{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.042 visninger | Oprettet:

Bidløs til stævner - hvorfor ikke? {{forumTopicSubject}}

Ja jeg sidder her ved frisøren og har ikke så meget at lave smiley Så kiggede da lige på hestegalleri og det satte tankerne igang smiley
Jeg kan ikke se hvorfor man ikke på ride med bidløs til dressurstævner (eller for den sags skyld til spring på 2'er & 3'er) Jeg går ud fra at det er traditioner der gør det, men jeg tænkte på hvorfor man egentlig ikke har ændret det? For man burde vel kunne opnå de samme resultater? Man må jo ride med forskellige bid og næsebånd, men ikke uden bid. Hvordan ville jer der rider konkurrencedressur have det ned at man også måtte starte bidløst? Hvorfor? Selv hvis i ikke bryder jer om tanken, synes i så ikke det ville være fedt for dem der rider bidløst hvis der ihvertfald var specielle bidløse stævner under DRF? Det skal lige siges at jeg hverken har noget imod bid eller bidløs smiley og det er heller ikke det, det her indlæg handler om, så det må i gerne se bort fra smiley Dette er blot for nysgerrighedens skyld smiley

Jeg beder jeg virkelig inderligt om at holde en god tone smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bidløs til stævner - hvorfor ikke?
  • #1   20. apr 2013 Jeg synes der burde være nogle særskildte klasser, for dem der rider bidløst smiley synes ikke man skal starte som bidrytter og bidløs mod hinanden! men man kan jo ikke gøre for, hvis ens hest ikke fungerer med et bid - og hvis man ikke synes, at man vil ride med bid, men gerne vil ride stævner, burde der vel også være nogle klasser for dem smiley tror dog desværre det er svært at få gennemført!

  • #2   20. apr 2013 Tradition er også mit bedste bud. Og sikkerhed er selvfølgelig også en faktor, der spiller ind. Dog synes jeg dette er latterligt, da nogle heste kan rides lige så sikkert eller endda endnu sikrere uden bid. Det kommer jo an på, hvad de er tilvænnet.

    Så jeg er helt klar for en revidering af reglementet på det punkt.


  • #6   20. apr 2013 Bettemus - det er skam heller ikke fordi jeg ikke tror de ikke kan måle sig med bidryttere, det har jeg aldrig sagt? smiley det er bare to meget forskellige ting, derfor synes jeg det skal være særskilt! Men det er jo bare min mening smiley

  • #7   20. apr 2013 personligt, så synes jeg at der skal være særskildte klasser til det, men man skal også huske at det er dyr vi har med at gøre, og uanset hvor skolet de så end er, så har de et flugt instinkt, og de kan løbe a h t - og der har man som rytter bare større chance for at stoppe dem med et bid; jeg er tilhænger af bid, og har en lidt skæv holdning til bidløst, men fred være med at der er dem der gerne vil - jeg vil bare ikke smiley men jeg synes helt klart man skal tænke sikkerhed, og ikke alt muligt andet. Men det er vidst tilladt at ride med hackamore til springstævner, hvilket går lidt ud over min forstand, for hvis man ikke sætter den rigtigt kan du brække næseryggen på hesten; men fred være med dem der vil, jeg ryger bare ikke med på den "trend" smiley

  • #9   20. apr 2013 Nu tænker jeg på dressur, og ikke springning smiley
    Dommeren ligger ofte vægt på fx hestens accept af biddet, og hvis der ikke er noget bid er det jo svært at lave en fair bedømmelse for alle!


  • #10   20. apr 2013 derfor er hestevelfærdsstævner bare gode! alle må ride med den optømning man har lyst til, og der bliver ikke gjort forskel! smiley

  • #13   20. apr 2013 Jeg er faktisk lidt uenig med mig selv om bid og bidløs burde være i samme klasse eller hver for sig smiley men holdet nok mest til samme: der er jo heller ikke forskellige klasser alt efter hvilket næsebånd eller bid man bruger smiley

    Bettemus: Jeg tror desværre et eller andet sted at du har ret smiley Men man kan jo så også sige at der også er nogen det ikke kan styre deres hypsere med bid smiley

    Johanne R: Jeg kan kun erklære mig dybt enig smiley

    LiSA, & MiNiHESTEN: Det kunne være man skulle sende en mail til dem smiley Men man ville i teorien vel også kunne tide M uden bid: hvis det skal komme an på de to tøjler så findes hackupsunen jo smiley

    Ellen L M H: Sidepull er kun tilladt i spring for hest og 1'er pony smiley Hvis man vil starte bidløst dressur så er der nogle steder hvor man kan få lov til at starte udenfor klassen, og det er det smiley


  • #14   20. apr 2013 Bettemus - kan godt høre vi ikke bliver enige omkring det, men alle har jo også ret til hver sin mening smiley

    Selvfølgelig er der da ikke lavet klasser alt efter hvilket næsebånd eller bid man bruger, så kunne der jo være "uendeligt" mange! smiley


  • #15   20. apr 2013 Cg: Helt fint at det ikke er noget for dig smiley Personligt det der med at stoppe hesten, så er min pony meget nemmere med hackamore smiley Med biddet så er han smuttet af H til smiley Det med at brække hestens næseryg er en skrøne: et menneske skal nærmest have overnaturlige kræfter for at brække næseryggen, hvis altså hackamoren ligger korrekt smiley

  • #16   20. apr 2013 Amalie Knudsen: Det var lige det der var min pointe smiley
    De ligger forskellige tryk og har forskellige effekter men er alligevel smidt i samme klasse smiley


  • #17   20. apr 2013 Og det er grunden til at jeg ikke starte stævner. Jeg rider 100% bidløst, og ja, jeg kunne da godt tænke mig at starte et stævne eller to, men hvis jeg skal putte et bid i munden på min hest, så dropper jeg gerne stævner. smiley

    Jeg er helt enig med Bettemus, med at jeg tror, de frygter at vi ikke kan styrer vores heste. Men der er jo en grund til at vi kan ride ud, ride dressur og spring på banen bidløst. Hvorfor så ikke også til et stævne?


  • #19   20. apr 2013 Siff&Stjarni. : jeg har det på præcis samme måde smiley Jeg er her for nyligt blevet 100% bidløs på min pony, fordi det fungere bedst for ham. smiley Men heste er jo lige så forskellige som mennesker og nogen kan bare bedre med bid og derfor er jeg ikke imod nogen af delene smiley

  • #20   20. apr 2013 Bettemus: synes også det er skønt at man kan andre steder, men jeg f.eks. har altså ikke mulighed for at køre hele landet rundt efter et stævne man må starte bidløst smiley
    Jeg synes også at bidløst virker underkendt i DRF når man ikke må starte smiley


  • #21   20. apr 2013 Selvfølgelig er hesten "kræsen" i dette årtusind smiley men kigger man 1000 år tilbage hvor hesten var et brugsdyr, der fik de jo også bare smidt noget i munden så de kunne styres. men når jeg tænker de to heste jeg har været / er ejer af ingen af dem ville fungere bidløst, og heller ikke nogen af de mange heste jeg har redet gennem tiden; men igen, det er lidt alá det samme med foder, bare fordi naturmüsli'en fungere på min hest er det ikke sikkert det fungere på din smiley
    Og kender en del til bidløst kender til mange der rider med det; og en af dem har også en hest der ikke fungere på bid, men den stikker da alligevel af med bidløs trense; så tænker det måske er noget psykologisk man skal arbejde med hesten - kender et par stykker der rider med den lange hackamore, og fred være med det, har da selv haft en akademisk, men har aldrig brugt den; så solgte den til en pige der nu har glæde af den. Men i dette årtusind er forskning, og at man lytter til hesten blevet en meget stor trend; og igen 100 ryttere 100 forskellige meninger smiley


  • #22   20. apr 2013 Cg: Godt forklaret og er da et eller andet sted enig smiley Men hvis vi siger at det er noget man skal træne psykisk med sin hest, så skal man vel også have mulighed for at starte? smiley Man har da også lov til at starte sin hest under uddannelse, som er 4/5 år gammel smiley

  • #23   20. apr 2013 Synes også, den regel er dybt latterlig, for man kan da gøre præcis det samme i en bidløs trense, som man kan med bid. Og den der med, at "det er sikrere med et bid", den holder overhovedet ikke, for heste er forskellige, er trænet forskelligt og fungerer forskelligt, og man kan IKKE sætte alle heste i bås på den måde.

