{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.331 visninger | Oprettet:

Forfangen = sko, eller? {{forumTopicSubject}}

***Dette IKKE er et emne, der skal tale trimmere vs. smede!!!***

Jeg har haft min hest i 6 år, og han har været forfangen inden jeg fik ham. Havde selv holdt det væk i noget tid, men for 2,5 år siden gik den ikke længere, og det blev kronisk.
Jeg havde inden da ladet ham gå uden sko, men efter dyrlægens anvisning fik han sko på for 2,5 år siden.

Nu er jeg så bare kommet i tvivl.. Jeg vil MEGET gerne have skoene af. Af flere årsager, og har forhørt mig lidt..

Dyrlægen dengang - som jo er over 2 år siden sagde, at han skal have sko på altid.

Min smed jeg har brugt nu i de 2,5 år han har haft sko på tør godt pille skoene af ham nu, fordi ovene er blevet så pæne.

En trimmer jeg har haft ude (dygtig trimmer, og nu snart også smedeudlært), har også sagt god for at prøve at smide skoene her i efteråret.

En anden smed, anbefalede det ikke...

Hvad er jeres erfaringer?

Skal bestemme mig indenfor de næste 4 uger, inden næste beskæring. Og også inden at frosten kommer...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forfangen = sko, eller?
  • #1   14. sep 2013 Hvis du selv tør og løbe risikoen.. Jeg tror ikke at jeg ville turde og tage dem af, men det er jo op til dig selv smiley

  • #2   14. sep 2013 en af mine bekendte har en hest der har været forfanget og hun går uden sko helt uden problemer

  • #3   14. sep 2013 Den sorte pinto: Hvorfor ville du ikke turde det? - Jeg tænker at man vel bare kan give skoene på igen, hvis ikke det duer?

    Jeg spørger for at få alle sider af sagen med.. Jeg er nemlig selv i tvivl. Men jeg vil gerne.. Både for hans og for min skyld. - Hans skyld fordi han hader at få skoene slået i, og fordi det ikke er nær så sundt at gå med jernsko. Men han skal ikke være barfods for enhver pris heller jo...


  • #4   14. sep 2013 Har i fået røngent på hans ben for at se om hovbenet er drejet.???

    Min egen pony har været forfangen flere gange og hun har aldrig haft sko på.. hun har dog aldrig været det hos mig og har haft hende snart 1 år


  • #5   14. sep 2013 Jeg ville personligt ikke turde, medmindre der forelå nye røntgenbilleder og dyrlæge og smed havde snakket sammen...

  • #6   14. sep 2013 Der er aldrig blevet taget røntgen af det - heller ikke dengang, da dyrlægen ikke mente det var nødvendigt...

    http://www.heste-nettet.dk/forum/5/657001/657001/

    Her kan I se billede (lidt dårligt) af hvordan hans ene hov ser ud...


  • #7   14. sep 2013 Man kan ikke altid se det på hesten bare sådan uden vidre. Men det må i jer helt selv om...

  • #8   14. sep 2013 Hvis hesten var blevet kronisk forfangen af at gå uden sko, og skoene har hjulpet, så ville jeg heller ikke turde tage dem af, sådan umiddelbart.

    Du må spørge dig selv: hvad har ændret sig, siden at hesten nu er velfungerende? Hvis nu hesten oven i hatten har gennemgået en markant foderændring, er blevet slanket og kommet i god form, så kunne man måske godt argumentere for, at det ikke bare bare skoene der havde hjulpet. Men hvis hesten lever på samme måde nu, som den gjorde før den fik sko, så er det nok takket være skoene at hesten fungerer i dag. I så tilfælde, er det nok dumt at fjerne skoene.

    Så hvorfor tror du, at hesten ikke bliver forfangen igen, hvis du tager skoene af?


  • #9   14. sep 2013 Equus: Der er ingen der har nævnt at det var pga manglende sko at han blev forfangen? Der er heller ingen der har nævnt om han har ændret livsstil?

    Jeg kan fortælle at JEG tror at grunden til han blev forfangen er fordi han har EMS (anede jeg ikke, og har derfor ikke gjort noget ved det), han fik lov at gå på døgngræs, fik muslifoder og var for fed.
    Han fik skoene på for at aflaste, ikke fordi det var som følge af det at gå uden...

    Han er slanket væsentligt, og fungerer ja... Hans foder er også tilpasset hans behov - både krybbefoderet og grovfoderet.
    Så det er ikke fordi at jeg bare ligger på den lade side.. Jeg gør alt for hans velbefindende...


  • #10   14. sep 2013
    Altså Alfred går med sko nu efter han har været forfangen..
    Men fik først pladerne af og nu her når der kommer frost skal han også have skoende af..

    Han har dem egentligt mest på fordi jeg rider meget tur og rider ham. så for at skåne hovende har han dem på nu. smiley

    Min gamle fjordhest endte også med at få skoende helt af til sidst..
    Så det kommer nok helt an på den enkelte hest smiley


  • #11   14. sep 2013 Det er vidst delte meninger, som med alt andet med heste smiley

    Jeg har hørt om heste som klarer sig med en lidt længere hov og en smed/trimmer der ved, hvad de har med at gøre.
    Har også læst om dem som får sko, såle og alt muligt på, for at det skal gøre det bedre..

    Det er svært at sige..
    Jeg ville ikke ane det - men ville tage, hvad jeg følte for, fungerede det slet ikke, må man jo prøve noget andet..


  • #13   15. sep 2013 Hoppedullen: Haha, jo altså den hov der er forrest løfter han. Han gad ikke stå stille smiley - Var ellers den, jeg på det tidspunkt ville tage et billede af, da jeg syntes skoningen var dårlig. Men det var han så ikke enig i x) - Det er det andet billede den anden fus du skal kigge på, hvis det er smiley

    Altså jeg har en ide om at hvis ikke han kan gå uden kan man jo altid putte dem på igen?

    - Men så et tillægsspørgsmål....
    Hvad kan der ske, hvis jeg tager dem af? Der kan ske det at det fungerer, og alt bare er rosenrødt = super... Men hvad med den anden vej? smiley


Kommentér på:
Forfangen = sko, eller?

Annonce