{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.690 visninger | Oprettet:

Boksro efter kastration? {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley

Jeg ville høre om jeres heste fik boksro efter de blev kastreret? Og i så fald i hvor mange dage? Og helede såret som det skulle?
Har lige sendt min hest til "genkastration" pga for meget arvæv ved sædstrengen. Jeg har i den forbindelse talt med to dyrlæger fra to forskellige klinikker før jeg valgte det sted han skulle opereres. Den ene dyrlæge sagde boksro i 10 dage efter operation og den anden sagde fold var ok... Så nu ved jeg sgi ik helt hvad der er bedst.

Så hvad gjorde i efter kastration?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Boksro efter kastration?
  • #1   18. sep 2013 Min vallak kom på fold, tror faktisk han blev kastreret på folden men ved det ikke, var der ikke selv smiley

  • #2   18. sep 2013 Min blev kasteret i onsdags og han skulle stå i boks til han var helt vågen.. Altså max et par timer.. Og så på fold alt det han kunne komme.. Han skulle helst ikke stå inde, for så hæver det for meget..

  • #3   18. sep 2013 Min gik på ene fold, men kun et par dage, da han valgte at springe over og ind til de andre smiley

  • #4   18. sep 2013 Har også altid hørt de har bedst sf at bevæge sig

  • #5   18. sep 2013 Nej. De har bedst af bevægelse smiley

    Min blev kasteret på marken og blev pænt stående på marken de næste 2 uger. Han stod så alene de første par timer efter.


  • #6   18. sep 2013 Mine 2 blev smidt på fold dagen efter og det er gået rigtig fint og de har ikke haft nogle men efter.. Har også hørt fra min dyrlæge af at det er bedst de kommer på fold bagefter da såret ellers vil hæve op, hvis de ikke får motioneret. (altså skridte på fold, eller en træk tur) smiley

    Ved ikke om det vil være det samme med genkastration.. smiley


  • #7   18. sep 2013 Det burde være det samme som ved alm kastration. Det de gør er, at de åbner kastrationsstedet igen, fjerner arvævet og lukker det sammen igen. Så såret er nogenlunde magen til det sår de får ved kastration.
    Synes bare det er svært. For det er de to mest anerkendte klinikker på sjælland til denne operation jeg har talt med... Kan være jeg skal prøve at ringe til en klinik i Jylland, jeg også ved har god erfaring med denne operation og få en 3. dyrlæges mening. Ville bare blive ret træt af, hvis der kom nyt arvæv i stedet for det der bliver fjernet.


  • #9   18. sep 2013 Min blev kasterert ude på folden, liggende. Han måtte gerne gå på fold han skulle dog ikke lave for mange krumspring eller løbe rundt for så kunne såret gå op. Men de plejer at være gode til at regulere det selv medmindre de bliver bange eller jaget op af de andre heste. Min havde ingen problemer smiley

  • #10   18. sep 2013 De skal for guds skyld ikke i boks efter en kastaration!

    De skal ud og bevæge sig som de plejer på folden hvilket holder hævelsen nede. Men de må ikke gå på bladret fold så der kan komme mudder i såret.


  • #11   18. sep 2013 Ud og gå! Ellers får du netop arvæv!
    Giv den nogle Arnica-dråber et par gange om dagen (gerne 4) samt E-vitamin-tilskud de første 2 uger efter operationen for at forebygge arvæv.


  • #13   18. sep 2013 Min har netop gennemgået samme operation som din, og han har ikke fået boksro, han har gået på en lille fold med en rolig kammerat.
    Dyrlægen sagde som din 10 dages boksro, men det har jeg valgt ikke at følge.
    Hellere regelmæssig bevægelse end en hest der hidser sig op i boksen i min verden:)


  • #14   18. sep 2013 Hmm lyder til at der er stor enighed om, at de ikke skal have boksro.
    Min hest er nu super flink ved boksro. Han har været i boksro i 10 dage en gang før pga en hegnskade, og der stod han pænt og roligt og var sød at gå tur med. Problemet er bare, at jeg bor 1 time fra hvor min hest står. Så jeg kan ikke tage ud og gå med ham flere gange dagligt. Så det taler jo endnu mere for at han skal ud på fold.


  • #16   18. sep 2013 Nej nej, ud og gå! smiley

  • #17   18. sep 2013 Nej nej, han stod i boksen til han var vågnet ellers så komm han bare ud med det samme. Dyrlægen sagde han havde godt af at bevæge sig

  • #18   18. sep 2013 Min blev kastreret på Kolding Dyrehospital i april, og de sagde at han skulle stå inde natten over, og så på fold dagen efter.. Gjorde som de sagde og der har ingen komplikationer været smiley

    Så luk ham endelig på fold, for ved at de bevæge sig, mindskes hævelsen, hvilket jo er godt smiley


  • #19   18. sep 2013 Min gik på en 'ridebane' døgnet rundt efter sin kastration. Så kunne han bevæge sig hele tiden, uden risiko for mudder (det var heldigvis tørt i den periode).

    Men Arnika eller Traumeel er virkelig en god ide når nu din hest - som min - har tendens til arvævsdannelse


  • #20   18. sep 2013 jeg fik min kastreret på ansager, og han blev lukket ud med det samme han kom hjem, og der har ingen problemer været, såret helede perfekt, ingen betændelse hævelse eller lignende

  • #21   18. sep 2013 Katrine P: Skal den have dråberne oralt?

  • #22   18. sep 2013 jeps smiley Bare gå i matas/ på apoteket og køb sådan en plastik-sprøjte, så du kan skyde det ind i munden på den. Eller kom dem på et stykke rugbrød smiley

  • #23   18. sep 2013 Tak, det prøver jeg smiley Kan huske din hest har været igennem nogenlunde det samme som min med rigtig fin effekt. Så det kan jo være det virker på min også.

    Og tak for alle jeres input!


  • #24   18. sep 2013 Under ingen omstændigheder boksro - så får du bare masser af arvæv igen...

    Ud på folden og bevæge sig - des jo mere des jo bedre (selvfølgelig alt med måde smiley )


  • #26   18. sep 2013 Her har de 2 jeg har fået kasteret også været ude igen så snart bedøvelsen var væk? ingen boksro her smiley

    Kunne også godt forstille mig det giver mere arvæv hvis de står stille ?


  • #27   19. sep 2013 Nårh ja! Det var jo dig smiley Godt du får ham opereret!

  • #28   19. sep 2013 Ja, han skal opereres i dag kl. 13. Åh, man er altså lidt nervøs, når ens babyhest skal under kniven. Kan godt mærke jeg er pænt ufokuseret på job i dag.

  • #29   19. sep 2013 Jeg var også helt ekstremt dårlig over det.. og da de ringede var jeg sikker på at de ville sige at narkosen havde slået ham ihjel -.- Meeeeen de ville bare sige at alt var gået godt og at der havde været en masse at fjerne smiley
    Krydser fingre for jer!


  • #30   19. sep 2013 Puha føler med dig:) Da min blev opereret her den 3 sep kunne jeg heller ikke koncentere mig om noget:-)

  • #31   19. sep 2013 Så er han blevet opereret. Og jeg er en meget lettet hesteejer! Min faldt hellere ikke død om af narkose (man frygter jo altid det værste).

    Til gengæld sagde dyrlægen, at jeg kunne forvente at få en "helt ny" hest nu. Der blev fjernet arvæv i begge sider (han har gemt det, så jeg får taget nogle billeder af det og lagt op, til dem der skulle være interesseret i at se det).

    Så nu er det bare at vente og se om hans benstilling osv bliver normal igen.
    Grunden til at jeg endte med at vælge operationen var jo at han langsomt begyndte at stå mere og mere mærkeligt på sine bagben, som I kan se her:
    http://hest.webgallerier.dk/album/1803/628/471/9013896-blandet-goejl

    Og selvom han var igennem hele møllen med 5 dyrlæger, 2 kiropraktorer og 3 forskellige smede, kunne ingen fortælle mig hvad der var galt andet end at det kunne være arvæv ved sædstrengen...


  • #32   19. sep 2013 Ja den stod da godt nok sært!

    Håber det bliver bedre nu og heler pænt smiley


  • #33   19. sep 2013 Godt den overlevede smiley jeg var selv skidebange for min døde under narkosen.

    Det ser vildt ud med bagbenene smiley Min tabte et ben ind imellem i galop, ellers havde jeg ikke opdaget det?

    Det bliver spændende at se om den bliver helt flyvende nu smiley

    Btw min er bare helet så flot har minimal hævelse i den ene side og ingen i den anden nu, og har ikke haft betændelse overhovedet.
    Min fik fjernet 15 cm i hver side, så der er ikke noget at sige til det gør ondt på de kære vallaker..


  • #34   19. sep 2013 Tak smiley

    Min går på to spor og er kort bagtil. Og så begyndte han for ca. ½ år siden at ændre ben-stilling til det I kan se på billedet. Og det er skiftevis det ene og det andet ben han drejer udad, så det ser helt ekstremt ud.
    + han kunne være træls ved smed, hvilket er meget ulig min hest, da han er det sødeste og nemmeste væsen i alle andre henseender. Så min smed nævnte selv for mig, at hun mente han fik ondt af at stå med bagbenene løftet i for lang tid af gangen.

    Men nu må vi se. Det kunne være så dejligt, hvis operationen hjælper ham, for har brugt 2 år på at finde ud af hvad der var galt.


  • #35   19. sep 2013 Nøj manner for en benstilling...
    Jeg har kun hørt om positive resultater efter den operation, så er sikker på at du får en rigtig sød og skøn hest nu! Men giv ham tid til at lære at det ikke gør ondt at bruge sig rigtigt. Min var ½ år om det, andre er kun få uger om det. Men i og med at din har ændret sin benstilling tror jeg du får et godt stykke arbejde med at lære ham at gå korrekt igen smiley


  • #36   19. sep 2013 Ja, det mærkelige er, at han aldrig har sagt fra under ridning/træning. Og han har aldrig været modvillig, når jeg hentede ham for at træne. Men jeg stoppede med at træne ham for 3 mdr. siden, fordi jeg tænkte, der må simpelthen være noget der gør ondt, siden han står så fjollet. Selvom ALLE sagde jeg bare skulle ride, for han kunne jo ikke have ondt, når han var så flink. Men det havde han jo så!

    Han har allerede specialsko på, det fik jeg på ham for 4,5 mdr. siden, for at se om vi kunne rette ham op, så de burde kunne hjælpe til at få hans benstilling på plads igen. Og jeg fik taget røntgen af hans ben for 2 mdr siden for at tjekke om han har fået knogleforandring og det havde han heldigvis ikke.
    Nok mest det med at han går på to spor, som kommer til at tage mig noget tid at rette op på igen. Men er spændt på at se, hvordan han går, når han er helet op.


Kommentér på:
Boksro efter kastration?

Annonce