{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.438 visninger | Oprettet:

Kom med alle jeres gode råd om spat heste... {{forumTopicSubject}}

Alfa har en Aktiv spat i det ene ben og er kommet på smertestilende. hun har en halthed på 1-2 så det er ikke slemt slemt, men selvfølgelig har hun ondt.

Kan jer der har været igennem en aktiv spat hest ikke smide ALLE jeres gode råd til mig smiley

Hun får sko på på Onsdag...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kom med alle jeres gode råd om spat heste...
  • #1   17. jun 2013 Well.. min hest har nu haft aktiv spat i begge sine bagben i lidt over et år, og vi har tabt kampen... han vil få sommeren uden smerter, men til vinter vil han skulle på smertestillende, for bare at være nogenlunde okay gående, og dét vil jeg ikke byde ham.

    Jeg har fodret min hest med cortaflex med HA (til aktiv spat), samt han gik med BOT hasegamacher. Det bedste er hvis en spathest kan holdes igang hele tiden, så godt med skridt, skridt og skridt. Men dette har ikke været muligt for mig, grundet andre ting der er gået ind over. (-;

    Hvordan vurderer dyrlægen hendes chancer for fremtidig ridebrug?


  • #2   17. jun 2013 Han har ikke sagt noget endnu... Ind til videre har han ikke sådan rigtig set hende igennem da vi skal på dyreskue om 11 dage, så han ville ikke begynde at scanne hende, men da vi ved hun har spat forandringer i begge hasser er vi 98% sikker på at det er det der er galt, og da han lavet bøjprøven viste hun også tydelige tegn på det. Er hun ikke rengående om 14 dage skal vi tilbage til dyrhospitalet og have en entelig haltheds udredning og frem til der må hun ikke rides så længe hun er halt. dog må vi gerne gå lange tur med hende på lige vej så hun ikke skal bøje sig i kroppen (forstår du hvad jeg mener?)
    Dyrlægen sagde at det var fuld forsvarlig at tage til dyreskue, dog skulle vi springe fra agilityen og det gør vi selvfølgelig smiley


  • #3   17. jun 2013 Naturligvis først overvejelsen omkring, er det værd at behandle på ? Og hvor mange penge skal man ligge i det, inden det kan betale sig at finde en anden sund og rask hest.

    (Dette er hvad jeg har fået ad vide hos dyrlæge, ikke sikkert det virker på alle heste smiley

    -Spat heste har brug for bevægelse, gerne lange skridt ture og go lang opvarmning.
    -Det er også sundt for dem at galopere, da det er en naturlig gangart for hesten.
    -Det er bedst at ride 20% hverdag frem for 100% 2 dage om ugen.
    -Det fortrækkes at de går på fold så meget som muligt.
    -Glycusamin kan gives til at forbygge. (Staves)

    Syndes tit det bare handler om at fortsætte som man gjorder før hesten fik konstateret spat, syndes ikke der er grund til at blive pylret. Men forhør dig naturligvis hos dyrlæge, hvis du er usikker, han kender jo bedst dianosen på din hest smiley


  • #4   17. jun 2013 Okay, men ellers vil jeg gøre som Dressur hesten siger. Men vil din dyrlæge konstatere spat gennem en scanning? Det lyder for mig meget mærkeligt, da jeg har fået at vide, at spat kan kun konstateres ved røngten. n_n

  • #5   17. jun 2013 Alfa har spat. Det blev vist ved røgten sidste år. Om jeg har misforstået ham ang røgten eller scanning må i ikke hænge mig op på ;). Hun har dog aldrig haft en aktiv spar før nu. Og derfor sørger jeg alle se råd jeg kan få ud af jer ;). Vil jo gør alt for at min datters pony har det godt og vil køre den ind til dyrlægen siger stop.

  • #6   17. jun 2013 Min venindes hest fik spat. Spat gør ondt på hesten, men det er de færreste heste der udtrygger smerte! Min veninde valgte at aflive sin hest da hun ønskede det bedste for den.
    Jeg ville overveje at få hesten aflivet, selvom det ALRIG er sjovt! l-:


  • #7   17. jun 2013 Jeg må indrømme hvis hesten hele tiden har haft spat og det nu er blevet værre og sådan.. så går det desværre nok kun en vejr.. =/

    Men jah vent og hør dyrlægen dom


  • #8   17. jun 2013 Jeg må nok erkende mig enig med de andre så.. nu har jeg selv kæmpet med en spathest i over 1 år, og jeg må erkende, eftersom det er gået i hovene på ham og blevet værre, at der for os kun er en vej, og det er nedad.. så han får fred...
    Men på den anden side, man hører jo solskinshistorier om, at spathestene vinder over spatten, og fungerer igen, så hvem ved n_n Men gør helt klart hvad der er bedst for hesten, og få gerne flere dyrlægers synspunkt på det! (-;


  • #9   17. jun 2013 jeg gik over bomme med min pony men det kan også være godt at gå med dem i vand eller højt græs. Jeg var så heldig at der var en skridtmaskine da min pony havde så ondt at den ikke kunne rides.
    desværre var det ikke nok og min pony måtte aflives efter vi havde prøvet i et år.:-/


  • #10   17. jun 2013 Hun fik for 1 år siden taget billeder og der var spat forandringer i hasseledet, men det er første gang hun er uren pga. Spatten. Jeg vil ikke bare kaste håndklædet i ringen uden at give hende en chance først. Så længe dyrlægen ikke har sagt at hun vil have smerte resten af liver giver jeg ikke op. Hun løber stadig og leger på folden, hun er glad og har haft dage uden halthed i de 3 uger hun har været halt og hun er mindre halt nu end for bare en uge siden. Så håber på det bedste, men ved jo godt at det kan gå den forkerte vej

  • #11   17. jun 2013 Jeg er enig med Dressur hesten smiley

    Motion, motion, motion!

    Til TS: Prøv at søg på enmet - der har været rigtig mange tråde om spat


  • #12   17. jun 2013 TS:
    Jeg ville nok give hende chancen, når det er sådan med hende n_n Gid det havde været sådan med min >.<


  • #13   17. jun 2013 Har kun lige skimtet de andre indlæg, men skridt varm på hårdt underlag , og gerne 15-20 minutter, det hjalp utrolig meget på min ! smiley
    Det kan også hjælpe hvis den bliver beskåret højt bagtil, prøv og snak med din smed evt med beskæring eller sko. Og så kan du fodre med Glucosamin smiley


  • #14   17. jun 2013 Georg fik konstateret spat forandringer i et haseled for snart 4 år siden.
    Det har aldrig haft betydning for ham. smiley

    Men at din hest nu er halt er ikke gode tegn.

    Men enig med alle dem der siger MOTION smiley
    Overvej døgnfold?


  • #15   17. jun 2013 Hun får smed på Onsdag og får sko på for første gang på alle 4 hove, men specielsko bag på som dyrlægen har rådet mig til.
    Vi har været ude og gå en tur på 40 min her i eftermiddag (træktur, ingen rytter på hende), men hun var stadig lige så halt da vi kom hjem desværre :(... Jeg håber at skoene kan aflaste lidt og at hun så bliver bedere så hun kan slippe for de smerter...


Kommentér på:
Kom med alle jeres gode råd om spat heste...

Annonce