  • #24   20. apr 2013 Jeg kan godt lide at høre at der overordnet er stemning for at bidløse også må starte smiley selvom vi er uenige under hvilke vilkår smiley

  • #25   20. apr 2013 Cg, det er ikke helt rigtigt, for før man opfandt biddet, blev der anvendt ringe i hestens næsebor til at styre den med. Problemet med dette var blot, at der blev dannet arvæv i hullerne, og man måtte hele tiden finde nye steder at placere ringene, hvorefter man fandt et endnu mere følsomt sted, nemlig munden.

  • #26   20. apr 2013 Jeg kan ikke se hvorfor man ikke må starte bidløst i dressur når man gerne må starte med sidepull i spring. Man må formode at det er sværere at styre en hest når den er tændt og gerne vil springe, så hvis en sidepull er kraftig nok til det, så tror jeg ikke at nogen behøver at være nervøs på en dressurbane smiley
    Rytteren kender jo også selv sin egen hest, og man ved vel om man kan styre den. Der er jo ingen der har lyst til at ens hest går amok på stævnepladsen, om det så er med eller uden bid...


  • #28   20. apr 2013 Og fred være med det valg du har taget dig, jeg mener det vil være uansvarligt for mit vedkommende at jeg red bidløst på min 700 kg tunge frieser der kan lukke af og stikke a helvede til, pga en cykel,

  • #29   20. apr 2013 Cæcilie; ja det er rigtigt med ringene i næsebor; men det er mere end 1500 år siden; og nu brugte jeg 1000 år tilbage som eksempel; men det var før kristus man brugte det.

  • #30   20. apr 2013 Nu har jeg et stk. MEGET veltrænet hest.

    Han kan rides i skoven og gallopere for FULD knald med en hånd på tøjlen i en sidepull spænd HELT løs.. og så stopper han igen inden for få meter.
    Jeg springer i den og jeg føler jeg har væsentligt mere kontrol i en sidepull end jeg har på et bid.

    Jeg rider dressur på bid - men uden næsebånd dog - og skal på biddet hele tiden passe på man ikke bliver ''tung'' i sin hånd, men man skal forblive fjerlet i hånden UANSET hvad der sker. Har jeg brug for at korrigere med mere end nogle få grams pres så gør jeg det med sæde, pisk eller schenkler - ikke i biddet.

    Har flere forskellige bid, de har lidt forskellig indvirkning i munden, men de er alle blevet betydeligt kortere og det har gjort ham betydeligt gladere for at have et bid i munden - vi er kommet af med meget af stressadfærden.

    Mit fokus er dog nøjagtig det samme, når jeg rider uden bid - uanset optømning.
    Det er nemlig ikke optømningen, der gør om hesten ''går til biddet'' - det er en udbredt misforståelse at det er nødvendigt at ''knække nakken'' på en hest for at få den til at gå til biddet. Tværtimod gør det nemlig det modsatte, at hesten kryber bag lodplanet og her har den ikke mulighed for at gå ind i en korrekt samling.
    Så jeg fokuserer på, at hesten slapper af, slipper spændingerne i sin krop, lader tyngdekraften hive hovedet ned til jorden, således at ligamenterne skaber et løft af ryggen, når hesten går her driver jeg den således, at det nu er musklerne, der gør arbejdet og over tid forlanger jeg hele tiden en smule mere. For til sidst gennem korrekt træning og smidiggørelse at opnå samling.

    At gå korrekt til biddet og acceptere biddet har altså mere at gøre med, hvordan hesten rent fysiologisk og biomekanisk bruger sin krop - ikke en fis med om den har bid i munden.

    Så bidryttere og bidløse kan egentligt sagtens starte i samme klasse - og sikkerhedsmæssigt ville der normalt heller ikke være problemer, for de ryttere der vil vælge at starte bidløst.
    Der hvor problemet i givet fald kan ligge er, hvis en masse ''småpiger'' tror at det ''bare'' er at sætte sig op at ride bidløst. Det kræver, hvis hesten aldrig nogensinde har prøvet det før en smule forberedelse, men det er noget man normalt løser meget hurtigt.

    Men tilgengæld forstår jeg så ikke hvad pokker det læsebånd skal gøre godt for
    Min hest fungerer 100x bedre uden et næsebånd - og han er ikke fan af næsebånd (det har han selv fortalt mig) - så hvorfor pokker ride med det.


  • #31   20. apr 2013 Men den vil stikke af, uanset hvilken oprømning du har på.

  • #32   20. apr 2013 Næsebåndet er hyppigst brugt til at skjule problemerne ved at snøre kæften sammen på hesten. Jeg rider ikke med eet, fordi jeg synes, det er besværligt, og jeg vil hellere have, at min hest viser det, hvis han har ondt, end at jeg skjuler det med et næsebånd. Nogle rider med det til pynt, andre fordi man skal, men det bliver altså ofte misbrugt.

  • #34   20. apr 2013 DRF er langt bagud i forhold til udviklingen i rideverdenen! Med/uden bid, bomsadel/ bomløs sadel, det kan da være ligemeget, sålænge ekvipagen opfylder forskrifterne! Accept af bid, min bare r**! Hestens hovedholdning skal da ikke komme fra biddet, men fra en afslappet overlinje og en energisk bagpart.. Tsk tsk tsk...

    I mine øjne ville et bud på bidløs i dressur-konkurrencer se således ud:

    Bidløs i samme klasser som bid-ekvipager. Accept af bid laves om til accept af optømning. Tilladte bidløse optømninger i klasser hvor der normalt rides på trensebid: sidepull, kapsun, Robert Cook trense, rebgrime, bosal. I klasser, hvor kandar er tilladt/obligatorisk: hack-kapsun, soft hackamore, Zilco-flower hackamore. Ikke tilladt i nogen klasser: cordeo (så kan accept af optømning ikke vurderes), hackamore med lange stænger (den er for hård).

    Jeg betragter hackamore som en form for "stangbid", da der er vægtstangsprincip i det, og så må det i dressursammenhæng betragtes som et kandar.

    Bidløse ekvipager dømmes efter samme principper som bid-ekvipager, håndens position skal være som med alm optømning.

    Der skulle ikke mange ændringer til for at dette kunne lade sig gøre, det er et enkelt ord, som skal ændres på kritikkerne. Dommerne skal stadig bare vurdere om hesten går korrekt, er stillet/bøjet korrekt, slår fra, accepterer håndens indvirkning....

    Jeg er selv bid-rytter og bliver nok aldrig bidløs, men vil gerne se mere åbenhed og rummelighed i den etablerede dressurverden...... DRF er ude på et sidespor, de accepterer grove taktfejl, bag lod, åbne munde, flyvende savl, ingen brug af ryg.... Hvis denne udvikling ikke bliver vendt, ender dressuren i et sort hul, hvor hesten er de helt store tabere! Bidløs ridning kunne være med til at vende denne udvikling....


  • #35   20. apr 2013 Nå ja, og så kunne de lige indføre næsebåndstjek, nu vi er i gang.... Og tillade at man ikke rider med sporer....

  • #36   20. apr 2013 Jeg rider selv med bid, det gør jeg fordi det fungere super godt for os, og derfor ikke ser nogen grund til og skifte. smiley

    Jeg synes at folk der rider bidløst slf. Skal have lov til og ride med til stævner, på lige fod med os andre. Kan ikke se en grund til at de ikke skulle. Og den med de har svære ved at stoppe hesten, det kan vel kun bære fordi de så ikke rider korrekt, for hvad jeg har lært bruger man da sæde og lår til og stoppe med, og ikke selve tøjlerne smiley Hehe


  • #37   20. apr 2013 Stine Blom J: Jeg klapper i mine små hænder over det du har skrevet! Er SÅ enig! Smukt formuleret:D

    Jeg går ud fra at du inkludere LG-hjulet under flower-hackamore? smiley


  • #38   20. apr 2013 Mette: den kender jeg ikke, er jo ikke bidløs rytter smiley


  • #39   20. apr 2013 Bette; selvfølgelig vil jeg ikke sidde og sige i ikke må starte stævner bidløst, for, for mit vedkommende er det ikke mig det skulle gå udover hvis hesten ikke er styrbar smiley det mærker rytterne (i de fleste tilfælde) inden dem på jorden ser det; men jeg synes for at der ikke problemer ( f.eks.) NOGLE! (skal understreges) pony'forældre' de kan finde på at pudse en advokat på en klub eller en dommer fordi deres barn fik dårlige karakterer, og de red bidløst, og så står DRF med en sag; (ved ikke om i ved hvad jeg mener) så måske særskildte klasser, hvor karakteren med biddets accept skal fjernes, og så skal der måske bedømmes på hestens respons på sæde? (bare et forslag) og måske skulle man sætte en aldersgrænse på til stævner for bidløs? evt 16 år eller 18. for du må vidst gerne starte på 1'er ponyer nu, hvis du er over 16 og ikke overlaster den. så for mit vedkommende ikke noget problem; bare en særskilt klasse hvor man bliver bedømt på helt andre kriterier, og så hvis det evt er noget distrikt så lav en særskilt klasse med bidløs ridning. For man rider jo på en HELT anden måde når man rider bidløst end når man rider med. Det er jo det samme med akademisk dressur. der bruger du jo de punkter og din vægt på en helt anden måde.

    så en særskildt klasse så man bliver bedømt ud fra hvad man rider.

    Stine; nu er det jo sådan at mange heste fungere bedre med sporer, og nogle fungere bedre med et "stramt" næsebånd og nogle med løst og nogle uden. men hvis man skal pille ALT fra og gå i detaljer så skal man have en klasse til hver rytter, og det duer jo ikke?...

    for mit vedkommende vil jeg da gerne se at der måske var + rytter klasser - for vi bliver faktisk sjovt nok ikke altid dømt fair... jeg har set + ryttere der rider MEGET bedre uden fejl i et program få 50 % og slanke ryttere der rider fejl, og slap linie, og slap holdning ride til 70% det hænger jo ikke sammen. så vi burde måske få vores egen klasse smiley og sådan kan man blive VED med at lave klasser.


  • #40   20. apr 2013 Mette: kiggede lige på den der LG hjul-ting. Hvis man placerer tøjlen foran kindstykket, ville jeg mene, den skulle gå under "stangbid", bagved kindstykket som "trensebid". Det samme for flower hackamoren....

  • #41   20. apr 2013 Stine Blom J: Det lyder ganske fornuftigt smiley

  • #42   20. apr 2013 Cg: jeg tror på nogle punkter at vi egenligt er meget enige, men at det lykkedes os at snakke et stykke forbi hinanden smiley

  • #43   20. apr 2013 Cg: jeg rider selv med sporer, for det fungerer bedst for mig, endda nogen med små hjul :-O. Synes bare, at dem, som helst vil ride uden sporer skal have lov til det, og jeg har intet imod at starte i samme klasse som dem.

    Mht næsebåndet: hvis ens hest kun "fungerer" på et stramt næsebånd, så har man ikke gjort sit arbejde som rytter godt nok. Jeg er ikke for 2 fingre på højkant på næseryggen, men 2 fingre lagt ned på næseryggen burde alle kunne være med på. Er man nødt til at stramme næsebåndet mere end det, er man i mine øjne slet ikke dygtig nok til at ride stævner og skal blive hjemme og øve sig noget mere....

    Jeg har aldrig oplevet at blive dømt uretfærdigt fordi jeg er overvægtig (jeg vejer 95 kg), så jeg føler ikke noget behov for at få klasser for fede ryttere.

    Jeg synes i det hele taget ikke, der skal laves særskilte klasser for nogen, det er rigeligt at heste og ponyer er delt. Om man vil ride med bid eller bidløs, med sporer eller uden, er tyk eller tynd, det er stadig de samme grundprincipper man skal dømmes efter, nemlig om man er i stand til for fine hjælpere at få hesten til at bevæge sig afslappet med ryggen oppe, i god balance, i korrekt takt med næsen i lod eller let foran rundt i de øvelser, som programmet foreskriver i en samlingsgrad svarende til niveauet. Om hesten har bid i munden eller rytteren har sporer på eller rider i bomløs sadel kan da være komplet ligegyldigt!

    Næsebåndtjekket vil jeg have indført for hestens skyld. Der er SÅ mange heste, som snøres ind, fordi rytteren ikke har kunnen til eller gider at lære hesten at reagere korrekt på biddet. Og det skal hesten sgu ikke betale for!!!! Jeg er stødt på mange heste med hvide hår og knoglenydannelser på næseryggen! Og så er der dem, som får skader på den store ansigtsnerve, hvilket giver kroniske smerter! Er det iorden, bare fordi rytteren ikke magter at ride korrekt med et løsere næsebånd????


  • #44   20. apr 2013 Lige en lille sidebemærkning: Jeg ville virkelige gerne have undervisning af dig, Stine Blom:D
    Kan nemlig virkelig relatere til det du skriver smiley


  • #45   20. apr 2013 Jamen, du kommer bare forbi, så finder vi ud af noget smiley

  • #46   20. apr 2013 Lyder fristende smiley Der er bare lidt langt fra Viborg til Fyn smiley

  • #48   20. apr 2013 Stine: mht næsebånd er vi enige, jeg rider selv med løst næsebånd, min pointe er bare at bidløse ryttere, og ryttere der rider med bid, rider på forksellige grund principper, og derfor burde klasses for sig, og jeg vil skide gerne se stævner med bidløs ridning, og har sku også set skader efter bid og næsebånd på heste, DYRE heste endda, vi snakker heste med 000 nuller efter en beløb med yderligere 2 nuller. så jeg kan udemærket godt forstå mange vælger den bidløse vej! fungerede min hest på det, havde jeg da sikkert også selv valgt det, men nu er det sådan at jeg styrer mod akademisk dressur, og har fundet ud af et stangbid fungere bedst på min for løs tøjle, og ellers i den daglige dressur, et 3-delt D-rings bid. og et 2 delt pelham på tur. jeg rider selv med heste-sporer og pisk.
    men det er bare hvad der fungere bedst for hesten, nogle vil mene jeg misforstår min hest, og andre vil mene jeg tackler ham korrekt.
    Men hatten af til dem der kan ride bidløst på deres heste det er da flot i også vil gøre det i mener er bedst for jeres hest. Men igen, det fungere bare ikke for mig, og jeg vil helst stille op til stævne på LIGE vilkår som alle andre, og jeg ønsker da ikke at nogle skal have fordele og andre ulemper, men alle stiller op på lige vilkår. om man så starter en lb2 på en hest/pony til 100.000 eller 10.000 det er så hvad der er, for den til 10.000 kan sagtens slå den til 100.000; det kommer an på rytteren.


  • #50   20. apr 2013 Cg: Det lyder da bestemt fornuftigt, det du skriver smiley Men jeg er uenig i at bidløse og dem der rider med bid har vidt forskellige grundlag. Man kan da sagtens f.eks. Ride efter samme principper i konkurrencedressuren, uden bid, som med bid. O.s.v. smiley

  • #51   20. apr 2013 Cg:

    Jeg er da stødt på rigtig mange bidløse ryttere, som rider efter de samme grundprincipper som mig, nemlig efter hestens anatomi og biomekanik. Jeg kan ikke se nogen problemer i at starte stævne mod dem. Nærlæser man DRF's fordringer, er det faktisk også det, der BURDE dømmes efter. Jeg ser ikke bid/bidløs som en fordel for nogen af parterne, det er hesten, der i centrum. Bryder hesten sig ikke bid, får den lov til at gå bidløs. Fungerer den med bid, er det den går med. Så kan man jo sige, at alle har fordele smiley (eller ulemper) Selv bidryttere rider jo ikke med det samme bid....

    Det er umuligt at ride på lige vilkår. Så skulle alle jo have lige gode heste, lige god undervisning, lige godt udstyr.

    Mht den akademiske dressur: den kan man nok ikke inkorporere i almindelig stævneridning. Den bygger jo på nogle heeeelt andre principper, som vil være umulige at dømme side om side med klassisk uddannede heste. Den manglende tøjlekontakt fx. At I samler i skridten, før I traver osv. Der er iøvrigt mange ting, som jeg synes giver rigtig god mening i den akademiske dressur, men også ting, jeg er dybt uenig i, mendet er en helt anden debat smiley



  • #52   20. apr 2013 Klara: i springning, ja, men ikke i dressur

  • #53   20. apr 2013 Klara: Til springning på kat. 1 og hest smiley Ellers ikke smiley

  • #54   20. apr 2013 Cg:

    <i>For man rider jo på en HELT anden måde når man rider bidløst end når man rider med</i>.

    Dette passer overhovedet ikke - bidløs er blot en anden optømning, ikke en ridemetode/træningsfilosofi. Der findes masser af bidløse ekvipager der rider traditionel engelsk dressur ligesom alle andre traditionelle engelske dressurekvipager - bare uden bid.

    Ligesom der findes masser af bidryttere der også rider akademisk dressur i stedet for engelsk, eller bidryttere der på en anden måde rider/træner utraditionelt.


  • #55   20. apr 2013 Yderst enig med Stine smiley

  • #56   20. apr 2013 Bid/bidløs, kommer det ikke an på hvordan hesten har det med det?
    Og så det der med at man ikke kan stoppe sin hest uden bid. Det kommer jo HELT an på hvordan hesten er trænet. Så hvis hesten er tilredet bidløs, eller trænet i det, så vil den jo godt kunne stoppe?
    'Men hvis nu hesten bliver bange og sådan' hvis hesten bliver bange bliver den bange. Ligemeget bid/bidløs.
    Så at hesten er nemmere at stoppe med bid, er jo så fordi den enten er vant til det, eller fordi den føler misbehag ved trykket i munden og stopper.
    Jeg har INTET imod bid, jeg rider selv med bid, dog også bidløs nogengange.
    - min mening. smiley


  • #57   20. apr 2013 Jeg synes at det burde være tilladt at ride bidløst, men dog synes jeg ikke at cordeo og rebgrime høre til et ridestævne

  • #58   20. apr 2013 Cecilie: Enig, men nu handlede det jo også om hvorvidt det skulle være tilladt til stævner smiley

  • #59   20. apr 2013 ja jeg sporede den vidst over på noget helt andet, beklager smiley
    - men jeg synes da det burde være tilladt, jeg frygter bare eventuelle ryttere ville tage det i forsvar, hvis man scorer lav procent, i en klasse, mod nogle med bid, for nogle ryttere ville jo råbe op og nok sige "det er da ikke fair, min hest gik meget bedre og jeg sad flottere, det er kun fordi dommeren ikke kan lide bidløs" det er den slags drama der bekymrer mig smiley - men nu har jeg heller ikke meget tiltro til andre ryttere, på stævne pladser, og heller ikke forældre smiley men det er bare ren erfaring for mit vedkommende, mht forældre der kan råbe op om det mindste smiley


  • #60   20. apr 2013 Cg: åh sidespor smiley kender det alt for godt smiley
    Lige det har jeg ikke rigtig nogen erfaring med, men jeg har hørt og set "ponymødre" det går liiiige lidt for langt smiley Men lad os håbe at det ikke lige er det bidløse stævnedeltagere vil bidrage med, men derimod mere alsidighed og åbentsindethed i sporten smiley og hvis det ender med at det andet, så må vi andre se det fra den lyse side og tænke på at sådan nogle brokhoveder var der også før smiley


  • #61   20. apr 2013 Hvis jeg skulle lave en regel for, hvad man måtte ride med til stævner, så måtte man ride med lige hvad man ville, så længe man kan udføre de forlangte øvelser på den forlangte måde. Hvis det forlanges at hesten skal gå i holdning, så skal den gå i holdning, men det kan være ligegyldigt om den går i holdning i kandar eller i sidepull. Men det er jo bare min mening smiley

    - Og så burde de droppe den der forbandede 16-årsgrænse for ponyryttere, og i stedet lave en regl om, at så længe det ser harmonisk ud, og 15-20% passer nogenlunde, må man gerne starte på pony!


  • #62   20. apr 2013 Linnea; den regel har de da lavet om, mht til ryttere på ponyer; du må som voksen gerne starte på 1'er pony, men du skal bare ride i heste klasserne.

    lige endnu et sidespor smiley


Kommentér på:
Bidløs til stævner - hvorfor ikke?

Annonce