{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.370 visninger | Oprettet:

Skarpe bid og hul i munden ;S {{forumTopicSubject}}

Jaaa, jeg har så et ret stort problem med bid og ville lige høre om der er nogle kloge folk som har nogle gode ideer eller andet.

Checar bliver i dressur redet med et normalt 3 delt bid hvilket også fungerer ganske fint. Men når jeg så skal springe ham, er han jo ekstremt hidsig. Vi prøvede dog alligevel at springe ham med et almindeligt bid i starten, men det er meget svært at holde ham med det, og så får han huller i mundvigen når man bliver nødt til at tage så hårdt fat i ham.
For at undgå dette problem, skiftede vi derfor til et helt blødt gummibid hvilket jo er meget blidere og derfor fik han jo heller ikke hul i munden af det. Men ! - problemet er jo så bare at han er alt alt for hidsig og stærk med det bid ;s Så efter at han lavede rodeo hop og smed mig af i onsdags fordi han blev for hidsig og svær at holde, besluttede vi at han fremover skal springes med et trerings bid !
Men men men . Det kan jo også give ham huller i munden hvis han bliver for hidsig , så det er lidt af et dilemma jeg har ;s

Det er selvfølgelig ikke fordi at jeg sidder og flår hesten i munden, men tro mig ! - den hest er virkelig hidsig ! ;d hehe.. han trækker selv så meget afsted i tøjlen, og så vil jeg da næsten hellere tage mere fat i tøjlerne end at den braser ind i springene med den fart han har på !

Har i nogen forslag ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skarpe bid og hul i munden ;S
  • #1   27. nov 2006 3-rings-bid

    Forskellige hårdheder og fungere som et normalt bid i den øverste ... det springer jeg med på Rony .. oppe i den øverste ;D


  • #2   27. nov 2006 Hvad gør den om du rider den frem for din schenkel? altså virkelig frem!

  • #3   27. nov 2006 jeg har et snoet bid liggede.. det er skarbt bid, men du behøver bare ikke at rygge hårdt i det... min gamle hest havde samme problem med at han slet ikke var til at stoppe.. det er lavet af rust som får hestn til at slikke på det.. hvor størrelse bruger du??

  • #5   27. nov 2006 Allimac go Ynor:
    Ideen med at ride med tre-rings-bid var jo at det gjorde ham lettere at holde, og det gør det desværre ikke hvis det kun er i øverste hul. Jeg prøvede at springe med det igår og der havde jeg det i andet nederste hul - det gik ganske fint smiley

    Camilla N. N.:
    Er helst ikke til de helt vilde bid ;S Vil gerne kunne ride ham så "normalt" og "naturligt" som muligt, hvis du forstår smiley

    Tiril:
    Woow man ! Hvis jeg bare så meget som rører den med mine ben, så farer han frem eller laver vilde hop. Man skal virkelig IKKE lægge ben til ham ! hehe



  • #6   27. nov 2006 Man kan købe nogle pessoa bid.. det er todelt.. men de kan ike knække så meget som et alm bid, på den både "forvandles" det til et stangbid.. rigtig mange heste går rigtig godt på sådan et bid.. ;D

  • #7   27. nov 2006 jeg tror jeg ville gå i gang med at ride dressur mellem springene ... og så øve en masse tempoveksling mellem fremad og vente afslappet
    er du sikker på at biddet passer...


  • #8   27. nov 2006 Susanne L:
    Jeg forstår ikke helt hvad det er for en slags bid ? gider du måske prøve at forklare lidt nærmere ?

    Anne Sofie:
    Hesten er 7 år gammel og han er bare hidsig af natur. Også når man rider ham i dressur til dagligt. Han er det blideste væsen når man arbejder med ham fra jorden, men han bliver med det samme tændt og super glad når man rider ham. Han er virkelig hyper aktiv. Tror desværre ikke rigtig dit forslag ville hjælpe, men ellers god ide (Y)

    Camilla N. N.:
    Med det samme han ser et spring bliver han bare mega hidsig, så jeg kan på ingen måde stoppe ham op bare ved hjælp af tøjlen. Han er på den måde, at hvis man først har sat ham stort af på et spring, eller kommet til at ride bare lidt for meget frem - så fortsætter han i vildt tempo resten af timen. temposkift gør faktisk bare det hele meget værre


  • #9   27. nov 2006 brug et pessoa bid, det er bedre end at du sidder og rykker hesten i munden med et andet alm. bid..
    bare rid med det i den miderste ring..


  • #10   27. nov 2006 Pau og Camilla:
    Jeg tror lige jeg vil undersøge sådan et pessoa bid smiley Tak !

    Karina B:
    Er glad for at du siger det. Det er nemlig lige nøjagtig hvad vi øver hver eneste gang jeg springer ham. Min træner siger nemlig det samme, og det har allerede hjulpet en hel del. Man kan aldrig få pillet den hidsighed af ham, men jeg kan holde den nede til en vis grad ved hjælp af de øvelser.


  • #11   27. nov 2006 Lige så snart den begynder at "løbe" ville jeg stoppe den helt op foran springet, ride på igen og stoppe den igen når den løber... til sidst vil den sikkert holde op, for den finder hurtigt ud af at den ikke får lov at springe når den løber... og en MASSE dressur!!!

  • #12   27. nov 2006 Camilla N. N.:
    Den står skam på en meget stor rideskole, så undervisning får jeg rigeligt af, og mine trænere er også meget dygtige og det har allerede hjulpet rigtig meget på hans temperament.


  • #13   27. nov 2006 Line: Som jeg tænkte... Jeg havde også en sådan pony (Happy Meal). Jeg købte den af nogle der havde redet den på stærke bid (kimblewick), men det ville jeg ikke, for jeg vidste at man godt kunne holde den rolig om man lagde benene rundt (havde redet den en del FØR den fik kimblewick på..). Så når vi købte den fik den på et 3-delt bid og så sadte jeg igang med at ride den frem for mine ben, for om man ikke rider den frem først, kan man jo heller ikke stoppe den. Har du klart at stoppe en vandkran der ikke er skruet på? det er svært nok ikke? Man skal først ride hesten frem før man skal tage den tilbage... Det er normalt at den protesterer lidt først, den synes jo det er underligt at den pludselig får signal om at gå fremad for DIN hjælp...

  • #14   27. nov 2006 Jeg vil sige undervisning, muligvis kan tænder også være problemet, men synes det lyder mærkeligt hvis han kun er påvirket af det når han springer..

  • #15   27. nov 2006 Nanna L:
    Det ville jeg nemlig også have sagt hvis det ikke var fordi jeg selv havde prøvet at ride den. Men når først den har set hvilket spring den skal på, så kan man ikke stoppe ham. Det eneste jeg kan gøre, er at dreje ham væk fra springet, men selv hvis jeg bruger alle mine kræfter kan jeg ikke stoppe ham helt op foran springet. Så hopper han bare fra stående stilling smiley Altså, han drøner selvfølgelig ikke bare afsted i fuld fart, men han står sådan og galoperer helt vildt på stedet og laver sådan nogle "stejle galopspring " . Vi kalder ham gyngehesten. hehe


  • #16   27. nov 2006 nu skal jeg ikke virke klog,, men jeg er ret sikker på at netop tempovekslingen er vejen frem for dig... fordi at for at du kan få lov at bestemme tempoet så skal han indimellem kunne vente på dig når du sætter dig lidt tungt tilbage og laver halvparaden...'

    så længe du hverken kan ride frem eller tilbage er der kun en vej for ham og det er frem ......

    hidsigheden vil måske altid være der men tro mig.. alt kan blive styrbart hvis man bare kan ride frem og tilbage smiley min veninde karina korsgård med amadeus er bevis på det... er der en hest der er umulig og hidsig så er det ham ;).. men hun rider meget for mave sæde og schenkler og så er den blevet styrbar smiley


  • #17   27. nov 2006 Camilla: det vil jeg nu ikke sige, jeg har absolut ikke dressuren på plads, men springe nogenlunde kan vi godt. Har dog heller ikke problemer med hans temperement under springningen smiley

  • #18   27. nov 2006 når du træner spring, vil jeg give dig et rigtig godt råd(har selv en hest der løber ad h t på springbanen. øv at når du rider hen til et spring, hvis du syntes det går for hurtigt drejer du af og laver en volte. så kommer du på igen, og hvis den løber laver du bare en volte til, og du bliver ved til hesten rider roligt hen mod springet. Men min hest løber SUPER stærkt(den falder næsten i hjørnerne), men den er så sikker på sine ben, at den godt kan ride ride stærkt uden at vælte . så måske skulle du stole på din hest, og stole på at den har styr på sine ben når den rider så stærkt smiley . Det har hjulpet mig meget den med volten. men jeg stoler utrolig meget på min pony, så jeg lader ham selv vælge tempoet.

  • #19   27. nov 2006 Jeg har en hest der er sådan, det går bare galt når vi rider tur, altså når han ikke er på bane!
    jeg bruger 3 delt bid med ruterne midter stk.
    har prøvet et 3 rings bid til vores ture, men intet hjælper, han bliver vild og vil bare afsted! smiley Så ingen hygger turer til os mere, desværre det tør jeg ikke mere.....


  • #21   27. nov 2006 Tiril:
    Du har helt ret. Men tro mig ! Jeg kan umuligt lægge ben til ham uden at have redet ham mindst en time først.
    Desuden er det heller ikke min egen hest. Jeg springer den kun og skal til at ride stævner på ham osv. Rider ham også lidt i hverdagen , men ejeren står selv for dressurtræning osv. Derfor er det også lidt svært for mig at ændre hele dens ridestil når det ikke er mig selv der rider den hver dag.

    Camilla N. N. :
    Han kan sagtens gå dressur, men han ER bare hidsig ! Også i dressur ! Hele tiden. Sådan er han bare smiley Han elsker jo bare at springe, så han trækker bare afsted


  • #22   27. nov 2006 Vil sige detv samme som Karina B - Lindelund -ØGR
    med tempovekslinger....
    Og dressur kan der aldrig blive nok af... så prøv at sætte en bane op, og så kun ride dressur... ikke et eneste spring den dag... og så gør det ofte, så den lære stadig at konsentrere sig og blive "redet" i stedet for bare at løbe....



  • #24   27. nov 2006 katrine S.:
    Jeg FÅR undervisning på ham mindst 2 gange i ugen af både uddannet berider og en beriderelev. Desuden er han næsten ligeså hidsig i dressur som i spring. Han ER bare hidsig når man rider ham.


  • #25   27. nov 2006 Karina B:
    Nemlig ! Lige mine ord ! Men han er også blevet meget meget meget nemmere at ride efter at vi har øvet alle de ting. Som du siger: Fordi han er så hidsig kan jeg hverken ride frem eller holde ham tilbage .
    Men det er også fordi at hende der sprang ham tidligere ( det var kun sådan noget for sjov spring ), hun havde overhovedet ingen erfaringer med spring, så hun lod ham bare løbe i sit helt eget tempo . Og hun er jo den eneste udover mig der har sprunget ham, så det er jo klart at han har været vant til bare selv at bestemme tempoet


  • #27   27. nov 2006 Er der ikke noget der hedder et D-bid?
    Min springlærer forslog sådan et til mig, da Gunner begyndte at vågne op i springningen...


  • #28   27. nov 2006 Skal nok lige prøve at få svaret jer alle efterhånden smiley

  • #29   27. nov 2006 Katrine S:
    Nogen heste er jo bare født mere hidsige end andre. Men det er nu rigtignok at man skal kunne styre hesten rundt før at man kan springe den !


  • #30   27. nov 2006 Celina:
    Huh :o! Hvis jeg selv lod ham bestemme tempoet var vi længe over de 7 bjerge ! det kan jeg ikke ! Og specielt ikke når man springer baner på 110-130 cm. På et eller andet tidspunkt går det jo galt .


  • #31   27. nov 2006 Lena J:
    Ærgeligt at du ikke kan ride ture mere ;s men reagerer han da slet ikke på et stærkere bid ?


  • #32   27. nov 2006 Line F og Camilla: bare fordi man kan styre sin hest, er det ikke ens betydning med at man har dressuren og grundridningen på plads.. det er alt efter hva man mener grundridning er.. nogle mener dte er at man kan stoppe dreje bakke sin hest osv.. mens andre mener man skal kunne ride til 66% i en LA dressur..

    Selvom Katrine måske ikke har grundridningen på plads, kan hun da stadig godt springe, hvis bare hun kan styre sin hest..


  • #33   27. nov 2006 Line F: Det er altså utroligt hvordan de ændrer sig i munden når man lægger benene rigtig rundt! Synes du skal prøve det! Jeg var forrige sommer ude med vores båd og kom forbi et ridecenter og der var der en pige der red og hun havde problemer med at kontrollere sin hyp i springningen og så kom jeg i snak med hende og vupti så stod jeg og underviste hende og jeg bad hende lægge benene rundt og efter at sige "det går ikke" et par gange og jeg havde forklart så forsøgte hun alligevel og hold da op den hyp gik roligere med en gang!
    Tiril R


  • #34   27. nov 2006 Anne Sofie:
    Tro mig ! Jeg ville hjertens gerne ride ham med et helt blidt bid, men det går bare ikke når han er så hidsig. Det er jo også for hans eget bedste. Jeg bliver bare nødt til at ride med et stærkere bid indtil han har fundet ud af, at han skal slappe mere af når man rider ham. Han er jo simpelthen en super dejlig hest smiley


  • #35   27. nov 2006 det sidste sted jeg har skrevet grundridning, der skulle stå Dressuren..

  • #36   27. nov 2006 Nanna L:
    Godt forslag (Y) smiley


  • #37   27. nov 2006 Anne Sofie:
    Hmm... ved ikke helt om jeg forstår dig.
    Jeg vil jo netop rigtig gerne få ham til at forstå at der ikke er nogen grund til at løbe så meget.


  • #38   27. nov 2006 janie:
    Aner det faktisk ikke ? Har aldrig hørt om det før ;s


  • #39   27. nov 2006 Nice little Penguins:
    Jeg kan godt forstå hvor du vil hen med det ... Men som sagt - nogen heste er bare født mere temperamentsfulde end andre. Min egen pony springer jeg da også MB på, og samtidig får placering i LA1 dressur på distriktplan . Han er bare en dejlig nem pony som man kan gøre alt med.

    Jeg tror måske du har misforstået Checar's temperament lidt. Han er jo ikke så hidsig så at jeg ikke kan ride ham rundt osv. Han kan bare ikke ha hvis man lægger ben til ham, men derfor kan jeg da stadigvæk godt lave en masse schenkelvigninger og øgninger og versade osv. på ham. Intet problem. Har også startet hans allerførste dressurstævne på ham i en Lb1 hvor vi fik 62% , så helt umulig er han ikke


  • #40   27. nov 2006 Tiril:
    Jeg kan godt se hvad du mener. Jeg tror bare at det bliver ekstremt svært i det her tilfælde. Hvis jeg lægger ben til ham, farer han jo frem og laver vilde hop osv. Desuden kan jeg ikke stoppe ham igen så ? ;s Har lidt svært ved at forestille mig hvordan det skal lade sig gøre på lige netop den her hest.
    Kan godt se det smarte i ideen hvis det f.eks. var med min egen pony som også kan få tendens til at løbe lidt for meget i springningen ;d


  • #41   27. nov 2006 Det vil jeg faktisk give dig ret i Line smiley

  • #42   27. nov 2006 Lima:
    Han bliver skam redet hver eneste dag og kommer på fold hver eneste dag hvis det er det du mener smiley
    Desuden er han ikke kun hidsig i springningen, men også i dressuren.
    Sjovt du siger det med cavaletties ! De sidste 2 uger har jeg netop øvet nøjagtig de øvelser med ham og det har allerede hjulpet meget. Som jeg også har skrevet tidligere, er en af grundene til hans hidsighed også, at tidligere "passer" bare lod ham løbe i hans eget tempo.
    Desuden kan jeg ikke lade helt være med at springe ham, da det egentlig er det jeg er blevet bedt om at gøre fordi han skal sælges engang om ikke så længe. han skal nemlig sælges som springhest fordi han har et kæmpe potentialle indenfor det, men også fordi ejeren ikke selv kan klare dens temperament når hun kun vil ride dressur.


