{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.091 visninger | Oprettet:

Min hoppe har været forfangen {{forumTopicSubject}}

Jeg skriver dette indlæg fordi jeg for ca 1 uge siden er kommet i kontakt med avleren af den hoppe jeg har købt af nr 2 ejer.
Jeg er ikke på nogen måde blevet informeret at hesten har været slemt forfangen for 3-4 år siden hvilket jeg burde.
Jeg søger nu ALLE gode råd for hvad jeg må og ikke må for ikke og skade min hoppe.
Og vil endnu engang sige tak til anne-mette som kontaktede mig angående dette, ellers var det gået helt galt om bare 1 uge hvor jeg havde i sinde og lukke min flok over på en ny gødet mark.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hoppe har været forfangen
  • #1   1. maj 2013 En god smed ville godt have kunne se hesten har været forfangen. Nå men ud over det så kan du jo prøve og indgrænse din hest langsomt på græs også se om hun kan tåle det eller ej.

    Der behøver ikk være de storer problemer i det. Også husk for alt i verden og holde den hest i en slank foderstand den må på ingen måde være med ekstra kilo på siderne.


  • #2   1. maj 2013 så kornfrit og sukkerfrit som muligt.

    Så kommer mange med at gulerødder er usundt osv.. NEJ, det er det IKKE. Medmindre du giver din hest mange kilo om dagen i en meget lang periode, så er det IKKE farligt.


  • #3   1. maj 2013 Camilla L: Hun var svært overvægtig da jeg fik hende hjem i dec men hun stod også inde 22-23 timer om dagen.
    Her går de ude 12-16 timer om dagen.
    Er der noget som vil hjemsøge hende resten af livet eller går det over med tiden...?
    Hun er rigtig flot slank nu og bliver redet 3-4 gange om ugen er det også noget man kan fortsætte med eller...?


  • #4   1. maj 2013 Camille og Jasmin: Jamen for søren da, for bare en uge siden fik hun valset byg, melasse og alt andet godt.
    Nu er jeg gået over til hors lux som skulle være fri for stivelse og sukker og så får hun fiberpiller samt mineraler 2 gange dagligt, og til natten får de gulerødder.


  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #5   1. maj 2013 Motion er jo rigtig godt til at holde det væk, pas på med fedtkam og fedt depoter det kan de være ret slemme til at bygge op, så kommer det tager jeg min af græsset. Hun var forfangen for 6 år siden og passer jeg på kan jeg undgå det, jeg har så hun frit kan gå til halm for at undgå at æde sig alt for mæt i græsset, særligt hvis de er inde om natten lukker jeg ikke direkte på græs uden hun har ædt sig mæt i hø/halm. Hold dig fra alt med sukker i og mærk efter varme hove det er et skidt tegn.

  • #6   1. maj 2013 Lene T: Jeg har delt min mark op i 2 og har fået afvide at det er bedst at de kommer ud på den med " ingen " græs om morgenen hvor de også får hø og så lukke op til græsset over middag, er der noget i det....?

  • #7   1. maj 2013 mundkurv og motion og foder efter trænings niveau, evt blot vitaMINER smiley

  • #9   1. maj 2013 det med delt fold er en god ide for så er de jo ikke sultne. Min hoppe var forfangen for over et år siden. Hun blev behandlet og og nu kan smeden slet ikke se på hendes hove at hun har været det. Hun går på græsfold men uden meget græs og har ikke fået korn siden. Hun har absolut ingen mén efter det . Håber at du er lige så heldig.

  • #10   1. maj 2013 Min har tendens til forfangenhed..
    Jeg tager inge særlige hensyn til ham.. jeg fodrer i forvejen stivelses og sukkerfrit. Han bliver græsset ind og går på sommergræs som de andre.
    Han er i almindelig ridning og bliver redet en gang om dGen tur eller dressur..

    Jeg jar netop igår været i foderbutikken.. og en ti g man kan gøre for sin hest er at kø e laminator fra solanum. Det er et produkt som hjælper på blod gennemstømningen i hoven og som forebygger forfangenhed.. det overvejer jeg til min i år.

    Ellers er der et gammelt husråd om æbleeiddke smiley

    Men alfa omega er at du skal holde dit ridedyr i almindelig foderstand uden fedt kam osv smiley


  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #11   1. maj 2013 Min går på fold hvor de har gået hele vinteren så det er helt nedbidt og de holder det nede, det kan hun tåle og så slipper jeg for at lukke på jordfold.Jeg fjerner lort hver dag, mange siger det korte græs er det farligste men sådan har mine gået siden den dag hun blev rask efter forfangenhed og uden problemer.
    Frost i græsset er også farligt, men det har ikke været et problem med min.


  • #12   16. maj 2013 Hej!

    I stalden har vi en overvægtig Oldenborg, der lige har været forfangen. Det er hendes overvægt kombineret med græs efter en kold morgen i starten af maj, der højst sandsynligt er årsagen til hendes forfangenhed. Hun er kommet meget hurtigt over akutfasen og står nu helt symtomfri (dvs. ingen hovvarme og puls).

    Jeg er nu begyndt at lukke hende lidt ud på vores jordfold et par timer om eftermiddagen og det går rigtigt godt. Resten af flokken bliver også "smidt" på denne fold med sparsomt græs om eftermiddagen inden de kommer helt ind.

    Jeg har et par gode råd til dig her:

    - Køb "Den store forfangenhedsguide" f.eks. her: http://www.horsehouse.dk/pi/Den-store-forfangenhedsguide_2854_.aspx
    Den bør alle der har heste der enten har eller har haft forfangenhed anskaffe sig! I den står alt hvad du bør vide.
    - Æbleeddike i vandet (1 dl. til 10 liter vand) - det er effektivt.
    - Masser af motion (ikke hvis den ER forfangen!)
    - Sparsom og enkel fodring (drop fuldfoder, giv kun godt hø, roepiller, lucerne (uden melasse) og vitamin/mineralpiller
    - Intet eller meget begrænset græsindtag. Dyrenes beskyttelse fraråder mundkurv, så det handler om at lave en god fold med lidt, men velplejet græs. Der findes græssorter med meget lavt indhold af fruktan - dette kan anbefales.
    - Intet græs når det har været en kold nat (under 3-5 grader)
    - God hovpleje og smed mindst hver 6 uge evt. skoning, hvis smeden anbefaler det.

    Held og lykke!

    Kh Birgitte


Kommentér på:
Min hoppe har været forfangen

Annonce