{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.345 visninger | Oprettet:

Trailertræning - hjælp/tips {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg fået fingrene i en trailer og skal træne min kære hest, som ikke er meget for at gå i trailer.

Jeg har nogle tanker til hvordan og hvorledes jeg vil træne, som jeg også tror nok skal fungere i længden, men jeg vil gerne have flere ideer til det - så der ikke kun er den ene metode jeg prøver af.

Så det jeg søger/spørger om:
- Har du et godt trick/magisk ide/kreativ måde at træne hesten med trailer?

Min situation:
Min vallak er ikke skræmt som sådan. Jeg tror bare at det er det at der er tæt, mørkere og det er uvant for ham. Han er meget følsom overfor lyde, rampen har været et problem, men virker ikke til at være det værste overhovedet de gange vi har arbejdet med trailer.
Han lader sig ikke blive lokket af mad. Presser man ham for meget ved f.eks. hive i torvet når han ikke går frem, lukker han fuldstændig ned.
Håber det var informationer nok!

OBS.: Sidst vi gik i trailer blev en ubehagelig oplevelse og endte med dyrlæge efter 3 timer.

Jeg har en masse ideer i ærmerne, men nu lader jeg dem lige ligge der så jeg kan høre jeres smiley

Stor tak til jer der gider hjælpe! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trailertræning - hjælp/tips
  • #1   23. okt 2013 Hvis det nu er fordi han er bange for lydende så kan du gå rundt med ham og bankelidt over det hele på traileren mens du giver ham godbidder (hvis han gider at have dem). Det ville jeg gøre i sådant en situation, jeg har selv prøvet at vænne min Fighter til at det er en god ting at høre på den skrumlen der kommer fra barrieren. Nu er han helt rolig når jeg kommer til få lyden frem med min fod. Men ellers en klikker der siger "sætter du forbene her, får du en godbid!" Jeg håber at du kan få din hest vænnet sg til det smiley Men ellers har jeg ikke nogle ideer smiley

  • #2   23. okt 2013 Jeg ville lade ham snuse til rampen, og se hvornår han, psykisk, var klar til at komme videre. Så ville jeg bede ham bakke væk fra rampen, og trække ham hen til rampen igen og se efter om han kunne sætte en hov på rampen, lade ham stå og tænke og undersøge rampen. Herefter ville jeg tage ham væk fra rampen, fortsætte dette et par gange, hvorefter jeg ville trække ham "over" rampen fra siden, så han ikke gik op imod traileren, men gik op på rampen i siden, over den og ned i den anden side, så han gik over. Dette ville jeg gøre for at vise ham, at rampen ikke altid skulle betyde ind i traileren, men at det ikke er farligt at gå på den. Det er godt til heste, som ikke kan lide at gå ind i traileren, grundet pladsmangel, da de fra denne vinkel ikke er lukket inde hvis de går fremad, hvilket kan give dem mere mod.

    Dette ville jeg bruge nogle træningsgange på, for at gøre ham helt fortrolig med traileren, hvorefter jeg ville, alt efter hvor han var psykisk, begynde at forlange flere og flere hove op på rampen, lade ham stå og finde ud af det ikke er farligt, og bakke ham væk. Når han så var fortrolig med dette, så ville jeg begynde at få ham ind i traileren, med én hov af gangen, i hans tempo, for at sørge for han ikke stresser op og går i panik. Når han, efter rigtig mange gange, står inde i traileren ville jeg aldrig starte med at lukke bagbom og rampe. Jeg ville lade ham stå og bakke ham ud, stille og roligt. Aldrig tillad han bakker ud på 0,2 sekunder, men hellere brug 5 minutter på bakke ham stille og roligt ud, så han ikke begynder at kaste sig mod rampen når du fjerner bagbommen.

