{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  store stævner glidetøjler?? hvorfor
  • #1   4. mar 2013 Det kan sagtens være for at holde hestens koncentration og fokus på opvarmningen, og ikke alt muligt udenfor banen. Ved præmieoverrækkelse er det en "sikkerhedssele". Der er tit meget uro og larm osv, og nogle heste kan finde på at gå i vejret eller panikke osv. Der gør en glidetøjle det noget sikrere, hvis den ikke kan slå hovedet helt op og rejse sig.

  • #2   4. mar 2013 Fordi folk ikke har gjort deres hjemmearbejde godt nok....

  • #3   4. mar 2013 Topheste er ofte lidt mere temperamentsfulde og opmærksomme. Det er netop denne "ilterhed" der giver det ekstra der skal til for at nå det sidste stykke af vejen.
    Man må heller ikke glemme, at enhver hest kan blive stresset i extreme situationer. Ved disse præmieoverrækkelser er der biler, lysshow, musik, klappende mennesker osv osv. Det kombineret med en topkonkurrencehests "gear", kan godt være lidt af en livlig oplevelse fra tid til anden smiley


  • #5   4. mar 2013 kan godt se det for alle syn vinkler smiley

  • #6   4. mar 2013 elsker dig stine blom!^^ kunne ikke sige det bedre selv!

  • #7   4. mar 2013 Hør nu lige her... Enhver hest kan stå stille til en præmieoverrakkelse??
    Jeg havde en pony der har gået ALT, Dm, Nm og Em!! Den har været redet af en af DK bedste rytter nemlig Martin Neergaard, og nej, den kunne ikke stå stille, og nej den ville ikke have roset i hovedet selvom den var 18 år, og burde have lært det, den var ved at gå i koma, og jeg skulle helst ikke ride æresrunde på den hvis jeg ikke var nummer 1!! smiley

    Og hvis der er nogle der kender til ordenligt træning er det Martin, og jeg red selv dressurundervisning 2 gange om ugen på ham, men han var stadig hidsig!! smiley

    Heste har et temperament ligesom vi mennesker!! smiley


  • #8   4. mar 2013 Clara smiley

  • #9   4. mar 2013 jaaa? Hvad med mig?? smiley

  • #10   4. mar 2013 Clara bare enig med dig smiley

    Se hvor glad du lige blev! LOL smiley


  • #11   4. mar 2013 alle heste kan være tændte til en præmieoverrækkelse, om den så er trænet eller ej. men at smide en glidetøjle på af den grund, det giver ingen mening i mit hoved. det får den for det meste bare til at stresse mere op.

  • #12   4. mar 2013 Nej, så hellere risikere liv og lemmer....

  • #13   4. mar 2013 i mit tilfælde, ja

  • #14   4. mar 2013 Sille: Mange tak smiley

  • #15   4. mar 2013 Tror det er fordi du ikke har siddet på så tændt en hest, tror du ville forstå det hvis det var dig der sad på den! smiley

  • #16   4. mar 2013 clara, hvis det er mig du hentyder til, jo det har jeg faktisk, og har også været meget tæt på at styrte ed en hest fordi den var hídsig, men så må jeg da ærligt indrømme at jeg hellere vil ud for at folk ikke tror at jeg har styr på min hest, end at jeg vil spænde den ind:)

  • #17   4. mar 2013 Det duer sgu ikke, at en toprytter skvatter af ved en præmieoverrækkelse, hvis det kan undgås med en glidetøjle. Det er trods alt deres levevej. De kan ikke bare sygemelde sig. Den står på træning igen morgenen efter et stævne.

  • #18   4. mar 2013 men alle har selvfølgelig forskellige meninger, jeg holder ved min og slutter her inden der bliver endnu en krig ud af det:)

  • #19   4. mar 2013 Det kommer jo også heeelt an på hvor meget man spænder den ind!! og sporten er så farlig i sig selv, så hvorfor gøre den endnu mere farlig ved at lade hesten stå på to ben, i stedet for at den lærer det (måske på den lidt hårde måde) til at starte med.. Når hesten så har fundet ud af hvad det går ud på -at man ikke skal stejle, kan man jo tage den af...

    Hvis du bare lader hesten stejle, går den det til en vane og DET er ikke sjovt, så har dén kontrollen og magten, og med så store dyr kan det let gå galt!! smiley smiley


  • #21   4. mar 2013 Hvis man ikk kan få sin hest til t stå stille under overrækkelse, uden at tage en glidetøjle i brug, skal man vidst hjem og øve sig.
    - mener bestemt ikke at man er en toprytter hvis man ikke kan lære at styre sin hest, uden at bruge en glidetøjle.


  • #22   4. mar 2013 Nu er alle heste jo ikke lige "tæmmelige" smiley

  • #23   4. mar 2013 Brug af Glidetøjle med almindelig bid? Eller brug af et ordenligt motherfucker bid?? Det er nok sådan ca. dét der bliver brugt til præmieoverrakkelser, og hvordan skal man øve derhjemme?? smiley

  • #25   4. mar 2013 Hvis du ikkekan ''tæmme'' din hest uden en glidetøjle, må det da ivertfaldet være fordi hesten har oplevet en eller anden form for mishandling i sit liv. Ellers skal der vel bare den rette rytter på ryggen af dyret.

  • #26   4. mar 2013 Så hvis en hver tændt hest ikke kan stå stille til et stævne, når man er til præmie overrækkelse, vel og mærke uden glidetøjle, så skal man ikke starte? smiley

  • #27   4. mar 2013 Pip!...Dolnra...Pip!

    Hun skriver da det er opvarmning til springning, dog at de ikke springer. Ikke dressur smiley


  • #28   4. mar 2013 Hvorom alting er tror jeg TS har fået svar på sit spørgsmål. Mon ikke vi skulle lukke denne her ned, inden det bliver eeeeendnu en uendelig diskussion om hjælpetøjler? smiley Just sayin'..

  • #29   4. mar 2013 Stald Bakkely: Lige det der kan vi godt blive enige om smiley men vist ikke så meget andet smiley

  • #30   4. mar 2013 Lige en sidste ting fra min side af: De heste der har det ekstra gear er skøre i bolden!! og JA de skal være det, ellers kommer man ikke ret langt hvis de ikke har det ekstra gear! I kan jo self se på Martine, da de startede med hende var hun uridelig, men alligevel fik Andreas hende til at danse helt fantastisk!!<3 (ved godt det er dressur men bare et eksempel)

    Jeg mener, og det vil jeg have lov til at mene, er at brug af glidetøjle er i orden hvis hesten er crazy.. men man skal ikke have dem stramme.. Hellere 2 min af livet hvor man kan styre sin hest end resten af sit liv som evt. handicappet...


  • #31   4. mar 2013 Clara: Det Andreas lavede med Matine havde intet med dressur at gøre. Det var "show-ridning" (af den flottere slags, indrømmet), men dressur har det sgu aldrig været.... Men det er en ganske anden diskussion smiley

  • #32   4. mar 2013 altså jeg vil sige sådan her.. selv om folk rider med glidetøjler betyder det jo ikke de strammer deres hende ind til bringe vel.. de kan vil godt have en på af andre årsager

  • #33   4. mar 2013 så meget enig med dig Stine Blom. smiley


  • #34   4. mar 2013 Hvordan kan det ikke være dressur når han red OL på hende???
    Jeg er jo ikke selv dressurrytter, men han kunne fandme noget med hende, Andreas er viiildt dygtig og sød??


  • #35   4. mar 2013 Synes du er inde på noget der Pip!...Dolnra...Pip! - Ooh you got a point smiley med det western.. Hvis man ser videoer fra de store stævner - kan man hører hvordan folk, pifter og klapper osv... De heste klarer sig ganske fint, og kan gå fra spurtende galop til at stå ganske stille..

    Det er træning af hesten, de skal kunne gøre det..
    Der findes så som i alle sports grene også her nogle sorte får..

    Ved ikke hvor mange ryttere der rent faktisk træner deres heste i at få en roset på?
    Jeg har personligt aldrig selv set det blevet gjort, men har set mange heste der ikke brød sig om det - og det er forståeligt, det er ikke alle hest der vil bryde sig om at få noget stukket op mod øjet, bare lige sådan..


  • #36   4. mar 2013 Clara: dressur handler om at lære hesten at være lydig, afslappet, løsgjort og i stand til at samle sig for ganske små hjælpere. Det viste han på ingen måde at Matine var i stand til! Halen kørte som en propel, munden stod så åben, som den kunne komme til for næsebåndet og det, som skulle forestille piaff, foregik på forparten, bag lod og med nikkende hoved og hals. Det er ikke dressur i min (og temmelig mange andres) bog.....

    Jeg har aldrig mødt Andreas personligt, så skal ikke kunne sige, om han er sød IRL, men taget i betragtning af hans træningsmetoder, at han har snydt Stutteri UNO fo en ret stor pose penge, og en særdeles arrogant udtalelse i Magasinet hest for et par år siden, synes jeg ærlig talt ikke at han virker overvældende tiltalende..... smiley Jeg falder altså ikke på halen med tungen ud af munden, bare fordi manden har vundet et par rosetter.....


  • #37   4. mar 2013 Dea: Tak tak smiley

  • #38   5. mar 2013 Stine Blom J.. Ja kan kun være enig...

  • #39   5. mar 2013 Ih, det var da gevaldigt, som folk (ihvertfald nogle ;-)) er enige med mig....

  • #40   5. mar 2013 Fordi det er tilladt vil jeg tro.

  • #41   5. mar 2013 Enig med clara, min hest kan stortset ikke stå stille(springhrst) og hun er ved at dø over at skulle have en roset på.

  • #44   5. mar 2013 Man kan nemt lære sin hest at stå stille til præmieoverrækkelser og til at få roset på, hvis man bare gider bruge tiden på det! Det kaldes miljøtræning - indenfor western de-sentivering så vidt jeg kan forstå. Det er faktisk ikke særlig svært hvis man ved lidt om indlærings teorier, men det tror jeg ikke Helgstrand eller mange andre af rideverdnens "topryttere" kender til.
    Det handler om at man lære hesten hvordan den skal reagere når den bliver bange eller stresset, og det gør man ved at introducere den for farlige ting og så rose som en gal når hesten står stille, eller undersøger tingen. Hos nogle heste er ros og pause nok, hos andre kan man bruge godbidder som positiv forstærkning.
    Har hesten først forstået at den bliver rost for at konfrontere sin angst, så vil hesten få en helt anden indstilling til alt hvad der før virkede farligt. Inkl hujende mennesker, blitz, rosetter osv.


  • #45   5. mar 2013
    Jeg syntes det er svært at argumentere for at hesten ikke kan trænes nok, den har for meget tænding når man har set det kan lade sig gøre. Det kræver bare at der bruges tid på milijø træning og at stopsignalet sidder i skabet.
    Men mit gæt er at en toprytter næppe tager sin hest med rundt på en agility bane, propper en lagen hen over, vifter med plastic mm. og i det hele taget vænner den til ting den kan opleve på en stævne plads.

    Syntes denne præmie overrækkelse viser noget der mangler i dag, dette er dog ikke en for spring men for dressur. Men dressur hestene har også problemer i dag og ryttere møder ind imellem fra jorden for at undgå at hesten smutter.
    Men her rider alle ryttere helt ude ved tribunen, laver changementer for en hånd, galopere roligt og det trods vældig meget larm.
    http://www.youtube.com/watch?v=b4tiMDe19T0

    Jeg kan ikke lige finde et klip fra en western præmieoverrækkelse, men måske andre kan så man kan se hvor meget larm der er og hvor rolige hestene er.
    Det handler om træning i mange tilfælde, et er en panisk hest, noget andet er at gide bruge tid på at vænne hesten til at være rolig. Det mangler jo helt fra LC til stævner hvor heste kejter rundt og ikke står stille eller til spring spurter ustyrligt rundt på banen eller til præmieoverrækkelse.


  • #46   5. mar 2013 Nu har jeg et styk meget vågen og afgjort ikke modig hest.
    Han er den største kylling jeg ever har mødt og han kan blive bange for stort set alt - også sig selv... -.-''

    Han er af springblod - og har faktisk en ganske glimrende afstamning.
    Han er efter samme hest som nogen af de heste, der går store stævner. Jeg kender i hvert fald et par halvsøskende, der går større klasser.

    Og man kan sagtens lære en varmblodshest at stå stille.
    Det kræver bare noget så simpelt som træning!

    Hvis man udsætter hesten for udfordrende miljøer ved at lade den se andet end ridehuset - for eksempel rider en del ture, så lærer de at møde rigtig meget forskelligt og så bliver de også gode til at tackle det.

    Og jeg ved udmærket godt at nogen af de heste, der går de store klasser ikke vinder VM i at stå stille.
    Men med træning kan de sagtens lære det... at man så nok skal til at aflære en pokkers masse dårlig adfærd før man kan installere noget nyt, det er så en helt anden snak.

    Og mange springheste går med glidetøjler, fordi deres ryttere er af den opfattelse, at de har nemmere ved at ride dem, når de har glidetøjle på, fordi de så får væsentligt mere kontrol over dem.
    Ligesom man vælger at putte et skarpere bid i munden på dem, fordi man ikke har ressourcer til at lære hesten at stoppe. Og nogle af dem har også erfaret at de kan trække rytteren nærmest ud af sadlen på et et almindeligt trense bid.

    Og der er mennesker, der ikke behandler deres heste særlig pænt
    Min søster kan da i hvert fald godt nævne nogle navne på nogle mennesker, der bruger en del beskidte tricks for at få deres heste til at virke, men sådan er det også i både dressur og western!

    Og danskerne er i øvrigt ikke de værste... hollænderne...
    De er hårde ved deres dyr...!


  • #47   5. mar 2013 Krikken: ej, et dejligt klip, du har fundet frem! Jeg sad og blev helt nostalgisk! smiley

    Det er jo fra dengang, hvor dressur stadig var dressur og endnu ikke var blevet konverteret til "benspjæt for viderekommende".



  • #48   5. mar 2013 Lotte A: det er lige før jeg bliver helt forlegen! smiley

  • #49   5. mar 2013 Men jeg er enig med dig i, at dressur i dag er en gang cirkustricks frempovokeret ved tvang...

    Måske man skulle sammenligne det med de dansende bjørne, som man kæmper så hårdt for rundt om i verden?


  • #50   5. mar 2013 Jeg aner ikke en brik til dressur, hvis det han lavede ikke var dressur, for de heste der går på så højt plan, går sådan, så ved jeg ikke hvad det er idag.. Ved godt at det er frygteligt at man i dag skal få hesten til at gå sådan for at være med i gamet, men sådan er det åbenbart (rider hverken selv med ordentlige bid, indspænding, glidetøjle eller chambon)

    Men godt jeg selv er springrytter og ikke skal pakke min hest helt sammen for at få at få placeringer!! smiley


  • #51   5. mar 2013 Krikken: Hvilken herlig video, man sad jo og nød præmienoverrakkelsen smiley og ja idag bliver dressur hestene trukket ind med hingstekæde gennem bidet.

  • #54   5. mar 2013 Præcist! smiley
    Selv de største sangere bliver nervøse når de skal ind på en scene, -det går heste jo altså også selvom de har prøvet det 1000 gange!! smiley


  • #55   5. mar 2013 Enhver hest kan hvis den trænes med de rette typer af stimuli og lærer at bruge sin undersøgelses adfærd i mindre trin trænes til at tage det roligt i selv de værste omgivelser.

    Det er muligt at lære heste at tage det roligt under selv meget pressede forhold, så det ikke er nødvendigt med hverken glidetøjler, pelhams, gags eller hvad man i øvrigt bruger for at have den nødvendige kontrol.
    Hvordan pokker tror i politihestene kan tage det roligt under en demonstration uden træning?


  • #56   5. mar 2013 Jeg siger bare lige (at du var velkommen til at temme min hest hvis den ikke er død i dag!!)
    Den havde en meget barsk opvækst og der var blevet bestilt slagtning til den som 6 års fordi man ikke kunne ride på den... Den var blevet mishandlet af en mand, og hvis en fremmed mand trådte ind i stalden, gik den fuldkommen i panik!! -Min far brugte 6 måneder på at kunne komme til at snakke med ham, og han var derude næsten hver dag...
    Heldigvis gav en pige ham chancen og han blev en stjerne trods næsten ingen kunne ride ham.. Martin sagde de havde ca. 20 ude at prøve ham, hvor han ikke har været tilfreds med rytteren og bukkede og stejlede..
    -den éneste grund til jeg kunne ride ham var fordi jeg faktisk ikke rigtigt kunne ride, og bare sad deroppe på ham, så han kunne gøre alt arbejdet... smiley
    Når han skulle have dyrelæge, smed, klippes, vaskes, skulle han bedøves OG den var aldrig blevet målt fordi den var livsfarlig!! Men den gik alligevel Em et år?
    En 18 årig gammel hest, der ikke havde lært det endnu.. siger det bare..


  • #58   5. mar 2013 Nu er jeg jo ikke uvidende om hvad der foregår i springsporten.
    Og jeg ser en del stævner live..

    Og jeg ved udmærket godt at folk behandler deres heste forrykt ind i mellem.
    Der er en del hollændere, der burde have inddraget retten til at eje et dyr.
    Den behandling fortjener ingen.

    Til jeres orientering så har The Elite Horsemen redet rundt på en Michellino med en tændt motorsav.

    Det er bare et spørgsmål om træning og dele det op i små nok bidder så hesten kan være med.
    Jeg har lært en meget svært seperationsangst hest at være alene, så den nu kan rides på tur i alle 3 gangarter. Da jeg startede med hesten kunne jeg ikke engang stå med ham alene i stalden uden han valgte at gå sin vej, bakkede 200 meter i vild panik, stejlede og vendte rundt i luften, når du forsøgte at trække den 20 meter alene.
    Og tages med til stævner uden vi behøver at være bekymret for sikkerheden for alle i flere meters radius - for læsses skulle dyret afgjort heller ikke!

    Selv ikke en af Danmarks mest anerkendte inden for hestadfærd troede den nogensinde blev til noget der ligner en normalt fungerende hest igen.


  • #59   5. mar 2013 Og med fare for at jeg bliver slagtet bagefter... så læs lige det her:

    http://epona.tv/blog/2012/december/lets-see-you-do-better



  • #62   5. mar 2013 Divaen på den røde pony*Team Mølkjær*

    Det er fordi det er nævnt længere oppe i tråden..


  • #63   5. mar 2013 Prøv så lige at se her hvad The Elite Horsemen får varmblodsheste til!
    Og sig så en gang til at det ikke er et spørgsmål om træning.

    http://www.youtube.com/watch?v=BPbeiJr2YHY


  • #64   5. mar 2013 Altså det er jo forskelligt fra hest til hest hvor deres græner går ( så kun 30 min af videoen.... og sprang lidt i den.. den var kedelig hihi) Men de heste der er med i videoen er nok heller ikke avlet til at være springheste med det ekstra gear! smiley

  • #65   5. mar 2013 nå sammen jeg sys vi lukker snakker her.. i kan lige snakke færdig så sletter jeg inlæget sener

  • #66   5. mar 2013 Det er et debatforum.
    Vi diskuterer tingene... og hvis man ikke må debattere på et forum, hvor skulle man så gøre det henne?

    Og det er muligt at det ikke nødvendigvis er nogle skide gode demoheste, fordi nogle af de heste er yderst veltrænede, men hvis man ikke laver veltrænede heste, når man har så stor viden om tilvænning..
    Hvornår gør man så?

    Det jeg ser på videoen er en varmblodshest der starter med at være yderst skeptisk for noget så simpelt som at gå over et stykke plastic, men som gradvist bliver budt sværere og sværere udfordringer.

    Og jeg har set billeder af den ene af det team ride rundt med en tændt motorsav på sin KONKURRENCEhest...
    De er nemlig også konkurrenceryttere de to.


  • #67   5. mar 2013 ja det er det.. men jeg ville vide noget om glidetøjler og hvorfor man brugt det til stævner.. ikke at folk skal skændes om man skal træne sin hest til at stå stille..

  • #68   5. mar 2013 Godt sagt Winnie smiley

  • #69   5. mar 2013 Winnie P
    Synes da netop du har fået dit svar set fra to sider..

    Stald bakkely og andre skriver at nogle bruger den bla som en sikkerhedssele så hestens står stille.

    Andre mener så at, sådan skal den ikke bruges, man kan istedetfor at bruge sådanne midler, træne hesten til at stå stille ved en præmie overrækkelse.

    Det er jo kun en debat udledt af dit eget spørgsmål og synes faktisk folk har holdt sig pænt inden for emnet - imodsat til mange andre tråde som jeg har set/været med i smiley

    Men du har fået to svar - Den ene synspunkt manglende træning - Det andet synspunkt en sikkerhedssele eller for at holde koncentration eller andre ting..


  • #70   6. mar 2013 Jeg synes faktisk jeg har en meget nuanceret tilgang til tingene, hvis jeg sådan skal være ærlig!

    Jeg accepterer afgjort, at der er flere sandheder i verden og at der ikke kun findes ET svar på hvordan man kan løse et problem med en hest.
    Jeg har haft succes med at bruge løsninger, som jeg nok ikke havde fundet, hvis jeg ikke kendte ryttere, der havde en anden tilgang til tingene end jeg selv gør.

    Selv i vores lille stald hvor vi er 5 ryttere, findes der ryttere, der nogle gange vælger at bruge en glidetøjle som løsning på deres problemer.
    Og jeg forsøger faktisk at lytte til disse mennesker og deres argumenter for at vælge at gøre, som de gør, selvom jeg ikke er enig med dem!

    Jeg er ikke med dem, men det gør afgjort ikke, at jeg ikke kan se tingene fra deres synsvinkel og at det for de mennesker reelt løser deres problem, selvom det fra den anden side af bordet ser ud som noget helt andet.
    For de mennesker, der vælger at anvende hjælpetøjler, ser det afgjort som en hjælp til hesten og ikke som tvang.

    Og derfor opstår debatten, fordi man ikke er enig.


  • #71   6. mar 2013 MLC.. jeg er også glad fra alle kommentar men emnet om handler ikke at hvordan man lærer sin heat at stå stille men om hvorfor nogen bruger glidetøjlen til stævner

  • #72   6. mar 2013 Winnie, hvis du føler at du har fået svar og ikke synes emnet et spændende mere, så kan du jo bare lade være med at følge det mere. Det gør vel ikke dig noget om de andre fortsætter diskutionen.

  • #73   6. mar 2013 Jeg skal også selv til at gøre det, i mit tilfælde er det fordi jeg gerne ville have hesten fokusere på opvarmningen, og ikke andre hest ( eller farlige ting ) selvfølgelig skal den ikke bruges til at holde hesten i stram holdning, men hjælpe med at løsne musklerne smiley

  • #74   8. mar 2013 Man kan også sige det sådan at hvis hesten ikke kan stå stille til en præmieoverrækkelse skal de vist overveje hvordan de avler efter temperament... Selvfølgelig kan det skifte fra hest til hest. Men generelt har varmblods hestene temperaments problemer.. SYNES JEG... Iforhold til andre. Jeg oplever ingen problemer med fjordhestene til hverken EM, DM eller andet de er rolige til præmieoverrækkelserne smiley

  • #75   8. mar 2013 katrine daugaard: hvordan vil du bruge en glidetøjle til at få din hest til at løsne musklerne? smiley

  • #76   8. mar 2013 Altså..

    Hvis jeg kan ride min ikke særlig modige hest i blæsevejr uden en glidetøjle på, så burde andre også kunne styre deres til en præmieoverækkelse uden en glidetøjle..

    Min hest går på det YDERSTE af neglene når det er blæsevejr og det minder jo meget om larmen fra fx tilskuere.
    Og jeg har ikke noget behov for en glidetøjle på noget tidspunkt...

    Eller man kan ride udendørs i mørke og andre mærkelige ting.
    Så lærer hesten at hører efter i selv de mærkeligste omgiveler og på den måde bliver de hærdede i forhold til stævner.

    Det kræver træning.. men alt kan lade sig gøre.


  • #77   9. mar 2013 Heste er forskellige ligesom mennesker......

  • #78   9. mar 2013 Dea - når jeg har glidetøjlen på, så er hesten ikke så meget opmærksom på alt muligt andet, og der kan du så fokusere mere på opvarmning.

    - Forstå mig ret smiley


  • #80   9. mar 2013 Glidetøjlen er ride sportens fallit erklæring.

  • #81   9. mar 2013
    Hvor fail, at bede publikum om at være stille for at hesten ikke bliver bange :o)
    Dressurstævner er i forvejen kedelige, men de bliver da endnu mere kedelige hvis der bliver nedlagt snakke og bevæge forbud.


  • #82   10. mar 2013 Løvgreen: det er så sandt!

  • #83   10. mar 2013 Jeg er enig...
    Det burde virkelig ikke være nødvendigt...


  • #84   10. mar 2013 Katrine Daugaard :
    hvofor gør det dne mere uopmærksom når du har den på, det kan jeg ikke rigtig se for mig? smiley


  • #85   10. mar 2013 Det det kan du sikkert ikke, men nu er det ikke dig der rider hesten:)

  • #86   10. mar 2013 nej det er det ikke, men vil gerne vide hvordan du får di hest til at slappe mere af, ved brug af glidetøjle? smiley

  • #87   10. mar 2013 Hvis hesten bliver opmærksom på unødvendige ting, er det lettere med glidetøjlen at fortælle den, at jeg gerne ville have du bliver i holdning.

    - Hak mig ned, og sig jeg tvinger min hest i holdning, det ændre ikke min ridning smiley


  • #88   10. mar 2013 Så enig med dig, Katrine Daugaard smiley

  • #89   10. mar 2013 Katrine Daugaard :
    hakker dig på ingen måde ned, jeg spørger dig med respekt for hvordan du bruger en glidetøjle, til at få en hest til at slappe nemmere af.
    - er bestemt heller ikke ude på at ændre din holdning. Selvom jeg ikke gan fordrage glidetøjler, og indspændingsmidler.. smiley


  • #90   10. mar 2013 Nej nej.
    - Jeg har ikke noget imod du spørger, det er skam fint, ellers bliver man jo aldring klogere, men jeg ved der er andre der kan finde på det smiley

    - Hjælpe tøjler er noget fanden har skab, det er bare os der er dumme nok til at bruge dem, det er bare svært når man ikke har haft sin hest fra starten af, så den er blevet redet på mange forskellige måder.

    Men istedet for at lade det stå til, så er det lettere hesten får det at vide, så den måske lytter bedre til en ude i fremtiden, ville dog aldring prøve glidetøjle på en hest jeg selv har redet til, fordi der er det mig det har lavet fejlen et sted, og så må jeg selv rette op på det:)

    - Min mening!:)


  • #91   10. mar 2013 Katrine:

    Uanset hvordan du bruger det, så vil det altid blive at skyde en genvej.
    Det er lettere for dig at holde hestens opmærksomhed med en glidetøjle, fordi du så har mange flere kræfter.

    Det er ikke forkert at bede hesten om at holde fokus, men der er noget helt grundlæggende galt med træningen, når man har brug for en glidetøjle til at gøre det med.

    Det er hamrende svært at holde hestens fokus i en stresset og presset situation. Det kan vi da hurtigt blive enige om, jeg har en hest, der er en forholdsvis stor udfordring i mange situationer - og jeg ser intet forkert i at man har behov for at træne disse situationer og dermed måske nogle gange har brug for nogle signaler, der oversiger hestens stressniveau

    Men både mange skarpe bid og især mange hjælpetøjler, bruges for at gøre livet nemmere for rytteren.
    Som rytter har man pligt til at træne ENHVER tænkelig situation... og det kræver nogle gange at man virkelig tænker ud af boksen og vender alting meget anderledes.

    Men at man anvender hjælpetøjler fordi det er nemmere at holde hestens fokus under opvarmningen til et stævne, det synes jeg er en forkert anvendelse af hjælpetøjler.


  • #92   10. mar 2013 Fint du ville bruge den til det. Godt nok havde jeg fundet en helt anden løsning - træne det hjemme.
    - Ja den kan have været redet helt anderledes der hvor du har købt den, men så må du træne dens grundtræning om igen.
    - DET ville jeg have gjord. smiley


  • #93   10. mar 2013 Kia, det er så din mening, men det ændre ikke min. Jeg rider ikke min hest med et ekstremt stærk bid, og slet ikke når jeg rider med glidetøjle!

    Dea, jeg fik den gratis fordi andre ikke gad den, fordi han løb, og var bange for ALT!
    Så må sige jeg er gået tilbage og redet den til igen, men nogle gange kræver der nogle andre kræfter;) Han er utrolig stræk, og én eneste forkert bevægelse på ham, så starter man forfra.


  • #94   11. mar 2013 Det er også kun i spring det er tilladt at ride med glidetøjle i opvarmningen(dog ikke under opvarmning over spring) smiley
    I dressur må vi ski ikke ride med hjælpetøjler under opvarmning smiley smiley

    Men kan ikke se noget problem i at ride med gladetøjlen så længe den kun er til at stoppe hestens hoved, hvis den næsten ''smækker'' det op i hovedet på en selv..
    Men hvis den er til at pakke hesten sammen med, så skulle man nok øve sig ledt mere smiley
    (jeg har ikke læst alle jeres kommentarer ;p )


  • #95   12. mar 2013 Du løser absolut ingen problemer med en glidetøjle man camouflere dem bare.

  • #96   12. mar 2013 Det kan godt være du har andre meninger om det, men efter at have haft en problemhest i et år, så ved jeg godt hvordan man løser problemerne på min hest.
    - Har du løst den ene, finder den skam altid på et nyt.


  • #97   12. mar 2013 præcist løvgreen!

