{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.794 visninger | Oprettet:

Hvornår ville i aflive? {{forumTopicSubject}}

Over en anden tråd, hvor jeg blev lettere 'forarvet' over nogle svar, vil jeg nu høre jeres mening og evt handling.

Hvis i står med en hest, der en dag bliver voldsom syg, og siger vi at en operation kræver 25 000 + (hvis i har råd til det så sæt det lgie op til noget i ikke har råd til) og jeres evt sygeforsikring dækker IKKE af en eller anden sjov grund. Dvs i skal selv hoste op med 25 000 kr + for at betale for jeres hest måske kommer på benene igen.

Dette kan i ikke. I kan hverken låne eller afbetale.
Hvad gør i så?

En forslog at sælge det syge dyr til en der kunne betale det. Er det det i ville gøre?

Personligt, hvis alle muligheder for lån og/eller afbetaling er borte, ville min udvej være aflivning. For jeg ville aldrig få råd til en 25 000 + regning som skal betales her og nu på en gang.

Og sælge en syg hest af den grund ville jeg aldrig hverken turde eller kunne magte. Mine heste ville blive aflivet så snart pengepungen ikke kunne følge med.

Hvad ville i gøre? Skulle jeres hest sælges til en der evt kan betale operationen eller ville i også vælge aflivning?

Måske noget helt 3 hvis det da findes?

Hold venligst sproget, eller bliver filteren taget i brug smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår ville i aflive?
  • #1   18. sep 2013 aflive - man sælger ikke en skadet hest

  • #2   18. sep 2013 Tja.. er vel egentlig bare enig med dig smiley

  • #4   18. sep 2013 1 ting er sikkert, jeg ville aldrig sælge den videre.
    Jeg ville give hesten fred...


  • #6   18. sep 2013 Med syg hest mener jeg også 'kun' f.eks et dårligt øje der skulle opereres væk, eller et brækket griffelben der skal opereres ud osv. Men det koster jo kassen.

  • #7   18. sep 2013 altså jeg har det sådan, at hvis mulighede for min hest kunne redes, hvis en anden vil overtage den havde jeg gjort det. jeg ville ikke sælge den, men give den til en der ville rede den. for mig er heste ikke mere hver end os mennesker, og du ville jo ikke aflive din mor/datter hvis de blev meget syge. så hvis muligheden for at hesten ville kunne redes ville jeg gøre alt for det

  • #8   18. sep 2013 Donnaerne

    Dette indlæg er ikke et angreb mod dig, jeg kom blot til at finde din mening interesant og ville derfor høre andres smiley


  • #11   18. sep 2013 Jeg ville personligt vælge at aflive. Her sidste sommer var vi nød til at aflive vores hund, fordi en operation ville koste 12.000.

  • #12   18. sep 2013 Karoline

    Min mor/datter ville jeg heller aldrig skulle betale en operation for, da det heldigvis er gratis i DK så vidt jeg ved.

    Jeg ville aldrig kunne overlade min hest bare sådan til andre. Men det er også bare mig.


  • #13   18. sep 2013 Man sælger/vidergiver ikke en syg/skadet hest, så afliver man.

  • #14   18. sep 2013 Klart aflive, der er sgu mange skrupelløse mennesker derude. Jeg måtte selv tage nogle valg sidste år, ikke pga. penge, men hvorvidt det var ok at lade hestene leve . Jeg hader dem som solgte den ene hest til mig, DE skulle nemlig have taget det valg, efter min mening .

  • #15   18. sep 2013 Jeg har stået i en lignende situation..
    Min elskede pony stod med en skade, hun var halt og havde været urent gående.
    Dyrlægen kom, og jeg kunne ikke selv være til stede den dag. Han ringer mig så op, og fortøller mig, at min 4 års, ikke har nogen gnist som en hver anden 4 års, og det ben jeg havde ringet ang, var et af de eneste ben, hun gik igennem bøjeprøven på.. Hun var halt på flere ben, og højre forben kunne han slet ikke få lov til at bøje på hun stejlede og ville hverken frem eller tilbage, hun havde ondt helt ud i tåen og videre ud i hele kroppen. Skaden sad i koden og man kunne sagtens se at hun ikke trådte ordentlig igennem. - skidt for mig, er at jeg ikke havde forsikring eller en handelsundersøgelse på hende, da hun bare var hyggeprut.
    Jeg kunne så vælge at få det tjekket yderligere, men det ville koste mig mellem 2000 og 15.000 alt efter hvad det var, og hvilken behandling det krævede, men han var ærligt ikke sikker på at det kunne blive bedre, da hun havde så ondt, og kun var 4, og ikke redet hårdt. Jeg turde derfor ikke satse, da jeg ikke havde forsikring, jeg kunne risikere ikke at kunne få en ny hest.
    Jeg valgte i første omgang at lade hende gå som hyggeprut. Men desværre gik der ikke ret lang tid før hun ændrede adfærd igen, hun har siden jeg fik hende haft humørsvingninger der sagde spar 2. Hun blev igen agressiv og nåede at bide 2 piger. Hun stod og hang på folden og ville ikke lege med de andre, kom hun ind ville hun ikke ud. Jeg valgte derfor at aflive hende, da jeg var sikker på hun havde meget ondt og har haft ondt hele tiden.. Der var også et par stykker der tilbød at købe hende, men jeg ville ikke sælge hende, grundet hendes adfærd, jeg var bange hun ikke kunne håndteres og ville ende som kastebold.

    Mange har haft svært ved at forstå min beslutning, og hvorfor jeg ikke valgte at få det tjekket yderligere, havde dyrlægen sagt 50/50 skulle jeg nok finde pengene.

    Men min musse har ikke længere ondt og det betyder alt!
    Konklusionen er - få altid handelsundersøgt din kommende hest og få forsikring på den..
    Så ja, jeg ville aflive, en død hest lider ikke.


  • #17   18. sep 2013 Jeg ville helt klart aflive, og det ville jeg også selvom jeg havde pengene, hvis det ikke var sikkert en operation ville hjælpe. Ville aldrig udsætte et dyr for en operation, hvis det ikke var sikkert det ville hjælpe.

  • #18   18. sep 2013 Lykke

    Kom endelig med forslag, hvis du ikke har opsparing, ikke må afbetale, ikke kan få lån nogle steder og forsikringen ikke dækker smiley

    Kunne være rart med nogle fifs, som andre evt kan bruge smiley


  • #19   18. sep 2013 Jeg har været der.
    Med behandling havde min hest 30% chance for at blive rengående og kun 15% for han ville blive ridehest, hvis han blev rengående.
    Behandling ville være et sted over 30.000.
    Det havde jeg ikke råd til, så jeg valgte at aflive, men min far fik ondt af mig og valgte at betale behandlingen af ham, mod jeg overgav ejerskab til min mor.
    Jeg er glad for de betalte, da han kom sig 100% og jeg havde ham 3 år mere, før jeg blev nød til at sælge ham, pga. jeg ikke kan komme mig over en skade.


  • #20   18. sep 2013 Den her tråd og svar er egentligt lidt tankevækkende?

    Her er et eksempel på en syg hest der kan kurreres hvis bare man har penge nok ? og største parten af svarene er at de ville aflive.

    Det som så undrer mig lidt er at når man kigger i markedet, så er en stor del af de heste der er til salg syge/skadet ?? med ting som de IKKE kan kurreres for ? Det hænger jo ikke rigtigt sammen ? smiley

    Heste der har sygdomme de aldrig kan slippe, sælger man? men heste som kan reddes og blive smertefrie ? ja dem vil man aflive?

    Meget tankevækkende faktisk ?


    Personligt synes jeg det er et meget svært spm ? ved faktisk ikke rigtigt hvad jeg ville gøre?
    Men ville nok aflive? ligesom jeg ville aflive en hest med en smertefuld kronisk sygdom...


  • #22   18. sep 2013 Hm... dilemma når/hvis det nu skulle være til en man kender og hvor man ville kunne følge hesten. Jeg ville selv HVIS dyrlægen havde kunne give et ok for at hesten ville kunne leve videre uden men, så ville jeg ikke betvivle på, at jeg ville hjælpe og betale for sådan en ydelse. Man kunne evt. indgå i et forlig som kunne gå på, at ejer af hesten/tidligere ejer af hesten ville kunne afdrage beløbet og på denne måde kunne få sin hest igen.
    Ej jeg ved ski ikke, der skal dælme også stilles sikkerhed for at hesten ville kunne leve et fornuftigt liv bagefter, ellers synes jeg ikke det ville være etisk korrekt at lade hesten leve videre...


  • #23   18. sep 2013
    Når pengepungen siger stop, jeg har ikke 50.000 kr til at behandle en hest for og vil heller ikke ofre så meget og forgælde mig til de næste mange år, for en hest.
    Jeg kan købe en ny rask for de penge, jeg ville ha' behandlet den anden for.

    Kynisk, men rig bliver jeg aldrig.

    Samt når hesten siger stop, hvis den bliver ved med at halte efter hver genoptræning fx. samt når chancen for at hesten får det bedre fx. med en operation eller 1 år i boks, er lille procent del fx. 15-20%.


  • #24   18. sep 2013 uhu en kommende bankrøver smiley smiley men altså hvis det var fjernelse af et øje, som tidligere foreslået, ja så ville jeg gøre meget for at give min hest en chance, der er mange heste som lever og lever godt med kun 1 øje, og så ville jeg bestemt tage imod, hvis en jeg kendte godt eller en ven tilbød at tage hesten og give den operationen.
    Men hvis det var tvivlsomt hvilket liv den ville kunne få efter operationen så ville jeg aflive, uanset om jeg havde penge eller ej.
    At lade en hest gå som har ondt i sine ben (gigt) kan og vil jeg overhovedet ikke være med til, derfor blev min Hannibal aflivet, men han fik den helt store undersøgelse først 12000 kr.


  • #26   18. sep 2013 tjae - hvorår er nok NOK????

    Jeg har en "lille Sun" der blev forfangen ud af det blå - i slut december måned og 10 graders frost?! Spørgsmålstegnet var stort - både fra mig og dyrlæge....hvorfra og hvordan?

    Min datter - der "ejer" hesten - kunne bedst bidrage med en vibrerende underlæbe når jeg sagde at "det her er faktisk rigtig skidt".....

    6 måneder, store smerter for hesten (hids jer ikke op - smertedæmpet 99% af tiden), dyrlæge- og smederegninger på den helt forkerte side af 50.000,-.....

    MEN idag - er hesten 100% rask, drejet hovben har rettet sig op igen (100% korrekt stående i røngten), fuld sommergræs og et HELT liv - helt på niveau med andre sunde heste der bruger folden så lang tid som græsset tillader det.