  • #43   27. nov 2006 Lima:
    Tak for de søde ord. jeg vil virkelig også kun gøre det bedste for ham , for han er en sindsyg dejlig hest med masser af potentiale.

    Jeg kan godt se hvad du mener på billedet. jeg vil bare lige sige, at billedet er taget fra den første gang jeg rider ham, og der var jeg endnu ikke så tryg ved ham fordi han var så hidsig. Det er blevet meget bedre nu smiley

    Kan godt lide dit forslag med at rose ham meget, det bruger jeg nemlig også meget selv smiley


  • #44   27. nov 2006 Lima igen igen : smiley
    jeg forstår dig . Vi øver også meget på grundridningen, men egentlig så er den på plads - han er stadigvæk bare så hidsig. På den anden side ville det også være synd at tage springningen fra ham fordi han virkelig bare elsker det smiley


  • #45   27. nov 2006 Lima:
    Tjaah, okay - forstår hvad du mener. Jeg bliver ved med at spring ham, men det er nu også mest kun sådan noget med travbom foran springene og en masse grundlæggende øvelser som cavaletties, bomme, kombinationer, tempospring osv.

    jeg forstår godt hvor du vil hen :d Tror vi er helt enige, beskriver det bare på forskellige måder


  • #46   27. nov 2006 Har jeg fået svaret alle nu ?:D

  • #47   27. nov 2006 Jeg syntes du skal øve noget mere grundridningen i stedet... Altså at lære den skal vente og ikke bare brase fra dig... Evt. rid dressur på springbanen, så den måske også lære den ikke skal springe hver eneste gang den er på en springbane.

  • #48   27. nov 2006 Line F:
    Jeg har lige sidet og kigget lidt, og du skriver du ikke kan røre ham med dine ben, hvis man ikke kan røre hesten med benene, hvordan kan man så ride den?? Hvordan drejer du den, og får den i holdning??

    Knus


  • #49   27. nov 2006 Hippie Hest: De proff bruger også stærke bid som pelham osv?


  • #50   27. nov 2006 Vil give Tiril ret, man kan ikk samle ind uden at havde noget at samle ind af, man skal bare ride frem , så de lære at lytte til dig, i stedet for at ride "undertempo" rundt mellem springene og så løber den bare med det sammen den ser springene.


  • #51   28. nov 2006 Hippie hest:
    For det første, så har jeg ikke oprettet denne tråd for at få kritiseret min ridemåde, og som jeg så mange gange har sagt, så er jeg meget meget imod alle disse skarpe bid osv. men i det her tilfælde er det den bedste løsning. Med et skarpere bid har jeg jo slet ikke behov for at hive den i munden hvilket jeg jo nogengange er nødt til med et for blødt bid . Er det så ikke bedre at kunne løsne tøjlen og at han accepterer bidet meget bedre med et tre-rings ?
    Desuden rider jeg allerede en masse dressur mellem springene og som tidligere sagt får jeg masser af kvalificeret undervisning osv.
    Vi øver rigtig meget det med at han skal vente og jeg rider også tit dressur på springbanen. Han er blevet 100 gange bedre på det sidste , og det hele går fremad som det skal. Mit spørgsmål lød egentlig bare på at nogen kender en god ide til bid der ikke laver hul i munden på hesten samtidig med at det er så blødt og naturligt som muligt.


  • #52   28. nov 2006 Min Chevallo:
    Jeg kan ikke " lægge ben " til ham på den normale måde hvor man presser "underben og schenkel " til. Derfor rider jeg har rigtig meget med sædet og lårene. Han er skam nem nok at styre rundt. Så hidsig er han jo heller ikke smiley smiil


  • #53   28. nov 2006 Pau:
    Tak ;b Tror lidt du har fattet min pointe smiley hehe


  • #54   28. nov 2006 Ditte R:
    yeps jeg er skam også enig med dig og Tiril :d


  • #55   28. nov 2006 Hippie hest,

    så har du d vidst aldrig set proff. spring ryttere ride før.. for MANGE af dem rider med 3-rings-bid, så i den sammenhæng, modsiger du dig selv..


Kommentér på:
Skarpe bid og hul i munden ;S

Annonce