{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.319 visninger | Oprettet:

Krybbebider {{forumTopicSubject}}

Hvis nu at man skal købe en hest, som man er helt vild med.
Den er krybbebider.
Vil dette blive et problem i længden?? ??

Jeg har hørt at nogle hest, kan skille sig af med den "unode".

Er der nogen som han prøvet det her inde?? ??

Med venlig hilsen
Line Vang Nielsen ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Krybbebider
  • #1   10. sep 2013
    Det er ikke en unode, det er en sterotyp adfærd som ofte kommer det af mavesår og forkert fordring eller et stresset opstaldnings miljø.


  • #2   10. sep 2013 Min datters pony er krybbebider.
    Jeg har fået af vide at det også kan være fordi
    at de har for meget mave syre.
    Vi ser det ikke som et problem.


  • #3   10. sep 2013 Du skal bare sørge for at afhjælpe det så godt som muligt, så bliver det ikke et problem smiley

    Krybbebidning er et råb om hjælp, hvis man kan sige det sådan. Der skal gøres noget ved det, og man kan ikke "se det som ikke et problem" smiley

    Snak med dyrlægen om det, få evt. noget antibiotika til hesten, og prop den med grovfoder og rigtigt mad smiley


  • #4   10. sep 2013 Vores Dyrelæge er inde over vores pony.
    Bare så folk ikke tror at vi ikke har gjort noget ved
    det smiley


  • #5   10. sep 2013 Hvis du fornemmer, at den kommer fra et dårligt staldmiljø, så kan det hjælpe, hvis den bliver flyttet til et bedre.

  • #6   10. sep 2013 Min gamle pony krybbebed af kedsomhed ganske enkelt fordi han havde gået rideskole smiley

  • #7   10. sep 2013 Min hoppe er krybbebider, da jeg købte hende var det meget slemt.. Hun stod på stald og var stresset da det jo var et nyt sted, forrige sted fik hun havre, hvilket ikke er godt for en krybbebider..
    Vi ændrede et par gange på hende sfoderplan og det begyndte at hjælpe mere og mere.. nu står hun på døgnfold og kommer også til det vinteren over og det har gjort hun næsten har glemt alt om det smiley så ud med hesten og drop for meget stivelse og sukker.


  • #8   10. sep 2013 Stald Rosendal: Hvor er det sejt, at hun næsten er vænnet fra det smiley

  • #9   10. sep 2013 Som oftest skyldes det mavesår, som er en følge af for meget syr/tyndt mave indhold, dette kommer hvis hesten er fodret med for lidt grovfoder.. Derfor kan problemet nogen gange afhjælpes ved at fodre med rigeligt grovfoder, og her snakker vi 2 kg hø/wrap pr 100 kg hest som minimum dvs en hest på 500 kg skal have 10 kg... Dog Kan krybbebidningen hvis det har stået på længe gå hen at blive en dårlig vane, altså det har startet som stereotyp adfærd som årsag af eksempelvis mavesår, og er så med tiden gået hen til bare at være en dårlig vane, og så er det stort set umuligt at komme af med... Jeg har set en hest der gik i løsdrift med fri adgang til grovfoder stå og krybbebide på diverse kanter...

  • #10   10. sep 2013 jeg kendte min baby to år inden jeg købte hende og der var hun krybbebider altså for to år siden, og jeg begyndte at træne alt muligt med hende, såsom at gå ture og og alt muligt og hun er stoppet med det nu! smiley det har I hvertifald hjulpet. jeg tror sagtens at ddu kan få den lært at der ikke "kommer noget godt" ud af det, håber du kunne bruge svaret smiley

  • #11   10. sep 2013 Det er muligt, at krybbebidningen er STARTET som følge af mavesyre eller anden ubehag - men er vanen først tillagt, så vil den ofte være der selvom den udløsende årsag, fx mavesyre/mavesår, fjernes. Derfor er det ikke "bare" at ændre foder....

    Jeg har ikke erfaringer med, at tildeling af havre ændrer krybbebidning. Tildelingen af stivelse (havre, majs og lign) skal ses ud fra det samlede foderindtag og i små mængder har det ingen skadelige virkninger. Dermed ikke sagt, at man ikke skal begrænse det. Ingen heste - krybbebider eller ej - har godt af store mængder krybbefoder/stivelse. En sund hest skal have rigeligt godt grovfoder og minimal kraftfoder gerne stivelsesfattigt fx roepiller.


    Jeg kender adskellige eksempler på heste, der krybbebed trods ophold på døgnfold og i løsdrift med fri adgang til rigelige mængder af græs og hø, som ikke blev fodret med stivelse overhovedet.

    Fode rhar betydning for hestens ve og vel - men det er ikke "bare" at ændre fodringen og dermed stoppe krybbebidning. Desværre synes jeg tit, det bliver lagt sådan ud her på HG. Desværre, så er det ikke så enkelt.


Kommentér på:
Krybbebider

Annonce