{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.185 visninger | Oprettet:

Hove flækker hele tiden {{forumTopicSubject}}

Altså nu er jeg ved at være træt af min 2 års hove, de flækker hele tiden (eller i hvertfald ofte synes jeg) sidst resulterede det i en hovbyld oveni. Han får biotin hver dag, men spørgsmålet er om det er 'godt nok' biotinen eller om der skal et andet mærke til?
Nogle gode idéer??
Nogle erfarringer med en biotin der rent faktisk virker??

Lige p.t. har han præsteret at lave et hul inden i hoven, tog et billede i dag - hvor der ligesom er et hak opad er fra hans gamle revne, som smeden fik ordnet. Hullet er til venstre, hvis I kigger?
(Han fik smed sidst for 14 dage siden)

Synes ikke at hovene som sådan er tørre.

OBS. Det er samme hov HVER gang! Venstre forben.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hove flækker hele tiden
  • #1   5. jun 2013 Hvor længe har den fået biotin? Biotin er en krig om at virke!
    Min hest's hove flækker også op af en kant lige pt s-:


  • #2   5. jun 2013 I hvertfald 8 mdr..

    Nogle erfaringer med dette produkt: http://shop.avderod-ridesport.dk/pi/Keratex_Hoof_Hardener_250_ml_hovforst%C3%A6rker_11958_496.aspx


  • #3   5. jun 2013 Det produkt har jeg ingen erfaringer med (-;

    Biotin kan godt være nogle mdr. om at begynde at virke.... Men flækker de hele tiden, og kan hovvæggen ikke rigtig opretholdes?


  • #4   5. jun 2013 Altså hver gang hans hove er helt fine igen, kommer der en ny flænge - eller i dette tilfælde et hul midt i det hele - så er det er ikke som sådan hele tiden, men det føles sådan smiley

    ^Hvad skal jeg egentlig gøre ved det??^


  • #5   5. jun 2013 Nu ved jeg ikke hvilken smed du bruger, men prøv at snakke med ham om shelly feet. Jeg tror dog ikke din hest har det. Det lyder ikke helt sådan (-; Men shelly feet er, når hovvæggen ikke kan holdes på, hovene flækker hele tiden. Det kan komme af dårligt smedarbejde, dårligt tilpassede sko osv. (-;

    Er hovene meget tørre?


  • #6   5. jun 2013 Det prøver jeg lige at snakke med ham om næste gang han kommer smiley
    Bruger hovsmeden.dk smiley

    Nej, det synes jeg ikke som sådan, har set meget værre, men det kan måske godt ske at der ikke skal meget til? Måske jeg kan behandle mod tørre hove, og se om det kan virke.. Men hvad kan jeg gøre der? Udover at stille dem i vand smiley


  • #7   5. jun 2013 Maja: Du skal ikke gøre andet end at stille dem i vand smiley Lad være med at slaske dem ind i olie og diverse fancy midler - det behøver de som regel ikke smiley Bare tag en balje med vand, fyld den op så hoven kommer i vand, og lad hesten stå med den i ca. 5-10 min smiley Hoven suger vandet, og gør den smidig og blød igen smiley Self. uden at blive helt blød smiley Det gør jeg med min shetlænder når han har tørre hove, og han behøver slet ikke alle de fancy midler man kan købe smiley

    Vandet er trods alt det bedste for hoven smiley


  • #8   5. jun 2013 Det må jeg prøve smiley
    Han er heldigvis ligeglad med at have hoven i vand - da det var sådan vi slap af med hovbylden smiley


  • #9   5. jun 2013 Hvad bruger du af foder? Mines hove er blevet rigtig fine efter jeg bruger foder med organiske mineraler (horselux easy og hippolyt naturmineral). Jeg havde ikke troet, det havde så stor effekt, men det er den eneste forskel jeg har lavet.

    Min flækkede også hovene, når de var tørre. Man kan ikke se med det "blotte øje", om de er tørre, altså man skal ned med en "lup" og tjekke, om de skaller af på hovvæggen. Burde nok tage et billede af det, det gør den ene af mine hestes, fordi jeg ikke har mulighed for at vande hendes hove osv.

    Når den anden hest begynder at skalle på hovvæggen (ikke kronranden), så vander jeg dem, og putter cornucresin på, som min dyrlæge siger er det eneste, der virker. Og der går ikke længe, så er de rigtig fine, og sømhuller forsvinder.

    Og strålen bliver hård som sten, når de er tørre. Jeg vander dem, og putter dem i boots. De er også fugtige efter ridning, det hjælper, når jeg samtidig lægger cornucresin på bagefter i tørre perioder.


  • #10   5. jun 2013 Min 2-års hoppes hove er også flækket her i varmen - hun er dog så godt som rå, så at få hendes hove i vand er et klart no-go (har lige fået hende her d. 1/6), hun er ikke engang så vant til at få løftet hove, så det er jo et problem smiley

    Men vand er alt hvad jeg kan sige smiley Det hjalp på min shetlænder, og jeg kan nøjes med en gang hver eller hver anden uge smiley


  • #11   5. jun 2013 Hej, det med vand forstår jeg godt! Jeg skal heller ikke nyde noget af at bruge vandslange til min 3-års. Derfor bruger jeg vand i en spand, og så en svamp. Jeg vander dem udvendigt og på baller + stråle hver gang, det er tørret ind.

    Det er perfekt til de unge. smiley


  • #12   5. jun 2013 Minsen - uh, kan ikke huske mærket - da det er det foder de fodrer med på gården - men han skulle være dækket ind, dog får han kun 1 liter om dagen, da han går på døgnfold, så det er bare for at han ikke taber sig og holder gang i maven. Det er hende jeg har ham opstaldet med som har anbefalet mig en liter hver dag, og hun har forstand på heste og foder vil jeg helt bestemt mene smiley
    og så får han også sådan en kæmpe vitaminkiks hver dag, så han er 100% dækket ind med vitaminer.
    Sammen med foderet giver jeg biotin og hvidløg smiley


  • #13   5. jun 2013 Minsen - kan du ikke tage et billede en gang ved lejlighed?
    Må lige prøve og nærstudere hans hove i morgen smiley Og så stoppe dem i vand smiley
    Hvor ofte skal jeg have dem i vand?


  • #14   5. jun 2013 Som cecilie, frida og Kurt siger, så er et vandbad klart det bedste! smiley

  • #15   5. jun 2013 En gammel dyrlæge sagde engang til mig at de fleste "dårlige" hove kommer af for lidt eller for dårlig vitamin og mineraltilskud?
    Han mente Biotin var for længe om at virke og at "virkningen" var for lille smiley

    Jeg havde selv en fuldblod dengang som havde"skøre" hove. Han sagde at hesten skulle have ca 50 procent mere end det som står på pakkerne og det har jeg gjort lige siden og har ALDRIG haft problemer siden og de nye heste jeg har fået er alle endt med super sunde og stærke hove.

    Hvis man bruger færdig blandinger (foder) så skal hesten jo faktisk op og have meget foder om dagen for at være dækket ind!!


  • #16   5. jun 2013 Undulat fra Hippolyt kan jeg varmt anbefale. Det er en hovkur (spiselig) og det virkede helt super på min hest. Så blev hovene rigtig pæne og stærke og kunne holdes sunde ved normal fodring og pleje.

  • #20   5. jun 2013 Giv den en HOOFMAKER kur, det er noget af det bedste, du kan gøre for den! smiley

  • Michelle
    Michelle Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 10
    #21   5. jun 2013 Jeg ville også anbefale hoofmaker tilskud/kur.. Det er dyrt, men også det man hører folk have de bedste erfaringer med.
    Skulle det være lige i overkanten af dit budget, så vær opmærksom på om din biotin indeholder zink, kobber og methionin (mener jeg det hedder) ellers hjælper biotinen ikke.. -de tre stoffer er med til, at hesten optager det ordentligt. Egentlig burde det ikke være en nødvendighed at give biotin, da hesten selv danner det ved korrekt fodring. Så måske det kan være vitamin og mineral balancen.. Det kan være en jungle! Så en afstemt foderplan, mdm et har du nok.. såen hoofmer, vandbad og ganske alm levertransolie til at binde fugten smiley held og lykke


  • Michelle
    Michelle Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 10
    #22   5. jun 2013 Såen hoofmer= så hoofmaker.. haha, F*** at besvare indlæg over mobil smiley

  • #23   5. jun 2013 Må lige tjekke op om de ting er i mit biotin smiley
    Vil lige tjekke op på det hoofmaker også
    Tak


  • #24   5. jun 2013 Levertransolien - skal det på hoven? Altså indeni og.udenpå? Eller er det i foderet?

Kommentér på:
Hove flækker hele tiden

Annonce