  • #98   12. mar 2013 Nu synes jeg da i øvrigt nok at jeg vil mene, at jeg har erfaring med heste, der er sværere at træne end gennemsnittet
    (Det er dem i andre kalder problemheste)

    Heste, der har lært uhensigtsmæssige reaktioner, er meget svære at træne, fordi du først skal afinstallere en pokkers masse uønskede, uhensigtsmæssige og til tider farlige reaktioner.
    Det er dem alle andre ikke vil eje, fordi de kan være noget af et hovedbrud.
    Jeg har mødt FÅ direkte farlige heste. De få har enten haft meget store smerter et eller andet sted, haft meget store psykiske traumer som min egen.

    De kan trænes til en vis grad, men de vil altid få tilbagefald og have en tendens til at vende tilbage til deres uhensigtsmæssige reaktionsmønstre, fordi ofte er indlært i situationer med meget højt stressniveau, angst niveau eller direkte panik. De reaktionsmønstre er printet i hestens hukommelse for evigt og dermed vil de altid have en tendens til at vende tilbage til dem.
    Du kan bygge nok så megen bedre og langt mere hensigtsmæssig adfærd ovenpå det du ikke ønsker, men den adfærd vil altid være meget skrøbelig og der vil altid være en risiko for, at den hårfine men dog stærke film oven på går itu og man skal starte forfra.

    Man skal dog også lede efter ÅRSAGEN til adfærden.
    En sådan adfærd har nemlig en årsag, og den kan være meget svært at finde. Årsagen til den vedvarende atypiske adfærd skal normalvis findes i en eller anden grad af smerte - og nogle gange er smerten ikke åbenlys.

    Derfor løser man ikke sådanne problemer ved at anvende en glidtøjle
    Man skjuler dem!


  • #99   12. mar 2013 Kia, Hvor ville du hen med det?

  • #100   13. mar 2013 Jeg forsøger - rent nøgternt - at forklare hvordan de heste, som du kalder problemheste, og som du mener ''bare'' finder på noget nyt, hver gang man har aflært noget andet har det.

    ... og hvorfor det overhovedet ikke er hensigtsmæssigt at bruge en glidetøjle til den type heste. Hermed ikke sagt at det skal være rosenrødt og lyserødt det hele, men det løser aldrig nogensinde problemerne, at ud vælger at træne dem med en glidetøjle..

    Du skjuler dem..


  • #101   13. mar 2013 Jeg er enig med Kia. At begynde at bruge alle mulige hårde hjælpemidler til en "problemhest" vil ofte forværre problemet. I bedste fald vil det kun skjule problemet, men det vil ALDRIG kurere problemet. Det er nemlig ikke en hjælp for hesten, det er kun en hjælp for rytteren.

  • #102   13. mar 2013 Kia - Du kender ikke min hest, derfor syntes jeg det er dumt at du skal spille så klog på det.
    Jeg bruger ikke en glidetøjle til at holde min hest i holdning, langt fra.
    At tvinge en hest i holdning er efter min mening af at skjule problemerne.
    - Jeg gider ikke diskutere det her. Jeg har sagt min mening og du har sagt din, du ville aldrig nogensinde kunne ændre mine ridemetoder, fordi jeg ved det virker.


  • #103   13. mar 2013 Jeg kender ikke din hest nej..

    Men jeg ved rigtig meget om hesteadfærd, jeg har oplevet en del svære hesten gennem tiden, og deres forskelligheder.
    Og man behøver ikke ride totalt økologisk for at kunne se, at glidetøjler ikke løser problemet. Jeg siger ikke, der ikke er situationer, hvor jeg vil kunne forsvare brugen af en glidetøjle.

    Jeg har bare aldrig oplevet en sådan.
    Hvis man er en dygtig rytter kan man bruge hjælpe tøjler, men jeg har bare aldrig oplevet situationer hvor jeg følte et behov for at bruge hjælpe tøjler - uanset formen.

    Og det gør sig iøvrigt også gældende for min lillesøster, der rider 120 cm på sin 6-års.. man bruger ikke hjælpetøjler bare for at bruge dem!
    Og hun har i øvrigt været placeret i M for pony, redet LA5 dressur.


  • #104   13. mar 2013 Jeg føler jeg har behov for glidetøjlen, når jeg ved det virker på min hest.

Kommentér på:
store stævner glidetøjler?? hvorfor

Annonce