{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.148 visninger | Oprettet:

Slår i også bare til når hesten ikke forstår? {{forumTopicSubject}}

Blev lidt inspireret af et andet emne hvor personen for råd om at 'smække den sådan en i bagdelen' fordi hesten ikke er med på hvad den skal.

Så strejfede det med at det er der nok flere der gør.
Så gør i det? Og i så fald HVORFOR? Jeg kan virkelig ikke se meningen i at slå løs på en hest der ikke forstår havd den skulle? Så hvis i har en forklaring lytter jeg gerne..

Jeg personligt er jo ikke en fan af 'vold' overhovedet. Men jeg er ikke hellig, bider mine heste så for de en dask over mulen, stejler de op af mig så slår jeg altså også ud med træktorven.
Gør de noget der kan ende livsfarligt for mig eller hesten under ridningen, så er jeg heller ikke bleg for at tage fat.

Det jeg vil sige med det er at jeg kan sagtens forstå at et dask, mindre slag, hiven eller lign indgår hvis en situation bliver farlig.

Men direkte 'et ordentligt smæk' når hesten bare er forvirret, DEN forstår jeg ikke, ligegyldig hvordan jeg vender og drejer det.

Jers holdning? Gør i det? Hvorfor?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slår i også bare til når hesten ikke forstår?
  • #1   6. maj 2013
    Tror jeg ikke du får nogen til at sige ja til ;o).


  • #3   6. maj 2013 Jamen der burde da godt nok være flere end bare en der tør indrømme det.. jeg mangler bare lidt info om hvad de mener det har af virkning. Et eller andet må de jo tro, hvorfor ellers gøre det?

  • #4   6. maj 2013 Pip

    Jamen at du gør det ved vi alle jo smiley


  • #5   6. maj 2013 Ligefrem og tæve løs på hesten det er jeg modstander af, men et dask på mulen hvis den napper eller noget i den stil, det er efter min mening okay, men selvfølgelig stadig med måde smiley

  • #6   6. maj 2013
    Det er lidt som at få folk til at stå frem herinde som dem der vold river hesten i munden i dressur eller tæver hesten i spring når den refusere - fx. den grimme ridning man ser på stævnepladser.
    Der er heller ikke nogen der melder sig frivilligt ;o).

    Og ang. tråden, så tror jeg vedkommende har misforstået det hele en del.


  • #7   6. maj 2013 Tja.. Jeg tør da gerne indrømme jeg alt for ofte har en hård hånd, og alt for ofte kommer til at save/har urolig hånd og at når ponyen refuserede gentagene gange har den fået en på halsen.

    Jeg red til og med M spring i mine pony år, det er nu 3 år siden, den gang så alt ridningen da fin ud på stævnepladserne, selvfølgelig med nogle undtagelser. Har det virkelig forandret sig så meget? (Rider jo ikke stævner lige nu pga angst)

    Man må da stå inde for hvad man gør, også selvom man ved det er forkert et eller andet sted..


  • #8   6. maj 2013 Som du jo ved er jeg verdens størreste mishandler herinde jo smiley
    Jeg tæver mine heste på det groveste, men husk det er dig der har lært mig det smiley du mente jo jeg var for sød ved mine heste;)

    Så ja hvis den gør den mindste smule, træder den mindste smule forkert, ja så for den så mange tæv at den ligger ned og bløder og aldrig trodser mig igen smiley

    (ironi kan forekomme)

    Nej ærligt jeg er lige som dig, dask over mulen hvis de bider, og i livsfarlige situationer, som da min gamle hingst skulle til at sparke min daværende kæreste i hovedet sådan rimeligt ud af den blå luft så slår jeg, havde jeg ikke haft en pisk i hånden netop den dag, så jeg ikke sikker på min x ville have det super idag..


  • #9   6. maj 2013
    Det kommer vel an på øjet der ser ;o). Jeg syntes 90% af ridningen er møg grim og især med spring heste der styrter ukontrolleret rundt.

    Men nej, folk står jo ikke inde for at tæve deres heste på springbanen når den refusere - der er jo aldrig nogen herinde der melder sig frivilligt når tråde om at straffe hesten kommer op, aldrig ;o).


  • #10   6. maj 2013 Maria

    Jeg kan slet ikke beskrive hvor stolt jeg er over dig! Du har virkelig atget alle råd til dig! Huskede du at lade din hest overnatte med kandar, så den vender sig til det?


    Nå XD
    Nemlig ja. Jeg benytter virkelig kun vold når det er nødvendigt. Også selvom jeg ved det er min fejl at det overhovedet er nødvendigt.


    Krikken
    Hm, måske har jeg bare altid koncenteret mig for meget om mig selv. Men jeg må ærligt sige jeg har aldrig til stævner eller lign turde straffe ponyen eller ride med hovedet under armen (ok til omspring var jeg nok ikke så fantastisk igen). Jeg personligt synes da det er enormt pinligt at opføre sig således og vise sig sådan frem på en stævneplads.

    Tja.. Igen jeg er ikke bange for at fortælle min pony har fået et slag med pisken på halsen ved gentagene refuseringer. Ellers har jeg altid lært smæk på støvlen, pga "smældet". Lære folk ikke det mere eller hvad? Er alt bare hestens fejl?
    Jeg må være gammeldags så.


  • #11   6. maj 2013 Må sige at når man kommer ud på stævnepladserne så er der rigtig grim ridning, men det er ikke kun ridningen, det er blandt andet også alle de grimme oplevelser hestene får når de skal læsses og ikke vil op og de bare får sådan en i røven fordi de skal op.
    SUK man ser mange grimme ting ude på stævnepladserne smiley


  • #13   6. maj 2013 DD
    Ja self. gjorde jeg da det, du har jo været en super underviser, og ville bestemt ikke skuffe dig, så udover kandar spændte jeg dem helt ind så de overhovedet ikke kunne røre sig, og brugte pigtråd så de virkelig kunne vende sig til smerten smiley



  • #15   6. maj 2013 Camilla

    Ak ja, min pony går aldrig op i traileren. Da jeg var 14 slog jeg ham en eneste gang med en pisk og den dag gik han så slet ikke op mere. Jeg måtte de de 29 km hjem.
    Hvad lære man af det?

    Ja da jeg var 10 - 15 bestod min ridning af det rene tæsk, andet havde jeg ikke lært. Det tør jeg også gerne sige.


  • #16   6. maj 2013 Maria

    Du er fanme den bedste elev jeg nogensinde har haft!


    Anja
    Jeg har også ofte gevet et mindre signal med pisken eller benene hvis det ikke virkede f.eks i en traversade eller lign. men aldrig et decideret SMÆK.


  • #17   6. maj 2013 Føler også hele tiden man hører at hesten er fræk, når den i bund og grund bare ikke altid er udviklet nok eller ikke forstår hvad den skal smiley Og frækhed skal jo straffes!

  • #18   6. maj 2013 Jeg har sparket min pony en ordentlig en i røven engang smiley men jeg kunne ikke holde vreden tilbage først bed hun mig i armen der gjorde jeg ikke det store nummer ved men da jeg ville strigle hende på bagdelen lossede hun mig lige over skindebenet fordi hun er vinter kåd smiley det har jeg aldrig fortrudt smiley hvis i ikke forstår så læs en af mine forrige tråde med hest sparker og bider smiley

    Ps. Det er ikke noget jeg går ind for smiley


  • #19   6. maj 2013 Det er faktisk ikke så længe siden jeg overvejede at starte samme debat herinde ..
    Men jeg valgte at lade være, for jeg ved at jeg ender med at sidde tilbage med en super frustreret følelse, fordi jeg ikke føler jeg får mit budskab igennem, og kan få folk til at indse hvor dybt forkert det er. Jeg ved vi alle må have vores meninger, men nogle af I andre må også kunne genkende, at der er nogen ting man simpelthen har så stærke meninger om, at man nærmest er overbevist om, at det er det eneste rigtige. Sådan har jeg det med det her emne.

    Jeg slår ALDRIG min hest. Aldrig, aldrig, aldrig. Jeg var en gang ret slem til det, men jeg blev klogere. Jeg lærte noget om hesten, dens hjerne, dens instinkter - og så stoppede jeg som jeg blev klogere og klogere.
    Den dag i dag slår jeg som sagt aldrig min hest, ej heller andres heste. Jeg har set så mange tilfælde hvor konflikten mellem hest og ejer kan løses uden vold. Men så snart man bringer vold ind i konflikten tager man - efter min mening - en 50/50 chance. Enten så stopper hesten i frygt for at få flere slag, eller så bliver hesten så bange og forvirret at den begyndere at reagere voldsommere, og måske også får endnu flere uvaner.



  • #20   6. maj 2013 Nej slå ikk en hest bare for at slå.. Men vil da gerne indrømme jeg ikke er bleg for at give min hest et klast i røven hvis den ikk lige gider på med..

    Som rosa.. hun gad ikk gå hen til traileren eter flere forsøg (og nej er ik bange for en) så efter 5 min prøve gik jeg op bag hende slog hende i numsen bare med flad hånd også gik vi ellers hen til traileren og op.. Ikke så meget der.. Men kunne ikk finde på og gør det ved min plag da hun er en helt anden type så end rosa..

    Men jeg rider hverken med pisk eller sporer da jeg ikk har noget og bruge det til..

    Men jah ved godt jeg er et ooond oooond menneske for at flå ine heste med mine store svulmene spagetti arme hehe gør 100 Gange mere end end nå de andre heste bider eller sparker hinanden =)

    Men so sagt nej jeg stå bestemt ikk en hest bare fordi den ikk forstå hvad den skal. Sådan er det med mit plag hun er stadig ret rå og hvis hun gør en helt masse er det fordi hun ikk forstå og ville da gøre det hele meget værre hvis jeg slog hende.


  • #21   6. maj 2013 Altså jah nogle siger hesten er fræk og det jo bare fordi vi sætter menneske ord på det hesten er fræk er jo tit at hesten ved hvordan den kan slipper for at lave noget og derved gør forskellige ting intet andet og i menneske sprog man kan jo godt kalde det og være fræk..

    Ligesom min pony er meeeeget opmærksomheds krævende og kan ikk have nå jeg er med de andre heste jeg kalder det jaloux selvom det jo intet har med det og gører men jah vi sætter jo bare menneske ord på det..


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #23   6. maj 2013 Nej, det gør jeg ikke, men det gjorde jeg i starten. Blev heldigvis klogere og gudskelov for det da! smiley

    Men hvis det potentielt kan gå hen og blive farligt for udenforstående, så er jeg ikke så human og knækker gerne nakken eller hvad der nu skal til for at forhindre en evt. ulykke. - Fx hvis hesten render ud foran en bil.


  • #24   7. maj 2013 Hvis mine heste "tigger"/bliver opmærksomhedskrævende ved, at slå ud og skrabe med benene, så siger jeg først højt og bestemt NEJ! Bliver de ved, så får de et dask over bringen. Jeg vil ikke have, at de pludselig dasker ud med en hov, fordi jeg har vendt ryggen til.

    Hvis de er ved, at gå ind i mig - så dasker jeg aldrig til dem. Så markerer jeg min "safezone" ved, at gøre mig bestemmende. Kaster hænderne op og "tramper" over imod dem, så de bakker væk fra mig.. Uden at røre dem.

    Napper de ud efter mine fingre, når jeg går ind fra fold (fordi de vil have godbidder - ikke fordi de bider :)), så får de også et dask. DET gider jeg heller ikke..

    På en måde er jeg lidt træt af det der "OMG SLÅR DU DIN HEST?!"
    For nej .. Selvfølgelig skal INGEN mennesker slå deres heste! Det er bare ikke måden på det. Men et dask på bringen eller lignende er i mine øjne intet andet end almindelig opdragelse, og sådan et dask har aldrig skadet en hest. Tænk på hvordan de sætter hinanden på plads og indordner sig i flokken. Vi har med store dyr, at gøre .. Der skal sættes grænser. Man skal ikke udøve VOLD - men nogle gange synes jeg godt nok, at folk tror deres hest opløses som sukker i regnvejr.


  • #25   7. maj 2013 Men ridemæssig "vold" - ALDRIG.
    - Jeg er meget meget obs på min tøjleføring og ben, og skælder aldrig ud, hvis en øvelse ikke går som "planlagt", for jeg ved, at fejlen er hos mig.


  • #26   7. maj 2013 Hvis hesten bare kigger forkert på mig, får den virkelig bare slag med pisken. Selvfølgelig ikke sådan en ringe dressurpisk, men jeg hiver bare longepisken frem! Den må sgu forstå, at det på alle måder er forkert.



  • #27   7. maj 2013 Nej, jeg slår ikke min hest.
    Jeg kan finde på at gøre mine signaler tydeligere hvis der igen reaktion kommer, men ikke slå.
    Det at slå er jo ét hurtigt pres du ligger og slipper igen - hesten får intet ud af det, andet end det nok gør ondt.

    Hvis du vil ændre din hests adfærd bliver du nød til at holde presset og evt. Forstærke det indtil den ønskede reaktion kommer.

    Hvis min hest tigger eller andet (nu er han ikke typen der sparker eller bider) så ignorerer jeg ham simpelthen totalt.



  • #28   7. maj 2013 Altså jeg har en hest som skraber RIGTIG meget, både i boksen og på staldgangen når han står der. I boksen gør jeg ikke noget ved det, for det kan jeg ikke, men når han står på staldgangen og han begynder, prøver jeg først med stemmen, og virker det ikke (som det ofte IKKE gør) så får han simpelthen et dask så det kan mærkes. og har jeg et trækketov, eller en lille pisk ved hånden, og han bare bliver ved, så kan han altså også godt få et lille svirp af det. Ikke voldsomt eller noget smiley

    Og NEJ det hjælper ikke at ignorere ham, bakke ham osv. Når han gør det, alt dette er prøvet, uden held desværre. Han skal åbenbart lære det på den ''hårde'' måde smiley


  • #29   7. maj 2013 Har ikke læst hele tråden

    Jeg slår - somregel - kun når situationen er farlig og jeg ikke umiddelbart kan se anden udvej.

    Jeg har også klappet min hest en når den har været dum, men det er vidst mere en dårlig vane jeg skal af med igen.


  • #30   7. maj 2013 al almen opdragelse kan jeg godt finde på at klappe til. Kommer an på hvilke situationer.. I ridningen får jasmin en klap i bagen hvis hun begynder at bakke fordi hun ikke vil igennem porten el. lignende som hun har været igennem 100 gange før...

  • #31   7. maj 2013 Jeg har ikke læst hele tråden...
    Men jeg tror måske nogen gange gør det i ren frustration, det er selvfølgelig ikke OK.
    Der er jo også dem der vokset op og har fået at vide "hesten er dum" - men nu ved vi jo godt at det aldrig er tilfældet... Men stadig...

    En pisk skal på ingen måde bruges som afstraffelse!


  • #32   7. maj 2013 Jeg slår kun hvis jeg oplever hesten bide eller stejle. Mine har gjort begge ting og fået en bag i. Så har de ikke gjort det siden. Under ridning har jeg aldrig pisk med, så der slår jeg ikke. Jeg viser hesten vejen frem:-)

  • #33   7. maj 2013 Jeg kan godt give mine heste et dask over mulen hvis de f.eks bider - gør de heldigvis ikke men gjorde de så ville min reaktion være at daske den på mulen.
    Det samme hvis de sparker efter en, så får de et rap over flanken - ganske enkelt fordi jeg ikke vil udsættes for fare.

    Under ridning kan jeg også godt vippe lidt med pisken, ikke som straf men hvis de f.eks ikke svare frem eller skal have lidt mere bagben med. Men jeg tæver dem aldrig med pisken længere, for skal da være ærlig og sige det godt kunne forekomme da jeg var yngre.


  • #34   7. maj 2013 Generelt når man har med børn eller dyr at gøre, bør man fortælle HVAD man gerne vil have dem til i stedet for hele tiden at sige "nej nej nej" og "det må du ikke" en hest kan ski ikke regne ud hvad det betyder at få nogle klask bagi - udover at den bliver frustreret og synes det er ubehageligt! Hvis min hest gør noget andet end det jeg beder den om, er det fordi jeg spørger forkert eller med et tvetydigt signal.. så må jeg slå hjernen til og tænke mig om - hvordan får jeg så hesten til at forstå hvad jeg mener.. i stedet for at gi den et klask må jeg da vise den hvad jeg mener!

    Hvis min hest f.eks. står og skraber el.lign og jeg ikke gider have det - så siger jeg ikke "nej" eller "stop" eller klasker den én - så giver jeg den en opgave (gå frem, bak, stå) eller vælger at ignorere og så snart hun står pænt af sig selv får hun ros - det kan være ros med stemmen og at blive kløet på halsen, eller en godbid!

    De der lige klasker hesten én, råber, skælder ud eller andet - eller tænker "så kan den lære det".. har IKKE sat sig ind i hvordan hestens hjerne faktisk fungerer!


  • #37   7. maj 2013 At svare tilbage på ens hest spark bid eller uvaner har intet med afmagt eller frustration og gøre.. vedvarende slag har helt klart..

  • #38   7. maj 2013 Hvis du er fustreret, så bliver hesten fustreret. Hop af, og drop træningen for den dag. For hvornår er der nogensinde kommet noget godt ud af at være fustreret? Når man er fustreret lukker man ned, og tager <b>ingen</b> læring til sig. Sådan er det også for hesten. Vold er ingen løsning.

  • #39   7. maj 2013 Nej frustation kommer der sjældent noget godt ud af.. Så er det man lige skal tælle til 10 puste ud og starte forfra igen..

  • #40   7. maj 2013 Lige præcis. Jeg ved fra mig selv, at når jeg blev fustreret, så lukkede jeg ned, og der kom intet godt ud af den træning! Jeg brugte 100 gange på at lære at tælle til 10, og prøve igen. Virkede det ikke at tælle til 10, så lavede vi en lille ting, som en parade eller bakke, også stoppede træningen dér.

  • #41   7. maj 2013 Jeg har smækket til min pony. Men så skal den også være helt gal. Rider jeg, og gør hun ikke som jeg beder om som f.eks at gå frem, starter jeg ud med blot at 'irritere' med lidt småchatten til hende. Men har det ikke virket, har jf chattet hårdere til hende osv til hun gik frem.
    Og som andre, bider/sparker/andet, så dasker jeg hende


  • #42   7. maj 2013 Hestene straffer jo også hinanden i flokken; bider, skubber, truer og sparker hinanden - for at opholde den naturlige rangorden.

    Jeg prøver så vidt muligt at efterligne hestenes reaktioner, hvis de,opfører sig uhensigtsmæssigt - typisk får dem til at bakke, går ind i dem så de skal flytte sig for mig smiley
    Men hvis de napper, napper jeg igen, hvis de skubber skubber jeg tilbage osv


  • #43   7. maj 2013 Jeg slår ikke mine hest, kun hvis de bider, stejler eller lign.
    Men jeg har engang oplevet, at jeg underviste en lille pige på hendes pony. Pigen havde ikke helt styr på de signaler hun gav til ponyen, så ponyen blev meget forvirret.
    Jeg forklarede stille og roligt pigen, hvorfor ponyen lige pludslig stoppede når hun vil have den til at dreje (fx).
    Men inden jeg nåede at få talt færdig kommer pigens mor hen og begynder at råbe og skrige af pigen, at nu skal hun altså til at ride den pony ordenligt og, at ponyen bare skulle have nogle tæsk hvis den ikke gjorde som pigen ville...
    Suk.. Hvordan kan mennesker tænke og sige sådan noget?....


  • #47   7. maj 2013 Hesten vil til enhver tid forsøge at gøre det rigtige for at behage, men naturligvis også for selv at opnå noget rart - f.eks. en godbid eller at rytter slipper presset.. når man tæsker løs på hesten gør den alt muligt - løber, bukker, bakker, stopper, og når intet virker er der de heste der "går ind i sig selv" - de giver op!
    Når vi har en hest der gør noget uønsket må vi blive bevidste om hvorfor den gør det - eller rettere - hvordan har vi eller andre lært den at have denne adfærd? for en hest er ikke bare "dum", den har som oftest lært at hvis f.eks. den napper, så falder der en godbid af osv osv. Min hoppe har tidligere været slem til at nappe - haps så sad der bare et sæt tænder i armen på mig, og jeg kunne bare ikke greje hvorfor! Jeg forsøgte mig naturligvis med at give hende et dask når hun gjorde det - hvilket gjorde det endnu værre! For når hesten forventer dette dask, vil hun automatisk være i "beredskab" hvilket kun gjorde at hun nappede endnu mere! Jeg vendte bøtten på hovedet, når hun nappede ignorerede jeg hende fuldstændig - ingen dask, ingen "nej", intet - jeg fortsatte bare med at strigle eller andet. Når hun så stod afslappet med hovedet frem og nede roste jeg hende, evt. med en godbid. Nu napper hun ikke længere.


  • #50   7. maj 2013 Altså hvis mine ikke forstår noget så forklare jeg det på en anden måde, eller finder noget nemmere, for det kunne jo være den ikke er klar til det. derimod hvis de bider! nu er de begge hingste dem jeg har, og hingste er som regel slemme til at bide:/ så når den store snapper efter mig for han et dask på skylderen, hvorefter han går sin vej fordi han ved det er forkert. den lille har det med at hakke tænderne i så der markere jeg med et ben i vejret (ligesom en hest der siger stop) at du skal ikke gå længer, hvis ikke han høre, ja så vil jeg forsøge af "daske" ham på bringen eller på skylderen som med den store, og han holder så op smiley

    det skal dog siges før i tiden fik jeg også af vide at du bare skal "slå" hesten hvis ikke den vil som du vil, og jeg for det faktisk stadig af vide, kan huske til en spring undervisning hvor min pony var bange for et spring, sådan virkelig bange, hvor jeg for at vide af ridelæreren at jeg skal hive den i munden, sparke ham frem og svinge pisken 1 galoptrin fra springet, heldigvis for det var jeg klogere, og valgte at stoppe med undervisning hos ham fra sekundet efter han havde sagt det... men der er nogle lærer der rent faktisk lærer deres elever sådan noget, desværre, og desværre er det som regel ude på rideskoler hvor der bliver lært den slags ( det sted de fleste for deres første lærdom med hesten)


  • #51   7. maj 2013 Som en anden siger - er det meget bedre at daske ved ren opdragelse - fra jorden altså.. End ride-"vold", for det er kun rytterens skyld, når hesten ikke forstår. Ligesom en lærer, der ikke kan lære barnet matematik, fordi han ikke har fundet ud af at lære fra sig.

    et dask, når de vader rundt ved strigling (eller skraber!), og de så står stille, giver også ro på hesten. Begge mine har DAMP, men det bliver bedre med alderen.

    En hest vejer 500 kg, har I set, hvordan de er overfor hinanden på fold? Ikke at vi skal være "som heste", for vi er meget fysisk underlegne.. Og derfor skal man finde små, præcise signaler , for ens egen sikkerheds skyld. A la HMS. Men jeg synes, det er tankevækkende at min elsker sine veninder på folden, og de alle sparker hinanden, k*llinger. smiley

    At trykke med en finger, kan chokere dem meget mere end et dask, og virker bedre.


  • #52   7. maj 2013 Hestens adfærd vil altid tage udgangspunkt i de erfaringer den har fra sit liv.. om det så er os eller ydre omstændigheder der har "lært" hesten det, er sådan set ligemeget.. pointen er at vi kan lære den lige den adfærd vi ønsker!

  • #53   7. maj 2013 Luna
    Jeg advarer med en lyd istedet, eller stamper med den ene fod

    Lisette
    Nej? Det fungerer perfekt, og hestene reagerer på det som jeg ønsker - en laverestående giver jo ikke igen, den øverste i hierarkiet har det sidste ord, og det er det jeg efterligner. De forstår det tydeligt, så jeg har stor succes med dette


  • #54   7. maj 2013 Vold er aldrig en løsning - heller ikke, når man har med heste at gøre. Og man kommer RIGTIG langt ved at bruge sit kropssprog korrekt. Af samme årsag bruger jeg personligt heller ikke vold i min træning.

    Det eneste tidspunkt, hvor jeg måske kunne finde på at klappe til hesten på bringen, skulderen eller lignende (ALDRIG i hovedet), er hvis der er tale om en decideret livsfarlig situation, hvor man ikke har tid til at overveje en hel masse, men bare er nødt til at stoppe hesten i det, den er ved at gøre NU, da enten hesten eller en selv ellers vil være i fare for at blive slået ihjel eller komme meget alvorligt til skade. Det kunne f.eks. være, hvis hesten pludselig var på vej til at springe ud foran en bil eller lignende på tur. Men det ville være alleryderste "nødrefleks", og 7-9-13 har jeg ikke måttet benytte mig af den endnu.


  • #55   7. maj 2013 Da jeg red rideskoleridning og ikke havde lært andet end at ride for tøjlen - så jo. Der vidste jeg ikke bedre. Det tog mig lang tid at finde den "vej" indenfor ridesporten som jeg gerne ville følge. Men nu har jeg fundet den og skal have vendt mig af med alle mine "unoder" smiley
    I min erfaring så er det langt nemmere at få hesten, i hvert fald den jeg rider, til at gøre som jeg vil, når jeg gør det på hans måde. Eksempel; hver gang vi skal ride tur eller op på banen så kommer vi forbi en automat med wrap/hø. Den vil han mægtig gerne spise af og nogle gange styrter han derhen(som i at fanden tager ved ham og han ikke er til at styre, det er i hvert fald rigtig svært smiley ), hvor intet hjælper. Der har jeg givet ham et rap med pisken, mest fordi det er refleks og fordi jeg bliver bange. Men den bedste metode er at snakke til ham når vi rider forbi. Så har han slet ikke fokus på det. Det er også den metode jeg bruger nu.

    Selvfølgelig hvis det bliver farligt, så skal der markeres, men jeg vil hellere slå ud i luften eller stampe i jorden end at slå med pisken smiley Jeg kan næsten ikke få mig selv til det - i hvert fald kan jeg ikke slå hårdt.

    At bruge vold kan være en hurtig og midlertidig løsning, men skal man komme problemet til livs - så skal man bestemt ikke bruge vold. Jeg stræber efter at kunne være så kontrolleret i mit kropssprog og i min omgang med hesten at det på ingen måde er nødvendigt.


  • #56   7. maj 2013 Så sent som for 30 min siden så jeg mig nødsaget til at bruge mit træktov og slå til på bringen.

    Min mindste pony som jeg lige havde taget tov i for at føre ind, valgte pludselig at gå til angreb på min anden pony bag mig. Jeg kom direkte imellem dem og havde jeg ikke slået til på bringen der, var jeg blevet kimet ned af to stejlene ponyer.

    Et slag på bringen var nok, så stoppede han og gloede dumt på mig. Han fik efterfølgene ros, og så kunne vi ellers gå ind.

    Det er sådanne ting, der må jeg være ærlig der er min lunte kort.


  • #59   8. maj 2013 Den lille hingst kan godt være hveranden dag, men ellers er det sjældent - har en flok på 4 heste. Oftest kan jeg stoppe en begyndende uønsket adfærd med et blik, en lyd eller et stamp..

  • #61   8. maj 2013 Fint fint, du må synes hvad du vil selvfølgelig smiley
    Jeg kan bare se det fungerer præcis som ønsket, og hestene er glade og tilfredse. De følger mig alle, og kommer så snart de ser mig (jeg har ikke godbidder med)

    Hvis nogen har andre meninger, så fred være med det smiley


  • #62   8. maj 2013 Jeg er så gudsbenådet, at jeg nu kun har to heste tilbage - og to, der altid, altid, altid gør deres ypperste for at gøre, hvad jeg beder om.
    Ajour kan dog være ekstremt hingstet, og han blev som 3-næsten 4-årig sendt til hestehvisker (Shane Mosele), da han var så voldsom og mildest talt ustyrlig efter at være kommet på stald. Han er det sødeste, virkelig, og jeg har jo haft ham, siden han var føl.

    Men med det bliver der virkelig sagt fra med store bogstaver, når han gør eller lægger an til noget, han ikke skal - dog mest af alt, når han ter sig i dressuren, for der kan han virkelig være en røvbanan af en unghest.

    Heldigvis, jeg kan ikke sige det nok gange, er både han og Ziggy så fantastiske og formidabelt søde at have med at gøre på alle måder, at det er undtagelsen langt snarere end reglen, at der bliver sagt fra overfor dem (eller egentlig kun Ajour - der er aldrig blevet lagt en hånd på Ziggy, da han var så rædselsslagen og bange for alt, da jeg fik ham).

    Så! Jeg er ingen goodie-goodie, og mit temperament har især for 7-8 år siden været helt oppe og ringe, men efter 4 år i professionelle stalde, er jeg bestemt vokset med opgaven, og jeg har lært at håndtere tingene på en fornuftig og konstruktiv måde.


  • #63   8. maj 2013 Lisette K, må klappe i hænderne over at du meldte dig i denne tråd!

    Hvor har du dog ret, og skønt at du altid formår at forklare din mening eller sågar fakta på en logisk og letforståelig måde.


  • #64   8. maj 2013 Sissel - Hvis du studerer heste i en flok, såvel tamme som vilde, vil du se at det netop ikke er de højest rangerende der tyer til disse midler hurtigst, men derimod de heste der ikke er sikre på deres plads eller forsøger at arbejde sig op i hierakiet. Små slåskampe vidner om usikkerhed på rollefordeling, ikke en solid leder. Mine 26 heste går på døgnfold sammen, her ses og mærkes dette tydeligt. Flokkens førerhoppe er på ingen måde nødt til at markere sig i form af fysiske tjat så ofte som hver anden dag! Hun er naturligt respekteret, og dette er hun ikke blevet ved at sparke og bide de andre. Det er ikke lederne i en flok, der er de fysisk dominante, da de ikke er konstant nødsaget til at slås for at holde status. Derimod er de lavere i rangordenen sommetider tvunget til at gøre brug af disse midler, da deres plads er mere usikker og de derfor må kæmpe for at opretholde denne. Lederne er som regel de mere rolige og fattede, og aldrig de der konstant må slås for deres sag. Dette vidner om underdanighed frem for lederskab.

  • #65   8. maj 2013 Lisette K: du misforstår fuldstændigt hvad jeg skriver - jeg er meget klar over at heste er forskellige, og at race/temperament osv osv. også spiller ind.. alligevel er min pointe at vi kan lære hesten den adfærd vi ønsker (med hestevenlige metoder that is)

    Jeg har lært en masse gennem kurser med diverse trænere, især er jeg fan af den akademiske tilgang som jeg nu selv praktiserer og også underviser i, samt horsemanship på "Ute Lehman måden". Efter at have læst og studeret hestens adfærd, indlæring osv. i mange år nu, er jeg ikke i tvivl om at vi kan lære hesten hvad som helst vi ønsker, bare man tager udgangspunkt i den hest man har med at gøre og tager den tid den enkelte hest kræver - dens adfærd udspringer naturligvis af det den er født med (race, temperament) men udspringer så sandelig også af hvad den igennem livet har erfaret - fra andre heste, fra ydre omstændigheder, fra os mennesker.. erfaringer er indlæring!


  • #66   8. maj 2013 Det er også derfor jeg altid bruger tid på at målrette træningen til den enkelte hest.. Godt nok har jeg mine principper for hvad hesten skal lære helt konkret, men vejen dertil må konstant revurderes, nogle gange er der brug for det ene, nogle gange det andet.. det vigtigste for mig er at give tid til at betragte og observere hestens adfærd og konstant være opmærksom på hvad mine signaler får hesten til at gøre.. således kan man efterhånden finde den rette vej for den hest man nu engang arbejder med!

  • #67   8. maj 2013 Det er jo svært! smiley man skal jo lære sine heste at de ikke må bide, sparke osv, men jeg må nok sige det kan være svært! Freksempel min hest( hun er 6,år ) hun er virkelig irreterne især når hun har "Krut i røven" så laver hun såden "hoppe" trav som er umulig at side ned i! og der må jeg indrømme at jeg har altså også givet hende et dask med benene! ( og hun er selfølgelig Meget, "ben sky" ) så det er da verdens bedste ide!! Hehe!...

  • #68   8. maj 2013 Ironisk ment!! smiley

  • #69   8. maj 2013 Johanne - jeg er dig dybt uenig, men fred være med det.
    Jeg arbejder med mine heste på deres principper, og tilbringer meget tid blandt flokken, og de går på løsdrift.

    Hvis du har mødt en hingst ved du, at de prøver grænser af hele tiden, dog kan jeg holde ham sammen med min hoppe,
    Hvis du læser hvad jeg skriver står der INTET om fysiske tjat?? Førerhesten går mod de andre og de flytter sig, hvis førehesten ser uønsket opførsel lægges der ører, svinges med hovedet, stamper eller går imellem - det er præcis disse ting jeg gør -

    I mine øjne kan folk have gået til nok så mange kurser og læst nok så mange bøger - men faktum er at sandheden ses hos flokken - og jeg ser hestene reagerer positivt og som ønsket på mine handlinger - og så kan folk mene hvad de vil, men i kan altså ikke argumentere imod det, når det tydeligvis fungerer som det skal smiley


  • #70   8. maj 2013 Heste prøver ikke grænser af, da hjernecenteret frontallappen ikke har kapicitet til dette. Derimod reagerer de ud fra det grundlag, man giver dem. De ved ikke af sig selv, hvad der i vores øjne er rigtigt og forkert, og dermed heller ikke hvor grænserne går. Så hvis man ikke formår at få markeret grænserne, kan man på ingen måde forvente at disse overholdes, og det er her folk begynder at tale om grænsesøgende heste, hvor det i virkeligheden blot handler om mangelfuld vejledning eller indlæring.

    Jeg ejer selv tre hingste, og de prøver bestemt ikke grænser. Men i og med at de er unge, er der selvfølgelig visse ting, de ikke har fået lært og derfor ikke har en kinamands chance for at mestre. Hvis man lærer en hest noget på en måde, der står i overensstemmelse med dens måde at optage information, vil den ikke være grænseprøvende. Det er ikke en naturlig tendens. Men i en flok er der altid en leder af hensyn til overlevelsen, og hvis man ikke selv formår at påtage sig denne rolle, vil hesten rent instinktivt gøre det. Igen er det ikke grænseprøvning, men simpelthen mennesket, der med sit kropssprog ikke magter at sætte sig selv i den rette rolle. Hesten lærer dermed, at mennesket er den underdanig og vil handle herefter. Så det handler om hvilke erfaringer med giver hesten med sig selv som træner.

    Du har ganske ret i, at en førerhest vil få de andre heste til at vige for sig, markere sig stille og roligt overfor uønsket adfærd ved at lægge ører, mm. Men som du selv skriver, er det disse midler denne tager i brug. Altså ikke noget med bid og spark.

    Og ja, sandheden ligger i flokken. Netop ud fra denne analogi, må du kunne se, at det netop ikke er førerhesten, der giver de fysiske knubs. Som jeg i mit tidligere indlæg beskrev, er den fysiske måde at promovere sig selv, et udtryk for usikkerhed ift. rollefordelingen. Førerhesten behøver ikke konstant kæmpe for at opretholde sin plads, hvilket hestene med de mere ustabile statusser bliver nødt til i højere grad. Du siger, at det fungerer som det skal - samtidig bliver du hver anden dag nødt til at gøre brug af fysisk magtudøvelse på den ene eller anden måde overfor din hingst. Når du bliver nødt til at gentage korrektionen så ofte, er der så ikke noget der typer på, at det måske ikke virker optimalt?


  • #71   8. maj 2013 Johanne: enig, enig, enig smiley

  • #72   8. maj 2013 Desuden er det ikke nødvendigt at bruge kroppen så meget som man tror for at hesten forstår det - bare dit blik, en lille bevægelse med hånden, måden du vender din krop imod hesten, måden du holder din krop - er du i dit tyngdepunkt, er du "ude af balance", er du høj eller lav i energien - alt dette påvirker hesten, og derfor er der også mange ting som påvirker hesten, som vi ikke nødvendigvis er klar over.. jeg kan få min hest til at flytte sin skulder blot ved at rette blikket mod den, eller løfte min hånd en anelse hen imod hendes skulder - det har vi naturligvis trænet, men det siger bare meget om hvor følsomme heste er!

  • #73   8. maj 2013 Hingsten er ikke min..
    Jeg kentager igen - at jeg ikke bruger fysisk korrektion? Førehesten markerer da helt sikkert indimellem også med tænderne, det kan vi jo se? Den lille hingst "provokerer" alle hestene i flokken, også førehesten, så der ser jeg ingen adfærdsforeskel i forhold til rang.

    I bliver nødt til at acceptere at folk benytter forskellige metoder, og så længe det virker efter hensigten, og hestene ikke lider overlast, må i altså blive nødt til at acceptere at det bliver gjort på denne måde, trods i ikke nødvendigvis mener det er godt nok.

    Forstår ikke denne evige fingerpegning efter folk som faktisk behandler deres heste bedst muligt - lad os dog acceptere hinandens forskellige indgangsvinklerm og istedet rette blikket mod de hvis heste lider unødig overlast, og forsøge at hjælpe dem på rette vej istedet?
    Vi bliver jo alligevel aldrig enige om én træningsmetode, det er som den evige bid/bidløs bom/bomløs osv osv debat smiley

    Move on people smiley


  • #74   8. maj 2013
    Er helt enig med Johanne - bortset fra leder/føredelen ;o).


  • #75   8. maj 2013 Præcis! Herhjemme uddeler førehesten altså smæk hvis det bliver ham for meget

  • #76   8. maj 2013
    Det er ikke den del jeg er uenig i :o)

    Jeg er uenig i at der findes en føre/leder hest og at vi derfor også kan påtage os rollen som leder i en flok/over for hesten.


  • #77   8. maj 2013 Gud jeg må være træt, jeg kan slet ikke følge med i emnerne her inde og hvad folks holdninger er. Jeg må lige gennemlæse det når jeg er lidt mere frisk hihi smiley

  • #78   8. maj 2013 Altså jeg kan kun finde på at bruge en lille smule vold, når en situation kan eller begynder at blive farlig. De er jo store og stærke dyr, så man må sætte sig i respekt! Men under ridning er det meget sjælendt jeg bruger vold, da det oftes er fordi hesten jo ikke helt forstår hvad jeg vil havde, og det hjælper jo ikke med et slag i røven..! Men volden bliver helst aldrig brugt, prøver altid se det positivie når de bliver lidt stride de små hypper smiley

  • #79   8. maj 2013 Sissel, selvfølgelig må du have din mening og dine metoder. Du vælger jo selv at deltage i et offentligt debatforum, og så går jeg også ud fra at folk er her med henblik på at diskutere og udveksle holdninger :o) Selvfølgelig skal vi så vidt muligt hjælpe heste der lider overlast, men det behøver jo ikke at forhindre os i at diskutere andre ting også, selvom de ikke er lige så slemme? Det ene udelukker jo ikke det andet. Selvom tvungen prostitution fx er værre end uenighed om træningsmetoder, forhindrer det mig da ikke i at kunne snakke om begge dele.

  • #80   8. maj 2013 Krikken - Haha, må man spørge hvilken del du egentlig var enig i så? For det meste handlede da om ledere osv. :o)

  • #81   9. maj 2013 Bruger pisken hvis Skade ikke gider gå i galop eller hurtigere tempo! smiley Men det er bare et lille dask i rumpen eller på skulderen for at sige Hør her, du er det her du skal", altså får at gøre hende opmærksom! smiley Men jeg SLÅR hende ikke! smiley

  • #82   9. maj 2013
    " Heste prøver ikke grænser af, da hjernecenteret frontallappen ikke har kapicitet til dette. Derimod reagerer de ud fra det grundlag, man giver dem. De ved ikke af sig selv, hvad der i vores øjne er rigtigt og forkert, og dermed heller ikke hvor grænserne går. Så hvis man ikke formår at få markeret grænserne, kan man på ingen måde forvente at disse overholdes, og det er her folk begynder at tale om grænsesøgende heste, hvor det i virkeligheden blot handler om mangelfuld vejledning eller indlæring. "

    Den del ;o)


  • kit J
    kit J Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Svar: 2
    #84   10. maj 2013 kun tabere bruger vold - er man ikke dygtig nok til at få sin hest til at forstå, hvad man vil, skal man ikke have hest.

  • #85   10. maj 2013 Og hvis der er en hest der ikke gider og gå frem og man så bruger pisk!, kan det være at den rider "sidlædns"(staves) og så går det jo helt galt! men så prøv med spore!?. (ikke at jeg selv bruger noget " hjælpe udstyr ") Men det er jo ikke som sådan at slå!, og man skal jo være MEGET blid med spore!,(og pisk) og så er det ikke vold med dyr!...(ikke efter min mening) !! smiley smiley smiley
    Vrinsk Freja D


  • #86   10. maj 2013 Men ja det er jo bedst uden noget (det gør jeg selv)!!

  • #87   10. maj 2013 Jeg er også enig med Johanne i den del, som krikken er enig med smiley Hehe.. Det er jo videnskabeligt bevist, så at sige det ikke er korrekt er jo pænt dumt smiley

    Er dog ikke enig i hesten ser os, mennesket, som førehest.


  • #88   12. maj 2013 jeg slår aldrig mine dyr, hverken store eller små.

    jeg var en gang en hestetæsker, men så lærte jeg heldigvis noget andet, og er idag antislagmenneske, for jeg ved bedre.

    faktisk er jeg lige så hysterisk til det her med at slå, som mange exrygere er med røg


Kommentér på:
Slår i også bare til når hesten ikke forstår?

Annonce