{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
706 visninger | Oprettet:

hård i munden! {{forumTopicSubject}}

min hest Roka, har jeg haft ca. et halvt år.. har ik redet vildt meget på hende, men problemet er at hun er meget hård i munden og er svær at bremse, eller gå ned i fart... jeg bruger tøjlerne, og føler at jeg skal bruge alle mine kræfter for at stoppe hende, og det virker nogen gange heller ikke.... jeg kan hive og trække uden hun lystre..hvad er galt?
-tak på forhånd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hård i munden!
  • #2   28. mar 2013 bruger du kun tøjle??

  • #3   28. mar 2013 okay ... how? smiley


  • #4   28. mar 2013 ja jeg bruger kun tøjle
    smiley


  • #6   28. mar 2013 Træn dit stopsignal fra jorden, så det bare sidder der.
    Så gå en tur, og lav en masse parader. Så hver gang du stopper, sig en bestemt lyd, eks. stå eller sådan. Sørg altid for at det er det samme ord eller lyd.
    Når du kan stoppe hende ved lyden blot, så prøv fra ryggen af. Hvis hun stadig ikke forstår, så få en til at gå ved siden af hende, som en støtte i starten.
    Tilsidst får du så en hest der kan stoppes ved en lyd smiley
    Håber du forstod min forklaring ellers kan du smide en besked i min indbakke smiley


  • #7   28. mar 2013 Og sørg ALTID for at slippe presset med det samme hesten reagere

  • #8   28. mar 2013 tak lyder klart som vejen frem smiley vil jeg prøve

  • #9   28. mar 2013 Når du stopper en hest skal du jo klemme med lårende og sætte dig ned i sadlen og ligge vægt i? det er jo egentlig ikke særlig meget du skal bruge tøjlen?

  • #13   28. mar 2013 Som Line siger skal du jo ikke kun stoppe med tøjlen. Jeg tror at det vil hjælpe en del hvis du klemmer med lårene og sætter dig godt ned i sadlen, når du stopper den smiley

  • #17   28. mar 2013 Jeg har lært Mystiq at blive bedre til at stoppe ved at starte i skridt..
    Allerede når jeg sætter mig op tjekker jeg om hun reagerer på mit stop signal, og på den måde kan man ''tune'' hesten til at blive bedre til at stoppe.
    Til at starte med skal man nogle gange tage lidt fat, og så trapper man det ned, så hesten lærer at reagere for en let hjælp. Allerede efter et par minutter reagerer hesten for en lettere hjælp.. Jeg er kun selv i gang med at lære det, men den metode har hjulpet på min ponys tempo, rigtig meget endda.. :))))


  • #18   28. mar 2013 Hvis du alligevel skal starte helt forfra - og det skal du - for at stoppe en hest i tøjlen er absolut ikke til hverken din eller hestens bedste. Men starter du forfra - så bestemmer du selv lige præcis hvilket signal der skal til at stoppe din hest. Smart er det hvis det er et du kan bruge fra både jorden og ryggen. Du må gerne have flere stopsignaler, blot husk at INTET signal må have mere end EN betydning. Hesten stopper på det signal du lærer den - om du så siger "stop" eller "buh" er fuldstændig ligegyldigt -brug det signal der er bedst for dig. smiley


  • #19   28. mar 2013 Undervisning, tøjlen er en hjælper, og stopper du kun med tøjlen er du virkelig ikke sat ind i hvor mange hjælpere du har og skal bruge når du rider. Jo klart hesten er hård i munden og går imod, når i ikke er enige som signalerne.

    F.eks du mener du stopper ved at hive i tøjlen hesten oplever smerte ved det og stopper derfor naturligt ikke. Eller du klemmer med benene hesten har tidligere lært dette som et fremad signal eller omvendt.

    Man skal aldrig slås med hesten, vi er de kloge med hjernen til at finpusse og udvikle det os der påtvinger samarbejdet så også vores pligt at sikre kommunikationen er til stede.

    Som en skriver i skal starte forfra, og du skal lære at slippe de tøjler. Forbudt at hive hesten i munden.
    Min mening


Kommentér på:
hård i munden!

Annonce