{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.175 visninger | Oprettet:

Spiser jord {{forumTopicSubject}}

Hej...

Min hingsteplag på ca 2,5 år går og spiser jord... Jeg kan ikke helt lure hvad grunden skulle være...?

Han har fri adgang til wrap hele døgnet og får Speedi Beet/lucernepiller og Surelimb. Og er god til at bruge sin saltsten. Han burde umiddelbart være mere end dækket med det hele og have rigeligt at beskæftige sig med, så jeg kan ikke helt se hvorfor han skulle spise jord. Det sker også at han nipper til lidt pærer...

Han fik sidst ormekur i oktober.

Nogle der har bud på hvorfor han gør det?

Dyrlægen kommer på mandag, så hører selvfølgelig lige ham også.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spiser jord
  • #1   10. jan 2014 Jeg tænker at hans mineraler nok skal kigges efter..

  • #2   10. jan 2014 Vitaminer og Mineraler.
    Er han hævet ved kæberne? Det bliver de af at spise jord. Her kan sure ting, som citron og sure æbler hjælpe! smiley


  • #3   10. jan 2014 Ingen hævelser nogen steder. Han ser fin ud.

    Han burde være mere end dækket med det hele. Mit fine foderprogram viser ingen mangler...


  • #4   10. jan 2014 Er stråfoderet tjekket efter m analyse? Ellers kan en foderplan faktisk ikke sige det helt præcist m din hest. Der kan være meget skæve værdier, hvis jorden ikke har været plejet efter dens specifikke behov.

    Det lyder ikke sundt for din plag. Jeg ville overveje en blodprøve m mineralerne for at se om han alligevel mangler noget. Ellers holde rigtig godt øje m at han ikke får sand i mave/tarm, så I undgår en træls sandkolik


  • #5   10. jan 2014 Der er fuld analyse på wrappen så det er de rigtige ting der er regnet med i programmet smiley

    Han har ikke gjort det hele tiden... Det er først kommet her til vinter. Kan forstå de gør det i foråret når græsset spirer så de finder rødder og sådan... Men forstår det ikke rigtig nu.
    Han fold er ved siden af en naturligt læhegn, så der er både græs at pille i, grene og blade... Og så meget wrap (faktisk også lidt frøgræs og halm) at han kan putte i det. Så han burde være fint beskæftiget. Og så har han selskab af de andre heste ved siden af.

    Jeg laver forresten jævnligt sandprøve med hans pærer, og der er ikke noget at komme efter. Han er også behandlet for mavesår...


  • #8   10. jan 2014 Hmm... Han har bare ikke spist jord før... Men holder selvfølgelig øje! Og nævner det også lige for doktoren på mandag.

    Jeg tænkte også at prøve med en gang loppefrø, men han er sindsygt kræsen, så det får jeg ham næppe til at spise. Det kan lige gå an med Speedi Beet blandet med lidt lucernepiller. Og så helst en sjat melasse i også... Han har ingen skrupler med at gå fra foderet, desværre. Men han spiser altid gerne sin wrap. Uden at overspise.


  • #9   10. jan 2014 Godt at høre med pærerne... Det er ikke meget han gør det, men det sker. Har hverken haft ung hest eller hingst før, så det er lidt nyt på den front smiley

  • #10   10. jan 2014 Hov... Og så lige... Han kan ikke lide mash. Meget kræsen... smiley Fiberpiller kan gå et par gange og så er det åbenbart også ad...

  • #13   10. jan 2014 Har prøvet virkelig meget forskelligt til ham efterhånden... Både alm. foder, mash og alt sådan noget... Speedi Beet og lucernepiller er det han har spist længst tid nu. Og så var han glad for en müsli, men den udgik (klart!).

  • #14   10. jan 2014 Jeg har kun haft ham knap et år, så jeg ved ikke om han "plejer" at gøre det ved denne årstid. Han har vist nok gået ude hele sit liv ellers.

  • #15   11. jan 2014 Går han alene? - jeg synes det lyder til det i din tekst, men jeg er ikke sikker..?

  • #16   11. jan 2014 Han går på sin egen fold. De store er ikke så søde ved ham. Men hans fold er lige ved siden af de andre, så de kan snakke ved hegnet.

    Han har gået alene i det år jeg har haft ham. Igen, fordi de store er dumme ved ham.


  • #17   11. jan 2014 Hmm, så kunne jeg godt tænke stereotyp adfærd.. Har du ikke mulighed for at finde et sted hvor han kan få flokkammerater? Personligt synes jeg ikke et så socialt og flokbundet dyr som hesten skal gå alene..

  • #18   11. jan 2014 Jeg har dem hjemme, så det er ikke en mulighed.
    Han har ikke rigtig lært at være hest så han forstår ikke når andre heste siger ting til ham. Det er lidt svært at forklare. Jeg ville også helst at han gik sammen med andre, men jeg har ikke plads til flere, og de store er som sagt ikke så søde ved ham. Så derfor er løsningen som den er. Men han har både kontakt til de andre gennem hegnet og gennem tremmerne i boksen.
    Han udviser ikke stereotyp adfærd. Hverken væver, vandrer eller lign. Han slikker/spiser blot jord ind imellem. Det er ikke hele tiden. Ellers virker han glad og trives godt.


  • #19   11. jan 2014 Jeg kender også en hest der for nogle år siden ikke kendte til specielt meget hesteadfærd. Han fungerer fint i en løsdrift nu smiley

    Men dejligt hvis han ellers er fin, glad og trives. Jeg ville bare ikke vælge sådan for min hest, men det er jo forskellige valg vi tager i livet. Jeg håber I kommer til bunds i det en dag, for at spise jord er jo hverken sundt eller en smart ide smiley


  • #20   11. jan 2014 Nej han skal bestemt ikke spise jord, så nævner det lige for doktoren på mandag.

    Han gik i en slags løsdrift inden jeg fik ham, og han er en af de der "få" heste der slet ikke trives sådan. Han elsker at være ude, men han vil også gerne ind når vi når sidst på dagen.

    Læste at saltmangel kan få dem til at spise jord... Godt nok bruger han sin saltsten, men ikke sådan at han spiser en hver måned. Tænker det måske godt lidt kan hænge sammen... Han har før fået alm fuldfoder hvor salt indholdet højst sandsynligt er noget højere end i Speedi Beet og lucernepiller. Jeg er "lige" skiftet til Speedi Beet og lucernepiller for ca to måneder siden... Så måske det kan hænge sådan sammen? Det er jo simpelt at prøve at give ham lidt salt i maden til at starte med.


  • #21   11. jan 2014 Forresten... Det med den manglende heste adfærd kommer stille og roligt. Han begynder at syns godt om de andres selskab i stedet for hellere at ville være sammen med mennesker. Så det er jo godt. Han er ikke så gammel så han skal nok lære det smiley

  • #22   11. jan 2014 Saltmangel kunne godt få ham til det. Generelt mineralproblemer kan få dem til at slikke på jorden. Du kunne evt prøve at tilføje en smule salt i maden?

    Dejligt det er på vej frem med adfærden. Men jeg tror nu stadig vil have nemmest ved at "blive hest", hvis han havde heste at omgåes i en flok og ikke bare over et hegn smiley Håber det lykkedes at sammensætte ham med nogen smiley


  • #23   11. jan 2014 Jeg har salt stående så det tror jeg at jeg prøver. Og så kan han evt sættes en smule op i Surelimb. Han må bare ikke få for meget magnesium så får han dårlig mave... Der er et lidt højt magnesium indhold i wrappen.

    Ingen tvivl om at det ville være bedst for ham at gå i en løsdrift med en flok og uden dækken, men ingen af delene er mulige som tingene er nu.


  • #24   11. jan 2014 Og sådan lige for god ordens skyld... Han går ikke sammen med de andre da han kun måler 86 cm og slet ikke kan sige fra overfor de store heste (den mindste er en fjordhest, resten er op til 170 cm). Vi har prøvet, men han ender med at komme til skade når han ikke forstår øresignaler o.lign. fra de andre. Og igen, jeg har ikke plads til flere i stalden, så det er ikke muligt at få en ven til ham. Ligeledes sendes han ikke væk smiley

Kommentér på:
Spiser jord

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce