{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cair system - for/imod?
  • #1   17. maj 2013 Følger lige med smiley
    Har hørt voldsomt meget om det men forstår virkelig ikke hvad det er ;p


  • #2   17. maj 2013 det passer fantastisk til min hest som har en meget stor muskel udvikling og han er også vildt hurtig til at tabe dem igen
    så syntes den er rigtig gi


  • #3   17. maj 2013 Er virkelig glad for mine Cair sadler, og begge mine heste går fint på dem.
    Et minus er at man ikke har tage fylde ud eller ligge mere i som man kan med uld (dog mener jeg man kan i de nyeste wintec sadler?) og har man en hest hvor kammeret er for bredt/smalt så kan man ikke ændre på dette


  • #4   17. maj 2013 Jeg synes egentlig det fungerer ret godt. Problemet er bare, at det ikke er alle sadelmagere der kan "omstoppe" en sadel med cair, og det kan godt volde lidt problemer. Men jeg synes de er gode - specielt på grund af vægten!

  • #5   17. maj 2013 Jeg har hørt at de skulle kunne blive meget hårde, fordi at luften bliver presset ned af rytterens vægt, men at et lammeskind vil kunne hjælpe på det.


  • #6   17. maj 2013 Ligger godt på min ismule, dog har vi et lammeskind under...

  • #7   17. maj 2013 Har også en cair sadel og er også glad for den..

    Hvorvidt den kan omstoppes/ændre balance, som de kalder det. Prøv at læse denne brochure fra Bates.

    http://www.caircushionsystem.com/cairBrochures/Danish%20CAIR%20Brochure.pdf


  • #8   17. maj 2013 Mine erfaringer er at det er et super godt system, det forhindrer trykpunkter da luften hele tiden fordeler sig jævnt og derved konstant tilpasser sig hestens facon, under arbejde. Jeg har oplevet at det gør hestene mere frie og afslappede og at det mindsker spændinger.

    Dog tror folk tit at disse sadler kan passe alle heste og her opstår fejlen efter min mening, sadlen skal stadig passe den enkelte hest. Og evt. tilpasses.
    At begynde at putte alverdens underlag osv. under en sadel er for mig som at tage en ekstra strømpe på i et et par sko der passer - det opnår man kun tryk af.


  • #9   17. maj 2013 Det fungere super godt på min hest er meget glad for cair systemet

  • #10   17. maj 2013 Jeg er super glad for det smiley begge mine egne heste går kun med cair sadler smiley For mig er det også en meget økonomisk fordel, da de begge to er inde i en fase hvor de hele tiden ændre facon og sætter nye muskler. Jeg kan selv skifte kopjernet i sadlen og har ex. lige måtte sætte et nyt i til springhesten der var vokset ud af nr. mindre. Hvis jeg ikke havde en Bates sadel, ville jeg have været nødsaget til at købe en ny sadel i dette tilfælde så var lykkelig for jeg havde den smiley
    Dressurehesten kan kun gå med luft hvilket cair jo er, det er bare det den reagere bedst på smiley

    Hvis den skal være højere fortil eller bagtil kan man også sagtens gøre det. Der er lavet nogle "skumpuder" du kan ligge i lommer både fortil og bagtil, så man kan gøre lige så meget ved en cair sadel som ved en anden sadel smiley Og så er det nemt, tager 10 min og puderne er ikke særligt dyre smiley

    så jeg kan varmt anbefale det smiley


  • #11   17. maj 2013 Jeg har også kun cairsadler, en spring og en dressur, jeg er rigtig glad for mine, og det er dem min hest har gået bedst med! Samt det er dem jeg har været gladest for smiley

  • #13   17. maj 2013 Jeg læste lige dette på en sadelmagers hjemmeside, det er måske værd at tænke over smiley

    "Hvad synes du om luft i sadler? Luft er hårdt! En luftpude, der møder pres nedefra (hesteryggen) og oppefra (rytteren), vil være hård og har tendens til at "skvulpe" uhensigtsmæssigt rundt når rytteren flytter på sig i sadlen! Luft hører hjemme i bildæk! Bryder du dig om at sove på en luftmadras? Til gengæld synes du nok at det er dejligt at flyde på vandet på en luftmadras!? Og det er fordi at vandet giver efter for din vægt!
    Rytteren forværrer eventulle skævheder i sin opstilling i en luftsadel, p.g.a den ustabilitet der opstår i sadlen. Det er svært at vurdere den korrekte mængde af luft. Ved for lille mængde luft vil bommen presse ned på hestens ryg. Ved for fyldte puder vil sadlen ligge og "hoppe" som en gimmibold på hesten.
    Luftpuden er udviklet, så hovedbestanddelene er slanger/ventiler, skumgimmi, 1 skive hård skum (1 cm tyk) samt tape og plastik!! Kamrene er alt for store ( kun 2 i hver side), hvilket giver luften mulighed for at flytte sig alt, alt for meget. Hvorfor så ikke vælge en uldstopning der holder en passende elasticiteten og former sig efter din hest.
    Der findes flere luftsystemer. Flair og Cair er de mest kendte herhjemme.
    Jeg kan ikke anbefale nogen af dem."


  • #14   17. maj 2013 Jeg har haft cair sadler og har altid i sidste ende solgt dem eller udskiftet luften med uld. Jeg har set de luftpuder der ligger i og det ligner mest af alt cykelslange samlet med tape! Desuden har jeg lært i fysiktimerne da jeg gik i skole, at varm luft fylder mere end kold luft, og det kan ikke være rart at sadlen bliver mere og mere hård ned i ryggen jo længere hen på rideturen man kommer. Og at sadlen ikke er den samme sommer og vinter. Giv mig en god tilpasset uldstopning til enhver tid! Men skal lige indskyde at jeg er stor fan af udskifteligt kopjern!

  • #15   17. maj 2013 Jeg er ikk rigtig til dem mere...

  • #17   17. maj 2013 Mange tak for alle de gode svar!

Kommentér på:
Cair system - for/imod?

Annonce