{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
945 visninger | Oprettet:

Rystende oplevelse v. smed {{forumTopicSubject}}

Jeg er lige vendt hjem fra en, i mine øjne, grænseoverskridende oplevelse i forbindelse med min smed - og ville gerne høre jeres mening om sagen.

Han skulle beskære mit 9 måner gamle føl, som kun har prøvet det nogle gange før. De tre første hove går fint, og min dreng opfører sig eksemplarisk. Smeden når så til den sidste hov - stille og roligt starter han med at træde hen til ham og løfte den. Drengen laver lidt spjæt, men intet voldsomt. Han forsøger at trække hoven til sig - og som følge af det rejser smeden sig alt for hurtigt op og slår ham hårdt i hovedet - med knytnæve (!!)

Må nok indrømme, at jeg blev vred, hvilket jeg dog beherskede - og havde han ikke været færdig, ville han være blevet bedt om at forlade stedet omgående. En ting er at daske til en hest, når den ter sig - men direkte i hovedet med knyttet hånd på et føl, som netop er i en proces aldersmæssigt, hvor det er vigtigt at lære at være tryg omkring mennesker - udelukkende fordi føllet forsøger at trække hoven til sig.

Jeg er sådan set bare interesseret - hvad ville jeres reaktion have været? Havde i skiftet smed, faret op, eller havde det været acceptabelt fra jeres synsvinkel?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rystende oplevelse v. smed
  • #1   9. jul 2013 Jeg havde nok brølet UD af mine lungers fulde kraft og så havde han ALDRIG rørt min hest igen! Nok skal heste stå pænt, når de har smed, men et 9 mdrs føl er jo, som du selv skriver, i gang med en læringsproces og man kan ikke forvente at den står pænt gennem en hel beskæring... Sikke dog en idiot! smiley

  • #3   9. jul 2013 Jeg havde også skiftet smed og bedt ham om at gå! Det overhovedet ikke fair at slå en hest på den måde!

  • #4   9. jul 2013 Og så kan man så undre sig over hvorfor man vælger som smed at tage føl ind også, når man tydeligvis ikke har tålmodigheden til det/kan håndtere det.
    Jeg ville finde en anden smed.


  • #5   9. jul 2013 Det er helt uacceptabelt!
    His jeg stod i den situation ville jeg vælge en anden smed næste gang. Ville i hvert fald ikke risikere at det skete igen, især ikke med et føl der, som du siger, er ved at lære at blive tryg ved mennesker.
    Jeg ville desuden og sige til smeden at det han gjorde var uacceptabelt. Man burde som smed være uddannet i at håndtere alle slags heste. ¨


  • #7   9. jul 2013 Ud af klappen med ham. Sådan en oplevelse kan ødelægge de sidste mange måneders arbejde hos så ung en hest.
    Ny smed næste gang, føj for en opførsel >:0(


  • #8   9. jul 2013 Du skulle have sagt det til ham! Sagt at det der vil du ikke finde dig i, og at han skulle vide at du omgående ville finde en anden professionel smed der kunne finde ud af at håndtere heste og unge heste!
    Det ville være den ideelle måde at sige det... At jeg så nok havde sagt noget i retningen af "hvad fanden i helvede bilder du dig ind og slå min hest?! Du kan edersparkme glemme betaling for den beskæring når du står og slår på den! også har du lige omkring 30 sek. til at få din røv væk fra den her grund ellers skal du edersparkme se mig eksplodere din idiot! og for lige at skære det ud i pap for dig, skal du sgu nok ikke regne med du kommer i nærheden af min hest igen!"

    Men hvis du ikke har sagt noget til ham, ville jeg enten ringe eller smide en sms til ham om at han overtrådte din grænse og at du ikke synes hans behandling af din hest var okay, så du har fundet en anden. Synes han skal have det at vide, måske han ikke har tænkt over han har overtrådt en grænse.


  • #11   9. jul 2013 Jeg ved ikke hvordan jeg havde reageret, men jeg vil nok overveje om han skal komme igen næste gang

  • #12   9. jul 2013 jeg håber virkelig du stopper med at bruge ham som smed! mennesket er hestens advokat, og vi må ikke tillade dette!

  • #13   9. jul 2013 Er da glad for at høre, at jeg ikke er en eneste, der mener, at den opførsel var uacceptabel.

    Og må lige tilføje, at jeg bestemt også konfronterede ham med det - når jeg skriver, at jeg beherskede mig, betyder det blot at jeg undlod at blive decideret ophidset og vred. Jeg fortalte ham, at jeg aldeles ikke mente at det var nødvendigt at agere så voldsomt, og at jeg ikke ønskede at det skulle gentage sig, da føllet jo kun var 9 måneder, og at dårlige oplevelser derfor kunne skade på det lange plan.


  • #14   9. jul 2013 Jeg ville skifte smed omgående som du andre også siger...man slår ikke et føl! Eller en anden hest for den sags skyld! Hvis han gjorde det på min hest håber, jeg hun havde sparket ham lige i nødderne... Ellers havde jeg gjort det! ;b

  • #15   9. jul 2013 Hvis min smed nogensinde gjorde sådan ved min hest, så havde jeg givet HAM et knytnæve i hovedet!? S*TME nej, om jeg ville finde mig i sådan en opførsel!?!?!?

    Min smed tog engang fat rundt om min hests næseborer.. I ved.. Så man lukker for at hesten kan trække vejret.. Dernæst slog han ham i hovedet.. (det skal siges, at hesten blot var lidt urolig, fordi hans bedste ven blev trukket ud af stalden imens min hest stadig var inde.. Min hest har altid været meget afhængig af andre heste, så at stå alene i stalden er ikke hans favorit).. HAN VRINSKEDE BARE og trippede lidt.. INTET voldsomt!! Han har altid været bange for fremmede (hvorfor ved jeg ikke), og det havde jeg forklaret mig smed flere gange.. Så hjælper det INTET at slå hesten og lukke for hans luftindtag? Jeg kunne have beroliget hesten på 0,5, hvis bare smeden havde ladet mig komme til..
    Jeg bad ham pænt forlade stalden og har ALDRIG brugt den smed igen, og han får INGEN positive ord med på sin vej, fra min side.. Alle som spørger til ham, får at vide, at han er voldsom overfor hestene..

    Ikke om jeg vil finde mig i, at han behandler min hest sådan, når jeg betaler kassen for at få ham til at sko mine heste hver 8. uge... Havde hesten nu stejlet, sparket eller andet, kunne han måske få et lille dask på halsen.. Men hesten gjorde intet voldsomt og smeden kunne i det mindste have prøvet at berolige ham først i stedet for bare at gå amok på hesten med det samme, den træder et skridt forkert.. Sådanne mennesker burde ikke have med heste at gøre...

    Men jeg siger dig.. Havde han slået min hest med knytnæve, så havde han selv fået fem knoer printet lige i hovedet!!!


  • #17   9. jul 2013 Skal jeg være ærlig havde jeg klappet ham en, ingen skulle slå min hest, heller ikke selv om han er en voksen hest. Men endnu værre med et føl

  • #18   9. jul 2013 Det skal dog siges jeg har verdens bedste smed han er simpel hen så rolig og tager sig god tid, også med min som kan være lidt skeptisk, når han varmer skoen og det lugter af ild og det ryger smiley så klapper han ham bare lidt og snakker lidt tysk/dansk til ham smiley

  • #19   9. jul 2013 Min gamle smed slog min hest med en tang på ribbenene, så han blev hævet og kunne ikke ride.


Kommentér på:
Rystende oplevelse v. smed

Annonce