{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.329 visninger | Oprettet:

Spanske sadler - læderbom eller bomløs? {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley

Ja nu kommer jeg med endnu et spanske-sadler-emne da jeg fortsat er på jagt efter den perfekte barokke sadel til trunten og jeg smiley

Min hoppe er en oldenborger, og så bliver hun trænet i akademisk ridekunst til daglig hvilket gør hende endnu bredere pga de fine muskler hun har på hele overlinien - og det er jo skønt - men ikke når det kommer til at finde en sadel der passer! En bomsadel er et klart no-go da hun fortsat vil udvikle muskler, og sandsynligvis også tage på til sommer som en rigtig olde-bolle jo gør smiley Og jeg er ikke interesseret i at få sadelmager til at rette sadlen hver tredje måned for at sikre at den passer hende!

Derfor er jeg jo ved at undersøge mulighederne, og når det kommer til de spanske sadler er læderbommene ganske populære.. men hvilke modeller vil I anbefale?? Jeg får en sadelmager ud og hjælper med at finde den rette, men jeg vil gerne høre folkets erfaringer ift. barokke sadler - både de med læderbom og de bomløse..

Jeg har luret lidt på hidalgo sadlerne, men de virker faktisk ret smalle til en trunte-hest som min, så er der diva-sadlen som godt nok er i den dyre ende, og så den bomløse baloun sadel samt den bomløse Phoenix som også begge er i den dyre ende.. suk..

Spørgsmålet går altså på hvilken barok sadel har i haft gode/dårlige erfaringer med og hvorfor?? Og vil jo rigtig gerne få øjnene op for andre modeller end de nævnte smiley

På forhånd tak til jer der svarer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spanske sadler - læderbom eller bomløs?
  • #1   30. apr 2013 Prøv evt at kontakte Line fra Flexisadler www.lusitano.mono.net
    Hun gør det meget i læderbomme. Både spanske, portugisiske og engelske smiley

    Jeg har selv en portugisisk sadel med læderbom fra hende.
    Er ikke rigtig kommet igang med at ride med den endnu, da min hest er under ryttertilvænning, så kan ikke rigtig dele nogle erfaringer endnu.


  • #2   30. apr 2013 Tak for svar smiley Ved du evt. hvor meget sådan en læderbom giver sig? for når sadlen gerne skal kunne vokse med hesten er det lidt afgørende.. og jeg synes problemet kan være at en læderbom muligvis ikke kan give sig nok, hvor en bomløs muligvis kan give sig for meget (jeg tænker ift. trykfordeling osv.)

  • #4   30. apr 2013 Min hoppe er også bred og har derfor også svært ved at finde en sadel.
    Jeg har prøvet divasadlen som bare ligger skide godt på min og jeg synes jeg har en god kontakt med min hest, men desværre for dyr fro mig på nuværende tidspunkt.
    Jeg har ligeledes prøvet en Hidalgo Caracas II, som jeg synes lå utrolig dårligt på trods af man kan skifte panelerne. Jeg synes heller ikke, jeg kunne mærke min hest ordenligt, som jeg kunne i divaen. Den er længere end divaen derfor er den ikke velegent til kortryggede heste og slutter ikke så godt til ryggen hvor den hoppede og klappede på ryggen af min hest, hvilket hun bestemt ikke brød sig om. Forståligt nok.
    Jeg bruger selv lammefætteren endtil jeg finder et bedre alternativ som jeg har penge til.
    Angående de bomløse sadler du nævner har jeg ingen erfaring med.


  • #5   30. apr 2013 Isabella: Ja, jeg har godt set barefoots udgave, og optimalsadel som selv har solgt den tidligere frarådede mig faktisk at købe den da pasformen åbenbart var dårlig og fordi den er alt for "stor" i det.
    Jeg har selv haft en hidalgo valancia II, og den var jeg altså ikke tilfreds med og min hest heller ikke.. men det var en meget gammel model og den er siden forbedret væsentligt, og har faktisk kigget laangt efter den skønne caracas special, som altså er rigtig lækker.. så den overvejer jeg bestemt smiley Vil meget gerne høre dine erfaringer med den når du får den og prøver den på din hest smiley


  • #6   30. apr 2013 Anette: Jeg har også kun hørt godt om diva sadlen.. men puh det er jo lige det med økonomien smiley Omvendt ingen grund til at smide penge efter en sadel man ikke bliver glad for...
    Mht. caracas er det faktisk netop sådan en jeg har overvejet, min hest har god med plads i længden så der er intet problem.. men jeg kan godt være bekymret for kvaliteten af sadlen i forhold til f.eks. en diva.. der er vel ikke andet for end at prøve den på dyret smiley


  • #7   30. apr 2013 Jeg ved desværre ikke hvor meget læderbommen giver sig, Lisette.

Kommentér på:
Spanske sadler - læderbom eller bomløs?

Annonce