    Havde det være én af mine egne - og ikke min lille datters - er der ingen tvivl om at dyret var blevet aflivet.

    HURRA for at det var min datters. Hesten er jo sund og rask i dag. 11 år - og dermed også med 20 år mere i levende live, hvis vi ellers passer godt på ham.

    Dyrlægen siger: MIRAKEL - hver gang han kommer her og vaccinerer - og tilføjer:....men de fleste havde jo valgt aflivning på et meget tidligt tidspunkt i dette forløb....netop fordi forsikringen udbetaler på den slags sygdom og hestens kraftige smerter.

    Og - tjae - hva' vil jeg så sige med det....:

    Jo - hvis du HAR muligheden for at behandle - eller forære væk til nogen der er villige til at prøve....så kan din dejlige hest måske få mange mange gode år.

    Vigtigst er at du er 100% ærlig hvis du vælger at videreformidle. Ellers - af med hovedet på hesten.

    KH:)Annette der beholder lille skønne Sun de næste 20 år....


  • #27   18. sep 2013 Når det ikke længere er fair for hesten, eller pengene er væk. Jeg har næsten lige ruineret mine forældre, for tøsens dyrelægeregning og hun skulle ikke engang opereres eller noget andet specielt.

  • #28   18. sep 2013 Tænker lidt det samme som Lykke Theis, skulle nok finde en måde at få penge til hesten. Vil aldrig aflive, hvis det var noget der kunne ordnes,. Selv hvis den kun blive hyggehest. Ville nok hører familien/venner ad om de ikke ville låne nogle penge ud til en.. smiley

  • #29   18. sep 2013 Lykke, det lyder lidt som om du ikke selv har stået med en dyrlæge regning på 25-50.000.
    selvfølgelig har man et ansvar, men en død hest lider ikke. Og for mig er man det mest ansvarsfulde menneske, når man vælger at aflive et sygt dyr.


  • #30   18. sep 2013 http://www.hestegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/985254-hvornaar_er_det_okay_at_aflive

    Hvis min hest endte ud med at skulle opereres, havde jeg aflivet den. Jeg ville aldrig udsætte min hest for det. Så er pengene ligemeget.


  • #31   18. sep 2013 Ville lade det gå i noget tid til jeg har skaffet den anden hest en foldven også aflive

  • #32   18. sep 2013 Slf. har man et ansvar når man har anskaffet sig et dyr, men aldrig i livet om jeg ville forgælde mig til op over begge øre for en operation, på f.eks. en hest, hvor det ikke var helt sikkert den ville blive 100 % rask.

    Og ville aldrig udsætte hesten for en operation, hvis det ikke var sikkert den ville komme sig, det synes jeg også er at tage ansvar. smiley


  • #33   18. sep 2013 Lykke: Som du skrier lyder det som om at du bare vil lade hesten leve for din egen skyld

    skriv endelig vis jeg har misforstået dig


  • #34   18. sep 2013 Sælge sig selv, for at få råd til en operation af en hest... tænk det synes jeg er meget usmageligt at skrive.

  • #35   18. sep 2013 Lykke
    Sælge sig selv ligefrem? Ja ret har du det kan man, bestemt. Men så skal man til at se hvor ens grænse går.
    Det med ekstra job er også en mulighed, men det duer ikke hvis man f.eks er skadet, har børn og i forvejen arbejder 12 timer dagligt eller er førtidspensionist.

    Alle tingene duer i sig ikke hvis du står med valget HER OG NU, dvs du skal have pengene NU, fordi operationen kræves NU.
    Bare et eks, så tager alt andet jo for lang tid.
    Hvis man kan vente, ja så er der jo mange muligheder til at finde pengene. men mit eks var på man ikke kunne vente smiley

    Dorthe
    Du har faktisk ret. I mit eks tænkte jeg dog på akut situationer f.eks, hvor det kræves et valg her og nu, og ikke som de syge heste med kronisk sygdom der sælges smiley


    (resten har jeg ikke læst endnu, så beklager hvis nogen venter svar)


  • #37   19. sep 2013 Helt enig med Lykke, jeg kunne ikke få mig selv til at aflive en hest, som kunne reddes, på ingen måde. Selv hvis det fremstod umuligt, så ville jeg gå så langt som jeg kunne for at realisere det. Men det er bare sådan mit mindset er smiley

  • #39   19. sep 2013 Ville aflive.

  • #40   19. sep 2013 Charlotte jeg giver dig fuldstændig ret, den hest skal bare have fred.

  • #41   19. sep 2013 Ville aldrig bruge så mange penge på en hest, for det er dog kun et dyr, heller ikke hvis jeg kunne tage et lån. Jeg ville aflive. Dyrlægen kan jo ikke engang garantere at behandlingen virker, og hesten bliver helt frisk igen.

  • #44   19. sep 2013 Charlotte

    Ud over at have læst om den epiose mange steder, og den er anderleds hver gang, så kunne jeg ikke blive klog på hvad du nu tendere til? Du ligger ud med at skrive du er forbavset over hvem der ville aflive, og så skriver du om en du vil aflive.

    Du må lige skære det ud i pap for mig smiley


  • #45   19. sep 2013 Den dag afbetaling ikke er muligt overrasker det mig - men ellers havde jeg aflivet.

    Nu havde jeg aldrig beholdt en hest hvis det koster 25.000+.. Vores budget er på omtrent en 10.000 (dog kan du også gøre MEGET for 10.000 kr.) hvis hesten kan ærklæres 100% velfungerende efter dette.

    Men ALDRIG om jeg havde solgt en skadet hest på den måde. Nu gav jeg min gamle forfangne pony væk - det er jo en skade resten af livet, men det er også en skade der gør han stadig kan bruges til små børn en tur om ugen og selskabshest og nussehest, hvilket han bliver brugt til pr. lige nu ;o)


  • #46   19. sep 2013 Donnaerne HDR:

    Slf. har en hest også lov at leve, og slf. skal den også have det behandling den skal have, hvis den bliver skadet. Men hvis det kommer så langt ud at en operation bliver nødvendig, og det ikke er 100 % sikkert at det hjælper, så ville JEG hellere lade den få fred, end og skulle igennem alt det. smiley


  • #47   19. sep 2013 Aflivning.. Det er hårdt at sige men hvis det er bare et faktum at pengene ikke kan skaffes så er det jo vejen frem. Hellere aflivning frem fr at sælge et sygt dyr, som så kan risikere at blive kastebold. Ved en aflivning ved man trods alt at den har det godt (i forhold til sygdommen) indtil dagen derpå.
    Derudover synes jeg at man har et ansvar for ens dyr som man selv har valgt at anskaffe, og dette betyder ikke at man skal lade leve for egen viljes skyld, det gælder simpelthen om at prioritere og lade aflive hvis det er det bedste for hesten.

    I den givne situation som TS omskriver, ville jeg selvfølgelig give det en chance (det ville jeg da under alle omstændigheder) men også være en god ejer og se sandheden i øjnene hvis tiden skulle komme.


  • #48   19. sep 2013 Munk & Jasmin....forfangenhed KAN helbredes - læs mit indlæg længere oppe i tråden.....

    Og - NEJ - du ta'r fejl - man kan ikke gøre så meget for 10.000,-.

    En dyrlæge en fredag aften - med efterfølgende behandling lørdag og søndag løber meget meget hurtigt op og forbi 10.000,-.

    Er det f.eks. "blot" en akut halthed, der umiddelbart ikke kan diagnosticeres kan der efterfølgende komme mange besøg på for udredning (incl. diverse blokader, røngten mv.mv.) inden dyrlægen er klar til at kunne stille en korrekt diagnose og iværksætte målrettet behandling.

    Det er DYRT at ha' hest. Og endnu dyrere når de bliver syge.

    KH:)Annette









  • #49   19. sep 2013 altså herhjemme afliver jeg da mine heste hvis dyrlæge regninger overstiger hestens værdig i stor grad.. Nogle vil nok mene jeg er ond.. Men helt seriøst så jeg også bare realistisk. Jeg har et godt forhold til mine penge og gider ikke sætte mig i dyb gæld grundet mine heste.

    Det skal ikke forståes sådan at jeg ikke vil betale dyrlæge til mine heste eller give dem den behandling de har behov for.. Men hvis sit føl stod til og skulle have en behandling som kostede 25.000 og han selv har en værdig på 4000 er det jo sygt og bruge de penge på ham..
    jeg er bare realistisk med min økonomi og har en familie og børn jeg også skal tænke på.


  • #50   19. sep 2013 Sådan tænker jeg nemlig også Camilla. ved mindre jeg bare havde pengene self.

    Min ene kostede mig kun 500 kr, og har da betalt en regning på 3000 for ham. Men kom der en regning på ham af 15 000 så var det godnat. Det kan jeg ikke.


  • #51   19. sep 2013 Forfangenhed kan IKKE helbredes. Der vil ALTID være et spor af det i hoven - slutbabum.

  • #52   19. sep 2013 Og jeg betalte for min hest der fik blodprop 2x, hjernblødning og hjernerystelse, i 3 dage, kom af med en regning på cirka 4,5, og hun blev skadet torsdag aften, aflivet lørdag formiddag.

  • #53   19. sep 2013 Samt en anden hest - min nuværende, tjek af røngten på hele bagben, 4x medicin, bøjeprøve, dyrlæge 3 gange. 5,5.

  • #54   19. sep 2013 wow munk....

    Jeg måtte give 3000 for en sprøjte fredag aften..


  • #55   19. sep 2013 Lørdag aften, hest med koliksymptomer, hun fik lagt drop, smertestillende, kul/vand blanding, noget jeg ikke helt kan huske hvad hedder, og et vagttillæg på 800 kr. 4000 kr i alt.

  • #56   19. sep 2013 Camilla....sådan har jeg også ALTID tænkt....indtil målestokken blev forestillingen om min datters "ulykkelighed" ved at skulle opleve sin hest aflivet, liggende under en presenning indtil DAKA kunne afhente.

    Som jeg også har skrevet længere oppe i tråden - var det en af "mine heste" var den blevet aflivet på stedet....og med ro i min sjæl. Velvidende at en død hest ikke lider.

    Vores dyrlægeregninger er givet ekstremt dårligt ud, for hesten kommer aldrig til at repræsentere den værdi i cool cash vi har betalt for behandling.

    Værdien og de mange betalte penge består alene i glæden ved at hesten blev rask - og at vi (forhåbentlig) kan ha' den 20 år mere. En højt elsket hest. + at den så iøvrigt er 100% normalt velfungerende og ridbar i dag.

    KH:)Annette


  • #57   19. sep 2013 Jeg menneskelig gør ikke mine dyr. Har jeg ikke penge til give hesten dens livsnødvendige behandling vil jeg vælge at aflive, men jeg vil da gøre alt for at finde pengene. En død hest lider ikke og så længe den har haft det godt til det sidste, ser jeg intet forkert.
    Selvfølgelig ville man da ønske at man kan rede dem, men det er bare ikke altid man kan.


  • #58   19. sep 2013 Hvis jeg bare havde vildt mange penge ville jeg selvfølelig gerne bruge den på mine heste..

    Ingen tvivl..

    Men jeg sys personligt det er økonomisk uansvarligt og sætte sig i dyb gæld grunden en dyrlæge regning på sin hest..

    Kan huske en hun efterlyste sin kat på en facebook side. de fandt så katten og den var højst sandsynligt blevet kørt ned over benet så den var knust. så hun havde været til dyrlægen og han havde sagt det ville koste over 10.000 og ordne og han kunne ikke garentere for at benet kunne redet (altså katten ville kunne bruge benet) hun skrev det så derinde og skrev at den nok blev aflivet da hun altså ikke have de penge.. folk flippede helt ud over at ej så kunne hun jo afbetale regningen og jeg ved ikke hvad. Jeg blev så sur jeg gik ind og forsvarrede hende for seriøst 10.000 på min kat NO WAY!!!! og endnu mere NO WAY nå det ikke engang var nogen særlig stor chance for den ville kunne få et normalt liv efter


  • #59   19. sep 2013 Anette..

    forståligt nok.. Men an på hvor mange penge vi snakker om så alt med måde.

    har kun givet ca 2000 kr for min hoppe med føl i maven det hele med papire så meget billigt.. Og har da allerede ofret mere end det på hende.. MEN hvis dyrlægen stod og sagde øh jah den har fået en skade som koster 15.000 og ordne så ryger hesten (nu er det ikke min datter men hvis det var) selvom det var min datters..


  • #60   19. sep 2013 Pengene får pludseligt et andet syn, når man sætter det sådan op:

    "Jeg vil købe mig en ny hest. Ak 25.000,- det kan jeg godt betale!"

    Men straks, når det er en operation der er tale om, så får piben en anden lyd. (Jeg ved godt, at i dette "tilfælde" skal man tage udgangspunkt i, at man ikke har pengene, men det er lidt tankevækkende ik'?)
    Jeg havde nok forsøgt at redde min hest, HVIS der var stor chance for at hesten ville overleve i forudsætning af, at den var ung og "frisk" og at det ikke var en meget risikabel operation (ja der er jo en risiko ved alle operationer, det ved jeg!)

    Men jeg havde under ingen omstændigheder solgt mig selv, for et dyr. Det synes jeg er, at overskride mine grænser på det groveste. Det at sælge sig selv, er en ekstrem sørgelig ting og det (er i de fleste tilfælde) mennesker, som er helt nede på det laveste i samfundet, og deres eneste udvej for at OVERLEVE, eller fordi de er blevet "solgt" af nogle forbandede bagmænd. Jeg bliver godt nok harm over at man kan komme med sådan et forslag, som at sælge sig selv for at skaffe 25.000,- til et dyr, som måske er væk om 6 - 10 år, på grund af en anden dødsårsag. DU skal have det evige ar på din sjæl, at din krop er blevet udnyttet på det noget af det groveste, resten af dit liv!


  • #61   19. sep 2013 Der er stor forskel på og købe en hest til 25.000 og betalte en operation til den pris.





  • #62   19. sep 2013 Kathrine

    At man dengang man købte en hest for den sum, f.eks 25 000 som du selv siger, betyder jo ikke man har den sum i lommen hele tiden.

    Da jeg købte min DV var det af en erstatning. Og i det de penge nu er brugt på hesten, ville jeg ikke kunne bruge samme penge på operation igen.


  • #63   19. sep 2013 donnaerne

    Dyr har ret til at leve hvis de vel og mærke har det godt. Dyr har kun de følelser vi pådutter dem, dyr har instinkter. Det er dybt åndssvagt at mennesker i krisetider forgælder sig pga. dyr.


  • #64   19. sep 2013 Jeg har en hoppe, som har kostet mig langt over 60 tusinde i dyrlæge regninger, ville aldrig betvivle at bruge penge jeg ikke har på mine dyr - første gang hun var indlagt blev jeg spurgt om jeg ville betale for en kolik operation, hvis det kom dertil og sagde straks ja udenat tænke over hvor jeg skulle få pengene fra.

  • #66   20. sep 2013 Tja, man kan jo så sige at fra d. 28. december til midt april ca. er der brugt over 11000 kr. på min shetlænder.

    Han har ingen fancy stamtavle (faktisk ikke bare ingen fancy, ingen overhovedet), er "bare" vallak, kan ikke noget fantastisk og bruges egentligt kun til hygge.

    Vi har ikke penge til sådan noget, men fordi han blev syg blev det brugt på ham. Han betyder mere for os end "bare" en pony, han er familie, og der er ikke lagt skjul på hjemme ved os, at selvom min mor har haft sin hest i 18 år, ville hun have nemmere ved at aflive ham end min shetlænder, bl.a. fordi Kurt er som han er (altså shetlænderen), han er ung og har en helt fantastisk personlighed, og Prins er alligevel 20 år gammel og er begyndt at få lidt gigtantydninger om vinteren.

    Men vi har haft dyrlæge (ikke vores egen) ude kl. sent d. 28. december 2012 (selvfølgeligt op til en weekend), hvor det var meget kritisk, dyrlægen overvejede MEGET om han skulle indlægges, dog kom det ikke så vidt, men der sov jeg ude ved ham hele natten og gik med ham 15 min. hver time, og så 15 min. hver anden time efter midnat. Her havde han meget slem sandkolik (og kan lige hilse jer og sige at det var PÆNT køligt at sove derude).

    Omkring d. 4 januar 2013 havde vi igen dyrlæge (egen) ude, da Kurt ikke gad spise, og bare stod og hang. Denne gang var han ved at udvikle fedtlever, fordi han ikke havde spist noget. Vi fik noget meget kraftigt smertestillende til ham, og et par dage efter begyndte han at spise igen.

    D. 22 marts fandt vi Kurt halt på folden, vi havde alle tre været til kursus med nogle andre heste (ja, jeg fortryder nu at jeg ikke havde taget Kurt med, havde jeg det var han nok aldrig blevet halt), og der gik tre uger hvor vi håbede på bedring, men der skete intet.
    Vi fik smed ud omkring d. 4. april fik vi smeden ud, og han kunne ikke sige noget, han kunne dog udelukke hovbyld.

    Vi fik efterfølgende dyrlæge (egen) ud, og hun kunne heller ikke finde ud af hvad det var, så hun ville gerne have ham ind på klinikken til røntgen og blokader.

    Om tirsdagen i uge 16 var Kurt til dyrlægen (egen), blev kørt derind om mandagen og overnattede ved dyrlægen. De tog røntgenbilleder og kunne - heldigvis - udelukke evt. brud. De fik lagt blokader, og de konstaterede at han havde en meget kraftig kodeledsforvridning.

    Så d. 5 maj 2013 fik Kurt IGEN kolik. Denne gang mente dyrlægen (ikke vores egen) dog det var gæringskolik, og det var ikke helt så slemt som sidste gang han havde kolik, og man kunne tydeligt mærke på ham at han havde ondt. Denne gang kom han sig dog også hurtigere, i det vi havde noget tilbageværende smertestillende han kunne få.
    Denne gang var det dog meget besværligt at trække rundt med ham, i det han var beordret ro af vores egne dyrlæger pga. kodeledsforvridningen.

    Så kort sagt kan man da nok sige at vi har spenderet penge på en pony, selvom vi egentligt ikke havde dem. Og nej, det var jo ikke på en gang de blev brugt, men bare det at det er blevet brugt på en shetlænder der for andre ikke er noget værd, og som egentligt ikke kan noget specielt, og som stadig ikke er klar endnu, og muligvis aldrig bliver bedre end at tulle rundt som foldpony (hvilket han dog gør med bravour ;)) vidner om at nogle er villige til at gøre det, og jeg ville med glæde gøre det igen hvis der var chance for at han blev rask.


  • #67   20. sep 2013 Cacilie

    Jeg snakker store beløb på EN GANG. Over en masse gange, så vil jeg slet ikke tælle sammen hvor meget mine har kostet mig, tror jeg græder så...


  • #68   20. sep 2013 DD: Hvis ens konto står i minus (eller, i hvert fald meget tæt på) - så er selv de 3600-4200 det har kostet pr. gang dælme da MANGE penge for en.
    - Og så hedder jeg Cecilie ikke Cacilie smiley


  • #69   20. sep 2013 Beklager tastefejl, det forekommer nemt på mobil smiley

    Ja korrekt, men det er stadig 'barnemad' sammenlignet med et enkelt stort beløb på en gang smiley

    Min konto kan slet ikke gå i minus, så der er jeg lidt fucked xD Jeg fik heldigvis lov il at afbetale, også de beløb på 3000.


  • #70   21. sep 2013 først så ville jeg aldrig sælge en hest fordi jeg ikke havde råd/lyst til at have en skadet hest. syntes virkelig at man kan blive harm over at folk i det hele taget kan få sig selv til at gøre det. her på HG er der en pony til salg fordi man ikke lige har prøvet at have en forfanget hest før - GOD MORGEN, hvor mange har lige det ? En gang skal jo være den første, og man har jo sin dyrlæge som hjælp. Jeg har da også stået med en hest hvor hun havde fået sparket hul ind til bilhulen,og jeg viste ikke om hun overlevede før efter 3 mdr. Nej så må man tage sig sammen - det er jo et levende dyr og ikke et tøjdyr man har købt

    for det andet, så kan man bare lave aftale med dyrlægen vedr afbetaling. har da selv dyrlægen på ca 20000 kr til mine katte, og de får da pænt hver mdr. nu har jeg så også lige 18 styks, så der sker lidt en gang imellem.

    men man skal altså kunne se tingene fra hestens siden af også. da mit føl brækkede skulderbladet på sin 1 års fødselsdag, valgte jeg aflivning. Dyrlægen mente at der kunne være en change for at det ville gro sammen igen, men det ville kræve 3 mdr boksro, og så kunne det så være at han alligvel skulle aflives efter 3 mdr, hvis det ikke gik som det skulle. Det kunne jeg ikke nænne overfor en hingstebasse, som elskede sin fold og var mere vild i varmen end nødvendigt.

    personligt vil jeg gøre alt for mine dyr. Den ene kat fik lymfekræft. min egen dyrlæge sagde max 3 mdr, og det ville koste 30000 kr for kemo. Her valgte jeg at finde en homopatisk dyrlæge. Det kostede mig vel 1000 kr for første besøg, 100 kr for en flaske medicin som holdt i 2-3 mdr, og så havde vi yderligere 2 besøg. Resultat: min kat fik 1½ år mere end min dyrlæge havde sagt.
    Så jeg vil gerne prøve andet end bare lige en almindelig dyrlæge.


  • #71   21. sep 2013 Jeg ville have talt med dyrlægen om man ikke kunne lave en afbetalingsordning. De fleste dyrlæger er rigtig søde og vil dyrene det bedste smiley

    Og så en bemærkning, jeg måske ikke bliver så populær af, men here goes.. Hvis ens økonomi er så ringe at man ikke engang kan få lov til at låne 25.000 i banken... Så burde man for længst have solgt hesten før den blev syg, for så har man ik råd til at have hest. For du skal dælme godt nok have en ringe økonomi før at banken ikke engang vil låne dig 25.000 kr. 25.000 kr. er håndører for en bank.

    En anden mulighed, som jeg godt kunne have fundet på, hvis jeg virkelig ingen penge havde, var at få et MasterCard. For der er som regel 25-30.000 kr. kredit på sådan et. Så havde jeg bare trukket pengene fra det og talt med banken bagefter smiley

    Og bortset fra det, så ville jeg personligt gøre alt for min hest. Så jeg ville, som Lykke sagde, sælge alt, få et ekstra job, gøre hvad jeg kunne for at få skaffet pengene.


  • #72   21. sep 2013 Sig..

    Nej man skal ikke have en ringe økonomi fordi banken ikke vil låne en de penge..

    Og at trække penge fra et mastercard og i de beløb så har man da trukket sin forstand i en automat.. det jo syge renter vi snakker om..

    25.000 bliver hurtigt til 50.000

    Men jah det jo super nemt og få ekstra job det derfor vi har så mange arbejdesløse fordi det nemlig er så nemt.. og gu om jeg vil sælge alt jeg ejer for at betale en dyrlæge regning..


    er ked af det men seriøst jer som mener man skal sælge alt, låne penge til det og jeg ved ikke hvad må virkelig have dårlig styr på økonomi.


  • #73   21. sep 2013 Og det jeg mener med at man har trukket sin forstand i en automat hvis man trækker 25.000 kr på et mastercard. er simpelthen at man da ikke ved sine fulde 5 burde være så tankeløs og bare gøre dette. der er altså alvorlige følger ved sådanne ting..

    Ligesom alle de kvik lån folk tager.. folk kigger tit ikke på at de kommer til og skulle betale beløbet dobbel tilbage og andet.


  • #74   21. sep 2013 Jeg har godt nok aldrig mødt nogen, som fik afslag på at låne sølle 25.000 kr. med mindre deres økonomi var helt skør og de allerede skyldte flere hundrede tusinde kr.

    Og jeg synes man har trukket sin forstand i en automat, hvis man synes at penge er vigtigere end sin hest smiley Men sådan er folk jo så forskellige.
    Min hest har kostet mig over 50.000 kr af egen lomme i dyrlægeregninger fordi han er en ulykkesfugl og jeg har sgu ik altid haft rede penge til at dække det. Så der talte jeg med banken og de lånte mig meget villigt pengene uden så meget som et pip.

    Og hvis man virkelig prøver, er det altså sjældent man ikke kan finde et eller andet job. Fx som nattevagt på et hotel eller medhjælper på et plejehjem.

    Hvor der er vilje er der en vej.


  • #75   21. sep 2013 Der er forskel på hvad hesten har kostet løbene.. mine har squ også kostet pænt meget hvis jeg tæller sammen.

    Og nej man behøver ikke have en skør økonomi hvis banken ikke vil låne en 25.000.. hvis man bare lige kunne det så hvade flere folk nok hest fordi de så lånte penge i banken...

    Bankerne er meget forsigtige og de fleste vil se buget og løn sedler og andet før du vil låne og hvis ikke de mener du har nok penge til rådighed (de vil jo have et folk skal have et urealistisk højt beløb til rådighed) så siger de nej til og låne dig pengene..

    Og nej det ikke sjældent man ikke kan.. selvfølgelig kan man finde et job man kan sæge endda 10-20 stykker problemet er bare der er alt alt alt for mange om budet tro mig har været det igennem i sommers jeg søgte alt jeg kunne komme i nærheden af tror jeg fik svar tilbage fra 3 af tingen ud af15-20 job jeg søgte. der er bare mange om det.. og jah fik intet job.


  • #76   21. sep 2013 Hvem siger at det med min hest var løbende? Den største regning jeg har fået på ham var netop omkring de. 25.000 kr. Det var dengang han besluttede sig for at det var en knald god idé at løbe i hegnet og kloge mig havde ham ikke forsikret, så det var af egen lomme smiley Her valgte jeg at se, om det var muligt at æde regningen i en bid i stedet for at skylde dyrlægen, og her sagde banken ja til at låne mig pengene.
    Men da dyrlægen tilså min hest lige efter han var gået i hegnet og sagde "det her bliver dyrt. Hvad ønsker du vi skal gøre?". Det var jeg slet ikke i tvivl om mit svar, som var, I skal gøre alt hvad I overhovedet kan, så længe min hest ikke skal stå med kroniske smerter, så gør I hvad I kan for at redde ham".
    Han er så forsikret nu, men han blev for to dage siden opereret for arvæv på sædstrengen, som ikke dækkes af forsikringen. Da dette ikke var en akutoperation, valgte jeg her i stedet at sparre pengene op før operationen. Min hest burde skide guld!

    Men jeg ville aldrig nogensinde kunne kigge ham ind i hans store, smukke, brune øjne og sige "sorry min ven, det slut for dig, for penge betyder mere for mig end du gør". (groft sagt og sat lidt på spidsen)

    Og btw, så lånte jeg penge til at købe min hest i banken. Han kostede nemlig en del mere end de penge jeg havde budgetteret til hestekøb. Da jeg lånte disse penge var jeg stadig studerende og havde ikke job, dvs. min indkomst var sgu ik verdens højeste. Men jeg havde styr på min økonomi og det var nok for banken.

    I forhold til det med job, så er min opfattelse bare anderledes. Men jeg bor også i København, så her er jo masser af muligheder for job, specielt hvis man ikke har noget imod at der er lidt transporttid.


  • #77   21. sep 2013 Sig B

    Jeg sælger ikke mine heste bare fordi jeg er på SU og dermed ikke kan låne det beløb i en bank smiley Men det ændre selvfølgelig ikke på du må have din mening i fred smiley


  • #78   21. sep 2013 DD: Har du prøvet om du kunne låne 25.000 kr? Jeg lånte 25.000 kr for at kunne købe min hest, da han kostede en del mere end det jeg oprindeligt havde tænkt mig at bruge på en hest. Jeg var på SU og jeg fik et ja til at låne pengene.

  • #79   21. sep 2013 Sig B

    Ja det har jeg prøvet, og jeg fik et pænt nej pga at jeg er på SU smiley


  • #80   21. sep 2013 Har ikke lige læst alle svar igennem, men jeg er enig i Lykke Theis. Jeg ville nok finde én eller anden måde at få de penge. Hvis den <i>har</i> en chance for at få et smertefrit liv, så tager jeg den chance. Hvis den 100% resten af sit liv vil have ondt, så vil jeg aflive.
    Vi har fx. i sommers/forår (?) brugt omkring 14000 kr på min kat, vi ikke engang vidste om han ville komme sig efter operationen.


  • #81   29. sep 2013 Hehe
    Jeg må sige jeg er enig med Lykke Theis.. Jeg ville hellere sælge min krop end jeg ville aflive min hest fordi jeg ikke havde råd til at gøre hende rask.. Selvfølgelig som en sidste udvej smiley Men jeg ville leve af havregrød, købe genbrugstøj og hvad ved jeg.. Men hvis det var noget hun ikke ville ku blive rask af så ville jeg klart aflive.. ingen ska leve i smerte.


  • #82   29. sep 2013 Ikke at jeg tror mine forældre ville lade det komme så vidt smiley Altså prostitutionen smiley

  • #84   27. aug 2017 jeg har ikke læst de mange sidste kommentar, men bider mærke i at der er nogen der virkelig har været heldige i forhold til at deres hest kom sig HELT, MEN det er ikke helt uden viden at man giver diverse ods for hvor meget hesten kan/vil komme sig efter et større indgreb af den ene eller anden art. der er rigtig mange mennesker i hele verden der ikke er lige så heldige som mange her inde har været,

    Jeg har altid stillet mig selv det spørgsmål jeg mener alle bør stille sig selv i en hvilken som helst situation.

    vælger jeg at gøre det her for hestens skyld eller vælger jeg at gøre det her for at skåne mine egne følelser eller andre følelser?

    uanset om man er barn eller voksen, bør man til hver en tid sætte hestens "følelser" før ens egne. jeg kunne aldrig drømme om at sætte min hest gennem et smertehelvede i 6-9 måneder bare fordi den her 50% chance for at blive okay. hvorfor i alverden skal hesten dopes op på smertestillende SÅ LÆNGE for at jeg kan have hesten 5-10 år mere? det er meget muligt vi tror at hesten ikke mærker noget, men fakta er at sådan en lang periode også sætter sig mentalt i hestens hoved, nogen er stærkere og mærkes ikke på dem, mens andre direkte kan risikere at blive bange for at bevæge sig, i frygt for det skulle ske igen, og værst af alt, ejer står på sidelinjen og er bange for krikken skulle gøre noget for at rive op i gammel skade eller lave noget andet.

    dette er en holdning jeg har til alle former for hold af dyr, selv min egen kanin.

    Min mor har sågar måtte aflive hendes hund i forgårs på grund af han virkelig var generet i skridtet, dyrlæge havde været med ind over igennem hele forløbet, men måtte til sidst lade ham komme i himlen fordi det kun blev værre.

    Generelt syntes jeg at folk i dag er vokset op med den tro at det er mega forkert at lade dyret få fred, når der er den mindste chance for at dyret kan komme sig i hvert fald nok til ikke at have ondt, uanset hvor længe det tager at nå dertil. hvis vi kan, så skal vi da helt sikkert også.
    her mener jeg jo ikke at bare fordi vi kan så skal vi, men mere.
    Det kan godt være vi kan, men bør vi gøre det?


Kommentér på:
Hvornår ville i aflive?

Annonce