{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
988 visninger | Oprettet:

Tilridning.. Hvor mange dage ride? {{forumTopicSubject}}

Jeg er rigtigt meget i tvivl om hvad jeg skal gøre med min hest når han skal tilrides og søger derfor råd...

Nogle mener jo at man skal ride 5xugentlig så hesten lærer øvelserne og ikke går træt da man hurtigere kommer videre og lærer noget nyt...
Andre mener man ikke skal ride mere end ligeså mange gange ugentlig som hestens alder da de bliver overbelastet af al den træning med det samme...

Jeg havde jo først tænkt (fordi han skal kunne rides for sadelmager i alle gangearter lidt over 2 mnd efter vi starter + at det gør alle proff.) at træne ham 5xugentlig de første mnd i ca 30 min (undervisning) og så efter dette få undervisning 3xugentlig og ride en dag tur...

Men jeg bliver også i tvivl om dette bliver for meget fysisk...?
Vil jo nødigt gøre så han bliver overbelastet da han gerne skulle holde i 25 år smiley Når han skal tilrides er han 3 år og 10 mnd. Han har blevet longeret jævnligt i et år for at styrke muskler, især i ryggen så hans ryg er klar til mig smiley

Men kan han nå at blive klar til at ride for sadelmager hvis jeg kun rider 3xugentlig?

Hvad råder I mig til?

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning.. Hvor mange dage ride?
  • #1   3. nov 2013 Indtil hesten er ryttervant, der kører vi rimeligt på, dvs. 5-6 dage i ugen. Her er der tale om 15-20 minutters longe og 5 minutters træning af rytter.
    Når hesten har accepteret rytter i skridt og trav (oftest efter et par uger), så kommer det ned på 3-4 dage i ugen, og kun to dage i træk, ikke mere også maks. 30 minutter i alt, inkl. longering.


  • #2   3. nov 2013 Var oppe at kravle på ham da han blev 3år og han tog det som om det var hverdagskost smiley Flyttet ikke på et eneste ben.. Dog forlangte jeg intet af ham, bare sad der så måske der sker noget når han får besked på at bevæge sig..

    Blev dog ikke mere afklaret af jeres svar smiley Og er enig med at hastværk er lastværk smiley


  • #3   3. nov 2013 Med den fremgangsmåde, så har jeg efter 4-5 uger en hest der kan styres i alle tre gangarter og som søger ned til hånden.

  • #4   3. nov 2013 JustADreamer - Nu har jeg som eneste krav til sadelprøvningen at han kan rides stabilt i alle gangearter.. Han trænes og går med megen frem og nedadsøgning nu i longeringen/rygtræningen så til August når vi starter op så burde han på ca 9 uger nå det og forhåbentlig søge hånden ikke?

  • #5   3. nov 2013 Jeg vil sige at ride en dag longe den næste og kun op og side og så fridag longere og op og ride og ride dagen efter igen og så pause
    Det vil sige dag
    1 ride/longere
    2longere og kun op og side
    3fridag
    4longere/ride
    5 longere ride
    Fridag
    Og forfra igen evt en fridag mere ind i ugen alt efter hvordan hesten tager det og kun ride 20 min i starten alt efter igen hvordan hesten reagere nogle dage kan det være mindre overskud der er og så korter du bare ridningen


  • #6   3. nov 2013 Med korrekt ridning, så jo. Så burde det bestemt være muligt smiley

  • #7   3. nov 2013 mkb - Det er det eneste vi også skal... smiley Er bare meget vigtigt for mig at han har den rette sadel.. De første mnd låner jeg en god bomløs til han har sin egen der ligger perfekt... Så skal den jo tilses året efter igen.. og igen... og igen... smiley

  • #8   3. nov 2013 JustADreamer - Skal have to BBH undervisere på, på skift så jeg er sikker på at det gøres rigtigt smiley

  • #9   3. nov 2013 rikke r - Vi vil ALTID se hvad hesten kan kapere fra dag til dag. 30 min undervisning er en retningssnor på hvad vi max laver smiley (Og hvad jeg betaler for smiley )

  • #10   3. nov 2013 det kan jeg ikke svare på... men det kan DIN HEST smiley
    Normalt hver anden-tredje dag, men nogle gange har hesten brug for lidt ekstra pause, og hvis du lytter er du ikke i tvivl når de ber om det


  • #11   3. nov 2013 Altså... Jeg starter ud med 1 gang ugentligt fra den dag de fylder 3... Skridt i ganske få minutter, ligeud og dette skrues så op hen ad vejen, så 2 gange ugentligt, så lidt trav på osv osv... Det tager mig på denne måde ca 3 år, f'ør hesten er ridehest med middel arbejde 6 dage om ugen og klar til stævner... Jeg tager mig god tid, men tror på at bygge dem op langsomt, uden pauser smiley

  • #12   3. nov 2013 Jeg har brugt den fremgangs måde og min er 4.5 nu vi er begyndt på små clubstævner højeste program er lc1 men han elsker også at arbejde jeg skal sige stop for han gør ikke smiley

  • #13   5. nov 2013 Nu har vi tilredet rigtigt mange heste, Sys at man skal være forsigtig hvis hesten er sød så havde jeg ikke redet den mere end 3 gange om ugen. også arbejdet den fra jorden af i stedet for. Også ikke ride den så den er helt færdig men sådan i en 20 min tid med masser af skridt. MEn det jo op til en selv:)

  • #14   5. nov 2013 Gitte - Nu håber jeg virkelig ikke at du har det indtryk af mig at jeg hopper op på min hest og jager på og træner til han er udslidt både fysisk og psykisk smiley Det kunne jeg aldrig finde på, ej heller mine undervisere. Vi kommer til at tage en da af gangen, og tidsmæssigt efter hestens psykiske og fysiske formåen.. Mit spørgsmål var mere om jeg skulle træne 5/3 x ugentlig og om man ved 3 x ugentlig kunne nå at træne hesten op til at ride alle tre gangearter stabilt inden 8 uger da jeg ikke har lyst til at blive totalt til grin under sadelprøvningen smiley

  • #15   5. nov 2013 Rolig nu hænger ingen ud. siger bare hvad vi vil have gjort.. Du kan også gøre det du rider den de uger op til det du nu skal også giver ham fri derefter

Kommentér på:
Tilridning.. Hvor mange dage ride?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce