{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
748 visninger | Oprettet:

Wrap og hø hjælp? {{forumTopicSubject}}

Hej hej.
Jeg sad og diskuterede med nogen stald piger. Ang wrap og hø.
Mit spørgsmål til jer er hvor store en foder værdi har hø og wrap?
Hvor meget hø og wrap skal der gives til en hest på 700 kg? smiley

Hvad er bedst i sidste ende?
Håber i kan hjælpe, når mener noget forskelligt alle sammen. Har selv været på kursus ang fodring af hypperne smiley
Kh tenna smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Wrap og hø hjælp?
  • #1   29. mar 2013 De kloge siger, at en hest som minimum skal have 1 - 1,5 kg hø/wrap pr. 100 kg hest pr. dag. Dvs. at en 700 kg hest skal have et sted mellem 7 og 10,5 kg pr. dag.
    Ovenstående forudsætter, at hesten også får krybbefoder.


  • #2   29. mar 2013 På min foderliste står der, hø skal der 3-4 kg til for at få en FE. Kommer an på hvor meget i skridning det er.

    Wrap - det kommer an på tørheden. Er det meget tørt, er det ca. det samme som hø.

    Min hest vejer pt. 430 (70 kg for lidt), men hun får 15 kg hø. Så er der til hele natten.


  • #3   29. mar 2013 Hvad vis wrappen var våd hvor meget skal han så have?
    Mange tak skal I have smiley nu min fri adgang til wrap og hø så ikke noget der
    Hesten får self krybbefoder smiley og vitaminer og mineraler


  • #4   29. mar 2013 Heste skal helst ikke have for våd wrap. Gå efter en tør kvalitet smiley
    Der er flere FE i wrap end hø, men i udgangspunktet skal en heste have mellem 1-2 kg. hø pr. 100 kg. hest, hvor 1. kg. pr. 100 kg. er det absolutte minimum, og det er som regel kun meget nøjsomme heste der ikke bliver brugt, der kan klare sig på et enkelt kg. hø pr. 100 kg. hest.

    Min tidligere DV vejede 6-700 kg. og fik 12 kg. hø dagligt.
    I en periode var han på wrap, og da fik han 10 kg. dagligt.


  • karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 67 Følgere: 66 Svar: 271
    #5   29. mar 2013 Det er kun en foderanalyse på Wrappen eller høet, der kan vise hvor mange foderenheder, der er i .
    Så hvir der ikke er det , så kan man ikke svare ordentligt på hvor meget den skal have .
    Jeg vil så svare at er wrappen våd , så skal du give 2-1 ( 2 kg pr 100 kg hest) af wrap og 1,5 af hø ( 1,5 kg pr 100 kg hest ) .MINDST.


  • #6   29. mar 2013 Min pony får hø( vil tro han vejer 450-500kg) han får ca. 3 kg hø ude på marken.
    Så får han ca. 3 kg. i et hønet, når han kommer ind, og 3 kg. om aften.
    Men han skal have rigtig meget hø, ellers bliver han sindsyg tynd! smiley


  • #7   29. mar 2013 heste er lavet til at spise 23 ud af 24 timer. og ikke alle er ens nogen heste kan spise 20 kg for holde vægten andre bliver tykker heste er lige så forskellige som mennesker mn på 960 kg spise 32 kg hø

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #8   29. mar 2013 Den skal have så meget wrap eller hø som den kan tåle uden at blive for tyk og det kan kun tiden vise man kan ikke og skal ikke bruge andres hestes behov til at fodre efter men brug din fornuft og dine øjne.

    Du skal fodre grovfoder først og fremmest og kan den ikke holde huld så må du give noget ekstra krybbefoder med ekstra Fe i, men ellers kan langt de fleste faktisk "nøjes" med konc. vitaminer og mineraler samt wrap/hø

    Våd wrap skal de have mere af end andet da det indeholder meget mere vand og meget mindre "mad".

    Alle vores inkl. 2 shettere har wrap/hø ad lib i småmaskede net og ingen er for tykke men de får stort set heller ikke andet i krybben en lidt gulerødder og vitamin bolsjer min gamle skal dog have sin Fiberpiller og NAG Elite for at holde figuren.


  • #9   30. mar 2013 Mange tak alle sammen smiley Nu får min dreng alt det hø/wrap han kan spise. I slowfeeder smiley
    Han er heller ikke for tyk eller tynd.
    Han får self udover det fiberpiller, roepiller og vitaminer og mineraler.
    Det lever han fint på.

    Men nu det ikke mig der skal have den hjælp. Det er der hvor han står opstaldet nu.
    Hende opstalderen synes han får alt for meget.Knap 15kg.Hvor hendes får ca 3-5kg om dagen. Hun mener ikke de skal have mere.Nu synes jeg jo en hest skal have alt det den skal have.Self uden at blive tyk smiley

    Men hvad er der mest mading i hø eller lidt vådt wrap?
    Kh.Tenna


  • #11   30. mar 2013 Nu skal jeg lige være med smiley
    Hende opstalderen ville max give 5kg om dagen.Vis hendes to heste får 5kg hø ja eller wrap.
    Hvad er så bedst i sidste ende? Håber i forstår smiley

    Kh.Tenna


Kommentér på:
Wrap og hø hjælp?

Annonce