{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.095 visninger | Oprettet:

Pony med tynd mave! :( {{forumTopicSubject}}

Jeg har en shetlænder (Tulle) på omkring 15 år, og hun har mega tynd mave! smiley Hun går på en lille græsfold med mundkurv så hun ikke fær græs æbler eller mirabellaer. Så er hun på græs uden mundkurv en time, hvor det før var tre timer... Og så er vi begyndt at give hende hø og halm. Men nu er det over en uge siden vi begyndte at skære ned på græsset, og give hende hø og halm, men hun har det stadig sådan og så har den anden shetlænder hun går med også fået det samme! Hvordan kan det være??
Vi ringede til dyrlægen og han sagde at Tulle var for gammel til at have orm? Så det er heller ikke det??

<b> Men hvordan kan det være intet hjælper!? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pony med tynd mave! :(
  • #1   19. okt 2013 For gammel til at have orm?? Det har jeg aldrig hørt før. Min er ældre og har haft orm. Men det kan da godt være det er rigtigt det har jeg bare aldrig hørt.

    Sørg at give godt med tørt hø. Og så længe at den har tyndmave så sørg for at den har rigeligt med vand for at den ikke dehydrere


  • #2   19. okt 2013 En hest på 15 kan sagtens have orm! Så start med at få taget en gødningsprøve, evt. en blodprøve, så I også kan få tjekket for bændelorm. Dernæst så sørg for, at den har adgang til hø en del timer om dagen, helst fordelt ud over døgnet. Giv den et mavetilskud som fx Protexin. Mash kan også hjælpe. Hvis det ikke hjælper i løbet af en uges tid, skal der yderligere dyrlægehjælp til (og ikke den I ringede til, vedkommende aner tilsyneladende intet om heste :/)

  • #3   19. okt 2013 Synes også selv det lød mærkeligt at hun var for gammel??

    Jeg vil også have ormekur, og evt. dyrlæge. Skal lige have fat i min mor igen!

    Men er det en god eller dårlig ide med græs? Jeg kunne jo erstatte alt græsset med hø?


  • #4   19. okt 2013 Hellere hø end græs....

  • #5   19. okt 2013 Okay smiley

  • #6   19. okt 2013 Når min part har tynd mave så giver vi ham noget zoolak, og nogen roepiller og i løbet af en uges tid er maven fin igen

  • #7   20. okt 2013 Mine miniaturer får pt. husk (loppefrøskaller) i fodret,det hjælper mod deres løse mave og de går hele dagen på en stor græsmark uden bare pletter.
    Ældre heste kan godt have orm dog bliver de mere resistente over for dem,det var nok det din dyrlæge mente da han sagde at den ingen orm havde....
    Tag en gødnings prøve af dem begge og få undersøgt for alle slags orm også bændelorm...


  • #8   21. okt 2013 Det er rigtigt at ældre heste typisk har færre orm, men de kan sagtens have orm. Min hoppe blev 20 år gammel - jeg havde hende de sidste 4 år. Hvert halve år blev der taget gødningsprøve og kun 3 ud af 8 gange havde hun IKKE orm.
    Heste bliver meget dehydreret af at have tynd mave, så det er noget man skal tage meget seriøst.
    Få taget en gødningsprøve, giv hende noget til mave + mash og/eller roepiller, så hun får noget væske og god mavefornæmmelse og så prøv at kontakt en anden dyrlæge for at høre, hvad han vil have jer til at gøre. Det lyder som om at det enten smitter eller at hestene begge 2 har nogle forkerte fodringsforhold, så det må vi jo have lavet om på smiley


  • #9   21. okt 2013 Mit bedste bud, ville være at give den ro.
    Når heste har dårlig mave, har de det ofte meget dårligt, da de ikke kan kaste op, og har et stort tarm system.
    For nogen heste kan det også være godt, at holde dem lidt i gang, da det får tarmene til at arbejde. Kommer dog an på hvor slemt det er.

    Hvis høet er for kraftigt, kan det være det.
    Små ponyer er mere sarte end store heste, så de skal ikke have for meget af alt muligt. smiley


  • #10   23. okt 2013 Mange tak for alle jeres gode svar! smiley Kan helt klart bruge det! smiley

Kommentér på:
Pony med tynd mave! :(

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce