{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
696 visninger | Oprettet:

Muskulært? Erfaringer? {{forumTopicSubject}}

Rider denne her hest, som i mine øjne ik har været redet korrekt, og har spændinger i ryg, nakke og lænd.
Den har gået og spændt, været uærlig på tøjlen, puttet sig helt ind bag lod, ikke brugt ryggen, og er meget lidt smidig som følge heraf.
Det går meget meget bedre nu, og han er begyndt at strække sig frem til tøjlen, slappe af, hoved frem og ned, ryggen op, og træder mere ind under sig.

Nu er vi igang m at smidiggøre ham i kroppen sidevers.

Det starter fint. Bedst til venstre. Efter 5 min blir den dum, slår fra til højre, vægrer sig fra at runde sig. Efter 10 min yderligere blir det fint igen, bedre end fra start, stadig bedst til venstre.

Jeg runder den hele tiden "lidt for lidt", så jeg undgår han slår fra og siger fra. Målet er at lige så langsomt i dens tempo, at kunne runde mere og mere til højre.
Den blir også bedre og smidigere fra dag til dag.
Jeg vil ikke bare "tage igennem", for så mister han tilliden og siger voldsomt fra (stejler).

Min erfaring siger at det er muskulære spændinger, som langsomt kan arbejdes væk. At han blir dum efter 5 min tror jeg skyldes, at musklerne begynder at blive varme, og han så kan mærke at "Det strammer".

Blir det ved i længere tid, forbedringerne stagnerer eller det blir værre, må ejer jo få den tjekket.

Hvad har i af erfaringer??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Muskulært? Erfaringer?
  • #2   9. sep 2013 jeg ville få en massør ud. han/hun kan fortælle om det er muskulært og få det løsnet op så ubehaget ved arbejdet mindskes. Spændinger kan ud fra min erfaring ikke ordens gennem træning og smidiggørelse, nogle gange skal der massage til smiley

  • #3   9. sep 2013 Følger lige med her. Har et lignende problem med min unghest. Hun er sød de første fem-ti minutter, men gider ingenting efter det, og da slet ikke runde sig smiley

  • #4   9. sep 2013 Den blir redet ca 3 dage i strej, derefter en fridag eller en skridttur.
    Det er ikke længe vi arbejder. Ca 25 -30 min. Nogen gange bare lidt den ene vej og så den anden vej, til han gir sig frem og ned.

    Flere fridage i streg forværrer det.


  • #6   9. sep 2013 Vi er til dels enige, men hvis du vil arbejde m musklerne, kommer man ingen vejne m at være passiv.
    Kortere intervaller så musklerne dagligt blir strukket længere, men tid til at restituere sig smiley
    Man skal ikke overgøre det, men lige presse citronen og så stoppe.


  • #7   9. sep 2013
    Jeg har endnu ikke oplevet en hest der var stiv og sagde fra, som der ikke var noget galt med fysisk.


  • #8   9. sep 2013 fridage kan godt forværre det, da det betyder at musklerne som var på vej til at blive smidige trækker sig endnumere sammen i et forsøg på at restituere hurtigere. når musklerne ikke blive brugt efter en "hård" træning bliver hesten stiv og spændinger opstår..

    så JEG vil sige.. at du skal motionere hesten hver dag så vidt muligt. ikke nødvendigvis ride hver dag, men en god rast gå tur (med eller uden rytter) lidt træmin fra jorden med sidebevægelser eller et par minutter i hver gangart i longen hver dag tror jeg ville gøre undeværker..

    og hvis du vil have hesten boostet så få en massør ud.. de er ikke vildt dyre, men de kan virkelig gøre underværker! og de kan fortælle dig hvor vidt det er ryg eller mavemuskler hesten har brug for at få trænet (ja det kan være svært at se..) og fortælle dig hvor spændingerne præcis sidder og give dig tips og øvelser til netop de om råder smiley


  • #9   9. sep 2013 Få en massør ud...og så en masse skridt arbejde samt bom-træning.

  • #10   9. sep 2013 Enig med "bare Tenna" smiley

  • #11   9. sep 2013 Jamen stive muskler er da også fysisk? smiley

    Så længe den rykker sig fremad og blir bare en lille smule mere smidig hver dag, er jeg positiv.

    Har kun redet den 3 uger, og den er blevet 100 gange bedre allerde.
    Den startede m at stresse bare man samlede tøjlerne, og ved pres stejlede den.

    Nu nøjes den med at slå fra på højre volte når jeg får overskredet hvad han syns er rart. Vi kan stadig ik skridte m samlede tøjler uden at stresse. Men ved at skridte på cirkelvolte og kun ha fat i indvendige (imod min grundholdning), strækker og runder den sig den vej, og så bytter vi siden. Men han får strukket lidt ud, uden at stresse op smiley


  • #12   9. sep 2013 Skridtarbejde er en stressfaktor vi langsomt øver os på smiley
    Vi traver cirkelvolte, runder og retter ligeud,

    Det stresser han ik længere over.


  • #13   9. sep 2013 lyder som du er på rette vej - men ville nu alligevel få fat i en massør til dyret smiley

  • #15   9. sep 2013 Det lyd jo som om du har fat i den lange ende smiley

    Men personligt ville jeg finde en massør uanset smiley


  • #16   9. sep 2013 Jeg tror også det vil være en god ide smiley
    Bare svært når det ik er min hest, og ejer gerne vil bestemme, men aldrig rigtig får redet smiley


  • #17   9. sep 2013 Måske foreslå at betale halvdelen. .
    (Uden at vide hvad i har af aftaler smiley )


  • Helle T
    Helle T Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 21
    #18   11. sep 2013 Hejsa.
    Jeg er selv uddannet hestemassør.
    Jeg ville kombinerer dit ridning og så med en massør.
    Pas på med at lave de samme øvelser for lang tid af gangen.
    Lav masser af varieret arbejde( især på bane).
    Versader, slangegang, traversader mm.


  • #19   11. sep 2013 Han er endnu slet ikke smidig nok til at lave andet end at strække frem og ned og runde i kroppen.
    Så vi laver mange 8 tallet, slangegange, cirkelvolter...

    Vi varierer m skridtpauser (øver i ikke at stresse)
    Og laver så småt overgange fra skridt til trav uden at stresse

    Tror aldrig den har lært at trave fra skridt rigtigt. Den kan slet ik forstå chenillernes brug smiley


  • #20   12. sep 2013 Når jeg har skridtpauser med den jeg rider så laver vi stadig noget.. for bliver hun ikke aktiveret så suser hun rundt..

    Vi indlægger tilbagetrædninger, forpartsvendinger, parader, samler og slipper, alt sådan noget aå hun heletoden skal tænke lidt smiley


  • #21   12. sep 2013 Med til historien hører, at den ik kan skridte for samlede tøjler.

    Vi er nået så langt, at vi kan ride rundt på cirkelvolte ved kun at ha fat i indvendige, og slippe udvendige. Så runder den sig om indvendige og får strukket ryggen til udvendige side.

    Vi arbejder på at komme fornuftigt fra skridt til trav uden at stresse, slå fra, spænde op.


Kommentér på:
Muskulært? Erfaringer?

Annonce