    Efter noget tid ville jeg begynde at bevæge mig ned mod bagbommen, stå der, uden at tage den. Blive stående lidt, også bakke ham ud. Med tiden kan du sætte bagbommen op uden han stresser, og det samme med rampen (-:

    Det var i hvert fald sådan jeg ville gribe det an! (-:


  • #3   23. okt 2013 Jeg har selv trailertrænet Chanel i sommers, og har fået hjælp af en underviser.
    Vi gjorde det sådan, at Chanel blev tappet på numsen, indtil hun gik frem. I starten skulle hun bare stå foran rampen, stod hun der, fik hun fred og ros. Da hun kunne det, blev hun tappet på numsen indtil hun gik op på rampen med et forben. Stod hun der, fik hun fred og ros. Derefter 2 ben, 3 ben, 4 ben og så tættere og tættere på at stå derinde. Så hun lærte, at der var rarest og fredligst de steder, hvor hun ikke blev tappet, og søgte derfor selv op og stå. smiley


  • #4   23. okt 2013 Team Red Horse: Det lyder som en meget god ide, det vil jeg helt sikkert forsøge mig med smiley

    Jeanette: Det du siger der først gør jeg også normalt (har dog ikke kun trailertrænet før, det er første gang nu) Jeg fik ham endda til tider ind i selve traileren, og så bakkede ham ud igen - for også at vise at han ikke bliver fanget derinde.
    Men mange tak også til dig Jeanette, er meget enig med dig ;D


  • #5   23. okt 2013 Mathilde: Et spørgsmål dertil. Stod traileren op ad en væg eller lign? Jeg tænker mere at når man så har evnt fået en eller to hove op, at hesten så ikke viger med hele kroppen væk? smiley

  • #6   23. okt 2013 Det er altid noget vi er ret enige, haha! smiley

    Kom endelig med en opdatering om hvordan det udvikler sig! smiley


  • #7   23. okt 2013 Bare slå godt med pisken Abso smiley

  • #8   23. okt 2013 Nej det gjorde den ikke. Hun gjorde det et par gange, hoppede nærmest ind i os, men der var ikke andet for, end at tappe skulderen på plads fra start, og hvis hun hoppede hen imod mig, jamen så flyttede jeg skulderen væk - altså tappede på hende skulder indtil hun flyttede den. De forstår hurtigt, at det behageligste er at stå der hvor jeg ikke tapper hende smiley

  • #9   23. okt 2013 Jeanette: Jeg skal nok opdatere smiley

    Laura... det har jeg faktisk ikke prøvet før... Det kunne være man skulle prøve det, hmmm smiley

    Mathilde: Okay således, jamen tak for dit bud! smiley


  • #10   23. okt 2013 Jeg har en hest ligesom din bortset fra mad smiley
    Jeg er meget enig med Jeanette og sådan har jeg også gjort. Små skridt som i gør SAMMEN, for så er han ikke alene om det han er bange for, og du kan vise ham, at det ikke er farligt ved at føre an smiley

    Ved du HVAD der har gjort, så han er bange for at gå i trailer? smiley Så er det lidt nemmere.
    For i stedet at lappe så find kernen og byg videre derfra.

    Når i er blevet gode til at gå ind, så er det her et rigtig godt emne til at få ham til at BLIVE derinde smiley
    http://www.hestegalleri.dk/forum/Traaening/981928-trailerlaesning___bakker_ud


  • #12   23. okt 2013 jeg havde også træner på og det var også små men sikker skridt af gangen

  • #13   24. okt 2013 Hej Abso, det var mig der hjalp Mathilde med lille chanel og vil prøve om jeg kan forklare ideen for dig smiley

    Ideen med det er meget simpelt. En hest har en comfort zone, som er forskelligt fra hest til hest. For nogle er den 10 meter fra traileren, andre er med snuden på traileren osv osv.. Pointen er at FLYTTE deres zone. Hvis vi nu tager hesten der gerne vil snuse til traileren, men det er også det, der er første skridt er flytte zone om og være lige i starten af rampen. Det vil sige at vi skal nu ændre det til at rampen = rart, alt andet er = pres. Man går frem så ledes at man laver et rytmisk pres på bagparten, IKKE på siden da du så beder den om at vige væk. Det rytmiske pres er her vores "ubehag", det er forskelligt hvordan det skal være. Chanel skulle have et lille dap før det var pres, fenando jeg trænede skulle være have en løftet pisk og et "hyp" før han følte jeg lagde et pres (og så der vito der skal en hel hær af piske til før han føler trang til at flytte sig :D)

    Når men det vi vil have hesten til at finde ud af er at ALT "pres/ubehag" forsvinder i den nye zone, altså rampen. Når hesten står AFSLAPPET på rampen og er der, altså smasker, blinker, kigger, så går en lille cirkel væk for traileren. Gentag så. Når hesten automatisk søger mod rampen selv, som den vil! - fordi det er der den har fundet ud af er rart, så kan du begynde og rykke zonen igen smiley

    Fenando jeg trænede med skubbede også bagpart væk, og så var det bare og lave en bagpartsvendig (som han ikke kunne før, lærte han på 2 min)

    Her er en lille video, hvor han gik fra ulæsselig til selv at trave i trailer (jeg gjorder INTET!) på 2 dage (med 30-45 min træning)

    http://www.youtube.com/watch?v=iWszzLDAp2s


    Håber du kunne bruge det til noget, held og lykke smiley


  • #14   24. okt 2013 fordelen ved metoden hvor du sender er at du ALTID kan læsse den, er den umulig på en stævne plads så øges presset bare. Hvor på hvis du "trækker" hesten ind, så det lidt svært at tumle med 600 kg på en stresset stævneplads, hvor du ikke bare "lige" kan hive den ind smiley

  • #15   24. okt 2013 Jeg har klikkertrænet min hest hele vejen op i traileren. Jeg kan selv læsse ham og gøre det hele. Han er nu 3 år gammel. Selv min kæreste, som intet ved om heste og faktisk er lidt bange for dem, kan læsse min hest. Selv efter han har været panikket fordi en anden hest ikke ville gå op. Så tog vi min ud og læssede den anden først. Så gik min lige op igen.

    Men evt. kan du jo træne at lære ham at dutte på en kegle eller en pisk med en bold i enden, eller andet lidt stort og tydeligt. Når han kan dutte på den på ridebanen, i stalden, alle steder, kan du jo prøve at sætte den på rampen, dernæst i traileren åbning, lidt inde i traileren og sidst helt inde. Altså, alt dette i SMÅ skridt og en dag ad gangen smiley Små succeser, synes jeg, giver størst succeser i sidste ende smiley


  • #17   24. okt 2013 Freja: Dino kan heller ikke tolerere pres i sådanne situationer. Der har han brug for ro til at selv at finde op i traileren. Det er dog heller ikke længere nødvendigt med pres, han går selv. Men da han var i gang med at lære det, der skulle han ikke presses mere end det at stå ved traileren smiley Så om Dixie er sær eller ej - så er sære heste de dejligste smiley

  • #18   24. okt 2013 det behøver jo ikke at være en negativt pres. Men der ville jeg øve først på ridebanen, op af hegnet at pres på toppen er bagparten = frem. Og hvis jeg har en hest der så bakker for mit signal holder jeg det bare til den søger frem. Det er virkelig - i mine øjne - den løsning der kan bruges i flest situationer. Man ser alt for tit heste der kan læsses, pludselig ikke vil læsses i en presset situation på stævnepladsen eller noget, og der er det sjovt nok ofte dem der bliver trukket op eller ikke har et ordentlig frem signal som hesten ignorere smiley men selvfølgelig er der andre metoder der hjælper, og fred være med det smiley

    Det heller ikke fordi vi tog chanel eller fenando, og gav dem et pres og de så bare gik frem. BEGGE to reagere først med at bakke, hoppe, fordi hesten selvfølgelig ikke ved hvad du vil med det pres, så den prøver alle mulige ting for at få det væk, men lige så snart den FØRSTE gang finder ud af det forsvinder når den bevæger sig lige frem, så skal du næsten intet gøre, det er så simpelt og enkelt smiley Og det lige som med alt andet. Du går heller ikke hen til en hest og prikker den på benet og den så bare løfter det, den vil måske prøve at gå til siden, bakke eller noget, indtil den prøve en anden måde og derved løfter benet og så får ros. Det er på den måde ALT bliver indlært smiley Så det er helt normalt at en hest vil prøve at bakke smiley

    Men skal slet ikke kunne sige hvad jeg ville gøre uden at se hesten smiley


  • #19   24. okt 2013 Det er igen, det med at finde den metode der passer bedst til hesten.
    Og om man er til negativ eller positiv forstærkning.
    Jeg er helt personligt til positiv forstærkning, altså fx klikkertræning. Der synes jeg, at jeg i de fleste tilfælde undgår at ligge ret meget pres på min hest. Det meste træning foregår jo med negativ forstærkning, men med klikkertræning kan man lige få puttet positiv forstærkning ind smiley Og det elsker jeg og det virker for min hest.
    Men man skal finde sin egen vej, hvad der virker bedst smiley

    Jeg synes på sigt (igen min egen mening og erfaring) at positiv forstærkning giver de bedste resultater på lang sigt. Og det kan lade hesten lære og mestre det den har allersværest ved smiley


  • #20   24. okt 2013 Anna: lige en ting til siden, man laver jo positiv/negativ træning. Vi beder hesten om noget og så snart den gør det stopper vi. Fx. Som at bede hesten om at gå fremad ved at tappe den, at vi bliver ved med at tappe til så snart hesten går frem/læner sig frem smiley

    Maya: mange tak, det er meget ret lige at se hvordan det fungerer. Jeg vil tro at min hest vil gå i baglås til at starte med, men jeg tror alligevel jeg vil bare prøve det ligeså forsigtigt smiley


  • #21   24. okt 2013 Som jeg skriver så er det NATURLIGT at den går i baglås smiley vil den også gøre med godbidder, eller hvis du trækker den ind, for en hest vil aldrig frivilligt gå op et sted den ikke er tryg ved, derfor man har det med trygheds zonen smiley det der er vigtigt at man ud fra hesten bestemmer 1. hvor "stort" presset skal være for at den reagerer men samtidig ikke går i panik. og 2. hvor meget man kan rykke grænsen af gangen smiley

    held og lykke!


  • #22   24. okt 2013 og her lige den video Freja snakker om, som viser hvordan det kan ende op med når hestens trygheds zone er INDE i traileren, det resultere i at hver gang du giver det mindste pres vil den søge traileren fordi den VED det er = tryghed/intet pres smiley

    http://www.youtube.com/watch?v=Oto_mf_YIkw


  • #23   24. okt 2013 Ja, det er jeg også helt enig med dig i smiley

  • #25   24. okt 2013 Ja det er klart, og der er jo heller ikke kun en vej heldigvis til at træne det. Det er også derfor jeg spørger efter det, så jeg kan få en masse tips, og er også blevet godt inspireret af folks tips og ideer:)

    Og så er jeg glad for folk henvender sig smiley


  • #26   24. okt 2013 Abso og Argo: Altså når jeg siger negativ forstærkning og positiv forstærkning skal du huske på at:
    Negativ forstærkning: Vi fjerner noget! Vi fjerne presset.
    Positiv forstærkning: Vi tilføjer noget! Fx godbidder. Noget hesten kan li'.

    Lige som straf:
    Negativ straf: Vi fjerner noget. Noget hesten godt kan li'. Fx mad.
    Positiv straf: Vi tilføjer noget. Fx et dask med pisken.

    Positiv har intet at gøre med noget godt og det samme for negativ, det har intet at gøre med dårligt.
    Positiv = tilføje noget
    Negativ = fjerne noget.

    Så træning som Mayas film er negativ forstærkning. Altså fjerne presset, som er det mest almindelige inden for Horse Man Ship træning og brugt af de fleste smiley Det samme gælder jo under ridning. Du ligger schenklen til hesten for at få den til at gå frem og fjerne presset når den gør det.

    Jeg, og Freja også, er bare mere til positiv forstærkning. Altså man ligger, i vores tilfælde, et minimalt pres og lader selv hesten søge målet, klikker for de mindste skridt de tager i den rigtige retning (hvis det er nogen hesten finder meget svært) og giver positiv forstærkning i form af godbid, kløen og aen.
    Det er det som mange ikke tænker over, at klø, ae, nusse, er positiv forstærkning.


  • #27   24. okt 2013 Den er i øvrigt super sød den film med den lille shetter der går i trailer smiley
    Uanset vejen dertil, er målet jo så super fint og følsomt.
    Og uanset hvad vi alle sammen bedst kan lide at træne ud fra, så er det mål der dér er opnået, helt unikt og noget alle kan, med rette træning og indgangsvinkel, nå til smiley Vejene kan bare være meget snoet - og derfor man skal finde den rette vej for sig selv og sin hest smiley


  • #28   24. okt 2013 der vil jeg dog se mig uenig smiley den eneste måde man træne udelukkende med positiv forstærkning er hvis man træner på den måde (kan ikke lige huske navnet), men på den måde hvor man står, afventer en adfærd og så klikker + godbid. Det er den ENESTE måde du kan træne udelukkende på positiv forstærkning, og bevars, det er der rent faktisk nogle der praktiserer!! Og halleluja hvis man kan det, men det du skriver er altså negativ forstærkning forstærket med positiv forstærkning smiley for lige meget hvor LILLE et pres er, er det STADIG et pres som du fjerne = negativ forstærkning smiley Den eneste forskel for os er at du har godbidder til at motivere

    Men tak for de søde ord til filmen smiley

    (og spændende debat btw)


  • #29   24. okt 2013
    Jeg ville nu se Ute's video'er, i stedet for alt muligt andet, Jeg syntes hun forklare det rigtigt godt deri:)

    http://www.youtube.com/watch?v=bI_wGvDX04Y
    http://www.youtube.com/watch?v=aNev678nop0


  • #30   24. okt 2013 Maya du mener vist Operant betingning herunder inkludere forsøgfejl metoden:)

  • #31   24. okt 2013 Igen må jeg stemme mig enig med Maya, som fik redt det godt ud smiley

    Hvis det skulle foregå på kun positiv forstærkning skal man jo vente på øjeblikket og så rose. Og den person og hest der kan det, respekt.

    Hvis det var udelukkende negativ forstærkning, ville jeg mene, om der er regler for det ved jeg ikke, men der vil jeg mene at det er der du går direkte ind og straffer hesten på ja en mere negativ måde.

    Derfor ville jeg også kalde min egen træning for negativ/positiv træning eftersom jeg beder om noget ved at f.eks. Bede hesten bakke, og jeg vil blive ved lige indtil hesten bakker/læner sig bagud. Hesten opdager jo så at den for "ro"/.fred" for mine signaler o.l. Så sker det jo der bliver tilføjet lidt godbider hist og her indimellem smiley


  • #32   24. okt 2013 tilbage for mange år siden så jeg også Ute's videoer, og var helt fortryllet smiley elskede dem! - men det var også dengang jeg troede jeg var ondt hvis jeg lagde pres på hesten, eller sagde hvad den skulle gøre. Det jeg sir er at tingene har ændret sig meget siden da. Og jeg er 100% nogle får succes med hendes metode, men jeg har tilgengæld også hørt MANGE dårlige ting om det, og har også selv haft den oplevelse at man har en hest der går pænt ind, står lidt, bakker rooooligt ud. Og den dag du beder den om at blive inde, eller sætte bom på, så kommer panikken....

    Men jeg skal ikke kunne sige det, som jeg siger, så elskede og elsker jeg hende måde at forklare det på, det så simpelt, roligt, men desværre har jeg bare også set hvad der sker med heste der ikke har lært at blive inde til de får besked, og jeg vil hellere ligge et pres ekstra på hesten, en jeg vil have en hest der går i panik når den prøver at bakke ud når der er bom på, for det den jo vant til at den må/kan smiley

    Men nu lyder det igen som jeg siger der kun er "one way" på ingen måde. Hvis man har en hest der er cool med den metode og ikke er en af dem der har problemer med at skulle have lukket bom fx, så en masseeee (Y) til ute!


  • #33   24. okt 2013 Alle trænere såvel som heste er forskellige. Jeg ville udmedbart ikke bruge "din metode" da jeh hælder mere over til Andrew og utes måde. Og ud af det laver min egen metode som passer til mine heste og dém jeg underviser.. jeg har set hvor galt det kan gå ved at benytte den metode som du beskriver men igen alle er forskellige og fred være med det. Og d'et var ikke for at gøre dig sur, jeg tænkte bare ts ville se alle muligheder der evt. Ku bruges.:-)

  • #34   24. okt 2013 Jeg er slet ikke sur smiley debattere bare

    Og du er velkommen til at fortælle hvad du ser er negativt ved metoden


  • #35   24. okt 2013 Men også, som vi er alle enige om er det forskelligt fra hest til hest, alt efter hvilken metode der fungerer. Det er også derfor jeg bare søger en masse, så jeg forhåbentlig kan finde den rigtige match eller binde min egen version fra lidt af de forskellige bud smiley

    Jeg synes selv det er en meget fin debat, som 7-9-13, foregår stille og roligt smiley


  • #36   24. okt 2013 Først og fremmest: Det er jo vigtigt, vi kan debatere, udveksle erfaringer m.v.

    Så vil jeg lige mene I skal læse dette en gang til:
    Jeg, og Freja også, er bare mere til positiv forstærkning. Altså man ligger, i vores tilfælde, et minimalt pres og lader selv hesten søge målet, klikker for de mindste skridt de tager i den rigtige retning (hvis det er nogen hesten finder meget svært) og giver positiv forstærkning i form af godbid, kløen og aen.
    Altså, at vi bruger klikkertræning, netop til at bruge positiv forstærkning til at "afslutte" den negative forstærkning.
    I al træning ligger der pres. Bortset fra shaping. Som jeg faktisk tit bruger...ret underholdende!

    Abso:
    Hvis det var udelukkende negativ forstærkning, ville jeg mene, om der er regler for det ved jeg ikke, men der vil jeg mene at det er der du går direkte ind og straffer hesten på ja en mere negativ måde.

    Du skal ikke tænke på det som negativ forstærkning er det samme som DÅRLIG forstærkning. For det hænger ikke sammen! Det bliver delt op på den måde som jeg skrev.
    Negativ er at fjerne noget. Du forstærker hesten, fortæller den, at den har gjort noget rigtigt, ved at fjerne noget, som er presset!
    Positiv er at tilføje noget. Fortæller den, at den har gjort noget rigtigt, ved at give en belønning, som den vil stå på tungen for at få.
    Ligesom den vil stå på tungen for at komme væk fra presset...men det er altså negativ forstærkning.
    Det er fakta og den måde det deles op på. Det har intet med at slå hesten at gøre! ved ikke om jeg kan pensle det mere ud smiley


  • #37   24. okt 2013 Jeg shapede faktisk mere eller mindre min hest i trailer smiley

  • #38   24. okt 2013 Når, jeg mente nu heller ikke at f.eks. slå som negativ forstærkning. Det er mig der ikke uddybede mig, og ikke rigtig ved hvordan jeg lige skal formulere mig. smiley

    Men jeg ville kalde det negativ/positiv, ved at man bliver ved med at prikke hesten (negative del - bliver ved til der kommer respons) og så snart responsen kommer (positiv - fordi presset fjernes)
    Men, som sagt ved jeg ikke noget om at de forskellige handlinger man gør, har "direkte navne" smiley


  • #39   24. okt 2013 Handlingen hedder negativ forstærkning fordi du fjerne presset.
    Men for hesten er det godt at presset bliver fjernet. Men positiv forstærkning så skal du tilføje noget. Godbid fx.

    Lige som positiv straf, der skal du tilføje noget. Og jeg synes positiv straf er det værste! For der tilføjer man noget; fx. at slå hesten når den gør noget forkert smiley


  • #41   25. okt 2013 Super godt skrevet Freja smiley og nogle gode udtalelser fra din træner smiley
    tror nu godt jeg ved hvilken trailertræner du har været hos. Men uanset om min mistanke er sand eller ej, ville jeg aldrig bryde mig om den metode.
    Der synes jeg til gengæld de viste videoer i denne tråd er rigtig fine og giver hesten pauser og ikke det hårde pres smiley


  • #42   25. okt 2013 jeg tror også der er stor forskel på hvad man skal bruge sin træning til smiley Og for mig er lydighed det vigtigste i al slags træning.

    Jeg syntes dog tilgengæld også man næsten i al træning og omgang med hesten lærer den ikke er "protestere" - Hvis du går med hesten og den går for hurtigt retter man den, hvis det ikke går frem ved frem af signal, retter man den. Hvis du beder den om at løfte ben og den ikke gør det, retter man den. FORDI en hest er så stort og et VILDT dyr, så RETTER vi dem konstant smiley Så alle heste har lært ikke at protestere, under tilridning, tilkørsel, indlæring osv osv osv... Så handler det ALT sammen om at hesten skal reagerer på et signal, og når en hest har lært at reagere på et signal, har den lært ikke at protestere smiley

    Det lidt nemmere i liberty, der kan man så se om de vil protestere. Ved for eksempel at løbe væk, men hvad gør vi mennesker så? Indlære et nyt signal så hesten ikke løber væk..


    Det egentlig ikke fordi jeg har en mening direkte. Jeg syntes ikke det forfærdeligt at vi har lydige heste der ved at nej er nej, men tilgengæld når man siger det på den måde, så ja det lyder da som om hesten bliver undertrykket.

    Men i mine øjne, så bliver alle heste det, under næsten alle situationer...


  • #43   25. okt 2013 Anna: okay, nu er jeg med!
    Det vil så også sige at hvis jeg tappede min hest, den går frem, jeg fjerner straps presset og giver den en godbid oveni. Så er det vel også positiv/negativ? smiley

    Jeg har før haft mødt personer, der mente de trænede og holdte deres heste på kun deres præmisser og aldrig tvang dem til noget. Så det vil sige hun havde en hest hun hverken red, eller trænede så, og så gik den uden for indhegning, hehe, men jeg tror nu ikke det skulle forstås sådan smiley

    Men vi ville heller ikke kun holde heste, hvis ikke vi "opdragede" på dem. Som Maya siger, at vi lærer dem de ikke må løbe væk, når vi går med dem.
    Men så "opdrager" vi hestene på forskellige måder alt efter hvad der virker for hver enkelte - som virkelig mange er gode til også, eller arbejder på smiley


  • #45   26. okt 2013 Abso: Jaa smiley Altså at fjerne presset er negativ forstærkning, at give godbidden er positiv forstærkning smiley
    Så ja man kan vel godt sige at det er negativ/positiv...


  • #46   26. okt 2013 Haha ja smiley

Kommentér på:
Trailertræning - hjælp/tips

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce