{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.500 visninger | Oprettet:

Hvorfor valgte i den race? {{forumTopicSubject}}

Jeg sad jo snakkede med en veninde omkring heste også spurgte hun mig hvorfor jeg egentlig har valgt Belgier racen. Man kan jo ikke gå høje stævneklasser på den og det er jo bare en stor klodsede hest sagde hun.
Jamen jeg valgte racen fordi jeg altid har kunne lide Belgier. De er så smukke og de har et fantastisk dejligt sind. De er fantastiske køre heste og arbejde heste. De har en fantisk flot hårpagt, der bare siger wow sikke en smuksak. De har et har et fantastisk ydre i mange forskellige og fantastiske flotte farver og jeg beundre altid Belgier når jeg ser en. Og ikke mindst er de en fantastisk ride hest.
Og nu ville jeg høre hvorfor i lige nøjagtig har valgt den race? er det farven? ydre? temperament? eller simpelthen bare fordi i faldt pladask for den ved første øjekast? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor valgte i den race?
  • #1   21. jun 2013 Jeg kunne godt tænke mig at travtræne en traver, fordi jeg tænkte det var sjovt. Det begyndte jeg så på. Hesten jeg trænede gad ikke løbe mere, så i stedet for at slagte ham, blev jeg tilbudt ham gratis. Det takkede jeg ja til, hvilket er det bedste jeg nogensinde har gjort (-:

    Men for mig er racen lige meget n:n


  • #2   21. jun 2013 Hannoveraner, fordi det er den SMUKKESTE race. Godt sind, fantastisk potentiale ofte. smiley

  • #3   21. jun 2013 Jeg har valgt at have trakehnere fordi racen er:

    * følsom, intelligent og udfordrende at arbejde med
    * en middelstor ædel og let hest med godt udtryk
    * tre gode taktfaste gangarter
    * gode dressuregenskaber i form af arbejdsvilje, eksteriør og bevægelse

    og det passer godt til mig, og til det jeg vil med ridesporten.


  • #4   21. jun 2013 Jeg har altid været vilde med fjord heste...

    og nu har jeg en krydsning af det da jeg fandt ud af jeg ikke er til ren racet men de skal helst være gule...


  • #5   21. jun 2013 Det er også det aller vigtigste det er at man holder af hesten. smiley

  • #6   21. jun 2013 Jeg har aldrig valgt en hest ud fra racen, men ud fra hvordan den var/er smiley Min nuværende hest anede jeg ikke hvad var eller hvad hun var efter, før vognmanden stod med hende på matriklen og overrakte mig papirerne sammen med hesten. Da jeg var oppe at prøve hende skulle det bare være hende og sådan var det.

  • #7   21. jun 2013 Trakehnere er også en hest jeg beundre rigtig meget. smiley De er så fantastiske på dressur banen. smiley
    Elsker også fjordbollere. Har selv haft en lille bandit af en fjordbolle. smiley


  • #8   21. jun 2013 Jeg valgte ikke racen, jeg valgte hesten smiley
    "Hul-i-hegnet"hest eller racehest er mig ligegyldigt, det er temperamentet der tæller smiley


  • #9   21. jun 2013 Jeg kiggede ikke efter noget specielt da jeg ledte..
    Jeg har altid godt kunne lide pintoer fordi de er så flotte, og rolige.. Og så minder de min om indianere, og dem er jeg meget fascineret af. smiley

    Men så faldt jeg over en annonce, hvor der stod en gude smuk, unghest.. En sort pinto! Jeg forelskede mig i ham med det samme.. Lige fra jeg har været lille, havde jeg altid ønsket mig en HEL sort, hvid eller brun hest.. Og så fik jeg min prins.. Han er unghest, men har et helt fantastisk temperament. Desuden er han rimelig unik, da det ikke er alle pintoer som er ensfarvede ;D


  • #10   21. jun 2013 Hehe jamen hvis man prøver en hest og man bare tænker det er hesten i livet. Så kan racen være total lige glyldig bare man har og får et super bånd til hesten og at man elsker den rigtig højt. Da jeg var ude og se min Belgier var jeg solgt med det samme. smiley

  • #11   21. jun 2013 Jeg har som sån aldrig gået efter en bestemt race. Jeg endte bare med en ens farvet pinto, med nogle hvide hår her og der. Men er nu blevet bidt af racen pga ikke en af dem er ens, alle har hver deres specielle farve smiley

  • #12   21. jun 2013 Hesten kom til mig skal vi sige det sådan smiley
    At han så var DV gør mig ikke noget da det er et avsforbund der avler nogle efter mit hovede fantastiske konkurrenceheste smiley


  • #13   21. jun 2013 Jeg mistede min new forrest vallak (felix aka red oak) og gik længe uden trangen til en ny men så dukkede Nutella op jeg måtte bare eje hende...
    felix og Nutella er så bare to totale modsætninger.. felix var den coole allemands hest Nutella er sensitiv og enmands hest


  • #14   21. jun 2013 Helt enig. smiley Jeg valgte heller ikke Goliath min hest pga af farven men fordi jeg bare vidste han var hesten i mit liv. Selv om han er en skid lige nu hehe. Så er han min lille baby. smiley

  • #15   21. jun 2013 Fordi fjordhesten tit har det samme temperament som mig.

    Rolig og stærk. Men kan da også lige få et hidsigheds flip eller stædigheds flip hvis det ikke lige passer dem.

    Også er de bare så dejlige at se på, og jeg elsker det med at man kan ride ind og tage røven på folk der ikke lige troede fjordbollen kunne noget.


  • #18   21. jun 2013 Jeg valgte ikke hest efter race men efter sind smiley det eneste jeg gik efter var en sporty ridehest og det var det.

  • #20   21. jun 2013 Jeg valgte ikke min blandingshoppe af nogen speciel grund, andet end at det bare lige var hende det skulle være. smiley

    Det var intet med farve, race o.lign. - Jeg har altid sagt, at farve, race, højde (til en vis grad), alder og køn er lige meget, hvis bare jeg føler, at jeg passer sammen med hesten. Faktisk købte jeg en mørkebrun hest, selvom jeg altid har sagt, at jeg ikke vil have hverken brun eller sort hest - så det er vel beviset på, at det virkelig ikke betyder noget. smiley

    Min drømmerace er dog Welsh Mountain, fordi de simpelthen er så fantastisk smukke, og fordi min første pony var en blanding, af Welsh Mountain og shetlænder smiley


  • #21   21. jun 2013
    Fordi jeg fik min kære blandings pony med nok noget araber i, foræret ganske gratis og nogle måneder forinden havde jeg haft part på hende, så jeg kendte hende.

    Ganske enkelt ;o)


  • #22   21. jun 2013 CTS: Harogså altid kunne lide Welsh. smiley Har faktisk lige købt mig en Welsh Partbred. smiley

  • #23   21. jun 2013 jeg valgte quateren fordi det er en alt i en hest tag min hingst oso x FX hvis jeg sætter mig op med den atetyde "mor magter igen ting" eller er ked så er han den blideste hest der findes men hvis jeg har overskudet så er han på og det kan kun gå for langsomt og det er en meget generald ting for quaterne

  • #24   21. jun 2013 Goliath - Åha, welsh er simpelthen så fantastiske! Når jeg engang får mit eget, med plads til heste, skal jeg klart fylde marken op med welsh mountain! smiley

    Jeg kan huske, da jeg havde pony, så gik jeg altid og fortalte ham, at når jeg blev voksen, så skulle vi bo på en gård, hvor han kunne gå sammen med en masse smukke welsh mountain ponyer smiley Desværre blev han syg og måtte aflives, så den drøm blev aldrig til noget smiley


  • #25   21. jun 2013 Nuurh hehe.. Jamen de har også et helt fantatisk blikfang og en fantastisk flot ydre. Der er simpelthen et eller andet over dem som jeg bare falder pladask for. smiley Har idag købt en 1 års Welsh Partbred og han er så utrolig smuk. Tror min Belgier og ham kommer til at have det så godt sammen. smiley

  • #26   21. jun 2013 et var kærlighed ved første blik. smiley

  • #27   21. jun 2013 Jamen så er det jo bare perfekt smiley

  • #28   21. jun 2013 Min første hest var New Forest, og jeg var simpelthen så glad for hende. Hun lærte mig virkelig meget, både omkring heste, men hun var også bare en opmuntring. Da hun så blev aflivet var jeg så ked af det (og er stadigvæk selvom det er næsten 3 år siden), men jeg vidste bare samtidig at jeg måtte have en New Forest igen.
    Og det fik jeg så. Hende har jeg nu haft et år smiley
    Jeg valgte racen på grund af deres sind.


  • #30   21. jun 2013 Hva siger du en Gelderland? Utrolig nok har jeg aldrig hørt om den race. smiley


  • #32   21. jun 2013 Welsh, er bare den mest fantastiske race smiley
    * de kan tændes og slukkes
    ' gode børneponyer
    * Fantastisk sind
    ' utroligt smukke
    * Har selv 6, skønne eksemplare smiley
    Er helt forelske i hver og en smiley


    profilbillede
  • #33   21. jun 2013 Horse of narture: Ååårh syntes det er så smukt at man kan knytte så stærkt et bånd mellem hest og rytter. Det er så dejligt at se. Der er simpelthen bare nogen der født til være sammen også er det total ligegyldig hva race det er.
    Kan selv huske min første hest. Det var også en islænder. Hun var blevet misrøgt hele sit liv og så fik jeg hende og hun blev bare min hjerteven. Og mindes hende stadig. Hun blev desværre aflivet i en ung alder af 15 år. Men hende vil jeg aldrig glemme.


  • #34   21. jun 2013 Team krogh: De er også nogle fantastiske racer. Har faktisk idag købt en Welsh Partbred. smiley

  • #35   21. jun 2013 Ja verdens bedste, okay hvem er den efter. Kender måske forældrene smiley

  • #36   21. jun 2013 Jeg arbejdede engang ved en berider som havde en frederiksborgerhingst. Jeg var dengang 16. Jeg var helt solgt og synes hans temp og sind var kanon. Total lækker var han. Så da vi skulle flytte 5-6 år efter spurgte jeg naboen om der var heste i nærheden,, tjo der var da en frederiksborgavler lidt længere henne af vejen og nu har jeg 12 år efter stadig en hest fra ham + jeg har købt en mere. Det er bare min race smiley

    profilbillede
  • #37   21. jun 2013 Team krog. Han er efter Fiskergårdens Tannic. Og moren hedder Zigga. smiley Men han er vist ikke 100% ren avl. Mener at der var en smule araber i morens side. Men han i avlsforbundet welsh. smiley

  • #38   21. jun 2013 Lindhovedgården: åårh har for mange år siden haft en part på en frederiksborger. han var fantastisk. Men havde et uheld hvor jeg blev smidt af og brækkede kravebenet. Men faktisk var han nu alligevel. smiley

  • #39   21. jun 2013 Okay, ved godt hvem faren er smiley Men for at være en partbrerd skal der bare være 25 % welsh i ham smiley Men held og lykke med ham. Har du et billede smiley

  • #40   21. jun 2013 Okay ja da. Det er godt nok taget fra gul og gratis men har først lige købt ham idag så har ikke fået taget nogle billeder endnu.

    profilbillede
  • #41   21. jun 2013 Eller rettere var nede og se ham idag men riger til ejern i morgen for at sige han er solgt. smiley

  • #42   21. jun 2013 Han ser godt nok lang benet ud, skal han forblive hingst smiley
    Jeg har også en lille partbred smiley Hans far hedder Fiango W og hans mor er vores lille blanding smiley


    profilbillede
  • #43   21. jun 2013 Min hest har jeg valgt fordi jeg selv en gang havde moren (en rundkørsel fra en rideskole) og jeg ønskede mig sådan et føl efter hende smiley han er i dag 5 år og lige præcis hesten for mig smiley

    Jeg har aldrig valgt en hest efter recen. Jeg har først købt heste når jeg var helt forelskede i dem smiley
    første hest efter 6 års kendskab fra rideskole
    anden hest fordi jeg blev spurgt om jeg ikke ville skole den lidt inden salg og jeg så bare måtte eje den
    og ja tredje fordi han er efter første hest og drømmehesten smiley

    Skulle jeg købe ny hest kunne jeg godt finde på at købe Fjordhest. Har altid været fanget af deres så ens udsende og så er de dog så forskellige... Især Ulsblake fjordheste er jeg helt vilde med smiley


  • #44   21. jun 2013 Jeg er glad for blandinger og de smukke Koldblods. Har selv haft Irish Cobs, og skal helt sikkert have mig en til en gang, når jeg skal have ny hest.

    Natash er en blanding, af hvad ved vi ikke. Tror noget Welsh, Araber og sådan noget.
    Jeg valgte hende ikke på grund af hendes farve, race(r), skønhed (som hun ikke ejer) eller noget, men fordi at første gang jeg lagde øjnene på hende for snart 4 år siden, vidste jeg bare at det skulle være hende.. Den gang var det min bedste veninde som ejede hende, og da jeg sagde det var Natash jeg ville ride på kiggede hun noget skeptisk på mig og sagde det ikke var en god idé. Men jeg er stædig og jeg fik lov til at ride på hende.
    Den der følelse man får, når noget bare falder på plads, og når noget bare føles SÅ rigtigt. Den følelse fik jeg, da jeg første gang sad på Natash. Hun var PONYEN. Og det er hun stadig.
    Da min veninde så sagde hun skulle sælges, så det først ud som om jeg ikke kunne købe hende. Men jeg fandt opstaldning til billige penge, lavede en aftale med min mor, og hun stod hjemme i stalden d. 09 November 2012.
    Hun er ikke vildt høj, og bliver jeg for tung til hende ridemæssigt, jamen så lægger jeg ridningen på hylden. Hun skal ingen steder fra mig af nu.
    http://hest.webgallerier.dk/galleri/671/628/471/3350642-anden-saerlig-race-natash-min-soulmate
    http://hest.webgallerier.dk/galleri/684/628/471/3417384-anden-saerlig-race-natash-min-soulmate
    http://hest.webgallerier.dk/galleri/678/628/471/3388759-anden-saerlig-race-natash-min-soulmate
    http://hest2.webgallerier.dk/galleri/678/628/471/3388761-anden-saerlig-race-natash-min-soulmate
    http://hest2.webgallerier.dk/galleri/671/628/471/3350641-anden-saerlig-race-natash-min-soulmate


  • #45   21. jun 2013 Jeg har sådan set ikke selv valgt -eller jo, Axel er selvvalgt. En holstener med springafstamning, for detvar planen at bruge ham til seriøs springning.
    Men så skar han senerne over, og da han endeligt var ovre dette (det tog knapt to år at få ham fuldt gående igen) blev han igen og igen uforklarligt halt.
    Dyrkægerne fandt aldrig årsagen til disse utallige mindre haltheder, men da vi valgte at køre ham til for 4-5 år siden og efterfølgende er han så kun blevet hyggeredet (og kørt self).

    Så i mangel af ridehest (og penge at købe en ordentlig af slagsen for;)) måtte jeg jo nøjes med den belgierhoppe min mor havde stående som min far ikke helt havde tid til at bruge regelmæssigt, og som derfor ikke har lavet så frygteligt meget.
    Hun blev tilredet, men ridning var en tand for spændende på hende, så jeg kastede mig ud i kørsel (har før kørt en lille smule med min fars gamle, tålmodige belgiervallak).

    Hun er på ingen måde en hest jeg nogensinde selv ville have valgt. Og skulle jeg have hest i dag, blev hun da heller ikke den jeg købte. Men hun er fantastisk sød, og selvom hun ikke har været min favorit fra start, har vi med tiden fået en god forståelse for hinanden smiley


  • #46   21. jun 2013 Hm tjah... nu har jeg jo flere racer... smiley

    Minishetlænderne valgte jeg ikke selv - vi fik den første i julegave, og så skulle han jo ligesom have en kammerat... nå ja, og så stod en af vores bekendte lige og skulle af med en hingsteplag, som han ellers ville blive nødt til at skyde en kugle for panden, så ham adopterede vi også. At jeg så er kommet til at holde umådelig meget af de små banditters kære udseende og fantastiske, viljestærke sind og intelligens er noget helt andet. Nu kunne jeg ikke undvære dem. smiley

    Frieseren har fascineret mig, siden jeg mødte et eksemplar af racen for allerførste gang, da jeg var omkring 9-10 år gammel. Selvfølgelig var det udseendet og udstrålingen med de store, flotte bevægelser osv., som betagede mig til at begynde med, men efterhånden som jeg fik mulighed for at lære racen bedre at kende, faldt jeg også pladask for deres følsomhed, intelligens og lærevillighed, deres arbejdsvilje og blide væsen.

    Tinkeren faldt jeg for, da jeg ledte efter en race, som i størrelse og temperament passede til mig, og som samtidig kunne bruges til western på hyggeplan. Jeg er simpelthen vild med deres rolige sind og deres intelligens... og indrømmet, så kan jeg også falde totalt i svime over deres smukke hårpragt. smiley

    I mellemtiden har jeg desværre måttet erkende, at mit mod omkring de store heste ikke længere er, hvad det har været... Derfor begyndte jeg at se mig om efter en mindre pony for at se, om det hjalp. I min søgen "faldt" jeg over Fell ponyen, og det var nærmest kærlighed ved første blik. Udseendesmæssigt er det jo en "mini-frieser" (selv om jeg godt ved, de 2 racer egentlig ikke rigtigt har så meget med hinanden at gøre), og rent sindsmæssigt har Fell ponyen også mange af de karakteristika, jeg holder meget af hos Frieseren. Til gengæld har de så også et fantastisk roligt sind, og mange af dem er meget nervefaste, hvilket også tiltalte mig. Sidst, men ikke mindst, kan jeg enormt godt lide deres rummelige gang - at ride på en Fell pony kan føles næsten, som at ride på en stor hest, bare at der på Fell'en er knapt så langt ned. smiley Jeg må - efter at have erhvervet mig et eksemplar af racen - erkende, at det bare er den helt perfekte race til mig. Derfor har jeg også en lille drøm om en skønne dag måske at kunne føje et par hopper til "farmen" og deltage i avlsarbejdet indenfor denne ret sjældne og relativt ukendte, men ikke desto mindre pragtfulde ponyrace.


  • #47   22. jun 2013 Min traver fik jeg ikke på grund af den race han var men på grund af det sind han havde da vi skulle finde en hest jeg kunne styre/ride og som jeg heller ikke bare vokset fra (var 10 år) og da han havde været brugt som handicaps hest så finder du ikke en mere idiot sikker hest end ham

    MD kan man ikke kalde en race da han er en rundkørsel af araber, fuldblod, og pinto valgte ham først og fremst fordi jeg faldt pladask for ham men race grund fordi jeg godt kan lide araberen både udsens messig samt jeg godt ville ha noget der var lidt mere varm men en ren araber vil så ikke kunne du til mig både fordi de ofte ikke er så høje men os alt for spinkel og fuldblod fordig den er lidt mere robust og jeg godt kan lide deres tempramang og pinto er jo i bund og grund bare en farve så det var kun for højden skyld men det fik jeg en dejlig Moon Dancer ud af som har lidt spidse øre fra araberen og en fin krops bygning og fuldblod/pinto fik jeg det lidt mere robust kropsbygning men stadig fin sport bygning og lidt højde selv om havde håbet han havde fået de sidste 9 cm med som avler havde nævnt så han var blevet 165 men går lige smiley


  • #48   22. jun 2013 Valgte min hest ud fra hvad jeg synes om hende, intet med racen:-D
    Hvis jeg valgte fra racen, ville jeg helt klart vælge en stor hest med bredde og en dejlig lang man, som man kan tude i! Nok en irish cob eller drumhorse osv.


  • #49   22. jun 2013 Jo også har vi os lige fået en miniature shet eller det min mor's og det var fordi det en lille nem pony at håndtere (min mor har en muskel sygdom som har gjort hun måtte drop ridning og det med store heste ) og så det en egnet pony til kørsel men ikke mindst fordi de er så nysgerrig og lære nemme og fordi de kan bruges til lidt mere end man lige regner med smiley

  • #50   22. jun 2013 DSP har min mor jo valgt.


    Nu har jeg lige fået en fjordbolle. Jeg elsker racen himmel højt, det er nogle fantastiske heste. Jeg tror jeg valgt racen, fordi jeg er så træt af at høre den blive nedgjort. Tror lidt det er min mål at være en del af dem der viser at "skovturshesren" kan en hel masse :D. Og så fordi hoppen ikke kan noget som helst og er et stort projekt. Men det en anden historie :b


  • #51   22. jun 2013 Da jeg var 14, kiggede jeg en bog om hesteracer igennem, og BUM - Dér var en hest der stod anderledes end de andre. Bagbenene stod langt tilbage, og forbenene lige ned. Straks gav jeg mig til at læse om den, og fandt frem til at ikke nok med at den stod sjovt - Det var også den hest med flest gangarter (ifølge bogen). Jeg var fuldstændig solgt.
    Siden da har Tennessee Walking Horse været min absolut yndlingshest.

    Indtil for 6 år siden var det dog "kun" en drømmerace. En hest jeg aldrig regnede med at få, men som jeg var komplet forelsket i. Det varede dog kun lige til min veninde og jeg ved et tilfælde kom ind på en amerikansk TWH salgside - Så var hun der. Hesten jeg bare MÅTTE eje! 2 måneder senere stod i Danmark, og drømmen var virkelig. Siden har jeg kun haft Tennessee Walking Horses, og skal jeg have en anden race, skal det enten være en Marwari eller en anden flergænger.


  • #52   22. jun 2013 Jeg er til alt lige fra Shire til en araber, så typen er ikke afgørende for mig.

    Idag har jeg en Appaloosa som ridedyr og shetlændere har hængt ved gennem mange år - de små bliver jeg vist aldrig foruden.

    Fjordheste ville jeg aldrig eje - indtil jeg blev mor og pludselig så dem som de kæreste bamser. Solgte desværre min fjordhest for et par år siden - et valg jeg inderligt har fortrudt.
    Men Tinkere, Welsh, Friesere, Fuldblod, Pre, blandinger mv har jeg også haft gennem årene.

    Kan ikke sige jeg har sat mig på en bestemt race - det er hesten bag jeg falder for.....ledte efter en Frieser, men annoncen med Sebrano (Appaloosa) fangede mig og ved første møde var jeg solgt.

    Tror dog en Fjordhest engang i fremtiden igen vil blive en del af mit og min datters liv - savner de mandelfarvede øjne, hyggen med og klippe manen fin og den hengivende mentalitet jeg synes de ofte er i besiddelse af.


  • #53   22. jun 2013 jeg har også haft mange forskellige racer igennem mit liv og de fleste var blandnings racer. Men dem valgte jeg også fordi det var kærlighed ved første blik. Men Belgier hsten har altid været min favorit hest og så fik jeg min dejlige dreng og drømmen gik i opfyldelse. smiley Men hvis det er kærlighed ved første øje kast så er det jo det. Så kan racen være ligegyldig. smiley

  • #54   22. jun 2013 Team Krogh: Han er rigtig meget langbenet. Men han er jo også kun 1 år. planen er at han skal kasteres. smiley

Kommentér på:
Hvorfor valgte i den race?

Annonce