{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
768 visninger | Oprettet:

Smed for første gang {{forumTopicSubject}}


Ja, jeg står med et føl der skal have smed for første gang på fredag smiley
Så jeg tænkte på om der var nogle der havde en god idé til hvordan man gør det til en god oplevelse?
Evt. Hvad i selv gjorde?
Hvordan tog jeres det første gang? smiley
Han var blevet okay til at få løftet ben, men jeg faldt desværre lidt af på den, men det bliver øvet hver dag til fredag smiley Han er lidt urolig i starten, men når man først har fået løftet benet, falder han okay til ro igen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Smed for første gang
  • #1   20. nov 2013 få en til at snakkede med ham og du løfte benene på ham

  • #2   20. nov 2013 Min 2½ hoppe har jeg altid selv filet og beskåret, og det har derfor aldrig været noget problem, da hun altid har været dygtig til at løfte hove. Men ja mit bedste råd ville være at du stod tæt ved hovedet af hesten, så den føler sig tryg hele vejen igennem smiley Og så sørg for ikke at holde benet oppe for længe af gangen. Så bliver de så trætte i benet, og det kan godt gøre dem irritable. Held og lykke med det.

  • #3   20. nov 2013 Da mine skulleha smed første gang, fik de lov at slikke på en sliksten (en af de "slik" sliksten med god smag) kan ikke huske hvad de hedder. Det havde ret god effekt. Og da bagbenene skulle tages og de var ved at være træt, stillede vi dem op af boksen, så de kunne læne sig op af den. Ellers bare en masse ros, både fra mig og smeden smiley Det gik ihvertfald rigtig fint smiley

  • #4   20. nov 2013 Min var 2mdr da han fik "smed" første gang smiley - smeden var i stalden og løftede ben og "filede" "klasket/klappede" med filen på hans hov som hvis han fik ordnet hover rigtigt smiley Han lyttede blot og stod ganske pænt imens

    Har altid arbejde med mine føl og ungheste ved at ordne ben og hove.. bare "løft", rensning og aftørring og vand fra spand på smiley

    SÅ træning med løft med ben og have god tid når du gør det, samt få "andre" end dig til at løfte så de oplever andre gør det og det er positivt.

    Min yngste yngel fik smed igår og stod jah faktisk pænere end sin mor, til tros for at han fik ordnet hovene "rigtigt" denne gang, han trak en gang i bagbenet og han blev snakkede til ro igen..

    Tålmodighed, tillid og GOD tid, så er det ingen hu hej ved mig smiley

    LYKKE til og vil gerne høre om oplevelsen efterfølgene


  • #5   21. nov 2013 Da min hoppe skulle have smed for første gang stod jeg bare og havde fat i hende, for jeg er lidt imod de er bundet hvis der nu skulle ske noget smiley
    og hun tog det så pænt men min smed ved også godt at jeg er meget ops på at det skal øres i tempo for hesten og at det skal være en god oplevelse og det tager han jo hensyn til smiley
    så tror bare du skal snakke med din smed osv. og så bare stå og giv dit føl et par godbidder når han/hun gør det godt smiley
    ellers er det bare tålmodighed, tillid og ja god tid som team R også sagde smiley

    helt og lykke! smiley


  • #6   21. nov 2013 Nå ja og ingen af mine står bundet under smed besøg, står altid med dem selv i trække tov smiley

    OGSÅ min DV hingst imens de andre er i stalden..


  • #7   21. nov 2013 Tusind tak for jeres råd smiley Jeg vil bestemt heller ikke have ham bundet! Regner med jeg selv skal stå med ham smiley

  • #8   22. nov 2013 Smeden mente ikke han trængte til at få ordnet hovene, så vi venter til næste gang, hvilket giver mig mulighed for at træne at løfte ben noget mere smiley

Kommentér på:
Smed for første gang

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce