråret.. og vores heste går i en stor eng om sommeren.. jeg er lidt betænklig ved det!
    personligt er jeg sgu nok lidt dobbelt på det punkt her, jeg syntes det er vildt fedt at de er tilbage i danmark men jeg er sgu bange for at de kommer for tæt på mennesker og dyr smiley


  • #39   26. feb 2013 http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/02/25/104311.htm

    Her er de spottet ulve.. så det er ikke kun én smiley

    jeg synes det er fantastisk de er kommet til DK! det er deres natur at leve under de forhold vi har. Vi mennesker har bare ødelagt det så der ikke er plads til dem...


  • #40   26. feb 2013 Ulve er jo ikke farlige hvis man bare lader dem være...

  • #41   26. feb 2013 Svar til nogle forskellige:
    Jeg tror at det eneste man kan gøre er at være lidt på vagt og "forstærke" indhegningen.
    Ulve er fredede og det er ulovligt at slå dem ihjel.
    Ulve angriber normalt ikke mennesker, medmindre atde mener at mennesket kommer for tæt på. Og hvem lader da sine småbørn gå alene rundt i skoven!?


  • #42   26. feb 2013 Cecilie S: De er faktisk ikke uddøde i DK fordi vi ødelagde der levesteder, men fordi vi ikke kunne lide dem og folkene fik derfor lov til at at skyde dem

  • #44   26. feb 2013 Emilie

    Det er også lidt det jeg mener smiley Princippet er at de naturligt burde være her. Også kunne man også begynde at overveje om folk skal have lov til at skyde alle de hjorte der er i DK. Måske skulle man bare lade naturen gå sin gang i stedet. Hvis der var nok hjorte til de kunne jage dem (og vi mennesker ikke jager hjortene) så ville ulvene slet ikke jage hestene og der ville intet problem være


  • #45   26. feb 2013 "Ulven har naturlig respekt for større dyr, så den vil flytte sig i en fart, hvis den ser dig" smiley

  • #46   26. feb 2013 Jah, vildere indhegning må være vejen frem. Men kunne nu godt li at hegnet var der for at holde hestene inde, og ikke trusler ude... Men ja.. Der skal være plads til det hele.. Og tror nu også at der er rigeligt med vildt til at ulvene kan finde deres føde i skoven, - især når det ikke et flere.. De skal bare holde sig til de vildt-levende dyr. Og så støtter jeg ham jægeren, som udtalte at man skulle have lov til at skyde en ulv, hvis den gik til angreb på husdyr, - det må man jo ikke nu.

  • #47   26. feb 2013 Cecilie S: Der er rigeligt med både hjorte og krondyr i DK, så vi kan sagtens gå på jagt, samtidig med at ulvene tager et par stykker. Desuden ville det også gavne græsningstrykket, samt at vi ville få nogle mere mobile hjorteflokke smiley
    Endvidere ville der være en del ådsler rundt omkring, hvilket andre dyr ville få glæde af.


  • #48   27. feb 2013 Okay.. Jeg vil bare have svar på om ulvene kunne spise mine heste, da jeg er mega bange for hvis det sker. Jeg mener at hvis man nu kan gøre noget for at forhindre det. Synes det er tarveligt i skriver det er hysterisk... Jeg er bare bekymret, og har ikke brug for at vide jeg er hysterisk...

  • #49   28. feb 2013 Altså jeg vil påstå, at min hest er sikret overlevelse uanset.

    Hun HADER nemlig hunde, og sparker dem gerne. Så hvis ulven rendte ind på folden til min, så ville den nok få et "blåt" øje. smiley


  • #50   28. feb 2013 Hvis en ulv skal spise en hest skal vi vist have en hel flok. Tvivler på en enkelt ulv vil angribe en hest. Tror også mest på at det er en eller flere hunde der har skambidt de får. Hvis man har set udsendelser om ulve udvælger de ét bytte og dræber det, de render ikke rundt og bider i en helt masse får for at finde den der smager bedst.

    Jeg er nu ikke så bekymret. Selv om jeg bor ude på landet er gården omgivet af landbrugsjord og der er mange flade åbne arealer her. Der er ikke vildt langt mellem gårdene. Ikke nogen steder en ulv kan gemme sig og ligge på lur.


  • #51   28. feb 2013 Min mening er: luk ulvene ud i et stort indhegnet resevat så vi der har husdyr ikke behøver at bekymre os!!!!! Ulven er i herning og jeg bor cirka 10 - 20km væk fra skive, og hvis den er gået helt fra Tyskland og herop hvorfor så ikke til det hvor jeg bor???? Bor ude på landet!!!!!! Men jeg vil ikke støtte at skyde den, da det er et smukt dyr;-) meeeen hvis den så meget som bider min pony bider jeg den!!!!!!

  • #52   28. feb 2013 Og æln: jeg et også bekymret!!!!!!!:-):-(

  • #53   28. feb 2013 Er mere bekymret for min datter og alle andre børn.

  • #54   28. feb 2013 Er det kun mig der her tænker på historien om "Ulven kommer, ulven kommer!"?

  • #55   28. feb 2013 Nu har jeg ikke læst alle indlæg igennem.

    Først og fremmest - hvis en ulv alene kan nedlægge en voksen bøffel, og en fuldvoksen kronhjort som allerede er fundet ædt herhjemme, hvorfor skulle den så ikke kunne nedlægge en hest? Den er da trods alt mindre og endda lettere at få fat i når den helst ikke løber ud af indhegning.

    For det andet, så er der ret store tegn på at det er et ulvepar der er kommet til landet og ikke bare endnu en strejfer, eftersom der er fanget ulve på flere vildtkameraer, hvor der er (i hvert fald) en med helt sort bug og (i hvert fald) en med lys bug.

    Men for min skyld, så kan ulvene tage tilbage til de lande der har plads til dem. Efter min mening er DK ikke stor nok, og så synes jeg egentlig at jeg holder af det dyreliv vi har nu. Ville da være ked at hvis nogle af vores andre (mere eller mindre truede) dyrearter må udryddes fordi ulvene skal være her.

    Men for at svare på spørgsmålet: Jeg mener sagtens at en ulv kan tage heste og ponyer. Det bliver da særligt let som en leg hvis de er to.


  • #56   28. feb 2013 CTS: Du er langt fra den eneste! Folk hører alt for mange skrækhistorie! Ulve spiser ikke mennesker, så forstå det dog! Den tager ikke noget der er større end den selv. Den vil måske gå til angreb hvis man nærmer sig dens unger, men det vil alle dyr jo! Og eftersom den er meget sky, så tvivler jeg på, at den beslutter sig for at have en hule lige op af en skovsti.

  • #57   28. feb 2013 Mille N: Det er ikke dokumenteret endnu, at kronhjorten blev spist af en ulv. Men jo, ulve spiser hjorte.
    Jeg er tilgengæld enig i, at DK ikke er stort nok til ulve og at det også vil medføre indavl, da mulighederne for at finde artsfæller de ikke er i familie med vil være rimelig små.


  • #58   28. feb 2013 Efter min mening skal ulvene slet ikke komme her til landet igen! Hvad med vores dyreliv i skovene? De er slet ikke vant til ulve, så der bliver da skåret drastisk ned i bestanden af bl.a. rådyr, for de er ikke vant til at blive jagtet af noget! (udover mennesket)

    Jeg tør ikke lade mine ponyer stå ude, når det bliver mørkt, heller ikke til sommer - selvom jeg er stor tilhænger af sommergræs, med døgnfold - og så kan i kalde mig overdrevet eller alt for pyldret, men hellere en utilfreds hest over at stå inde, end en såret eller død hest!


  • #59   28. feb 2013 Emma: "Tager ikke noget der er større end den selv" - det passer da i hvert fald ikke. Vi kan være enige om at den ikke tager mennesker, men jeg vil dog betegne bøfler, hjorte mv. som NOGET større end den selv.

    Og så det med at det ikke er bevist - nej, det er det ikke, det er heller ikke bevist endnu at det er en ulv der har taget fårene. Jeg har bare svært ved at forestille mig hvad det ellers skulle være. smiley

    Heidi: Kan kun være enig. smiley Nu kan rådyr også godt blive taget af nogle af de rovdyr vi allerede har i landet, men det vil ikke være nær så udbredt som hvad ulve vil tage. En (som i 1 ulv, og ikke en flok) ulv tager ca. 365 rådyr om året. Udover det ville jeg være bekymret for (Jyllands) bestand af harer som man i forvejen overvejer at frede fordi de er tæt på udryddelse grundet manglende habitater, eller agerhøns af samme grund. Ulve tager stort set hvad de kan komme i nærheden af.

    Os jægere tager ikke så stort et udbytte af naturen som mange går og tror, men jeg tror bestemt det vil kunne mærkes hvis ulvene kommer tilbage til Danmark. smiley


  • #60   28. feb 2013 Grunden til at jeg er så pylret er også at der er spottet en ulv kun ca 10km fra, hvor jeg bor. Silkeborg er heller ikke langt fra mig, hvor det jo er dér ulven har "massakreret" fårene smiley

  • #61   28. feb 2013 Heidi Skovgaard: Nu var der altså også ræve, hjort mv. tilbage i 1800-tallet. Og jo, der er rigelig med mad til ulven. Vi skyder da selv 100.000 dyr om året, så græsningstrykket ikke bliver for højt. At ulven så tager de 1000 af dem, det kan jeg nu ikke se et problem i.

    Mille N: Nu kommer det jo også an på hvilke slags ulv vi taler om. Jo hjorten er større end den tyske ulv, men den vejer tilgengæld ikke 600 kg. ligesom en hest.


  • #62   28. feb 2013 Emma: Men den kan nedlægge (alene) en bøffel der snildt kan veje 1000 kg? Jeg kan ikke se logikken, sorry.

    Jeg er kommet med min mening - jeg kan ikke se hvorfor de ikke skulle tage heste også. Det er da som at servere slik for børn. Sorry, men det er min holdning. smiley


  • #63   28. feb 2013 Emma T: Nu er det heller ikke alle heste der vejer 600kg... Hvad med de små på 100-150kg? Eller føllene, der vejer langt mindre?

  • #64   28. feb 2013 Mille N: Nu er det sådan at der ikke KUN findes ulve i Tyskland. De findes også i Asien, resten af Europa og i Nordamerika, derfor er deres højde og vægt også vidt forskellig. Den tyske ulv er ikke særlig stor. Derfor tvivler jeg også stærkt på at det var en TYSK ulv der nedlagde den bøffel du snakker om.

    Heidi: Ja, dem må man jo bare passe på? De har jo løst problemet i Tyskland, så mon ikke vi også kan løse problemet herhjemme?
    Jeg går ikke ind for at vi skal have ulve i DK, fordi der simpelthen ikke er plads nok. Men jeg kan ikke se problemet i deres tilstedeværelse. Hvis man i andre lande kan leve med dem, så kan vi vel også. Men igen gentager jeg lige, at jeg personligt ikke synes vi har plads til dem, fordi landarealet er for småt - hvilket højst sandsynligt medføre indavl.


  • #65   28. feb 2013 Heidi: Desuden tvivler jeg på, at ulven vil gå gennem et stødhegn for at få fat i et føl, hvis den kan få stillet sin sult via en hjort, hare osv.

  • Dorthe K
    Dorthe K Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 11
    #66   28. feb 2013 Fredet eller ej, dk er ikke stort nok til den slags rovdyr. Og er det en ulv der har slået de får ihjel, ja så måtte de gerne give den en kugle for panden, efter min mening.

  • Dorthe K
    Dorthe K Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 11
    #67   28. feb 2013 Og jo ulven jager også heste, tjek på www.ulve.info

  • #68   28. feb 2013 nå mange indlæg jeg har ikke læst alle men here it goes...

    som meget ulveinteresseret...

    ulven er ligeså tilpasningsdygtig som rævne og vil lynhurtigt finde ud af at i kølvandet på menneske er der enorme mængder affald deriblandt mad... det vil over kort tid få ulven til at blive mere modig hvis den løber tør for får derude på harrild hede, og søge mod andre husdyr og skraldespande. når den begynder at omgive sig med mennesker forsvinder dens skyhed og den vil derfor begynde at se børn og svage mennesker som mad, og ps en ulv kan godt nedlægge et menneske men pt. tør de ikke fordi de ikke har været tæt nok på til at finde ud af at det ikke er sværere end et får...

    ulve skal have plads... meget plads og hvis der kun bor nogle få stykker i DK og de kun æder får så fred være med det meeen alle ved jo godt at ulven er flokdyr og den bliver jo ca. 2-4 stk større hver år så om 10 år kan vi nok godt regne med der ikke kun er en mere, og i DK er der jo i princippet masser af ulvemad for vi er ikke vant til ulve og lader gerne vores husdyr gå ude om natten.

    så mit råd til ulven... fis hjem ellers er der på et tidspunkt en der kommer til at aflive dig, enten fordi du løber ud foran en bil eller fordi du vover dig ud fra heden og hen til en landmand med en riffel


  • #69   28. feb 2013 *Jeg synes det er et amazing dyr og det fortjener at være her på lige fod med os andre! Synes det er fasinerende at sådan et dyr er kommet til DKK!

  • #71   1. mar 2013 Trine: I hvilken situation er du "blevet skudt efter" af jægere? Er bare nysgerrig, for det lyder bestemt som noget jeg har hørt om før, og jeg går da stærkt ud fra at du er gået til politiet eller andet hvis det er sket, medmindre du har befærdet dig i en privat skov imens der har været jagt?

  • #73   1. mar 2013 Trine: Jeg ville da inden noget andet gå til politiet med sådan noget, hvis du har dit på det rene (du skal selvfølgelig være informeret via skilte eller andet, hvis ejer ved at der kan komme folk ridende i skoven). Om de har skudt efter dig eller noget andet vildt er svært at sige. Men det er bundulovligt hvis de vælger at skyde efter dig, og synes da sådan set det er en smule træls at du sådan sætter alle os jægere under det lys at vi er livsfarlige. Det er bestemt ikke en titel vi ønsker. smiley

    Så hvis jeg var dig ville jeg da gå til politiet asap, så vedkommende der har gjort det kan få inddraget våben + jagttegn. Alt andet er da ikke særlig smart.


  • #75   1. mar 2013 altså er i lidt bagud vi har da haft ulve i dk i mange år smiley jeg kikker hvertfald tit på dem når jeg er i zoo smiley haha

  • #76   2. mar 2013 Jeg synes at det ville være fedt med ulve i Danmark.
    Og jeg tror rent faktisk at det kunne være godt for hjorte bestanden at blive tyndet lidt ud. Altså at alle de "dårlige gener" ville blive fjernet, og derfor ville kvaliteten af hjortene blive højere.

    Desuden har jeg hørt om en historie om yellow Stone parken.
    Den gik ud på at to vigtige træarter var ved at "uddø" fra området. Men selv efter gentagne forsøg, lykkedes det dem ikke at få dem tilbage.
    Tidligere havde der så også været ulve i parken. Dem prøvede man så også at genindsætte i parken.
    Efter nået tid begynder man så at kunne se, at de to træarter begynder at komme tilbage.
    Det var på grund af, at ulvene holdt dyrene væk fra den dal hvor den opholdt sig, og de kunne derfor ikke spise planterne.

    Så nu hvor der har været ulve før i Danmark, gør det vel ikke kæmpe skade at de kommer tilbage? smiley


  • #77   3. mar 2013 Tja... Jeg tænker lidt: det er endnu ikke bevist at det er en ulv der tog de får. Mit gæt er at det ikke er en ulv for det ville være i strid med dens natur at skambide 8 får. Den burde udse sig ét og æde det. Ikke bide 8 ihjæl og efterlade "maden".
    Det lyder nærmere som en hund der er gået amok... Den ville skambide med ikke æde...

    Til trådstarter, jeg tror ikke folk mener dig specifikt og personligt når de siger at det er hysteri. Jeg mener også at der er opstået hysteri i dk over ulvene, men derfor forstår jeg bekymringer og tanker man kan gøre sig.

    Jer der siger "jeg mener ikke dk er stort nok til ulve"... Jo jo dk er bestemt stort nok. Ulven er ikke naturligt uddød men udrydet af mennesker. Og så tror jeg ulven er temmelig ligeglad med om nogen syntes landet er for lille eller for stort. Hvor skulle ulven vide fra at der er forskel på dk og tyskland? Det er da bare land og jagtmarker det hele for ulven.

    Og jer der er meget bekymrede for jeres børn; der findes ulve i mange lande og hvor tit ser i nyheds indslag om at ulve har skambidt/ædt børn? Tro mig, hvis det skete skulle vi nok få det at vide. Vi misser jo ikke nyhedsværdien i hajangreb i Ægypten eller lignende. Tænk på at ulven i Thy døde af sult... Den var ikke drevet af blodrus og vildskab samt sult, til at søge til byerne og dræbe mennesker... Den døde af sult fordi der ikke var nok at æde... Der er ellers masser af små børn, føl og shetlændere i Thy smiley

    Alt i alt tror jeg ulven er kommet tilbage for at blive. Så må vi tage ved lære af de lande der har erfaring med at håndtere dem. Regeringen må forholde sig til det. Vi må sætte os ind i om der er noget vi som privatpersoner kan gøre feks. Opgradering af indhegninger osv.
    Selvfølgelig ville det være frygteligt hvis en ulv tog et lille føl men i bund og grund tror jeg bare vi i dk ikke kan lide forandringer og har det bedst med at alt er som det plejer, så vi ikke skal forholde os til nye og muligvis farlige ting udefra.
    Fat mod hestevenner! Det skal nok gå det hele smiley


  • #78   3. mar 2013 ja jeg er da også bekymret over mine islænder der går ude 24 timer i døgnet 365 dage om året. men som jeg kunne forstå fra tv midjyllands udsendelse

    http://www.tvmidtvest.dk/indhold/bliv-klogere-paa-ulven

    så skal vi vist ikke frygte så meget hvis vi hegner ordenligt ind med et mindst 90 cm højt strømførende hegn. ved ikke om det kun gælder med fårehegn eller om det er nok med 2-3-4-5 tråde i forskellig højde op til 90 cm højde smiley

    mine følser angående ulvene er blandet jeg syntes de er lidt uvelkommen i dette bette land men samtidigt er det fedt de er tilbage da de er såååå smukke og ih hvor går sådanne et ulve hyl lige ind i blodet og får det hele til at isne på en lidt skræmende måde men tror igen der er fordi vi ved for lidt om ulve i dk. måske det ville hjælpe hvis vi blev bedre oplyst. smiley


  • #79   3. mar 2013 De skal samme vej som mårhundene for Ulve høre heller ikke til i lille danmark

  • #80   3. mar 2013 hvilken vej er det Niels Jørn ? smiley

  • #82   3. mar 2013 Nu kommer jeg til at undre mig lidt.. Det er ulovligt at slå en ulv ihjel ikke? Men hvad hvis en hest/pony på en eller anden måde får den dræbt, er det så stadig ulovligt eller hvad er det? smiley

  • #83   3. mar 2013 Ulve er fredede dyr, dvs. menneskene må ikke slå dem ihjel. hvis en hest sparker en ulv så den dør af det kaldes det vist bare den enes død, (og i dette tilfælde) den andens held.


  • #85   6. mar 2013 Jeg bor kun ca. 7 km fra hvor der er set en ulv. Og det gør mig lidt nervøs, da jeg både har en kat, en hund og to heste til at gå. Vi bor på enn gård hvor 500-600 m væk fra i byen, og min hund løber jo bare rundt, og har hørt at ulve elsker hunde, så.. Er vildt bange for den tager nogle af mine dyr, for de betyder bare alt for mig.. og den kommer jo tættere og tættere på vores lille by... Efter min mening skulle den bare skydes, og så skulle vi ikk have ulve i landet... :-//

  • #87   14. mar 2013 Ulven er så sky at den jo ikke vil nærme sig stalden. Og spurgte tilfældigvis min natur og teknik lærer om det. Hun sagde at hvis den overhovedet ville nærme sig folden, ville de fleste heste være "stærke" nok til at kunne forsvare sig selv smiley Det var mere hvis der var et par virkelig sultne ulve og der stod en gammel hest der nok aligevel snart ville stille træskoene, at de ville kunne finde på at jage den. Men der var vist nok kun 1-2 ulve i DK så vidt jeg har hørt. Sååå tror ikke der var nogle der ville blive spist smiley

  • #88   14. mar 2013 tror der er flere end 1-2.. inden for den sidste 2 uge er der set 2 steder i Kolding og en gang i Grindsted hvor jeg bor i mandags

  • #89   17. mar 2013 hvis en af mine heste blev ædt af en ulv ville jeg højt og helligt sk*de på om de er fredet eller ej så ville jeg få mig et jagttegn og skyde alle ulve jeg så mine heste var der helt sikkert i DK før dem!!, jeg tænker bare på mine heste jeg er ikke hys.. mine heste skalslvføgelig på sommer græs men er da lidt bekymret for min 2'er pony og min noget uerfarne 2 års plag? smiley

  • #90   18. mar 2013 Helle Emilie: Det jeg mener med at DK er for småt for ulven, er mht. avl. Den vil ikke ligesom i Tyskland, kunne finde ligeså mange potentielle partnere, da størstedelen af dem, vil være i familie og det kan jo medføre indavl (hvilket ville være umådelig trist).



  • #91   20. mar 2013 Lige et svar på dit/jeres spørgsmål, der er en (eller nogle få) enlig/enlige ulve i DK og desuden er vores rådyr/krondyr så luksus vant at ulven kan tage dem så let som ingenting. Så nej en enlig ulv kunne ikke drømme om at gå ind på din fold og tage din shetter for det første er den ikke besværret værd og for det andet står den jo sammen med andre heste/ponyer der vil gå i panik, ulven skal nok både være i flok og være voldsomt sulten! jeg vil simpelthen så gerne se en ulv og jeg kan ikke se nogen grund til at frygte den smiley så slap bare af smiley

  • #92   20. mar 2013 Martha - Vi ved jo reelt set ikke hvor mange ulve der er her. Der er kun blevet set nogle ganske få, men det er jo så omvendt også vandret hele vejen fra grænsen og langt op i jylland, før nogen så den. Så der kan være mange andre rundt om i landet, som vi bare ikke har set endnu.

    Så jo, ulven kan godt udgøre en potentiel fare, både for os og for vores dyr. En enlig ulv ville nok ikke springe på et voksent menneske, men måske et barn, og hvis ulvene samles i flok - for vi ved ikke om der er nogle flokke, det kan jo godt være der er det - så vil de let kunne nedlægge et menneske, og mon ikke de også i flok kan nedlægge en lille pony. Det er dog usandsynligt at de ville komme så tæt på mennesker, med mindre de er meget sultne. Og der er jo vildt nok til at de burde kunne overleve her. smiley


  • Eva V
    Eva V Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Svar: 1
    #93   10. maj 2013 Er der nogen der ved hvor mange heste ulve har dræbt i vores naboland? http://www.myshirts.dk/shop/search-1.html?keyword=horse

  • #94   14. maj 2013 ulve i flok nedlægger altså rener i Sverige, så jo de kan nemt nedlægge en lille pony, også en stor og en stor hest, derudover vil ulve tilpasse sig og når de er tilpassede forsvinder deres frygt for mennesket, husk jo på ulven i DK er fredet, så menneskene må ikke gøre den noget, den er ikke fredet andre steder, og må derfor skydes, derfor er de bange for mennesker...

  • #95   24. jun 2013 syntes det er spædende og er temmelig sikker på en hest og mennesker er noget af det aller aller aller sidste i hele dk en ulv vil angribe, de er jo mere som en ræv bare større. heste og mennesker er nok lidt for voldsom en mundfuld for disse dyr og alt for farlige og skræmmende i deres øjne. hvis jeg var en ulv ville jeg fandme være bange for både køre heste og mennesker - nok også hund. her er bla. et link hvor de skriver i avisen vi ikke behøver at frygte ulven. http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/02/25/091209.htm

Kommentér på:
Ulve i Danmark! Hvad med hestene??

Annonce